• doroteis

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-04-14 20:09:22 följande:
    Hej! Vad märkligt att den officiella väntetiden är 18 månader - gjorde ni webbansökan eller pappersansökan?
    18 månader tror jag är för webbansökan. Det är sjukt att de säger att de nu håller på med ansökningar som registrerades våren 2014 när det finns folk som sökte 1 aug 2014 och fick sitt TUT i mars 2015. 

Och vart står det på hemsidan 16 månader - gick in och tittade men lyckades inte hitta denna uppdateringen bara: (vilket i sig är POSITIVT). eller?
    Viktigt att tänka på

Migrationsverket kan inte ge en exakt väntetid eftersom varje ansökan innehåller personliga uppgifter som kräver en individuell bedömning. Därför kan två personer som ansöker samtidigt om samma tillstånd få olika handläggningstid för ett beslut.

Olika ansökningar tar olika lång tid

Migrationsverket försöker handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan väntetiden bli längre.

Handläggningstid vid första ansökan

?Du kan få ett beslut från Migrationsverket inom:

Hej
    Kan det möjligtvis vara så att det nu tar längre tid för att få beslut efter intervjun på grund utav att alla pappersansökningar lagts in i samma system ? Kanske detta orsakat att kön för beslut efter intervjun kommit längre bak i datum. Läste nämligen att z h fått höra också utav sin enhet att de låg på April / Maj för de som gjort intervjun. Allt har ju sett annorlunda ut senaste månaderna. Bara en hemsk tanke jag fick och hoppas jag har fel i mitt tänkande.
  • doroteis

Blir ju alldeles förvirrad utav alla olika svar man ser att de ger på olika enheter.
    Hittade detta någon skrivit på flashback forumet idag. Säg inte att man efter intervju ska behöva vänta ytterligare 6 månader på att få handläggare och ovanpå det 4 månader på beslut .

De 4 månader som står på hemsidan är önsketänkande till att börja med. Vidare så titta noggrannare på formuleringen. "Handläggningstid", detta är tiden efter du fått en handläggare tills du får resultat. Och enligt tjejen på telefon idag har de 6 månaders väntetid efter intervju tills du får en handläggare. Och jag fick vänta 6 månader innan vi blev kallade på intervju. Och om du har otur och behöver vänta innan ambassaden kan ha dig på intervju så lägg till veckor/månader där.

Så deras "4" månader blev helt plötsligt 4+6+6+x = 16 månader + den tiden tills du kan komma till ambassaden. Hoppsan så trevliga siffror man kan få om man manipulerar ord. 
    Tro inte på något de säger.

www.flashback.org/t2138470p180

• doroteis
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 20:15:25 följande:
    Ja fast man ringer ju när dom har telefontid vilket är 14.30-15.30 så då stör man ju inte direkt i deras arbete med ärendena. Sen är det väl inget problem att man ringer och ber dom säga hur lång tid det kommer ta ungefär och att dom kanske kan kolla hur det ser ut. Och jag personligen vill inte bara sitta och vänta. Jag vill försöka snabba på mitt ärende. Sen verkar det ju inte riktigt finnas något kösystem där. Då vissa har väntat flera flera månader medans vissa får svar snabbare än andra.
    Hej

Instämmer helt. Eftersom detta är telefontid avsedd att ringa på så stör man inget arbete. Klart man måste få ringa och ställa frågor angående sitt ärende.
  • doroteis
    eelinn skrev 2015-04-24 00:01:56 följande:
    Men varför och vem i hela friden har satt 4 månader om ansökan är komplett? Det lurar ju alla vi som sitter i samma båt och man får falska förhoppningar och det blir ännu mer samtal till migrationsverket då dom flesta som väntat i över 4 månader undrar varför har vi inte fått svar ? Hur kan man ens ändra väntetider bara sådär och inte ens informera internt? För vem vill dom förfina det hela ? Det blir ju bara värre om man skriver väntetider som inte är sant.. Är väntetiden fortfarande 14 månader så kan dom ju skriva det igen då, så slipper folk få falska förhoppningar och börja ringa.. Är ju så jobbigt alltihop speciellt när man får falska förhoppningar sen blir man bara besviken.. :(
    Hej
    Ja du eelinn. Lika upprörd som du över detta som skrevs. Tänk att jag sa detta till min man att det säkert var endast för att se bra ut. Då sa han emot med att så kan det inte vara för det är en myndighet och de måste ha väl tänkt igenom och planerat sitt arbete innan de kan skriva ut på hemsidan och de kan inte lura folk. Tänkte att han hade rätt för det är ju trots allt en myndighet. Men detta är ju faktiskt inte riktigt klokt. Här trodde man att de ordnat med något för att verkligen snabba på denna hemska och långdragna process men vad de endast gjort är att gå ut med osanna uppgifter på hemsidan utan grund. Något måste ju göras om migrationsverket inte kan lösa denna kris de har hamnat i för det är faktiskt människor som tvingas leva ifrån varandra under mycket lång tid. Om inte annat så borde man försöka bortse ifrån regeln om att partnern inte får vara här under väntetiden åtminstone tills de kan hålla humana väntetider.
  • doroteis
    frippis skrev 2015-04-24 00:22:49 följande:

Jag skickade in en begäran till migrationsverket om att få ut offentliga handlingar som visade hur de kommit fram till väntetiderna publicerade på hemsidan.

Jag fick denna fil till svar:
    www.filedropper.com/vntetideranknytning

Jättebra ! Men kan inte öppna länken. Skulle vara intressant att läsa svaret.
  • doroteis
    JamJam skrev 2015-04-29 10:05:29 följande:

Och precis som du skriver Donna90 - om vi måste vänta i över 9 månader så behöver an ju se över den lagen/regeln som säger att partnern ej får vistas här under väntetiden. Den är helt och hållet skev och ogenomtänkt. Hur kan det vara så att asylsökande kan vistas här och vänta på beslut men partnerns riskerar att få avslag?? Om väntetiderna hade hållit sig under en resonlig tid såsom kanske 3-6 månader MAX - ja, då kanske man kan stå ut men 14 månader???????? 

Det är ett brott mot mänskliga rättigheter i allra högsta grad och mot oss som är medborgare i detta land och som vilken annan medborgare som helst bara vill leva och bo med våra partners. Det är inte ens en ansökan om bidrag eller ngt fifflande .....det är en hederlig förfrågan att få starta sitt liv med sin partner i det land man är uppvuxen, jobbar och betalar skatt. Men för det ska man straffas??!!!!
    Blir inte klok på det och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

Hej
    Håller med fullständigt att något måste göras men vad? Absolut måste detta komma ut på något vis hur vi som medborgare tvingas leva utan våra partner under tvång en sådan här lång tid. 3 månader acceptabelt kanske men inte mer, Detta borde strida mot våra mänskliga rättigheter i högsta grad som du säger och att straffas så här för att man hittar kärleken i någon som kommer ifrån ett annat land. Eftersom migrationsverket inte verkar kunna påskynda ansökningarna är det just  regeln om att partnern inte får vistas här under väntetiden jag tycker man kunde töja på något under dessa omständigheter. Åtminstone tills väntetiden kan återgå till mer human. Men hur skulle man få detta att ske? Kan man få det att ske över huvud taget? Detta skulle dessutom underlätta för migrationsverket eftersom de skulle slippa en massa samtal. Känns meningslöst det mesta men de måste se oss och ta oss på allvar.
  • doroteis
    Ellaa skrev 2015-04-29 21:44:52 följande:
    AAke - fast om du är så realistisk varför är du på denna tråd och skriver? Vad ger dig det för nytta - då du vet att vad vi än säger här eller skrivs här så kommer det ändå inte påskynda din och din partners ärende så då kan du vara realistisk och säga att du slösar din tid på denna tråd. Det finns en tydlig anledning till varför du befinner dig på denna tråd och skriver, för att du vill dela och ha information (även om du vet att det inte kommer ha någon påverkan alls på ditt ärende), men du är här iaf. 

Så varför är en namninsamling då så meningslös för dig? Den kanske har mer makt och nytta än vad som skrivs här på tråden - här kan vi inte påverka vi kan bara dela information.

Och jag tror inte att de som verkligen vill skriva på detta kommer skriva under som "Kalle Anka", om jag skulle sprida detta är jag 110% säker att sprida till folk som vill väl och förstår, ingen skulle då kalla sig Kalle Anka. Vet inte vart du har sett det. 

Och en namninsamling har ingen begränsning om Vem och Hur den kan nå, vad trodde du var målet? Målet för oss är ju såklart att den ska nå politiker! I specifikt Migrationsministern - men som JamJam säger det kommer inte ske via en torg utan via internet. Du behöver inte miljontalsnamn för att det ska påverka det är ju självklart att detta ämne Inte berör alla, det förstår väl Migrationsministern nog också. Men om det är tillräckligt många namn/underskrift i en procentuell siffra som representerar ärendena som just nu ligger hos Migrationsverket, dvs att cirka 25% av samtliga ärenden representerar en underskrift så tror jag det kan ha en påverkan. Men det är typiskt folk som är pessimistiska - om vi nu gör detta utan dig och det har en påverkan så kommer du gynnas av det lilla vi gjort, även om det är en namninsamling, du lär inte klaga då utan säkert tacka och ta emot. Och om påverkan inte är stark så skadar inte 10 min av ditt liv, nu när du och din partner ändå sitter och väntar att skriva under. Men det är upp till dig. Låt oss andra iaf göra det lilla vi kan för att få säga vårt.

Lycka till.
    Hej
    Det låter bra med namninsamling och med en länk till den kan man dela på olika sociala medier man är med i och på så sätt be släkt och vänner skriva under. På samma gång be dem dela länken så den sprids vidare. Kunde nog sluta med ganska många underskrifter tror jag.
  • doroteis
    cecilin skrev 2015-05-05 14:50:41 följande:
    Jag tänker att det måste ha varit någon på ambassaden som meddelade att ärendet är ok för beslut till ärendets personliga handläggare i Sverige, därför kanske det gick så fort för vissa där det var "glasklart"? För det är väl ändå handläggarna som kan ge beslutet, inte ambassad-personal? Nu, alltså våra ansökningar, har vi ju ingen personlig handläggare utan kastas om till flera olika till någon känner att de inte behöver mer info till ansökan. Eller, det är så jag har fått det förklarat att det ser ut med handläggare, vem vet ;)

Vi kommer dessvärre resa in i Sverige direkt då vi flyger med vår hund och vill minimera resan för henne, men då sätts ansökan på paus och när han åker ut ur Sverige (till annat schengen land tex) kan ju ansökan tas upp igen och vi är tillbaka på vårt ansökningsdatum. Jag vet inte om detta är dumt men jag har gett upp allt hopp om att vi kommer få beslut innan sommaren, jag tror snarare som du Ellaa att vi får beslut i aug-sept. Om ingenting mirakulöst händer nu i veckorna...
    Hej
    En fråga bara. Har man kvar sin plats i kön efter ansökningsdatum då ansökan sätts på paus? Vad händer om de helt plötsligt börjar ta beslut snabbt och passerar ens ansökningsdatum då det är pausat? Hamnar man då längre bak och får vänta längre på beslut?
  • doroteis
    Donna90 skrev 2015-05-07 16:09:36 följande:

Hej alla,
    Fick idag svar från kommunikationsenheten hos Justitiedepartementet som i princip var som det svar Ella fick:

Hej!

Tack för ditt mejl där du tar upp Migrationsverkets handläggningstider när det gäller anhöriginvandring. Det är naturligtvis förståeligt att den långa väntan på att få förenas i samma land är påfrestande.

Regeringen är medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och även de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

Det som kan sägas från Justitiedepartementets sida är att en rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet.

Med vänlig hälsning

Katarina Lindqvist

Kommunikationsenheten

Jag fick inget svar på om de kommer se över regeln om att få vistas i landet så fick ställa den frågan igen. Det verkar inte som att de bryr sig så mycket eller har planer på att försöka göra något mer åt detta tyvärr.

Hej
    Det är just detta de kan göra för oss att förbise denna regeln tills migrationsverket fått rätt på den belastning de har. Skulle inte vara så svårt för regeringen att göra detta för våra mänskliga rättigheters skull. Åtminstone tills väntetiden är mer acceptabel. Istället för att bryta mot paragrafer som att ett ärende får ta max. 9 månader så tycker jag de kan erbjuda att våra partners att vara här under väntetiden.Jag undrar om man skulle kunna vända sig till EU om detta att inte lagen följs?
  • doroteis

Alltså jag börjar tro på att det stämmer med 18 månader som många fått höra då de ringt migrationsverket. Har ju läst att någon som ringt till och med fått bekräftat att det endast finns en kö nu eftersom de ska ha skannat in alla pappersansökningar.I så fall kommer det ju att ta evigheter att få beslut. Detta känns inte riktigt rätt då man ansökt elektroniskt med hopp om snabbare beslut. Läste dessutom någon på fb som skrev för en eller två månader sedan att denne fått uppgift om att migrationsverket inte skulle fortsätta med att sätta beslut förrän i Maj månad alltså denna månad. Man har ju inte sett beslut på länge.. Kan det vara så att alla arbetat  med att skanna pappersansökningar och få in i kön och pausat beslut under tiden? Blir galen av att inte veta vad som händer på myndigheten som har ens liv och framtid i sina händer och samtidigt straffas man med att inte få träffa den man älskar ! Vi har rätt att få veta!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid