• elin79

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Jag är HELT ny i denna tråd. Men ska snart läsa allt ni skrivit. Behöver någonstans att få ventilera.Jag har ingen som helst erfarenhet av detta med migration. Men vårat fall ser ut såhär:

-Webansökan 22 mars.

- Frågeformulär till mig 25 mars.Även mail till min make att han skulle kontakta ambassad. Det gjorde vi direkt.

-12 maj Kl 10.00. Intervju för min make på ambassad. Kl 15 samma dag fick jag ett mail från MIV att jag ska bifoga 5 foton på oss och 5 chatthistorik. Gjorde det omgående samma kväll.

-15 maj. Min make får msil från MIV att han ska maila in dokument att han är ogift i hemlandet. Det gjorde han samma dag.

Kan tillägga att vi har fått förtur pga graviditet. Jag ska föda i juli. Enligt ambassaden där han var på intervju kan allt gå fort men att det är upp till MIV i Sverige...

Vi sitter o mår skitdåligt...all oro och alla känslor. Ngn med tankar/erfarenhet? Vad väntar nu lixom? Mera väntan?

• elin79

Har läst igenom en del av tråden. Och inser att ni andra fått vänta så himla mkt längre. Kanske har vårat gått väldigt fort hittils. Att det kan ta sån lång tid alltså.....!! Helt sjukt.

• elin79
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

Skicka in en ansökan om förtur pga graviditet omgående. Det gjorde vi och fick förtur. Sedsn så vet jag inte hur snabbt det går...."folk":säger att MIV tar väldigt mkt hänsyn till graviditet. Själv vet jag inte....det återstår att se. Jag har förberett mig mentalt på att föda själv iaf. Du måste bifoga ett graviditetsintyg från din barnmorska! Allt måste ju finnas på papper.
  • elin79

Ingen som har ngn "erfarenhet" av hur fort el ick fort det går vid graviditet? Har skrivit ett tidigare inlägg. Eller ngn som har en åsikt/tanke om vårat händelseförlopp mars till maj. Jag vänder mig hit för att jag är helt ny i migrationsdjungeln. Kunde aldrig drömma om det här.

• elin79

Va "skönt" ändå att partnern kommer från ett viseringsfritt land. Då får ni iaf umgås under processen. Min make och jag har inte den möjligheten då han behöver visum. Och jag kan inte heller åka till honom då jag är i v 32. Så njut av ögonblicken!

Nästa gång han och jag ses kanske blir med vårt nyfödda barn i min famn ifall jag behöver åka dit med barnet efter förlossning. Ifall han fortfarande inte får komma in i landet.

• elin79
    Freddie1 skrev 2015-05-26 11:26:03 följande:

intervjumejl : 26/5 är rätt :)

Väntar ni oxå barn....?
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-05-26 23:00:15 följande:

Jag tror att sist någon var gravid var väntetiden 6 månader - men de fick reda på att de var gravida vid typ månad 2-3 redan och hade en bit kvar. Du är ju nästan höggravid :D (Grattis förresten!) så jag skulle tro att de kommer försöka sköta ert ärende innan du ska föda, kanske senast juni. Håll kontakt med de och fråga, tryck på saken!

Vart är din partner ifrån? Har hen redan gjort intervjun?

Håll oss uppdaterad!

Hej! Tack för svaret, det värmde???? och tack för grattisset! Hur ledsna vi än känner oss typ dagligen så är det den lilla tösen som kommer i juli som håller humöret uppe!

Jodå han var på sin intervju i Bamako,Mali, den 12 maj.2 dagars busresa från hans hemland Gambia. Bara resan var en mardröm för honom. Fick bunkra med mat o vatten. Ingen toa. Och mutor vid varje checkpoint. Jag har varit mkt i både Senegal och Gambia så jag vet hur det kan vara...????Finns inga som helst konsulat i varken Senegal el Gambia så alla som har ett ambassadärende behöver ta sig till Mali.Svenska ambassaden i Mali har haft ett fantastiskt bemötande gentemot oss måste jag säga. Han hade alla dokument med sig. Betalade 55000 fca ( 750 kr) så att ambassaden lätt kan skicka ut-kortet med DHL till Gambia när det anlänt. Vill understryka att min make levde legalt i Hamburg, Tyskland när vi träffades så det är ingen "paperlove". Samma eftermiddag 12 maj fick jag mail från MIV med lite följdfrågor. Nu den 1 juni på måndag ska jag på intervju i Solna.Så fort hade jag nog aldrig fått tid om det inte var för förturen.Det sade han som ska intervjua mig.Jag har förberett mig med alla foton på oss och typ tusentals chattar från Viber och Whatsapp. Förturen är beviljad sedan början av april. Så nu handlar det om dagar för oss känns det som..men vi ska tydligen kunna få svar väldigt snabbt efter min intervju har jag förstått..hoppas!!...
  • elin79
    Anonym (tänkvärt) skrev 2015-05-27 18:16:31 följande:

Om han hade uppehållstillstånd i Tyskland - varför stannade han då inte där och sökte anknytning istället för att åka tillbaka till Gambia?

För att, efter många månaders pendlande mellan Sthlm och Hamburg där han levde så gjorde vi ett misstag då vi inte visste ett skvatt om migration.Så efter olika överväganden och velanden fram och tillbaks, efter att hört oss för med andra Så bestämde vi oss för att söka fr Gambia skulle underlätta mer än från Tyskland. Och än sålänge har det ju gått fort...
  • elin79
    Baban skrev 2015-05-28 13:53:44 följande:

Hej alla

Vem fick intervjumail igår eller idag

Hej avine

Fick du intervjumail ?

Vad menas med intervjumail? Att miv ber er kontakta ambassad? Eller det där långa formuläret, samma som partnern gjorde vid ansökan?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid