• Donna90

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Verkligheten) skrev 2015-04-29 15:27:59 följande:
    Det är inte direkt en hemlighet att många afrikaner är villiga att kapa av en arm för att få svenskt medborgarskap. Kolla bara båtarna i Medelhavet så ser du att de kryllar av svarta afrikaner från t ex Gambia. Oftast saknas dock asylskäl för dessa. 

Den lättaste vägen till ett medborgarskap i t ex Sverige blir då att gifta sig med en svensk kvinna. Det vet handläggarna om såklart. Därför finns det en tröghet i systemet och ett förbud mot att vistas här från dag ett. Det är helt enkelt en del av bedömningen om förhållandet är på riktigt eller bara ett skenäktenskap. Det ska inte vara för lätt. 

Det låter cyniskt men världen är en cynisk plats. Tyvärr. Finns hur många historier som helst om svenska kvinnor som blir övergivna av sin afrikan efter 2 års äktenskap så hur konstigt det än låter så hjälper det här till att skydda er också. Det minskar er risk att bli blåsta. 
    Jag förstår ditt resonemang, men man kan inte dra slutsatsen att det är för att skydda oss. Vi kan lika gärna bli dumpade av vår svenska partner efter 2 år här också och bli blåsta av diverse skäl. Skenäktenskapen är bara en liten del, de flesta är väldigt lyckliga tillsammans och det behöver inte endast vara en "svensk" som gifter sig med en afrikan etc utan många är ju svenska medborgare som har rötter i ett annat land och i det landet där träffar någon som man känner en samhörighet med genom känslor, språk, tradition och kultur mm.  Många av oss som befinner oss i denna situation har säkert haft svenska partners tidigare och var befinner dem sig idag? Inte i våra liv i alla fall. Som sagt blir du inte garanterad lycklig bara för du väljer en svensk partner, det är det jag vill poängtera.
  • Donna90

Hej alla,

Jag har för två veckor sedan mailat både migrationsministern, socialdemokraterna samt Aftonbladet utan någon respons tyvärr. Hoppas att ni andra som varit inne på samma spår har mer tur än vad jag har. Kanske uppmärksammas det mer om fler vänder sig till dem, alltid värt ett försök och kul att se att fler är drivna till att gå steget längre för att faktiskt försöka göra en förändring!

• Donna90

Hej alla,
    Fick idag svar från kommunikationsenheten hos Justitiedepartementet som i princip var som det svar Ella fick:

Hej!

Tack för ditt mejl där du tar upp Migrationsverkets handläggningstider när det gäller anhöriginvandring. Det är naturligtvis förståeligt att den långa väntan på att få förenas i samma land är påfrestande.

Regeringen är medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och även de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.

Det som kan sägas från Justitiedepartementets sida är att en rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet.

Med vänlig hälsning

Katarina Lindqvist

Kommunikationsenheten

Jag fick inget svar på om de kommer se över regeln om att få vistas i landet så fick ställa den frågan igen. Det verkar inte som att de bryr sig så mycket eller har planer på att försöka göra något mer åt detta tyvärr.

• Donna90

Det känns dock lite surt att det säkert lär dröja 18 månader innan min fästman får UT då även han har en tidigare asylansökan bakom sig för 2 år sedan. Väldigt orättvist om så är fallet, men allt som har med MIG är orättvist.
    Vi väntar på en handläggare och är inne på vår 7 månad. 

• Donna90
    Ledsenobedrövad skrev 2015-05-07 23:25:46 följande:

Hej alla! 

Vill bara dela med mig av en positiv nyhet -  jag och min man har fått positivt beslut äntligen efter 14 månaders väntetid! Så här gick det till:

Elektronisk ansökan: 6 februari 2014
    Komplettering online: ca 1 vecka efter ansökan 
    Intervju: typ 1 månad senare efter ansökan.
    Beslut: 27 april 2015
    Tillståndsenhet: Boden

Vi är gifta och jag som väntar här i Sverige behövde inte göra nån intervju - endast skicka in komplettering redan veckan efter, lätt gjort. Intervjun fick min man göra väldigt snabbt, men efter det var det tyst i över ett år, och jag har varit så frustrerad och förbannad - min teamleader har inte alls varit hjälpsam, jag har hört av mig flera gånger, och denna väntan har varit fruktansvärd. Men så helt plötsligt skrev min teamleader att hon ska tilldela mig en handläggare och då tog det bara 1 vecka innan vi fick beslutet! Jag bara mailade handläggaren och frågade om hon hade börjat titta på vårat ärende - och så vips får jag svaret att beslutet är fattat! :D:D:D:D Jippieeeeeeeeeeeeeeee! Jag kunde knappt tro det. Blev alldeles svag i kroppen! Är så lycklig nu, men det tar ett bra tag innan kortet blir tillverkat och innan han kan komma till mig, men ändå - snart så! 

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter, det har verkligen hjälpt att läsa den här tråden under den här långa väntetiden. Håll ut alla ni som väntar - jag önskar er lycka till och hoppas ni får svar snart! 

Stort grattis!!!
    Gud va kul att höra att folk får beslut (även om det tog lång tid)  :):)
    Önskar er all lycka tillsammans!
  • Donna90
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 11:29:36 följande:

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015
    Komplettering: 8 april 2015
    Intervju: 7 maj (Chicago)
    Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

WOW gud va kul :)
    Stort grattis, kan inte fatta att ni behövde vänta så lite. Vilken enhet tillhörde ni?

• Donna90
    Nabbe skrev 2015-05-12 11:39:27 följande:

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervjumejl i slutet på februari

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Lycka till för er allihopa!

Åh grattis!!

Kul att höra att det börjar bli fler beslut! Hoppas det rullar på för alla oss andra också :)
  • Donna90
    Smilla75 skrev 2015-05-21 13:08:33 följande:

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

Det är väldigt snällt av dig att du ger oss mer info här, det uppskattas verkligen! Min fråga är hur det ser ut för pappersansökningarna som gjorts, hur man går tillväga med dem, för de finns ju inte i något system. Nu sägs det ju att man slagit ihop allt så alla finns digitalt. Gäller det även ansökningar från okt 2014 som mitt ärende är ifrån, eller endast de nya ansökningarna? Undrar även om vi endast kan få handläggare i Sundsvall där vårt ärende finns eller kan vårt också "öppnas" av vem som helst?

• Donna90
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Åh vad kul cecilin! Vilken lättnad det måste vara, STORT grattis till er! Hoppas det går fort för oss andra också :)

Det verkar som att många från aug-sep nu får beslut, men än så länge ingen med pappersansökan från den perioden, eller har jag fel?
  • Donna90
    Ellaa skrev 2015-05-21 14:53:06 följande:
    Vet att det är svårt men försök att inte ta det de säger helhjärtat, de säger olika hela tiden. Men en sak du borde sagt, hur kan du se och dra slutsatsen att mitt ärende inte ligger till för nät beslut? När detta är "omöjligt" att se då ärenden är i ett system där "vem som helst kan öppna det" - hur går detta ihop? Sa du inget tillbaka då?

Till mig sa tjejen i Växjö att 9 månader är väntetiden. Därför har jag slutat ringa - finns inget vettigt att hämta från tfnsamtalen längre för att allt kan hända.
    Precis som du säger Ellaa, så känner man nu att det inte är någon ide att ringa då man får olika svar varje gång. Tycker även att de hr börjat bli otrevliga, sist jag talade med kundtjänst lät hon rätt besvärad över att jag ringde och sa även följande: Har inte jag redan pratat med dig för någon vecka sen? Trots att det inte gällde samma frågor, så man vill knappt ringa längre.
    Vad gäller hemsidan är ska de ha ett möte inom 2 veckor och diskutera omarbetningen av informationen då många klagomål inkommit. Bl. a. sa de se över ordvalen och försöka förklara mer ingående vad intervallerna innebär. Så en uppdatering av sidan lär ske inom kort. Mailade oh klagade och fick till slut mail tillbaka från huvudansvarig för webben och även hennes nr som jag snabbt ringde till, därav fått den info.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid