HEJ ALLIHOPA
Nu är jag så arg och trött på det hela att vårt land fritt får hålla på att bryta lagar hit och dit. Har läst om så många fall där migrationsverket gett personer avslag på arbetstillstånd trots att de uppfyllt alla krav men råkat ha för lite i lön enligt lag någon enstaka period . Då ska lagen följas till punkt och pricka men i våra ärenden spelar det tydligen ingen roll även om de inte bara bryter mot en utan minst en till.
Den här lagen om att ett anknytningsärende inte får ta mer än MAX 9 månader är en lag som ingår i EU lagstiftningen . Alltså de bryter mot denna.
eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/&uri=URISERV:l33118
Som jag nämnt i tidigare inlägg så bryter de även mot
den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13). Enligt en advokat på Lawline
lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid
Hade själv tänkt göra JO anmälan då vårt ärende passerar 9 månader men det är inte lönt. Då de bryter mot lagar stadgade inom EU tänker jag istället vända mig dit. Detta kan man göra då en myndighet i ett EU land bryter mot reglerna.
Europaparlamentet
Du har rätt att göra en framställning till Europaparlamentet om tillämpningen av EU-lagstiftningen (artikel 227 i EUF-fördraget). Du kan skicka in den med post eller direkt från Europaparlamentets webbplats. Läs mer om framställningar till Europaparlamentet.
EU-kommissionen
Du kan kontakta kommissionen om all reglering (lagar, författningar eller administrativa åtgärder), brist på reglering eller praxis i ett medlemsland som du tror bryter mot EU-lagstiftningen.
Kommissionen kan bara handlägga din anmälan om det är en myndighet i ett EU-land som bryter mot reglerna. Om du vill anmäla något som en enskild person eller en privat organisation har gjort (och du inte kan visa att en nationell myndighet har varit inblandad), måste du försöka att lösa problemet i ditt hemland, dvs. i domstol eller genom tvistlösning. Kommissionen behandlar bara frågor där myndigheter är inblandade.
Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)
Jag hoppas att så många som möjligt gör detta. Tror att det finns flera som läser i tråden utan att skriva inlägg så vi kan bli många till sist.
Det får vara slut med nonchalanta svar som 18 månader , precis som om det var ingenting. Nu måste någon lyssna på oss som de människor vi faktiskt är!
Vi har lagar som stöttar oss och de finns till för att följas !