• doroteis

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla !

Läste nyss något intressant på lawline och fick bekräftat något som jag redan misstänkt och vi alla nog är överens om som är i denna situation. Bifogar länk men vill speciellt utmärka här en viss del som jag anser viktig.

Du är inne på att Migrationsverkets långa handläggningstider strider mot internationell rätt och det är mycket riktigt. Oskälig handläggningstid kan strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13).

Alltså borde dessa handläggningstider strida mot våra mänskliga rättigheter och våra grundläggande friheter. Frågan är hur man går vidare med detta?

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

• doroteis

Hej 
    Önskar så innerligt att regeringen hamnade i denna tråden och fick läsa och se med egna ögon hur vi blir behandlade utav denna myndighet. Det är egentligen otroligt att man inte ens ska kunna få riktiga svar om något alls som rör något så känsligt och jobbigt i ens vardag . Undrar får det verkligen gå till så här ? Personalen borde se oss som människor och försöka vara lite förstående. Fick själv en fräck kommentar då vi väntat 5 månader att "Det är väl inte så lång tid ". 
    Kanske de kunde försöka åtminstone att sätta sig in i våra situationer . Undrar om de skulle tycka det var okej att tvingas prövas så här och tvingas leva åtskilda. Snart 7 månader för oss och vem vet hur länge till ? Tycker vi har rätt till ärliga svar !

• doroteis
    Ellaa skrev 2015-06-04 23:10:10 följande:

Allmus: såg Nu att du skrev elektronisk ansökan.... Fyfan säger jag bara!

Ännu mer bevis på att våra framtider ligger hos en myndighet som gör lite som de vill och helt ärligt inte fungerar som den ska ; ( Inget verkar organiserat och de är inte ärliga eller hjälpsamma. Bryter snart samman : (
  • doroteis
    Allmus skrev 2015-06-04 23:42:26 följande:

Tack Ella!

Hoppas att ingen får vänta så länge! Och lycka till Er Alla!

Som sagt vi gjorde ansökan via webben, kompletrrade elektroniskt (svarade på 3 frågor efter hans intervju). Ringer varje vecka för att kolla läget, jag får som svar att ansökan är elektroniskt och den ser komplet ut, men det finns inga lediga handläggare.

Till mig säger de att de jobbar med ärenderna från början av april 2014, så de säger olika.

Ps: Han har aldrig sökt asyl och vi är från samma land/stad. Vi är gifta januari 2014 och känner varandra från 2005

Hej
    Hemskt och hjärtlöst utav denna myndighet att göra så här mot er och det kan även hända oss andra. Att de inte ens skäms att säga när ni väntat så länge att det inte finns lediga handläggare. Jag fasar själv för detta varje dag att hamna bland dessa bortglömda som de kallas. Många kramar
  • doroteis
    HEJ ALLIHOPA

Nu är jag så arg och trött på det hela att vårt land fritt får hålla på att bryta lagar hit och dit. Har läst om så många fall där migrationsverket gett personer avslag på arbetstillstånd trots att de uppfyllt alla krav men råkat ha för lite i lön enligt lag någon enstaka period . Då ska lagen följas till punkt och pricka men i våra ärenden spelar det tydligen ingen roll även om de inte bara bryter mot en utan minst en till.

Den här lagen om att ett anknytningsärende inte får ta mer än MAX 9 månader är en lag som ingår i EU lagstiftningen . Alltså de bryter mot denna.

eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/&uri=URISERV:l33118

Som jag nämnt i tidigare inlägg så bryter de även mot  den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13). Enligt en advokat på Lawline

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Hade själv tänkt göra JO anmälan då vårt ärende passerar 9 månader men det är inte lönt. Då de bryter mot lagar stadgade inom EU tänker jag istället vända mig dit. Detta kan man göra då en myndighet i ett EU land bryter mot reglerna.

Europaparlamentet

Du har rätt att göra en framställning till Europaparlamentet om tillämpningen av EU-lagstiftningen (artikel 227 i EUF-fördraget). Du kan skicka in den med post eller direkt från Europaparlamentets webbplatsLäs mer om framställningar till Europaparlamentet.

EU-kommissionen

Du kan kontakta kommissionen om all reglering (lagar, författningar eller administrativa åtgärder), brist på reglering eller praxis i ett medlemsland som du tror bryter mot EU-lagstiftningen.

Kommissionen kan bara handlägga din anmälan om det är en myndighet i ett EU-land som bryter mot reglerna. Om du vill anmäla något som en enskild person eller en privat organisation har gjort (och du inte kan visa att en nationell myndighet har varit inblandad), måste du försöka att lösa problemet i ditt hemland, dvs. i domstol eller genom tvistlösning. Kommissionen behandlar bara frågor där myndigheter är inblandade.

Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)

Jag hoppas att så många som möjligt gör detta. Tror att det finns flera som läser i tråden utan att skriva inlägg så vi kan bli många till sist. 

Det får vara slut med nonchalanta svar som 18 månader , precis som om det var ingenting. Nu måste någon lyssna på oss som de människor vi faktiskt är!

Vi har lagar som stöttar oss och de finns till för att följas !

• doroteis
    Göteholm2015 skrev 2015-06-16 20:38:18 följande:

Grattis till alla som fått beslut! Verkar varit många på senare dagar...

Vet inte vad jag tänkte på, men jag skrev ett email till generaldirektören på MigV Anders Danielsson härom dagen. Jag bad/uppmanade honom att uppmärksamma oss som väntar på anknytningsärenden och där den enda information vi har att tillgå är "att det tar längre än 9 månader" - Vilket ju betyder "nada" när man redan väntat längre än så... Jag påpekade att man ju bryter mot EU-konventionen om mänskliga rättigheter och att det inte är värdigt en svensk myndighet. Jag bad honom att uppmana regeringen att ändra deras anslag och prioriteringar. För enligt Smilla75 är det ju just det som händer, att våra fall prioriteras lägre än andra fall och att dessa avdelningar får mer resurser så att det är vi som drabbas hårdast när systemet utsätts för påfrestningar. 

Döm om min förvåning när jag faktiskt fick ett "riktigt" svar och inget standard "vi vet att det är långa handläggningstider och det beror på den humanitära katastrofen i Syrien... vi ber om tålamod". Istället så lovade han att föra fram min åsikt/kritik till regeringens representanter som han träffar regelbundet samt ta upp det intern inom myndigheten. 

Inte för att jag vet om han kommer göra detta, eller att det leder någonstans. Kändes ändå skönt att få ventilera ut lite... :)

Mycket mycket bra initiativ utav dig ! Du har uppmärksammat dem om att vi vet våra rättigheter och hoppas han för dina ord vidare.
  • doroteis

Hej alla

Att migrationsverket inte följer datumordning är vi nog alla överens om efter vad man ser här på forumet. De har till och med uppgett falsk information då de flesta utav oss ansökte. Det var skrivet på hemsidan att elektronisk ansökan skulle ge snabbare beslut vilket man ju trodde på och såg till att ingen information skulle saknas. Då jag nu utanför detta forum kommit i kontakt med en person som ansökte i början på Oktober 2014 via pappersansökan och får beslut i slutet på April 2015 kan jag inget annat än känna mig grundlurad. Ovanpå detta det dåliga bemötandet utav kundtjänst samt enheter som inte kan ge oss korrekta svar på vilken månad de handlägger. Detta anser jag att vi har rättighet att veta då det handlar om att våra liv står stilla och så klart befinner oss i en mycket svår och påfrestande situation. Man hade väntat sig mer utav en svensk myndighet faktiskt och min tillit till dem blir mindre för varje dag. De tycks göra som de själv behagar utan varken lagar, organiserat arbetssätt eller mänsklighet för oss i denna situationen.  

• doroteis
    bengalo skrev 2015-06-25 14:19:59 följande:

Vad mycket lugnare vi hade varit om de hade ett vettigt kösystem... t.ex nu är det 1200 ärenden före dig i kön istället för oj vi har en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja. Ungefär så känns det. 
    Vi har väntat i 4 månader nu sedan vi skickade in ansökan på nätet. Frugan är amerikan och det är inga konstigheter med vårt giftermål alls. 
    Migrationsverket svarar så svävande de bara kan på frågor är min uppfattning. 
    Idag sa de att det kan ta över 9 månader då ytterligare utredning säkert kommer behövas, med det menade hon att en intervju "troligtvis" kommer behövas. Hon sa även att allt som behövs verkar finnas i ansökan. ca 80.000 ärenden ligger och skrotar där i alla fall sa hon också. Vi ansökte i slutet av februari så har vi en jävla tur kanske hon får ett intervjumail innan sommaren är över men det vågar jag inte hoppas på. 
    Det känns lite som ett lotteri eller? Att en handläggare ska råka snubbla på just vårt ärende en dag och granska och stämpla det typ. 
    Jaja behövde bara skriva lite antar jag.

Lycka till alla, nån gång händer det! Hoppas det blir snart.

De ska skylla på allt istället för att agera. Som att det skulle ta lång tid på grund utav intervju. Det tar ju flera månader även efter att den är gjord. Tycker det är katastrof att man inte ser allvarligare på dessa omänskligt långa väntetider. En stor åtgärd måste sättas in snarast. Ca. 80 000 ärende som ligger där och skrotar? Se då till att göra något åt detta snälla myndighet !!! Blir så arg!!
  • doroteis
    Elinmarie skrev 2015-06-29 14:52:40 följande:

Tidningen för vårat län hörde av sig till mig idag och de hade sett att jag skickat in en jo-anmälan och ville skriva ett reportage om det.
    Bra tänkte jag, vi kör! jag ställer upp på allt bara för att denna hemska väntetid skall bli uppmärksammad!

Mycket bra att det uppmärksammas äntligen . Låt nu gärna allmänheten få reda på hur vårt land bryter inte bara mot sina egna lagar utan även Eu lagar, alltså maximum väntetid på 9 månader.. Samt att dessa långa väntetider strider mot våra mänskliga rättigheter. Sedan skulle det inte skada om de fick veta hur vi får leva i ovisshet under denna tid utan konkreta svar eller någon som helst inblick om hur det går med våra ansökningar.
    Lycka till !!!!
  • doroteis
    ebuer skrev 2015-07-03 20:56:41 följande:

Hej Ella

Her er det bilde:

Hej
    På min mans sida står det den enheten vi har vår ansökan hos och samma enhet står i båda rutorna. Det borde ju då vara er enhet.
  • doroteis
    ebuer skrev 2015-07-03 22:43:44 följande:

Hej doroteis

Vår papirer ligger egentlig i västerås men når vi logger inn der så står den meldingen etter mannen min har vært på intervju. Jeg bor selv i Gøteborg og det er ikke langt ifra Kållered.

Hej igen
    Märkligt detta. Vi har fått bekräftat av både migrationsverket och ambassaden att det är just denna enhet vi tillhör som står i båda dessa rutor och det är en enhet mycket långt ifrån där jag bor. Nog bäst att du hör med migrationsverket på måndag.
  • doroteis
    jessib skrev 2015-07-04 14:11:53 följande:

Vad menar ni med första rutan?

Vi har bara en ruta som säger; person som omfattas av ansökan.

Där står det hans namn och ansökan inkommen. Typ, ingen stad!

Nästa är: person som har tidsbokning,

Där står det killens namn och solna.

Står alltså inte Umeå någonstans (enheten vi ligger i).

Ska ringa nästa vecka för att se om jag ska på intervju,

Och isåfall tycker jag de bara kan skicka vidare till solna direkt!

Är ledig på måndag så ska kolla grundligt i detta!

Ska försöka att inte fega utan ringa och få svar!

Hej Jessib
    Dubbelkollade med min man igen och han hade missförstått mig tidigare. Jag fick inloggningsuppgifterna och vi har tydligen samma som ni. En ruta där det står hans namn och ansökan inkommen och nästa : Person som har tidsbokning (enheten vi tillhör) enligt både ambassaden och migrationsverket. Ber om ursäkt för missvisande tidigare information. Skulle dock fortfarande vara intressant att veta varför vi alla har så olika. Tror inte vi kan få svar i heller.
  • doroteis
    Ellaa skrev 2015-07-04 15:33:31 följande:

Du har rätt Jessib... Står bara en enhet, jag var så säker på att det stod Växjö under: De personer som omfattas av din ansökan någonstans där Växjö.

Sedan på: De personer som har en tidsbokning så stod det Solna (som det fortfarande står).

Om det innebär intervjukallelse för mig med så BOKA IN MIG DÅ! Så får vi det överstökat.

Hej Ellaa
    Till oss har de sagt att det är på denna enhet vi kommer att stanna och ska inte flyttas mer kanske eftersom vi inte är kvar i E3 vilket de sa inte är ovanligt.Dock ska våran ansökan behandlas som elektronisk ansökan fortfarande. Tror inte att ni ska ha intervju utan att det flyttats dit eftersom det är närmaste enhet för din man att hämta kortet som du nämnt tidigare. Kanske det kommer att flyttas dit för beslut just med anledning utav detta. Jessibs ärende ska kanske också flyttas till annan enhet för beslut eftersom det står en annan på hennes sida än den hon ligger i nu. Hon sa dock att det inte blir närmsta vilket inte behövs då hennes man måste hämta kort på ambassad om jag inte minns fel Jag tror helt enkelt att det är bestämt redan nu var ni ska få handläggare och beslut. Kan det vara så här? Era ansökningar ligger väl fortfarande i E3 och då skiftar man ju enhet.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid