• frippis

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Intressant, varför valde ni pappersansökan?
    Har ni barn ihop?

• frippis

Berii, vi ansökte 20 augusti. Intervju 18 mars. Vi har inte heller hört något mer.
    Vore intressant att höra vid vilket datum de som får beslut har ansökt.
    Läste i tråden om någon som ansökte 31 aug och fick beslut?

• frippis

Tråkigt att höra detta, men kan du inte ta hit honom på turistvisum 3 mån nu?
    En sådan ansökan går väl rätt så fort, så kan ni förlänga 3 mån till när han väl är här? För att sedan lämna in en ny ansökan?

• frippis

Hej, jag tycker vi borde ha ett enkelt fall. Ingen asyl osv.Angående enhet så gissar jag på växjö, för när vi ansökte om förtur (avslag) så var brevet därifrån.

• frippis

Som tratten skrev så är det rätt adress, men man måste klicka lite för att få filen.
    Men för er som inte lyckas få igen den så är det en excelfil med statistik över hur många som fått beslut efter visst många månader. Så inget superspännande.
    Det som är intressant är att det istort sett är samma väntetid som förut för 90%

De har bara valt att tolka statistiken annorlunda.
    Jag antar att de med kortare tid än 4 mån är de som inte behöver göra intervju alls. Vilka det nu är. Barn till föräldrar kanske?

• frippis
    cecilin skrev 2015-05-02 07:20:55 följande:

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

De gör slagningar i register, jag tror de ser ansökan på passnumret (hennes).
    Iofs kan ni kanske göra en ganska inkomplett ansökan för invandring (utan passuppgifter och så) och sedan komplettera vid förfrågan. Då kanske det går.

• frippis

Anledningen till att besluten för likvärdiga fall inte kommer i "rätt ordning" är att ärenden behandlas i inlämningsdatum kön tills någon åtgärd görs med ärendet.

Dvs. Så fort de skickar ut intervjumailet så tillhör du handläggaren som gjorde den åtgärden. Och nu hänger det på dennes effektivitet gentemot sina kollegors.

Se följande konversation jag har haft med migv. Anders sköter dokumentationen för E3 systemet:

Hej!

E3-systemet har ett annat arbetssätt än våra tidigare system. Ärendena i systemet är inte på samma sätt fördelade på olika enheter eller handläggare. Varje ärende har en ansvarig tjänsteman som ska kunna svara på frågor i ärendet, men det är inte nödvändigt så att det är denna tjänsteman som senare kommer att handlägga ärendet.

Arbetssättet utgår från väntetid. I systemet ska handläggare ta det äldsta ärendet (av den ärendekategori som handläggaren arbetar med) i inkorgen och handlägga detta, och i normalfallet skriva beslut samma dag. Behövs någon form av utredning behåller handläggaren ärendet och ansvarar för det fram till beslut.

Mvh

Anders Weström

Här kommer ett utdrag av en konversation jag har haft med regionschefen på enhet syd.

Själva arbetsmetodiken i E3 har hittills styrts av vad som närmast kan liknas vid en ?trafikledning?. Eftersom systemet är nytt hanterar vi ärenden både enligt det gamla papperssystemet och i det nya E3-systemet. Det betyder att vi måste bevaka fördelningen mellan de två systemen, hur mycket kommer in i det nya resp. det gamla systemet. Utifrån dessa siffror har vi sedan resurssatt de båda systemen för att, på bästa sätt, möta behovet. I fråga om prioriteringar så finns det på flera olika nivåer och det vanligaste är att en enhetschef prioriterar uppgifterna på enheten utifrån bemanningen, men det är inget som nedtecknas i protokoll då det tillhör det dagliga ledningsansvaret. Dock finns det ju ett antal lagstiftade frister att ta hänsyn till och dessa blir en prioritering för myndigheten. Ett exempel är barnkonventionen som värnar barnens rättigheter och där vi som myndighet måste prioritera ärenden rörande barn. Därutöver finns ett antal tidsangivelser i de EU-direktiv som tillämpas (det är för många för att jag ska kunna återge dem) men som exempel kan nämnas att det i rörlighetsdirektivet stadgas att ett uppehållskort skall utfärdas inom sex månader från ansökningsdatum, då blir det ju en prioriteringsfråga att möta det kravet.

Uppföljning görs kontinuerligt på samtliga enheter. Jag förstår att du är missnöjd över hanteringen i Växjö, men det är annars en enhet som fungerar väldigt bra och där ärenden normalt sett får en snabb och korrekt hantering. Med det sagt försöker vi ständigt bli bättre i alla delar, såväl service som rättssäkerhet och för allt arbete rörande kvalitet har vi en nationell kvalitetsavdelning som ansvarar för samtliga nationella standards vi använder på myndigheten.

Gällande frågan om ärenden som tilldelats en handläggare så är det just för att motverka det du beskriver som vi har E3. Att alla hela tiden arbetar med samma system och med äldsta ärendet motverkar ju att något ärende blir liggande för att handläggaren blir sjuk eller går på semester. Den kontrollen behåller vi när ärendena har delats ut genom att teamledarna på enheten hela tiden följer upp var i tid handläggarna är. Skulle ett ärende ?halka efter? av någon anledning så omfördelar teamledaren det så att man hela tiden går i takt. Alla har olika arbetstakt och olika förutsättningar, och oftast är det känt för teamledaren och fördelningen görs utifrån det, så det du beskriver är inget stort problem på enheterna.

• frippis

Dessa rader kan nog också vara av intresse, från regionchefen:

Den information du fått av Kundtjänst är korrekt, dvs. alla enheter som arbetar i E3 kan hämta upp ett ärende i systemet. Det ?reserveras? inte på någon särskild enhet utan det som händer när man till exempel begär in en komplettering är att det blir synbart i systemet, och nästa ärende som väntar på åtgärd blir istället först i kön. Ska ärendet utredas genom muntlig intervju så läggs det dock i en särskild elektronisk inkorg så att en särskild enhet ansvarar för ärendet, där har du helt rätt. Den funktionen är emellertid väldigt ny, och systemet håller fortfarande på att byggas upp, och därför kan du ha fått lite olika information i den delen.

Syftet med att annars ha en gemensam inkorg för alla ärenden är helt enkelt att vi enkelt ska kunna se vilka ärenden som finns nationellt i systemet och också kunna arbeta med dessa (utan att behöva skicka handlingar över landet) om det uppstår överbelastning på någon enhet.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid