• Elinmarie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-06-05 14:25:13 följande:
    Vilken enhet ringde du till? jag tror också min följer med hem den 14e till Sverige på sina 90 viseringsfria dagar.... De får hantera det helt enkelt. Sen lär de ändå inte kunna se om de befinner sig i Sverige då SIS systemet inte registrerar viseringsfria personer. Jag väntar senast till september sen så funderar vi att flytta tillbaka till New York. Min sambo måste få leva ett normalt liv nu, han sa upp sig och vi lämnade lgh i New York för ingenting i stort sett.
    Jag ringde också till Växjö, har pratat med dom, Uppsala och Sundsvall för jag ville vara 100% säker att det är ok att min sambo kommer hit. Alla 3 personer har sagt att det är inga problem och att vi inte kommer att tappa våran plats i kön, dom "fryser" inte ansökan bara för att han är här men det är väldigt viktigt att vi meddelar migrationsverket när han är i sverige så dom inte tar något beslut medan han är här, gör vi inte det är risken att dom kan avslå om han inte lämnar landet när dom meddelat oss men också är det där dom menar att dom kan "frysa ärendet" för beslut om han inte har lämnat landet. Alla tre personer har sagt att sålänge vi meddelar innan han kommer hit kommer handläggaren att kontakta oss innan beslut tas om dom ser att han fortfarande är kvar i sverige vid den tidpunkten. Hon sa att det har dom blivit lärd ifrån början men det finns såklart ingen "regel" för att dom måste höra av sig men hon sa med all säkerhet att dom kommer höra av sig, för dom vet att det är OK att vara här som turist i 90 dagar och det kan dom inte neka och det finns ingen anledning att neka ansökan om dom inte hört av sig innan om dom SER att han är här, för då har vi gjort allt som dom velat... Hon sa även också att vi skulle skicka in skriftligt vilket datum min sambo kommer hit så det finns nedskrivet någonstans för hon sa att trycket på telefonerna är skyhöga och att det då är lätt att "glömma" att skriva in, då dom är mycket stressade. Skulle det då mot förmodan hända något har vi det brevet/mailet som kan styrka att vi faktiskt meddelat dom. Fick hennes namn och har dom två andra killarnas också från dom andra enheterna.

Ja man blir ju helt tokig på det här men just nu så vill jag bara vara tillsammans med min sambo, vi har bott tillsammans innan och jag har varit hemma i sverige nu i 1 månad pga jobb. Nu vill jag bara ha hit honom och är det inte klart i september då åker vi tillbaka till Mexiko tillsammans.. Man orkar snart inte mer. Det går inte att planera någonting, man funderar alltid ett steg framåt, alltid på en plan B , plan C osv..
  • Elinmarie
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 14:39:40 följande:

Hej! Någon som vet numret till Norrköpings enhet? Fick så otrevligt svar nyss när jag ringde växeln.. Vet inte VEM jag ska ringa i Norrköping utan vet ju bara att vi ligger där! Frågade i växeln om de kunde koppla mig dit.

-''Ah men (hon hånskrattar) det är många som jobbar där, så VEM?''

''Jag vet inte.. Jag vet bara att vi tillhör Norrköping och mer har vi inte fått reda på så finns det något nummer eller så?''

''Ah men det fattar du väl själv att jag kan ju inte bara skicka dig till NÅGON!!! Det FATTARUVÄL????''

Sedan lade hon på, förbannades mupp. Om det hade gått så hade jag fan anmält henne. J*vla surpippi! Det är alltid med en klump i magen man ringer dit, för man vet att det till 99 procent kommer vara någon typ av reptil som svarar.

ÅÅh då har vi nog pratat med samma mupp du och jag :D
    Ringde förra veckan och ville bli kopplad till Uppsala eller ja den "enhet" vi tillhörde, då svarade hon surt som attans - Men det kan väl inte VI i VÄXELN se?!?!
    - Men hur j***a lätt är det för oss att veta då?! Vi som inte jobbar på Migrationsverket... Nu svarade jag ju inte så men man tänkte ju lite så.

Vissa människor ska inte ha servicejobb! Och är hon less på sitt jobb och inte kan hålla humöret uppe så är det nog dags att byta! Finns många glada arbetslösa som skulle göra allt för att få ett jobb!!

Jobbar själv med service och ibland har man dåliga dagar och är irriterad men aldrig att jag skulle uttrycka mig sådär som hon gjorde. Synd man inte vet namnet på den människan i växeln..
  • Elinmarie
    Hittade detta på Migrationsverkets hemsida idag.
    Det är detta dom sagt till mig när jag ringt dit flertal gånger för att försäkra mig att min sambo kan vara här tillsammans med mig under sina viseringsfria månader.

2015-06-05

Personer som inte behöver visum kan inte avvisas enligt den bestämmelse i utlänningslagen som hittills har använts. Det slår Migrationsöverdomstolen fast i en ny dom.

Det finns många länder vars medborgare kan besöka Sverige under tre månader utan visum eller annat tillstånd. Det gäller till exempel USA, Mexiko, Japan och länderna på västra Balkan.

Den nya domen gäller personer från dessa länder som under sin visumfria tid ansöker om uppehålls­tillstånd för bosättning, till exempel genom att söka asyl. Den aktuella domen handlar om en familj som sökte asyl under sin visumfria tid. Migrationsverket hade enligt tidigare praxis beslutat att avvisa familjen från Sverige. Migrationsöverdomstolen menar att utlänningslagens paragraf om visumfria personer kan vistas här under tre månader* inte ger stöd för avvisningar. Däremot kan det finnas andra skäl för avvisningar, till exempel att de inte har medel att försörja sig under sin vistelse i Sverige.

? Vi kommer nu att noga analysera domen och dess konsekvenser för vårt arbete, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.

* Se 8 kapitel 2 § 2.

• Elinmarie
    Deitch skrev 2015-06-23 14:13:39 följande:
    Jag har också blivit placerad på en ort i närheten. Det är nog bara en glitch eller nått, om de inte skall börja kalla alla svenskar på intervju också. Det är ju dessutom eran partners "sida", borde väl inte hamna om din intervju där (om det nu blir det)

inloggningssida: www.migrationsverket.se/MinaSidorWEB
    Elinmarie skrev 2015-06-23 13:53:03 följande:
    Hittade detta på Migrationsverkets hemsida idag.
    Det är detta dom sagt till mig när jag ringt dit flertal gånger för att försäkra mig att min sambo kan vara här tillsammans med mig under sina viseringsfria månader.

2015-06-05

Personer som inte behöver visum kan inte avvisas enligt den bestämmelse i utlänningslagen som hittills har använts. Det slår Migrationsöverdomstolen fast i en ny dom.

Det finns många länder vars medborgare kan besöka Sverige under tre månader utan visum eller annat tillstånd. Det gäller till exempel USA, Mexiko, Japan och länderna på västra Balkan.

Den nya domen gäller personer från dessa länder som under sin visumfria tid ansöker om uppehålls­tillstånd för bosättning, till exempel genom att söka asyl. Den aktuella domen handlar om en familj som sökte asyl under sin visumfria tid. Migrationsverket hade enligt tidigare praxis beslutat att avvisa familjen från Sverige. Migrationsöverdomstolen menar att utlänningslagens paragraf om visumfria personer kan vistas här under tre månader* inte ger stöd för avvisningar. Däremot kan det finnas andra skäl för avvisningar, till exempel att de inte har medel att försörja sig under sin vistelse i Sverige.

? Vi kommer nu att noga analysera domen och dess konsekvenser för vårt arbete, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.

* Se 8 kapitel 2 § 2.

Jo jag läste den också. Tror dock inte det är något som vi kan dra nytta av. Problemet för oss är att handläggarna kan tycka det är dåligt att partnern är här (ingen lag emot det dock), artikeln i fråga gäller folk från nationaliteter som har 90 viseringsfria dagar som söker asyl medan de är på sina 90 dagar.
    Om de blir nekade under dessa 90 dagar kan inte migrationsverket kasta ut dem, eftersom de har 90 fria dagar.

Ingen kan avvisa dem, det är detta artikeln handlar om. Ingen kunde avvisa din partner om hon/han kom hit under processen - det är inte lagligt för de HAR rätt till 90 dagar enligt lag. Problemet för oss är att handläggarna blir sura och kan neka dig på grund av det. De har någon paragraf någonstans som säger att "UT-sökande skall befinna sig i sitt hemland under processen", men detta är bara deras egna riktlinjer, det finns ingen lag som nekar våra partners inträde. Detta är iaf min tolkning.

Min partner är här på besök nu och jag känner mig lugn har namn på 3 personer på olika enheters om garanterat mig att de kommer inte att vara något problem och har även mail att de har noterat in detta i vår ansökan. Visst, man kan ju aldrig vara säker men har 3 olika personer sagt åt mig att det inte är någon fara för avslag, huvudsaken är att vi bokar en biljett åt honom när dom kommer att höra av sig när vi fått handläggare är det inga problem. Han får inte vistas här under beslut. Speciellt inte nu när handläggningstiden är så lång kan dom inte neka. Så blir det något problem kommer jag visa upp allt som dom själv har skrivit :)
  • Elinmarie
    Joana skrev 2015-06-24 09:12:11 följande:

Det känndes inte rätt innan jag fick detta mailet... nu kan de inte göra något mot vårt ärende o sambon min kommer hit på Lördag glad o lugn :) Det ska blii såå skööööönt! *Tips till er alla är att be personerna ni pratar med om ett sådant mail*
    Samma svar fick jag utav dom när jag frågade samma sak om min sambo kunde komma hit sina 90 viseringsfria dagar. Har också svar ifrån dom så nu kan dom inte komma och säga något annat :) Huvudsaken var att han lämnade Sverige innan beslut skulle tas och de sa att huvudsaken vi meddelat dem när han kommer så skriver de in det i vår ansökan och när vi får handläggare kommer de att höra av sig till oss så de inte tar ett beslut när han är här.

Njuuuut, hoppas ni får en fin sommar och snabbt beslut så ni inte behöver skiljas åt igen, det räcker ju att din sambo åker till några utav våra grannländer och inväntar beslut om han har viseringsfria dagar kvar :)
  • Elinmarie
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
    Jag förstår din oro, jag var också lite orolig även fast jag fått det bekräftat att det är inga problem men när min sambo kom för ca en vecka sedan på Arlanda så frågade de honom bara vad han skulle göra i Sverige, han sa - Jag ska hälsa på min svenska flickvän :) Och det var inga som helst problem :)
  • Elinmarie

Lite rolig fakta faktiskt då Migrationsverket säger att de går efter "kösystemet" . Men hur kan det fungera då alla enheter har olika väntetider.. Nu när jag mejlade dom så fick jag svar att vi låg i E3. Och allt det där vanliga att det är omöjligt att beräkna väntetiden då alla fall är olika osv osv osv.  Men längst ner i mejlet stod det "
    För att få svar på din fråga angående väntetid kan du kontakta Tillståndsenheten i Uppsala, 010 459607"
    Så det är med "kösystem och alla har ska ha samma väntetid" det existerar inte längre tror jag.

• Elinmarie

Tidningen för vårat län hörde av sig till mig idag och de hade sett att jag skickat in en jo-anmälan och ville skriva ett reportage om det.
    Bra tänkte jag, vi kör! jag ställer upp på allt bara för att denna hemska väntetid skall bli uppmärksammad!

• Elinmarie

Ååååh jag blir så arg och frustrerad när dom hela tiden säger - Ingen har tittat på ert ärende ännu.... Ingen handläggare har öppnat ärendet, det ligger fortfarande i kö..

Nej men hur är det då vara möjligt att vissa som ansökt senare har fått beslut ? Hur annars kan dom avgöra att vårat ärende inte skulle varit redo för beslut om dom inte ens har öppnat det efter intervjun?
    Jag har lite svårt att få ihop det där och jag har skrivit ett långt mail till migverket om att jag vill ha ett riktigt svar på den frågan inte bara en kopierad text som lyder "Det är omöjligt att säga hur lång väntetid...." Den texten som förmodligen alla fått.
    Det känns inte speciellt personligt alls när man mailar till dom och vill ha svar på just en fråga om ens ärende.

• Elinmarie
    Miss Honey skrev 2015-08-05 09:37:33 följande:

Har någon numret till Uppsala ?? jag har försökt ringa 010-485 69 07 och kmr aldrig fram tror det e fel nr!?

Hej Miss Honey, kasta om 6:an och 9:an så blir det rätt :)
    Deras nummer är 010-4859607
  • Elinmarie
    Miss Honey skrev 2015-08-05 12:27:03 följande:
    Tack:) ringde dem precis dem säger att dem jobbar med januari, februari,mars 2014 helt sjukt blev riktigt förbanad hur länge ska man fan vänta detta e oacceptabelt för fan asså!! Vi ansökte oktober 14 jag har tappat all hopp redan
    Ja usch man blir så förbannad!! Är så himla trött och less på att vänta..
    Vi ansökte en månad innan er och har heller inte hört något , gjorde intervju i början på mars, men har inte fått handläggare ännu... Har också Uppsala.
    Men ni hade Västerås, bad ni om att få blir förflyttade?

Hoppas ni får svar snart :)
  • Elinmarie
    Miss Honey skrev 2015-08-05 14:05:55 följande:
    Nej dem flyttade själva vår ansökan från västerås till uppsala vet ej varför?

Hej
    Just nu handlägger vi ärenden inkomna juli-augusti 2014. Vad jag översiktligt kan se är det inga omständigheter i ert ärende som har föranlett att det inte har fattats beslut.

Det där mailet fick jag idag när jag tidigare hade skrivit till dom förra veckan.
    Jag fick det direkt ifrån uppsalas tillståndsenhet då mailet är skickat därifrån, det var kundtjänst som vidarebefodrade mitt mail.
    Också säger dom till dig att dom jobbar med januari 2014... Vilket skämt detta är alltså.
  • Elinmarie

Om ni ej har varit på intervju ännu så tar ni med dessa flygbiljetter och bevis till intervjun :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid