• toufik17

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej

Pratade precis men tillståndenheten i västerås där min frus ansökan ligger... Han jag pratade med sa att väntetiden är 18 månader... Just nu jobbar de med fall från oktober/november 2013.... Har ni också fått samma info ni som har ärende hos andra kontor???

//T

• toufik17

men är det så i dem andra enheterna???
    Västerås verkar vara 1 år sena med sina beslut.
    hur är det med Umeå Växjö Göteborg osv???
    ligger de också 1 år sena med sina beslut???
    med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.
    men kan de vara tydliga med väntetiderna??? allt verkar vara rörigt

//T 

• toufik17

hej Ella... Jag är inte asylsökande.... Utan vanlig svensk som är gift... Kan säga att vi är relativt unga både två... Jag är 29 och hon är 22... Och västerås är inte den närmaste enhet... Utan solna eftersom vi bor i stockholm.

//T

• toufik17

Hej alla ni som har världens tålamod.

Jag vill uppmana er ni som har blivit tilldelad till Västerås enheten (direkt nr 010 485 44 83) .
    Jag ringde dem igår eftersom jag fick det bekräftad via mejl och i tel att min frus ärende har hamnat i Västerås enheten.
    När jag frågade personen som jag pratade om han skulle titta på dem dokument som vi har bifogat ifall det saknas något, så svarar han mig nej jag kan inte göra det eftersom ni har lämnat in pappersansökan, så svarar jag han, nej det stämmer inte vi har ansökt via mejl den 9 oktober, han blev lite förvånad och så tittade han ytterligare på min frus ärende och så sa han det stämmer men du pratar just nu med helt fel person.
    Hennes ärende har hamnat nämligen i Örebro och hon har blivit tilldelad till en handläggare. Jag blev jätte glad men samtidigt så undrade jag varför har det dröjt nästan 9 månader för att jag ska få rätt information.
    Tyvärr våran handläggare är borta, men när jag pratade med Örebro enheten så stämde det helt att hennes ärende ligger i Örebro samt att de handlägger just nu Juni och Julis fall.
    Så att ni som har sökt via webben kontrollera en extra gång att ni är registrerade som webb och inte pappersansökan.

Tack och lycka till alla :)

• toufik17

hej,

jag förstår inte en sak... hur loggar ni in och hur kan ni se uppgifter att ni ska på intervju osv?
    //T

• toufik17

Fan vad sjukt... Min fru har ansökt den 10 oktober 2014... Alltså mer än 10 månader... Väntar fortfarande på beslut... Jag tror att sverige är det enda landet i europa som har denna väntetid... Allvarligt när ska det sker något????

• toufik17

Hej,

Tråkiga nyheter för min del och eran del.

Vi är inne snart på ett år väntetid... Pratade med örebro enhet där min fru har blivit tilldelad... Väntetiderna är 14 till 15 månader om allt fortsätter så som det ser ut... Räknas vi som människor eller djur???? Gör vi någon brott eftersom vi är gifta med utlänningar???

När sker det något??? Är less på det hela :(

//T

• toufik17

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

• toufik17
    Funderandehmmm skrev 2015-08-27 12:56:35 följande:

Hej Toufik!

Undrar om ni har fått handläggare eller väntar ni på handläggare?

Vi väntar fortfarande på handläggare
  • toufik17

Kan inte vi som bor i Stockholm kunna ses på en AW och prata genom vad vi kan göra.... Saken är det blir inget om man vill starta något via nätet... Det är bättre med penna och papper och att vi ses ansikte mot ansikte.

Status för min fru

Lämnade in ansökan 10 oktober 2014

Intervju 16 april 2015

Fortfarande inget som har hänt

När jag pratar med örebro enheten så säger dem december januari kommer hon att få beslut... Sedan tar det upp till 4 veckor att hon får kortet... Med andra ord kanske hon är i sverige februari mars... Är detta inte kränkning mot mänskliga rättigheter????

//T

• toufik17
    Lambie skrev 2015-09-01 22:21:02 följande:

Jag behöver råd från er andra...

Jag vet inte om det är många här som har väntat lika länge som jag eller ännu längre än 15 månader. Men vad tycker ni att jag ska göra? Jag menar, det kommer säkert att dröja minst tre-fyra månader till så som det verkar i nuläget, men är det någon idé att ringa till exempelvis enhetschefen för min enhet, och annat folk som sitter högre upp? Eller ska man bara sitta och vänta lika tålmodigt och hoppas på svar innan årsskiftet?

Hur gör ni andra? Och jag förstår fortfarande inte hur vissa kan få svar tidigare när de har sökt senare och verkar ha liknande utgångspunkter och förutsättningar som mig och min pojkvän. Varför ska vissa behöva vänta längre än andra?

Det låter overkligt med 15 månader... Helt jävla sjukt.... Kan du berätta lite om din ansökan.... Har du fått komplettera osv och från vilket land kommer din pojkvän???

//T
  • toufik17
    Donna90 skrev 2015-09-03 13:30:57 följande:

Hej alla!

Vi har äntligen fått beslut!

Hej och grattis till det efterlängta beslut.

Hur länge fick du vänta... Vilken månad lämni ni in ansökan????

Fick du komplettera????

Gick du på intervju????

//T
  • toufik17

Hej alla,

Har varit i kontakt med migrationsverket i örebro... Hon svarar exakt så här... Vi handlägger just nu ärende från första kvartalet 2014... Väntetiderna är 18 månader just nu... Mera kan vi inte göra.... Hon sa också att18 månader är preleminärt... Det kan ändras så att det blir 24 månader... Vart är vi på väg svenska folket???? Våra partner får inte heller vara i sverige under processen.... Ska vi strejka???? Något måste man göra så att vi får vår röst hörd....

//T :(

• toufik17
    saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

29 augusti 2014 - ansökan via webb

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo

idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

Det vi kan göra är att ha tålamod... Vara tysta och att vi gör som de säger???? Fattar inte en sak... Tillhör vi inte det svenska folket???? Jag vill gärna besöka några kontor och se vad de gör på dagarna.... Är fan less på migrationsverket... De tror att de gör en tjänst åt oss elker vadå????
  • toufik17

Kan vi ses alla i norrköping fredag kl 10????

Har man offrat alla sina semesterdagar så tror jag att det är värt och offra en till för våra kära.... Kan ni bekräffta vilka som är med??? Jag åker från stockholm med bil.... Är det någon som vill följa med så har 4 platser lediga.... Hör gärna av er

//T

• toufik17

Det sjuka är att man inte får reda på vart man står i kön så att man har en aning vart man befinner sig i kön.... Vi är inne om ett par dagar i tolfte månad av väntan

• toufik17

Hej Sten.... Intervju i 2 timmar???? Kan man kalla det förhör eller??? Hur som helst.... Vad fick de fråga dig då???

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid