• elin79

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Baban skrev 2015-05-28 18:54:07 följande:

Hej

Jag menar att migrationsverket ber oss att kontakta ambassaden och genomföra intervju.

Det mailet fick min make ca 3 el 4 dagar efter hans webansökan. Vi hade skrivit i hans webansökan att vi väntar barn. Vi bifogade havandeskaosintyg o ultraljudsbilder redan i ansökan oxå. Vi är gifta.
  • elin79
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 14:15:27 följande:

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.

Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".

Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.

Den med 193 dagar fick förtur.

Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

22 mars-ansökan på webben.

25 mars-mail om att kontakta ambassad

12 maj- intervju på ambassad

1juni ska jag till Miv Solna för intervju.
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-05-28 21:56:38 följande:

Elin du lär få svar 1-7 dagar efter intervjun i Solna, är rätt så säker på det!

Åhhhh tror du....!? Jag låg just och funderade på hur det skulle kännas att gå igenom förlossningen utan min älskade. Ifall jag ska ta med "våra" låtar att lyssna på eller en bild av honom att ha bredvid sängen. Du förstår inte hur mycket dina ord betyder! Och även om det inte blir så, så har du gett mig energi några dagar till. Jag förstår allas frustration härinne,det ÄR plågsamt. Kram och tack för din respons!
  • elin79

Intervju idag i Solna. Tog ca 30 min. Ingen aning om vad beslutet blir. Men hon hintade lite om att dom har ju " en förtur med deadline 16 juli"...jag har ju bf den 16 juli....så det kanske bådar gott det hon sade. Jag ska iaf ringa dom på fredag sade hon. Hon el hennes kollega kommer ta beslut. Och alla jäkla foton och sms som jag printat dag o natt ögnade hon bara igenom...ska du inte ha dom frågade jag..."nä jag skriver i datorn att du uppvisat bevis"...

Får vi avslag är det väl bara att överklaga...

• elin79
    Ellaa skrev 2015-06-01 17:53:21 följande:

Vad bra att intervjun var kort! Vad frågade de? De måste ju se dig också höggravid så vad mer bevis behövs än det! Hoppas fredag is the day ni får ett beslut!

Håll oss uppdaterade :) håller tummarna!

Tack Ellaa!???? Dom frågade hur vi hade träffats...vid vilken tidpunkt vi ansåg oss vara ett par...lite om våra tidigare relationer..vad han jobbar med i sitt hemland...om mina tidigare relationer...om han har släkt i Sverige..ja det är det jag kommer ihåg!

Hon ögnade som sagt var bara igenom sms och foton...

Ja jag ska ringa på fredag sade hon. Och då skulle jag få veta NÄR beslut kan tas. Men det betyder ju att beslut kommer väldigt snart tolkar jag det som. Hihi...hoppas! Jag är så sjukt trött..jobbar 100%..höggravid...och har ju mina två barn sedan tidigare.

Återkommer Ellaa????????????
  • elin79
    sjömannen skrev 2015-06-01 16:04:09 följande:

Ser man på....... (Hämtat ur Göteborgs-Posten 2015-06-01)

Migrationsverket misstänks för brott

En man som nekades asyl återvände till Tjetjenien där han dödades "av myndigheter", enligt Migrationsverket som anmäler sig själv för misstänkt tjänstefel.

Mannen kom till Sverige för några år sedan. Efter att ha fått avslag på sin asylansökan återvände han i höstas självmant till Moskva och reste vidare till Tjetjenien.

Nu anser sig Migrationsverket ha fått trovärdiga uppgifter om att mannen "har dödats av myndigheter i den ryska delrepubliken", skriver verket i ett internt dokument.

"I det här fallet har vi gjort en intern utredning som visar att det finns anledning för mig att misstänka att det har begåtts tjänstefel", skriver generaldirektör Anders Danielsson som anmält händelsen - men inte några enskilda tjänstemän - till åklagare.

Enligt anmälan tyder en intern utredning, som tillsattes när dödsfallet blev känt, på att det förekommit brister i handläggningen. Enligt Anders Danielsson handlar det i huvudsak om att interna instruktioner och riktlinjer inte följts. Rutinerna ska ses över, lovar han.

Inga arbetsrättsliga åtgärder har vidtagits mot de aktuella tjänstemännen. Skulle åklagaren inleda förundersökning mot misstänkta personer får verkets personalansvarsnämnd bedöma vad som kan bli följden.
    Fy så fruktansvärt!!!Helt vidrigt
  • elin79
    JamJam skrev 2015-06-03 14:14:28 följande:

Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

Det där med förtur angående graviditet stämmer. Vi fick omgående förtur beviljat. Inget tjafs om den saken.
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-06-04 14:55:51 följande:

fick ni ert beslut nu Elin79? :)

Jag ringde ju i fredags som jag skulle...då var både mannen o kvinnan som hat hand om oss sjuka...suck..men ingen sjukskrivning eller så utan var typ förkylning. Ska ringa på måndag. Hon sade tydligt på intervjun att dom har en deadline och det är 16 juli...så beslutet kommer nog snart:):)
  • elin79

Jag har förstått att ni i denna tråd verkar "störa" er på oss som beviljats förtur. Eller har jag helt fel? Jag har sökt både råd och tips här men inte fått många svar. Men dock pepp av Eellaa! Tack! Då kan jag berätta lite hur det känns att vara gravid i v 35 och fortfarande inte fått ngt beslut av miv. För dom som inte varit gravid är det kanske svårt att sätta sig in i hur mkt känslor o hormoner som finns i kroppen. Även om vårat ärende behandlas snabbare äm era så går vi runt o bär på konstant sorg. Vi har inte delat den här graviditeten. Min man har aldrig känt vårt barn sparka i magen. Sist jag pratade med miv sade en " ja men du får väl medicinsk omvårdnad även om han inte är här?". Då bröt jag ihop..IGEN. Gråta i omklädningsrummet. Torka tårarna o ut till kollegorna igen. Så har mitt liv sett ut sen mars. Toppar o dippar o toppar o dippar. Jobbat 100% tills igår. En vardag med två större barn där det ingår dagis skola matlagning tvätt disk aktiviter..u name it. Idag är första dagen på min havandeskapspenning. Jag är sängliggande. Ska ringa miv idag. Men har bara magont då jag tänker på det. Lägenheten är ett kaos av disk o tvätt o stök. Så även om " vi med förtur" tar eran tid så kan jag tala om att vårt liv inte heller är så jäkla kul. Nu står min sista förhoppning till att min man kan få vara med när jag föder. Det behöver både jag o han. Men ovissheten gör att jag knappt orkar ta mig ur sängen. Trots att solen skiner därute.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid