• Göteholm2015

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

@jessib

Vårt ärende ligger också i Umeå. Känns ju som att det borde komma besked snart, förhoppningsvis nästa vecka! Skönt att ha någon annan på samma "tidsplan" som referens, posta gärna när ni fått besked!

• Göteholm2015
    @ Anonym (Vi väntar Beslut­!!!)

Sitter i samma sits... Ansökte 4 september, intervju 19 mars och sen fick jag ett email 27 april där jag skulle svara på lite frågor. Inte hört något sedan dess. Jag försökte ringa nu i veckan, men gav upp efter 30 minuter i telefonkö. Det som känns konstigt är att man skickade ett email som jag besvarade inom ett par minuter och sedan dess ingenting... Det är ju orimligt att det ska kunna ta så himla lång tid att läsa dessa svar, lägga ihop 1+1 och komma fram till ett beslut... Men men.

Här på forumet har jag läst om Jessib som också sitter i samma sits med ansökan gjord i september 2014. Jag väntar med spänning på att ni båda snart får positiva besked!
  • Göteholm2015
    jessib skrev 2015-05-25 00:13:02 följande:

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-05-25 20:05:30 följande:

Tryckte fel där. Skulle inte trycka ogilla, utan citera.

Som svar på din fråga: Beskedet går med kurirpost till den ambassad där den från utlandet sökande gjorde intervjun. (Tar cirka 1 månad). Därifrån skickar de ut detta till den sökande i utlandet. Har du som boende i Sverige eller svensk medborgare fullmakt att företräda henne, och denna är inlämnad vid ansökan, skickas beslutet till dig, och du får ombesörja vidaretransport. Lycka till!

Tackar för ett bra svar! Får nog se till att ringa och se till att de läser fullmakten och skickar det mig. Helt osannolikt att det ska ta en månad och skicka ett brev...

Vill inte vara gnällig utan hålla humöret uppe så gott det går. Man går ju ändå igenom den här processen för kärlekens skull, men satan vad mitt förtroende för Migrationsverket dalat undet det här "stålbadet" man går igenom! Och då har nog process varit enklare än de flesta andra eftersom vi kunnat vara tillsammans i USA och Spanien merparten av tiden...
  • Göteholm2015
    Ellaa skrev 2015-05-26 00:13:23 följande:

Hej, jag tror också att de ärenden från september månad kommer vara klara i juni månad. Sen tror jag sent juni - juli kommer oktober ansökningar påbörjas. Med detta sagt så betyder det inte tyvärr att ALLA ansökningar från augusti, september och oktober kommer att få beslut utan jag tror att dessa är ärenden som inte kräver ytterligare utredning tex de ärenden där det finns tidigare asylansökan (minns att någon på Växjö enheten sa det och sen finns den låga procentuella gruppen som hamnar "bortom inget hörnan" och vem vet vad som händer där - där är man rädd att bli bortglömd. Därför man kan söka spontana ärendenunummer och se gamla fall som inte har fått beslut sen är vissa ärenden också avslutade men ärendenr finns kvar. 

Det beror på, har du fullmakt över din tjejs ärende? Annars tipsar jag att hon/ni gör en fullmakt och mailar in till Migrationsverket (SE TILL ATT SKRIVA ÖVERST PÅ RUBRIKEN: FULLMAKT ÄRENDE#). Då betyder det att beslutet kommer till dig. 

När din tjej var på intervju (vet inte vart kanske missat det) fick hon göra fingeravtryck osv? Eller bara göra intervjun? Det kan ge svar på din fråga. Min sambo lämnade inte fingeravtryck för att Jag har fullmakt över hans ärende dvs att beslutet kommer till min svenska folkbokföringsadress. Och eftersom han/amerikaner är viseringsfria i Sverige så får han resa in till Sverige utan beslutet (som turist) och dagen efter redan boka tid hos Migrationsverket och ta fingeravtryck osv så gör de hans uppehållstillståndskort där på plats. Detta funkar endast bara för de som är viseringsfria - annars så kommer beslutet hem till dig men hon måste vänta på kortet och hämta ut den från ambassaden/konsulatet. P.s så fort ni har fått mail (någon av er) att ett beslut har tagits så behöver ni inte vänta på brevet utan ringa ambassad/konsulat eller Migrationsverket så ger de er svaret där.

Jag har fullmakt, ringde till och med nu på morgonen för att verifiera att processen är som du säger. Hon jag pratade med var extrem torr, måste vara ett hemskt jobb att sitta där i deras kundtjänst när man i själva verket bara är belagd med "munkavel" för att säga: "Ni får vänta och se".

Min tjej kan också befinna sig viseringsfritt i Sverige/Schengen, dock bara 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Vi "brände" 76 av dessa dagar i Spanien och vill behålla 14 som reserv eftersom hon ska göra fingeravtryck här... Kan bli svårt för henne att släppas in annars. Så fram tills hon nått 180-dagarsstrecket kan vi bara ses utanför Schengen.

Min tjej är ganska avslappnad och inser väl att det inte finns så mycket vi kan göra. Hon spenderar dagarna med att lära sig svenska via självstudier och klagar inte. Jag däremot känner stor skam över mitt land och hur kassa vi är på sånt här...
  • Göteholm2015
    Anonym (2015) skrev 2015-05-26 20:03:30 följande:

Besked (bifall) exakt efter 16månader!!!

Enhet i örebro

Stort grattis! 16 månader låter plågsamt länge. Själv går vi in på nionde månaden snart. Berätta gärna lite mer om själva processen och om det låg någon orsak bakom den till synes något längre väntetiden!

Igen stort grattis!!!
  • Göteholm2015
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:41:36 följande:
    Smart ide att bara stannat 76 dagar - vi "flyttade hem" 21 december 2014 efter att sambon tog examen i NY. Vi stannade 90 dagar, och sedan lämnade Sverige då han också bara får vara här 90 av 180 dagar. Om mindre än 3 veckor har vi varit utanför Schengen i 90 dagar så då börjar hans 90/180 Schengen dagar igen. Det blir Spanien då föräldrarna har hus där. Sen får också Amerikaner vara i Danmark i 90 dagar (detta är exkluderade från 90 schengen dagar) så vi har också tänkt på Danmark först och sen Spanien - vi får se. Men hoppas på svar inom 90 dagar from 14 juni så man kan börja sitt liv igen. Jag tycker du ska fortsätta ringa tills du får tala med någon annan - men ännu bättre är om du mailar de! Sen så skriver du ut mailet / svaret så hon kan ha den när hon reser hit, alltid bra att ha det på svart och vitt. Jag har den utskriven dvs svaret om hur vi kan göra. Duktig tjejen är! Även om detta är skandalöst så har jag hört att vi har det relativt "enkelt" jämfört med andra länder, där du i stort sett måste vara gift för att ens få genomgå en sådan här process samt mycket mer kostnader.

Lycka till :)
    Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Jag började läsa den här (och den liknande tråden på FB) i september och då lät det på många att det skulle ta mellan 11-14 månader. Sedan började jag läsa igen efter att tjejen gjorde intervjun i mars och nu känns det som att tiden ligger på runt 9 månader istället. Har något hänt som förkortar tiden? Någonstans så är jag pessimistiskt lagd och tror att 14 månader känns mer "realistiskt". Men om det nu är så att våra ansökningar får beslut nu i juni så är det ju helt klart mer hanterbart än 5 månaders väntan ytterligare... Har du någon åsikt/synpunkt på detta?

Lite off-topic:
    Säker på att du är redo att lämna staterna? Jag bodde själv i Philadelphia några år och efter att flyttat till Stockholm kan jag lätt säga att jag ofta längtar tillbaks...
  • Göteholm2015
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:38:11 följande:

Kan också testa "direkt"-linken till bilden:

oi62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Slutsatsen? För tillfället att det tar average 245-250 dagar tills beslut, iaf för de som inte haft stora problem/börjat som pappersansökan (och därav fick vänta länge innan systemet ändrades)

Samt att tid till intervju-mail ligger på ca 170 dagar för förra hösten, och ca 120-130 för de som sökt dec-jan-feb.

Detta är ju bara sammanställt av uppgifter som jag hittat på forumen förstås, och reflekterar bara minoriteten som pratar aktivt och rapporterar här. Jag tog även bort några fall som jag ansåg vara abnormala (inget illa menat till personerna i fråga), typ att de inte fått svar 15 månader efter intervjun. Skall nog ta bort personen som fick svar efter 40 dagar också.

Grymt bra jobbat!

Kan vara så att mitt fall räknats dubbelt då jag började följa FB och angav datum där, men sen gick över hit. Såg två identiska fall som sammanfaller med mina "antalet dagar".

Nu räknade jag aldrig antal fall som du listat, men det faktum att det inte är så många jämfört med antalet sidor och kommentarer i dessa forum innebär det ju antagligen att många som skrivit på dessa forum tids nog fått sina beslut och av förklarliga skäl slutat läsa/kommentera. Jag undrar för övrigt hur det gick för trådstartaren med sin man från Nigeria... Man kan ju den nästan utantill eftersom man dagligen ser hennes inlägg klistrat överst på alla sidor här:)

Annars kan jag väl mest summera dagen med att vi alla lagt ytterligare en dag till handlingarna i denna "oändliga" väntan...

Till sist: Du/ni som ser detta som ett forum att klaga på svensk flyktingpolitik och sprida rykten/hat. Till er kan jag bara säga att vi som sitter här betalar ett väldigt högt pris för denna politik med tanke på vår väntan på våra kära. Men viktigt att påpeka, vi sitter också här för att vi mött vår kärlek från länder "härs och tvärs". Vi klagar inte. Vi tar den här väntan. Vi betalar "priset". Om du inte betalar det här "priset" utan mest kommer hit för att sprida era politiska budskap, så snälla gör det någon annanstans, vi är inte intresserade. Är dina åsikter och egentliga agenda att påstå att min flickvän (och alla andra här partners av annan ras) inte är välkommen hit till Sverige, ja då kan du mest bara ta och dra åt helvete.
  • Göteholm2015
    Ott skrev 2015-05-28 22:28:39 följande:

Jag sitter här och funderar på bevismaterial att ta med sig till intervjun. Hur funkar det egentligen om man ska ta med sig chatthistorik? Vår chattlogg är på hundratals sidor, det är ju omöjligt att ta med allt. Ska man välja ut relevanta saker? Kommer migrationsverket säga vad de vill ha bevis på när man blir kallad till intervjun?

Min tjej tog inte med någon chat/sms/emailhistorik alls. Däremot sammanställde vi ett dokument som beskrev när/var/hur vi träffades samt bilder, biljetter och annat som stödde vår historia medan vi skrev ner den. Lite som en rapport man gjorde i skolan. Vi gjorde alltså dokumentet till en "kronologisk historia" med bevis som stödde vår historia. Om ert förhållande mest bygger på chattar motsv. så skulle jag skrivit ut detta, men mest att ha som backup att erbjuda intervjuaren, men inte som mitt "primära" bevis. Nu är jag ju långt ifrån en expert, har inte ens fått beslut så det kan ju vara så att vår taktik inte ens fungerade... Så för säkerhet skull ta med allt ni har, men tänk också på att göra det enkelt för MigV och intervjuaren.
  • Göteholm2015

Nu har vårt ärende också passerat 9 månader. Satt och tänkte på JO-anmälan, men om nu myndigheten bryter mot lagen borde man inte göra en polisanmälan också? Sitter i USA för tillfället, men när jag kommer hem nästa vecka kommer jag att ringa och fråga MigV och höra vad de har att säga om saken. Om deras svar inte är jävligt bra kommer jag att gå in på närmsta polisstation.

Någon som vet hur man enklast spelar in samtal via sin iPhone? Tänkte

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid