• toufik17

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jävlar vad det ta tid... min fru har ansökt den 9 oktober, vi fick mejl 15 april för och göra intervju, som tur fick hon tid hos konsulaten dagen efter för och genomföra sin intervju i tunisien, än idag så har hon inte fått handläggare, vi har bifogat allt, bilder, vigselbeviset, familjebeviset, kopia av passet, hon har gjort intervju dessutom, vad är det som tar tid när allt är självklart.
    Begriper inte det hela.
    //T

• toufik17
    jessib skrev 2015-04-23 11:36:27 följande:
    Hej! Vi är många som sökt i mitten av augusti/början av september, och har väntat 1-1,5 månad efter intervju med "klara" ärenden. Så att ni har väntat en vecka är tyvärr inte så mycket. De verkar ha segat ner sig...
    hej,
    jag klagar inte på en veckas väntetid eller 5 månaders väntetid.
    utan det jag undrar, hur svårt kan det vara att ta ett beslut???
    om det är brist på personal så får dem se till att anställa mera personal.... lösningar finns för och minska folks lidande
  • toufik17

hej,

jag har varit i kontakt med migrationsverket alldeles nyss.
    vi fick intervjumejl den 14 april.
    hon kontaktade konsulatet den 15 april.
    fick tid den 16 april.
    nu när jag har pratat med migrationsverket så har de sagt till mig att de inte har fått något från konsulatet ännu.

man kan inte få handläggare förstås om de inte har ett underlag att utgå ifrån... VEM SKA MAN JAGA EGENTLIGEN ?????? 

• toufik17
    eelinn skrev 2015-04-29 15:13:02 följande:
    Frågade samma just angående att partnern inte får stanna här under väntetiden men till svar fick jag att OM dom gör avslag så finns det risk/har funnits personer som "försvinner" i Sverige och inte åker tillbaka till sitt hemland.. Men det är ju konstigt ändå tycker jag för om vi säger att man får avslag, kommer inte partnern kunna få komma och hälsa på då som turist? Min partner tex är ju viseringsfri i 3 månader så han behöver inte ens ansöka om visum om han vill åka till sverige.. Ja man undrar ju hur dom egentligen tänker..? Ett tips som jag tycker vi alla kan hjälpas åt med är att skriva om detta till bemötandeombudsmannen, där kan man lämna synpunkter och klagomål, ju fler som gör det desto bättre. Inte säkert att det hjälper men gör vi inget så kommer det ju defintivt inte att hända, allt är värt ett försök istället för att bara sitta och göra ingenting. Gör vi något så vet ju ju ialla fall att vi gör vårt bästa. Har redan skrivit till henne angående väntetiderna som ingen tyckas veta något om.
    joo det är sant eelinn... ska vänta en vecka till och se om det resulterar något.
  • toufik17

man ska nog inte vara optimist.
    jag har tappat hoppet.
    man får bara beredd på det värsta.
    vi har ansökt via nätet och då innebär det 14 månaders väntetid.
    nu räknar jag på 18 månaders väntetid med mycket lidande.

måste nog välkomna min fru till det nya Sverige med mycket kränkning, så har det inte varit förr tyvärr.

//besviken kille på hela systemet

• toufik17

finns det någon som har fått ett beslut på sistone.
    gärna att ni delar med er vilket datum ni har ansökt osv

• toufik17

Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
    Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
    Jävla skit systemet.

Less på MV

• toufik17
    cecilin skrev 2015-05-11 12:24:36 följande:
    Enligt dem själva ska de inte särbehandla länder. 
    Snackar skit... du ser ju själv :(
  • toufik17

Har precis ringt MV.
    Det är 14 månaders väntetid som gäller och inget annat enligt MV.
    Man ska inte ha för stora förhoppningar på att det tar kortare tid än så.
    Tar det kortare tid än så så ska man vara glad... Annars får man räkna med att det tar 14 månader som sagt.

//T 

• toufik17
    jessib skrev 2015-05-14 09:58:16 följande:
    Jag förstår inte riktigt heller... Vi sökte 4 dagar efter er, fick mail 20 feb, hade intervju 24 mars men sen har ingen öppnat ärendet. Snart sa hon när jag ringde... Sen vet man ju inte vad snart betyder. Så frustrerande...
    oj... om ni har haft intervju den 24 mars och ingen handläggare har tagit tag i det....  då vet jag att min fru kommer 2016 med tanke på att hon haft intervju den 16 April.

Länge lever migrationsverket :(
    //T
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid