• Elinmarie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Åh vad less man blir ..... Har kontakt bemötandeombudsmannen på migrationsverket, har skrivit bland annat om väntetiderna, hur de kan uppdatera väntetiderna och att kundtjänst inte har en blekaste aning om varför dom har ändrats när det fortfarande är 14 månader som gäller säger dom.. Va sjutton håller Migrationsverket på med ?! Hur kan man ens tänka tanken att ändra till 4 månader om ansökan är komplett" ... Jag har säkert hört av mig till MIG 1000 gånger och varje gång fått höra att vår ansökan är komplett, ja men varför har vi väntat i 8 månader då och inte fått beslut ännu ? Ingen verkar ha koll överhuvudtaget där längre... Och ja möjligen att dom menar 4 månader efter att man fått handläggare, men det är också olika som säger så! Vissa säger att det är från det att man skickat in ansökan och vissa säger från det att man fått handläggare.. Vad gäller egentligen? Sen att dom kan vara riktigt otrevliga när man ringer, nej usch nu börjar mitt tålamod ta slut .. Alla som blivit dåligt bemött tycker jag ska maila denna kundombudsman. Jag jobbar själv i kundtjänst på ett företag och även hur less man är och hur dålig dag man har så får man faktiskt ta och bita ihop och vara trevlig emot kunderna som ringer in och göra sitt bästa även om det inte är lätt alla gånger, om inte annat så finns det massvis med flera trevliga personer som sitter arbetslösa hemma och skulle vara oerhört tacksamma att få ett jobb! Ursäkta min vrede men nu får det vara nog, vi är flera tusen som genomlider detta tillsammans och vi vet hur jobbigt det är att inte få veta när man kan starta ett liv tillsammans med den man älskar.. Att behöva skiljas åt på flygplatsen gång på gång efter varje resa och inte veta när man kommer få ses igen.. 

• Elinmarie

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.
    Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.
    Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

• Elinmarie
    Mimmipigg skrev 2015-06-02 14:01:34 följande:
    Vad skönt o höra att det inte finns nån risk att de blir nekade inresa under en pågående ansökan :D. Har läst om fler som kommit hit under ansökningstiden utan problem. Jag har varit lite oroad för det då vi har bokat biljett till min man nu i början på juli. Han kommer oxå från ett viseringsfritt land (Albanien) och jag har inga förhoppningar på att vi kommer få en handläggare under tiden han är här. Vi har väntat nu i 10månader o 1 dag o sist jag ringde vår enhet så kommer det ta minst 8 månader innan vi ens får en handläggare så det ska bli så underbart att få vara tillsammans i minst 90 dagar o få dela vardagen igen :)

Ja det var inga problem sa han! Allt lät riktigt bra när han pratade!
    Men vad har dom sagt till dig? Har dom sagt att ni inte förlorar er plats i kön om han åker hit? Jag var ju lite rädd att man hamnar bak i kön men det fanns ingen risk sa han men man vet ju aldrig..  Har du ringt och kollat med fler personer? :) Berätta gärna lite vad de sagt till dig :)
    Skönt att ni får vara tillsammans, det hjälper ju så otroligt mycket! :)
  • Elinmarie
    Ellaa skrev 2015-06-02 14:36:35 följande:
    Hej! Det låter ju bra svaret som du fick, har dock hört annat via email från de. :( Skulle vilja att min sambo åkte med hem till Sverige med mig men utifrån det svaret som jag flck var det att det finns risk för avslag - allt beror på handläggaren. En kan ge ett svar, tänk om handläggaren gör annat? De säger och tycker olika om den saken hela tiden! Tror att ha det på mail skulle vara bäst isåfall så det inte uppstår problem. :/ Men stoppad på flygplats kommer de verkligen inte göra det finns ingen lag som hindrar de att resa - utan detta är mera Migratlonsverkets egna lag som de kan i stort sett olagligtvis maktutövar - de skrev till mig "ni fär göra som ni vill men handläggare får ge avslag pga ansökande befinner sig i Sverige". Så vart orolig av den risken. Jag tänker, tänk om jag ringer in och säger att han är i Sverige - kommer de notera det då i fallet för att handläggaren ska kunna se? Tänk om handläggare är redo att ta beslut på plats - men måste avvakta för att 1) ringa oss och meddela att nu ska jag ta beslut 2) handläggaren kan ändå inte ta beslut då för hen måste vänta på att personen lämnar landet etc. Så upptagna som de verkar vara så tvivlar jag på att de kommer sedan ta beslut så fort personen lämnar landet utan lär börja arbeta med andra ärenden. Vilket dilemma speciellt när man har fått annat svar på mail. Ska maila de och se vad de säger - får jag samma svar som dig så skriver jag ut den ifall det skulle vara något.

När han sa 3 månader för beslut för sept månad - menade han from intervju eller NU framåt 3 månader? Pratade du med växeln eller din enhet? Isåf vilken enhet?

Håll oss uppdaterade - hoppas ni får en bra sommar i Sverige det underlättar att vara med sin partner :)
    Ja man är ju alltid orolig för det men jag tänker samma som du, ska ringa imorgon igen och höra vad någon annan säger, säger de samma som denna så kommer jag vilja ha det på mail så jag kan uppvisa om det skulle vara något :) Men han sa att det lär dröja minst 3 månader till innan någon ens öppnar ärendet och vi får en handläggare och då orkar jag inte vänta.. Har ju bott i Mexiko tillsammans med min sambo men åkte hem nu i maj pga jobb ..
    Han menade från NU och 3 månader framåt.. Vi hade intervju i Mars men han sa att de kommer dröja.. Vi ligger i E3 och har inte behövt komplettera men han sa att kön för handläggning nu för september är ca 3 månader, då är det den personen som tar vårat ärende som blir våran handläggare..
    Så måste ju betyda att dom jobbar med Juni-Juli 2014 nu då.

Han var mycket trevlig och ville verkligen hjälpa..Lät som att han kunde sin sak. Ringde inte till kundtjänst utan ringde växeln och blev kopplad till en enhet.. Och ligger man i E3 tillhör man ingen enhet förens man får en handläggare igen efter intervjun och det kan bli vart som helst i landet.
  • Elinmarie

Vet ingen enhet då han sa att vi tillhörde ingen men har för mig att innan intervju låg vi i Växjö :) Och jag bor i Sundsvall också så det verkar inte spela någon roll var man bor i landet, dom placerar hej vilt ;) Man får alltså inte den närmaste utan verkar vara slumpen

• Elinmarie
    Mimmipigg skrev 2015-06-02 15:08:27 följande:
    Jag pratade med enhetschefen på Västerås och han sa att man inte mister köplatsen iaf men att de inte kan ge beslut så länge han är i Sverige. Det enda som kan stoppa honom är gränspolisen OM de kan se att det finns en pågående ansökan men tydligen så kan de inte se det. När man får handläggare ska de ju meddela en om detta så då har man ju lite tid på sig o planera hans utresa till nåt annat land så länge. Jag pratade med gränspolisen i Landvetter o de sa att det kan vara bra att ha bevis från migrationsverket att det är ok för viseringsfria att stanna under handläggningstiden. Dessa skriver tyvärr inte migrationsverket ut så jag tänkte skriva till migrationsverkets kundtjänst och fråga om just inresa och sen skriva ut svarsmailet jag får från dem ,dvs om det står att det är ok för sökande att resa in. Det sa oxå att det är viktigt att jag som anknytningsperson är på plats på flygplatsen o hämtar honom om de behöver få tag i mig angående detta men stor risk att jag skulle missa o möta upp min älskling haha :)
    Låter precis som det dom sagt åt mig också, förutom då med gränspolisen men som du säger, jag ska också be om ett mail och namn på den handläggaren som jag talar med imorgon :) Det jag är lite orolig över dock är ju att vad om det tar mer än 3 månader? Då måste han åka hela vägen hem tillbaka.. Dock är jag säker på att jag vill ta den risken men.. Jag frågade också om dom ringer mig när det är dags att ta beslut så han har tid att åka ut ur landet, men han sa att dom ringer inte utan vi får själv höra av oss när vi tex åker ut ur sverige på semester.. Skulle ju varit väldigt lätt om dom bara kan maila och meddela att nu har vi fått handläggare, så självklart sätter man sig ju på första bästa flyg härifrån ;) Antar att dom vill ha flygbiljett som styrker det också..

Hahahha ja precis, finns ingen större risk med att man INTE skulle vara på plats ;)
  • Elinmarie
    Ellaa skrev 2015-06-02 15:31:35 följande:
    Jag hoppas han har fel och att sept 2014 månad får höra något mellan 15 juni - 15 juli! Så oktober kan få aug-sept månad! Utifrån statistiken överlag så verkar det ligga på 9 1/2 månad men ponera 1 månad extra pga semestern 10 1/2 månad. Finns ju inte ens någon på tråden från juni - juli 2014 ansökningar? (Förutom de med asylansökan bakom sig) Kan ha fel men någon från den gruppen har jag inget minne av. Ska gå tillbaka till historiken här och se de som ansökte då vad deras situation är nu - om de fick svar. Jag fick nyss samma svar, kvar i E3 systemet osv. Om våra partners kommer med lite tur så kan man ta färjan till Finland eller Tallinn och få beslutet eller hälsa på Norge och de hinner få beslut medans de är nära oss! Jag ska skicka iväg ett mail, får jag ett positivt svar så kommer jag boka våra biljetter från Spanien till Sverige då vi reser från Peru till Spanien 14 juni!

Lycka till! Låt oss hålla uppdatering om detta med Mimmipigg och samtliga som har viseringsfria partners och ska göra samma sak!
    Lycka till du med Ella! Håll oss uppdaterade vad du får för svar :)

Och ett tips till alla, det är ju omöjligt att komma fram till kundtjänst men om ni slår numret till kundtjänst så får ni ju alla dom där alternativen, vänta kvar och lyssna tills dom säger " Koppla till växeln" tro om det är 4 eller 5 tonval (bäst ni lyssnar själva) då kopplas ni automatiskt till växeln och max 3 min kötid och alltid kommer man fram :) Där säger ni att ni vill bli kopplad till en enhet (tex växjö) de fixar dom direkt , aldrig blivit ifrågasatt :) Mannen som jag pratade med idag sa samma sak att i vissa fall som tex frågor om inresa under ansökningstiden ska man inte ta med kundtjänst utan det ska man ta direkt med en enhet.
    Så det är bara ett tips till alla , det är ju omöjligt att komma fram i kundtjänsten och man får sämre svar där också tycker jag.
  • Elinmarie

Har pratat med migratiosnverket idag igen ang om min sambo får komma hit på besök , och det var enligt denna mannen absolut inga problem heller, det som är förbjudet är att dom kommer in till sverige för bosättning under en pågående utredning, men som turist har han all rätt att komma hit på besök i 90 dagar om han är viseringsfri. Dom kommer dock inte att ta beslut när han är här utan måste åka ut ur sverige. Norge och Danmark gick bra, vart som helst bara han inte är i Sverige. Och när jag meddelar dom att min sambo är påväg till Sverige så kommer dom att meddela oss när vi fått handläggare, så vi kan skicka in flygbiljett till dom och visa att min pojkvän inte längre befinner sig i Sverige och det är fritt fram till dom att ta ett beslut ..
    Han hänvisade till utlänningslagen (kaptitel 5?) där står det tydligt enligt honom att sökande får ej befinnas i sverige NÄR beslut tas.. Dom får alltså komma och vara här men INTE när beslut tas. Och man kan inte riskera avlsag, endast om partnern inte visar att han tänkt lämna sverige..

• Elinmarie
    JamJam skrev 2015-06-03 12:47:11 följande:
    Hej Elinmarie....jag tror inte att det endast gäller viseringsfria personer utan det gäller nog samtliga. Dock är det naturligtvis ngt svårare process att få ett visum för besök om man inte är viseringsfri. Men enligt ambassaden tar de detta beslut från fall till fall fick jag veta. Min partner t.ex måste ändå åka och lämna fingeravtryck och då passar vi samtidigt på att söka visum för besök på samma gång. Och det blir väl en kort intervju igen men då med fokus på anledning till besök och inte UT. Vi är nämligen bjudna på bröllop och då vill jag mycket ogärna gå på det själv..... håller tummar och tår.
    Nej precis jag har egentligen ingen egen koll, killen igår på migrationsverket sa att det gällde för viseringsfria personer men själv har jag ingen koll, jag har ju dock hört som du att annars måste man ansöka om besöksvisum och det är från ambassad till ambassad hur dom väljer att göra med det och kan inte dom ta ett beslut för visumet kommer dom låta det gå till migrationsverket för beslut :)

Hoppas det löser sig för er!
  • Elinmarie

Har också pratat med Migrationsverket idag, väntetiden är MER än 1 år av väntan sa hon. Enda upp 18 månader kan det i värsta fall ta. Det är inte många personer som jobbar på varje enhet med anknytningsärenden. Min pojkvän kommer hit nu med sina 90 viseringsfriadagar sedan kommer vi isåfall följas tillbaka till hans hemland i september och vänta på beslut, vi ansökte i september 2014..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid