• Göteholm2015

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Meri87 skrev 2015-06-26 00:29:41 följande:

Hej, e ny i tråden, lusläst lite.

Jag är själv i samma sits som ni.

Vi lämnade in ansölan 31 januari o inget svar ännu. Dock har vi precis nyligen fått reda på att vi väntar barn. Ska lämna in graviditetsintyg den3 juli.

Då får man tydligen prioriteras, enligt migrationsverket växsjö när jag ringde dit.

Min vänna lämnade in sin ansökan 17 nov och fått tid på ambassaden 22 juli.. Så jag räknar inte med att det händer nåttt för oss innan augusti.

Om du inte redan gjort det så borde du lusläsa posterna från elin79 som också gått igenom förturansökan p.g.a. graviditet. Vad jag förstod det så är inriktningen från MigV att er ansökan skall vara klar innan det är dags att föda.
  • Göteholm2015

Då så mina vänner så har det ju gått ytterligare en vecka utan att man fick det där beskedet som man går och väntar på... Nu känns det ju också som att hela Sverige stannar i 5-6 veckor så hoppet att något kommer hända snart är ju tyvärr inte stort.

Så vi får väl snällt finna oss i läget och göra det bästa av situationen. Hoppas att ni orkar kämpa vidare över sommaren och hålla humöret uppe. Lycka till! 

• Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-06-26 23:57:19 följande:
    Tackar för dessa värmande ord som kanske fungerar även om solen mest skulle lysa med sin frånvaro.
    Märkligt - Jag skrev faktiskt ett sista stycke i stil med: "...orkar hålla humöret upp även fast solen lyser med sin frånvaro". Raderade dock det sista innan jag postade.

Ganska tragiskt att vår sommar är beroende av solen och MigV just nu. Den kombination känns ju allt annat än trygg!
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-07-28 01:42:30 följande:

Hej alla. Nu har jag tagit några nattliga timmar i anspråk och färdigställt den namninsamlingslista till berörda beslutsfattare för vår anhöriginvandring. Om jag fått ihop det riktigt så skickas denna maillista till både Stefan Löven, (stadsminister) Morgan Johansson, (Justitieminister och migrationsminister) Anders Danielsson, (generaldirektör migrationsverket) Mikael Ribbenvik, (Stf generaldirektör och operativ chef) och Cecilia Borin, (Kvalitetschef) på samma gång. (Tanken är så i alla fall, för att sätta bättre press)

Gå in och fyll på denna namninsamling i denna direktlänk : namninsamling.se/index.php&nid=9858   

Om saker och ting fungerar riktigt så skall alla fem få protestlistor så fort det finn många namn och skickas iväg. Rapport kommer här när det skickats, och hur många namn det var (on jag kan räkna så långt) Ragga upp alla som kan skriva för att visa sitt stöd för oss. Tack tack!!                                       

Tack så mycket för detta! Tyvärr fungerar tydligen svenska myndigheter så att man inte agerar förrän folk skapar "oväsen", den som gnäller mest och högst får nästan alltid sin vilja igenom.

Det jag dock tycker är onödigt är de sista två styckena i din protest. Även om jag håller med om det så borde det formuleras på ett annat sätt. I vissa avseenden så låter det (om du frågar mig) lite "SD" över en del formuleringar. Nedan ger jag förslag på hur dessa stycken kan omformuleras.

Du skrev:
    Migrationsverket ignorerar totalt svenska medborgare som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med person vilken de önskar gifta sig eller bli sammanboende med. Man har tydligen för avsikt att visa sig bäst i världen på att ge asyl till flyktingar.

Mitt förslag:
    Migrationsverket och regeringen har valt att nedprioritera svenska medborgare som valt att finna kärleken utomlands till förmån för andra migrationsärenden. Vi anser att detta är förkastligt och direkt ignorant mot oss som skattebetalare. Regeringen skall hållas ansvaraiga för att förse myndigheter med de medel som krävs för att klara sin uppgift utan att de tvingas bryta mot lagen gentemot svenska medborgare och skattebetalare.

Du skrev:
    Därför kräver vi att Migrationsverket ?stänger affärens ansökningsavdelning? helt, och genomför beslut i samtliga redan registrerade ärenden, innan några nya ärenden får registreras. Många har angivit i anmälan till JO att de drabbas av såväl fysisk som psykisk ohälsa på grund av den ovisshet och det de långa väntetiderna för med sig, och respekterar människorna bakom ansökningarna.

Mitt förslag:
    Därför kräver vi att regeringen och migrationsverket tar sitt ansvar och omedelbart förser svenska medborgare med den service de betalt för, dels genom anmälningsavgiften men också den skatt vi betalar. Att man omprioriterar sina resurser så att registrerande ärenden som överstigit 9 månader eller är påväg att göra det skall beslutas omgående.

På grund av dessa omänskliga väntetider har flera människor valt att göra en JO-anmälan utan något som helst resultat. Det är tydligen OK för svenska myndigheter att bryta mot lagen... I dessa JO-anmälningar går att läsa att folk drabbats såväl fysiskt som psykiskt av den stress som kommer av ovissheten att inte veta vart i processen man befinner sig. Dessutom så innebär det stora ekonomiska påfrestningar för dessa människor i form av utebliven arbetsinkomst för den som ämnar flyttar hit och för de som har råd, resor för att träffas under den omänsligt långa väntetiden.

Jag hoppas att du Sjömannen tar min kritik på rätt sätt. Som jag sa innan så är jag tacksom för att du tog dig tid att fixa denna namninsamling. Givetvis har jag redan skrivit på!
  • Göteholm2015
    snowie skrev 2015-08-08 10:30:38 följande:

Även vi har tröttnat på väntetiderna.

Fästmön var här September -> December
    Sedan var jag i filippinerna Feb -> Mars
    Tillsammans i Thailand Juni ->Juli
    När är nästa resa bokad mitten av september till början av oktober...

Vi sökte början av Januari 2015, resa i denna omfattningen kostar stora summor pengar och frustrationen blir större och större.

Jag håller med dig. Vi har också fått rodda med resor både inom och utanför Schengen för att kunnat vara tillsammans större delen av väntetiden som nu uppgått till över 11 månader. Gjorde en snabb överslagräkning och hittills har detta UT har kostat oss över 50 000 kr. Då har jag inte räknat med utebliven arbetsinkomst för min fästmö, i så fall pratar vi ju om hundratusentals kronor. Det är ren kapitalförstöring som MigV/Regeringen utsätter oss vanliga människor för. Men värre är ju den stress/frustration vi som anknytningspersoner utsetts för och våra partners. Vi har det fan inte lätt!

Inte bara det att vi får lägga ut/förlorar massa pengar. Frustrationen sätter stress på våra relationer/livssitutationer och våra partners är många gånger oförstående över att situationen i "paradiset Sverige", och även om det med all säkerhet är olika för alla oss, så känner jag verkligen att detta är "mitt fel" och får ta emot en del av min partners frustrationen. Och jag är nog inte ensam om detta.

Nej, vi har det fan inte lätt... Men vi sitter i den här båten och om det krävs JO-anmälningar, telefonköer, korkade svar, handskrivna brev till generaldirektörer, regeringen och fan hans moster - you name it så ska vi ändå ta oss igenom det här helvete. Situationen suger, men det enda alternativet är att fortsätta spotta på "stenen" kallat MigV tills den kommer i rullning. Vi som sitter här är alla kämpar, så vi kommer att lösa det här! Lycka till och njut av sommaren!
  • Göteholm2015
    Naabz skrev 2015-08-13 00:59:11 följande:

Hej hopp som nån annan skrev.
    Om ca 15 dagar så har det gått ett år sen vi skickade in våran ansökan och fortfarande så har vi inte hört ett skit.
    Har inte jo-anmält för det känns som en fjärt i rymden men kanske skall fjärta ändå. Jag tror att jag kommer att ansöka om besöksvisum ändå och det får kosta vad det kosta vill.
    Det enda jag kommer att ångra av denna inhumana process är att jag inte ansökt om besöksvisum tidigare. Mitt råd till er alla som snällt väntar på beslut är att sluta vara snälla och vänta....om det finns nån chans för er att vara med er bättre hälft så ta den innan migrationsverket indirekt försöker döda er kärlek....har inte träffat min fru sen alla hjärtans dag.....
    Peace and out 

Jag tänkte samma men slängde iväg en JO-anmälan förra veckan, ungefär 3 veckor kvar tills vi passerat ett år nu. Tog inte mer än 5 minuter att göra anmälan och även om det till synes kan uppfattas som bortslösad tid så kan det ju vara så att många bäckar små...

Jag håller med om ditt råd! Som situationen ser ut så duger det inte att sitta och vänta på beslut. Genom det här forumet har jag lärt mig mycket som MigV inte annars skulle talat om. Till exempel att man får lov att vara i Sverige under väntetiden så länge man inte är här när beslutet tas. Snart har 180 dagar passerat sedan min tjej kom in förra gången så nu väntar 90 nya dagar i Schengen (hon kommer om 3 veckor). Ett tips till er som funderar på att göra detsamma är att se till att din partner inte kommer in tll Schengen via Sverige, utan boka flyget så att partnern mellanlandar i något annat Schengenland så får hon/han sin stämpel där.

Peace and out till dig med - Håll fanan högt och givetvis hoppas jag att denna mardröm snart är över för oss alla.
  • Göteholm2015
    Citatet2 skrev 2015-08-13 14:16:22 följande:

Tvärstopp på Nordea. Men Swedbank kan skapa ett Mobilt Bank-ID (tror jag, hon har inte fått det ännu).. och nej, det måste vara insättningar/ersättning från arbete, a-kassa eller studiebidrag/lån. Etableringsbidrag ges bara till asylsökande. Jag erbjöd att ordna automatiska överföringar från mitt konto, men det var inte tillräckligt. På ett sätt förståerligt, men dock frustrerande. Men hur byråkratiskt det än må vara är jag mycket tacksam och lycklig över att hon är här nu.

Först och främst tack för informationen! Det är ju bara att inse att vi svenskar är faktastiska människor, toleranta och så vidare men fullkompligt värdelösa på integration!

14 månader är ju otroligt länge, men det är i de trakterna som jag tror att vi flesta någonstans innerst inne befarar att det kommer ta... Vadan väntan mellan 18 juni och 12 juli? var det "snigelposten" med kortet som tog lång tid? Eller gjorde hon fingeravtryck med mera här i Sverige?

Sen kan jag nämna att jag själv har Nordea och jag kommer att ringa min "personliga bankman" (som det få fint heter) och säga att jag byter bank imon om de inte tillåter tjejen ett konto och bank-ID där. Den typen av idioti ska kosta kunder! Jag menar till och med barn kan ju öppna bankkonto så det är ju idioti på högsta nivån om inte en vuxen människa med svenskt personnummer inte får öppna ett konto då... 
  • Göteholm2015
    Bosanac88,
    Jag håller med - I och med att vi fixar fram alla intyg, bifogar bilder och bevis så har vi ju i stort sett gjort jobbet åt dem. Vad mer kan behöva utredas som tar sån tid?!

Jag vet att några här på tråden tagit hit sina partners efter intervjun som "turist". Vissa har valt att meddelan migV detta för att på så vis få en "heads up" om det skulle vara nära till beslut. Andra har valt att inte meddela MigV men fått besked utan att det spelat någon roll för utfallet. Jag har ännu inte läst om något fall där en person fått avslag för att personen befunnit sig i Sverige, men kanske att jag har fel? (Ellaa - Du har säkert bättre koll, har du hört om någon som fått avslag för att partnern befann sig i Sverige?)

Min tolkning är att lagen/reglerna kring detta är lite oklara, speciellt om personen lagligt kan befinna sig inom Schengen.

Så summa summarum:
    Det är förenat med en risk att vara här om man går och väntar på beslut eftersom det kan tolkas som att man begår ett regelbrott (att vara i Sverige när beslutet tas). Hur stor den här risken faktiskt är (att man de facto skulle få avslag för att man är här) och hur den risken kan hanteras råder det delade meningar om. MigV "rekommenderar" att man inte befinner sig här men ger olika besked beroende på vem man frågar - Surprise! 

Lycka till med allt och håll humöret uppe! En vacker dag är den här väntan över för oss alla!
  • Göteholm2015

Nu har jag varit i kontakt med Umeå och sedan Örebro som verkar vara enheten som tagit över vårt ärendet. Det ena mer nedslående än det andra. I Örebro påstår man sig arbeta med ärenden från mars 2014, men man säger också att handläggningstiden är ungefär 14 månader (konstigt eftersom personerna som i så fall ansökte i april 2014 redan väntat 16 månader).

Försökte använda "Dietch"-krafter och övertyga dem att åtminstone kolla på mitt ärende... Ingen framgång där dock.

I och med detta fattade jag beslutet att boka flyg för tjejen så att hon kan göra sina 90 viseringsfria dagar här. Hon kommer lagom till "årsdagen" för vår ansökan och kan ju då vara här tills det passerat 14 månader.

Bara till att försöka sansa sig och svälja ilskan och göra det bästa av dagen här... 

• Göteholm2015

Stort grattis Ellaa!

Kommer att sakna dig här på forumet:) Du får kika in och skriva nåt emellanåt!

Jag ska ringa Örebro på måndag och bokstavligen läsa lusen av dem. Eftersom man tidigare i veckan sa till mig att man jobbade med marsansökningar och att det tar minst 14 månader till beslut. Bevisligen existerar det ju en "gräddfil" för vissa eftersom det nu är minst två på den här tråden som ansökte i oktober som fått beslut. Medan man i Norrköping arbetar med fall från augusti.

Fick för övrigt svar på min JO-anmälan idag. Inget nytt under solen där, men det känns bra att man bidragit till att den här omänskliga processen kanske blir bättre i framtiden. Snart sitter vi här igen och försöker få förnyat tillstånd där förhållandet blir det omvända att partnern inte kan lämna Sverige...

Trevlig helg allesammans! Skönt att veckan iaf innebar att någon mer fått beslut!

• Göteholm2015
    jossan951 skrev 2015-08-23 13:01:07 följande:

Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?

Om du öppnar dokumentet som Deitch gjort så kan du i den andra fliken hitta telenummer till några olika enheter, däribland Örebro.

Jag håller med din tanke att man bör låta MigV sköta sitt arbete utan att man stör dem mer än nödvändigt. Tyvärr så verkar det dock inte fungera så utan ju mer man "stör" dem, desto större chans verkar det vara att de öppnar ens ärende. Om ärendet är komplett och relativt "lätt" så kan man få svar nästan samma dag. Något kösystem ala "först till kvarn" är det inte tal om.

Lycka till!
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-08-28 11:16:49 följande:
    ........ och där var det telefonsvarare som meddelade att anknytning 010-485 49 16 är tjänstledig. Man kan undra...........?
    Fick också ett telefonnummer från ambassaden i Kiev att migrationsverket hade telefon nummer 010-485 71 92, men där kopplas samtalet bort efter 5-6 påringningssignaler.
    Ungefär samma erfarenhet jag har. Försökt ringa en person under en hel vecka och man möts konstant av "anknytning XXX är på tjänsteärende fram till klockan 15:00". Sen ringer man 15:01 och möts av en röst som säger att vederbörande gått för dagen, återkommer dagen efter kockan 8:30 och så rullar det på... Känner igen det där från när jag försökte gå ur facket en gång i tiden... 

Den senaste tokigheten jag hörde från MigV är att eftersom jag "gått den vägen och gjort en JO-anmälan" så får jag snällt vänta tills JOs utredningen är klar (vilket den var i stort sett samma sekund den skickades). Men man antydde på sätt och vis att man vid JO-anmälan riskerade längre handläggningstid "eftersom man valt att gå den vägen". Låter anmärkningsvärt om du frågar mig att man skulle bestraffas för att anmäla en orätt som begås.
    toufik17 skrev 2015-08-27 12:39:44 följande:

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

Det är din fru inte ensam om. Min fästmö uppgav högljutt för några timmar sedan att jag bör höra med min chef som sitter i USA om att bli omplacerad dit. Att hon inte ville veta av skitlandet Sverige (sen följde det en harang av okvädningsord som jag väljer att inte citera). Det är lätt att hålla sig för skratt.

Till alla kämpar där ute önskar jag en trevlig helg. Hade varit upplyftande för humöret ifall några av oss kunde få beslut snart så att man märker att det "händer lite".
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-08-28 13:04:37 följande:

Det finns en del som har kommit på hur man hanterar migrationsverket. Så kanske vi också behöver göra. Läs och fundera.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2815665-asylsokande-vagrar-satta-sig-i-bussarna

Läste detta i GP imorse också. Det lär ju dock bli så att dessa snällt får finna sig i att bli behandlad som skräp, precis som vi blir.

Det som stör mig mest i den här kråksången är ju att man MigV:s inte följer god sed, ärlighet och sunt förnuft. Ett par saker migrationsverket kunde gjort annorlunda som åtminstone skapat mer förståelse från min sida:

- Skapat ett kösystem där "först till kvarn gäller". Kan ju inte vara så svårt egentligen att en handläggare får ta det ärendet som står på tur, inte plocka lite som man vill... Att man inte är låst till en enhet som i sin tur kanske ligger månader efter en annan enhet.

- Rådfrågat sina jurister och gjort om sina riktlinjer vad som faktiskt gäller för att ens partner kan besöka Sverige. Att med stöd av Schengenavtalet ta bort det idiotiska att den sökande inte får lov att vara i Sverige när beslut fattas (även om personen har laglig rätt att befinna sig i Schengen). Samt underlätta för besöksvisum för de som väntar beslut.

- Göra om ansökningssidan så att det TYDLIGT framgår hur man vill att den sökande skall presentera bevis. Skapa ett enkelt system där den sökande kan följa sin ansökan genom processen och lägga till bevis allteftersom. Detta borde gynna båda parter.

- Kritisera regeringen med sakliga argument om den konsekvens deras politik får för deras myndighet. Vilka resurser de behöver tilldelas för att klara av sitt åtagande.

- Be om ursäkt för att man inte klarar av att uppfylla lagen samt öppet presentera sin handlingsplan för att komma tillrätta med problemet.

Det känns som att Migrationsverket är immun mot kritik och inom alla ramar saknar självkritik. Att verket är toppstyrt där GDs ord är lag och ingen vågar ifrågasätta det orimliga i vad som händer.
  • Göteholm2015

Min sambo fick besked idag (lördag!) via email att ett beslut är taget.

Ansökte: 4/9 2014

Intervju: 19/3 2015

Beslut: 12/9 2015 (positivt eller negativt vet vi inte än).

Inledningsvis hade vi Umeå som enhet. Efter att ringt dit sa man att Umeå främst tar emot ansökningar och gör en "screening" och att vårt fall egentligen låg i Örebro. Ringde dit och emailade med en chef om status och väntetid och man sa "14 månader, vi jobbar med fall från mars 2014". Men idag kom som sagt besked att ett beslut är taget.

Hoppas nu att beslut rullar in, främst för er som sökte före oss och hösten 2014! Vår helg är mest en lång väntan att få reda på om beslutet är positivt eller negativt... Trevlig helg allesammans!

