• Donna90

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag och min fästman har nu väntat i 6 månader och ännu ingen handläggare! Vi har vår ansökan i Sundsvall och skickat in med papper i början av okt. Någon annan i Sundsvall med pappersansökan? Vi har båda gjort intervju (jag i pappersform) och väntar nu på en handläggare vilket verkar ta evigheter :(

• Donna90

Hej alla,
    Hur glada vi än blivit över de uppdaterade väntetiderna verkar de inte stämma. Ringde runt till 2 olika enheter igår (Sundsvall, Örebro) och ingen av dem visste ens om dessa uppdateringar och sa att de inte kommer att kunna hålla sig inom ramen då de för nuvarande håller på med april 2014 ärendena??? Galet!
    Talade även med huvudansvarig handläggare i Sundsvall som sa att de kommer protestera mot de nya tiderna då de inte finns en chans för dem att hänga med. Väldigt tråkigt att få falska förhoppningar, när man redan väntat i snart 7 månader. Dock bekräfta samtliga jag talade med att de nu har slått ihop papper+webb ansökan så det finns igen skillnad längre.

(ansökt 2 okt via papper i Sundsvall)

• Donna90

Helt sjukt att ingen ger oss samma info! Får de verkligen göra såhär?
    Nu har jag skickat ett mail till Migv oh frågat vem det är som uppdaterat väntetiderna och vad de har tagit det beslutet på när ingen handläggare kan bekräfta att de ens fått det infon. Vidrigt att svenska medborgare ska behöva genomlida detta i flera månader. Jag läste även en granskning LO gjort på deras hemsida mellan åren 2011-2013 där de gjort bedömningen att handläggningstiderna är för långa. Då borde de kolla hur det ser ut 2014-2015. Ska ringa LO imorgon och se vad de har att säga om saken.

• Donna90
    Ellaa skrev 2015-04-16 16:06:13 följande:
    Kanske att klaga över telefon är meningslöst, och att klaga innebär verkligen inte att man måste gå till domstol? Du måste inte gå via domstol för detta utan du kan göra en anmälan - att gå till domstol är om man vill överklaga ett beslut.

Klaga, i specifikt om vi är flera är meningsfullt. 
    Jag tycker definitivt att fler borde klaga hos LO, det hade många gjort i den granskning som jag tidigare nämnt vilket ledde till att LO stack ner nosen i Migv verksamhet! Och framför allt nu när de går ut med "uppdaterade väntetider" som inte stämmer.
  • Donna90
    bebivogel131103 skrev 2015-04-16 20:03:05 följande:

Hej allihopa! 

Jag och min albanska pojkvän har gjort ansökan i September 2014. Vi gjorde pappersansökan. Idag har vi väntat i 7 månader. Han gjorde sin intervju när vi gjorde ansökan. Jag fick hem frågeformulär en månad efter ansökan var gjord och jag skickade iväg frågorna redan dagen efter. För några dagar sen så ringde jag till en kvinna i Sundsvall och frågade hur det såg ut med våran ansökan. Fick då reda på att vi har fått en handläggare! Fick hennes nummer och ringde efter några dagar eftersom hon var ledig precis den veckan. Jag frågade då henne hur lång tid det kan ta nu när vi fått henne som handläggare. Och hon sa att det kommer ta flera månader till och att det inte betyder att man kommer få ett beslut bara för att man fått en handläggare eftersom dom har andra ärenden innan också som dom måste ge beslut till. 

Idag gick min pojkvän in på migrationsverkets hemsida och kollade på väntetiderna som är uppdaterade till ca 4 månader om ansökan är komplett?? Vad menar dom? Varför säger dom olika till alla? Vi har några bekanta som har fått beslut efter 1-4 månader? Hur kan det vara så stor skillnad? Hur lång tid tror ni att det kan ta nu när vi har fått en handläggare? Vad är det som händer med väntetiderna? 

Vi håller på att blir galen på det här!! Skrikandes

Hej Bebvogel131103.
    Min fästman är också alban och bor i Kosovo. Vi verkar ligga i samma båt, gjorde pappersansökan 2 Okt 2014, han fick intervju månaden efter och i dec fick jag intervjumailet. Nu väntar vi "bara" på en handläggare. Ingen kan ge exakt info för de har inget samarbete överhuvudtaget varken mellan kollegor eller enhet! Man undrar ju hur cheferna håller sina anställda uppdaterade om regler och förhållningssätt. Just nu verkar ingen veta vad de nya uppdateringarna står för och det lär nog dröja tills vi får svar.
  • Donna90

[quote=75179614][quote-nick]bebivogel131103 skrev 2015-04-18 18:19:21 följande:[/quote-nick]

Hej Donna90.

Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 

Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 

Jag fick fylla i ett frågeformulär. Alltså ingen personlig intervju utan via papper. Om de redan har delat ut sep ärenden är det kanske vår tur snart ja, hoppas det iaf! Men eftersom du redan har en handläggare tycker ja du ska ringa varje dag och vara på, för handläggaren bestämmer ju själv vilka ärenden hen väljer, oavsett "kö", det har vi ju alla bevittnat, så ligg på tills dem ger sig! Va roligt att du har den möjligheten att vara där så länge. Själv åker jag ner i juli ovh stannar bara månaden ut :(

• Donna90
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 13:07:32 följande:
    Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
    Vårt ärende ligger också i Sundsvall :) Det tycker jag verkligen att du ska göra, annars så glömmer de ju bort dig! Hade det inte varit för mitt jobb och hyran som måste betalas varje månad så hade jag flyttat ner och bott med honom tills han får sitt UT. Tanken har ju slått mig att säga upp mig och släppa lägenheten med 2:hand men sen vet man ju inte vad om händer, det kan lika gärna gå fort så står man där utan jobb. Svår situation ens egen stat sätter oss i tyvärr. Men bättre e månad än inget alls :):)
  • Donna90

Hej alla,
    Jag är verkligen med på en namninsamling. Nu börjar det bli för mycket. Jag förstår inte hur den svenska staten kan göra såhär mot sina egna medborgare, att tvingas isär från sin partner. Vad hände med mänskliga rättigheter, för de syns knappast i de icke humana väntetiderna som just nu finns. Att man ska vänta på beslut är en sak, men vem va jävlig nog att även lägga till att personen inte får vistas i landet under tiden? Det är ju bara positivt både för oss som ivrigt väntar och för att våra partners ska integrera sig snabbare in i det svenska samhället. De kommer ju hit förr eller senare iaf (förhoppningsvis) så att de inte kan vara här är väldigt dåligt. Det hade underlättat så mkt om de kunde vara här någon månad då och då tills beslutet tas. Men grundregeln säger ju att de inte får vara här under den tid ett beslut tas för då kan det bli avslag. För vilka grunder då tänker man? Varför skulle det påverka beslutet, det låter bara som att de vill jävlas så mkt de kan med oss. Om 3 dagar är vi inne på vår 7 månad av väntan utan handläggare. Sinnessjukt!

• Donna90

Om man nu ska rikta kritiken till regeringen, hur ska man då göra? Vem ska kontaktas, var kan man lyfta denna fråga utanför detta forum? Migrationsministern Morgan Johansson? Hur lyckas man få tag i honom? Något behövs göras, så länge vi bara klagar här kommer vi ju ingenstans.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid