• Elsanna

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla jag har pratat med enheten i växjö där min killes ärende ligger dom säger att dom är klara med alla ärenden som skickades in mellan juni och juli snart ska dom börja med aug-sep hoppas på något snart

• Elsanna
    Lambie skrev 2015-01-27 21:42:02 följande:

Hur vet ni andra var ert ärende ligger? Vi har inte fått någon information alls efter intervjun som var i början på oktober, (vi ansökte i början på juni). Det står heller ingen information på webbsidan där man kan kontrollera sin ansökan. Är det normalt? :(

Du får ringa till migrationsverket och fråga vilken ort som handlägger ert ärende och om ni fått någon handläggare så kan du ev få tel nr direkt till den orten avd. Vilka frågor ställde dom på intervjun är sjukt nervös över intervjun
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 00:08:30 följande:
    Min man gjorde intervjun igår och det dom frågade var allt som stod med i ansökan. Hela intervjun tog 2 timmar för honom. Fick veta att vi hade handläggare så ska ringa imorgon till migrationsverket och dubbelkolla om de fått in intervjun samt lite andra frågor :)
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 00:08:30 följande:
    Min man gjorde intervjun igår och det dom frågade var allt som stod med i ansökan. Hela intervjun tog 2 timmar för honom. Fick veta att vi hade handläggare så ska ringa imorgon till migrationsverket och dubbelkolla om de fått in intervjun samt lite andra frågor :)
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
  • Elsanna
    Lambie skrev 2015-01-27 22:37:44 följande:

Jag har mejlat de ett flertal gånger efter intervjun, men aldrig fått någon information om just det. Men ska ringa imorgon då, tack!

Min pojkvän fick svara på liknande frågor som man fick vid själva ansökan. Frågor som "när träffades ni exakt?", "var var ni och vad gjorde ni första gången ni träffades?", "vad har ni för planer?", "vad kan du berätta om din flickvän?" osv. Så egentligen inga konstigheter som man kan tro. Lycka till!!

Ja gör det, det är mkt bättre att ringa dom än att mejla hoppas de går bra för er lycka till
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 07:28:07 följande:
    Tackar det hoppas jag oxå för oss alla som väntar. Ja det var fruktansvärt jobbigt att vänta på mailet om att äntligen få boka intervjun.

Vi ansökte den 1 augusti -14, Vi skickade oxå bara in allt som de bad om då jag inte hade läst om hur flera som sökt lagt in filer på bilder,chatt, flygbiljetter mm i ansökan.
    Vi fick mailet om att boka intervju 10 december och fick den tidigaste tiden de hade på ambassaden för intervju. Hela 7 veckor efter dvs i måndags.
    I samband att min man fick den så fick jag ett kompletteringsmail då jag kunde skicka in 5 filer på bilder o flygbiljetter. Då det bara var just 5 filer man kunde skicka in så gjorde jag ett kollage på våra bilder och på så sätt kunde jag skicka in 15 bilder istället för 3. Hade även två resor jag behövde redovisa då jag vart hos honom 2 gånger sen vi gjorde ansökan.
    Intervjuaren hade sagt till min man "bravo du kan allt om henne". Min man svarade " Jag älskar henne seriöst så det är väl inte så konstigt att jag vet det" haha :D

Hade din man med aig något när han var på intervju t ex bilder på er eller något annat var kommer han från och vilken ambassad fick han göra sin intervju på ?
  • Elsanna
    LEnL skrev 2015-02-09 17:44:14 följande:
    oj ingen aning. Vi ansökte elektroniskt i aug 2014 och fick ok att boka intervju i feb 2015, också med ärendet i Växjö. sen beror intervjutiden helt på ambassaden i landet, men vi får vänta på intervjun ända till slutet av maj. Efter det så tar MIGverket ett beslut,
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
  • Elsanna
    usaochsverige skrev 2015-02-11 16:09:11 följande:

Hej Alla!

Vi ansökte oktober 13e 2014, såklart inte hört nånting än... Så konstigt att leva ovetandes speciellt då vi sambos just nu och svårt att fortsätta med livet när man väntar på att ens sambo ska få stanna med en.

Tydligen så är vårt fall i Växjö men inte blivit tilldelad en handläggare än, någon som har erfarenhet från de där?

Elsanna, är din sambo amerikan?

Lycka till allihopa!

Jaha okej vi ansökte 27 september oden ansökan registrerades samma dag sa dom. Vår ansökan ligger i växjö dom sa att dom var klara med alla anökningarna som va registrerade juni-juli och skulle börja med augusti-sep nej nej han är från kovovo blir så jävla irriterad dom säger alltid olika så jobbigt att man ska behöva vänta
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-11 20:45:56 följande:

Letitia:

Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.

Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!

Elsanna:

Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!

Jag fick den informationen av en tjej på enheten i växjö. Det hon sa var - jaa kan ialf säga att dom precis är färdiga med ansökningarna juni-jul dom ska börja med Aug- Sep nu så mejlet kan komma när som och detta va kanske 3 veckors sen men ff inte hört något. Jag har läst att t ex i göteborg så är dom bara på Maj ansökningarna så der beror mkt på vart din ansökan ligger
  • Elsanna

Hej alla någon som har sin ansökan i växjö och fått intervju tid för ansökan som registrerades i september

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid