Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
18 månader tror jag är för webbansökan. Det är sjukt att de säger att de nu håller på med ansökningar som registrerades våren 2014 när det finns folk som sökte 1 aug 2014 och fick sitt TUT i mars 2015.
Och vart står det på hemsidan 16 månader - gick in och tittade men lyckades inte hitta denna uppdateringen bara: (vilket i sig är POSITIVT). eller?
Migrationsverket kan inte ge en exakt väntetid eftersom varje ansökan innehåller personliga uppgifter som kräver en individuell bedömning. Därför kan två personer som ansöker samtidigt om samma tillstånd få olika handläggningstid för ett beslut.
Migrationsverket försöker handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan väntetiden bli längre.
Handläggningstid vid första ansökan
?Du kan få ett beslut från Migrationsverket inom:
Kan det möjligtvis vara så att det nu tar längre tid för att få beslut efter intervjun på grund utav att alla pappersansökningar lagts in i samma system ? Kanske detta orsakat att kön för beslut efter intervjun kommit längre bak i datum. Läste nämligen att z h fått höra också utav sin enhet att de låg på April / Maj för de som gjort intervjun. Allt har ju sett annorlunda ut senaste månaderna. Bara en hemsk tanke jag fick och hoppas jag har fel i mitt tänkande.