• Göteholm2015

Först och främst - Tack för alla "grattis" och "lycka till"!

@z h:

Emailet kom 09:01 på lördag morgon. Helger går ju alltid snabbt och sen eftersom man inte kallat mig till intervju så känns risken för avslag minimal. Har för mig att MigV måste utreda ytterligare/kalla till intervju om man ska ge avslag. Med andra ord ganska säker på att det är glada besked:)

@Jessib

Ja, ni borde ju i rimlighetens namn fått besked redan i fredags... Hoppas verkligen att veckan som kommer blir er vecka! Kolla dock med Umeå om det inte är så att du egentligen tillhör en annan enhet. Man sa ju till mig därifrån att mitt ärende låg hos en handläggare i Örebro och att Umeå bara gör en "första screening" av fallen. Att andra enheter sen fattar besluten.

Nu ska jag snart iväg till Spanien och möta upp tjejen, en veckas gemensam semester och sen blir det för henne att boka tid för fingeravtryck med mera här i hemma. Har en känsla av att det blir ett par flaskor Cava ikväll...

• Göteholm2015
    jessib skrev 2015-09-13 16:52:03 följande:

Tror du att det hjälpte att ringa Örebro, osv?

Jag ska ändå ringa Umeå i veckan för att kolla så att vår komplettering kommit in så jag ska kolla om det är samma sak för oss! Jag är nämligen lugn med eller utan beslut då jag har en biljett till killens hemland om några veckor - och tänker att det hjälper vår ansökan att de kan se vår framtida flygbiljett. Men som du säger hoppas jag att det rör på sig lite nu snart och att vi kan avboka biljetten istället :)

Ha en underbar vecka i Spanien! Fira och njut. En seger är allas seger och snart är det vi andra som också får fira.

Omöjligt att säga om det hjälpte eller inte. Någonstans så visar det väl kanske att ens förhållande är seriöst om man med god ton "kollar av läget" och ställer frågor lite då och då. Om jag aldrig hade kontaktat Örebro tror jag kanske inte att jag fått besked redan nu.

Lite kronologiskt om hur allt hände. Vill inte säga att detta är ett generellt "tips" eller liknande, men åtminstone information som kanske kan hjälpa dig och andra som väntat +10 månader och befinner sig i stadiet att beslut kan komma "närsomhelst".

Mitten av augusti:

Jag ringer Umeå, får reda på att en handläggare i Örebro var den senaste att öppna mitt ärende. Jag får namn och nummer till handläggaren.

Jag ringer handläggaren i Örebro, får reda på att man uppskattar väntetiden till 14 månader, man arbetar med fall från mars 2014. Jag frågar om jag bör höra av mig efter 14 månader och kolla läget och hon säger att detta är en bra idé.

Får via forumet här några dagar senare reda på att folk som ansökt oktober 2014 fått besked från Örebro, ringer därför dit igen och ber att få tala med en chef för att förstå varför vissa får besked före andra (alltså mars kontra oktober). Chefen svarar inte i telefon så jag skriver ett email. Främst med frågor om min JO anmälan påverkar väntetiden, eller om man med fördel ska skicka in komplettering eftersom man har massa nya bevis, om det finns risk att ens fall kan komma att "trilla emellan stolarna" etc om man inte kompletterar med information. Om det helt enkelt fanns något jag kan göra för att göra det enklare för dem att fatta beslut i vårt fall (höll generellt en god ton).

Emailet besvaras och man säger att JO anmälan inte påverkar väntetiden (som en person tidigare antytt när jag talat med MigV), att 14 månader är en realistiskt uppskattning osv. Jag får även en emailadress att skicka komplettering till.

Början av september

Jag börjar samla ihop bevis för att skicka in. Drar på det lite eftersom jag ändå skulle träffa tjejen i Spanien den 13 september och då kan ordna fler bevis.

12 september, alltså innan jag träffat tjejen och skickat in mer bevis, får tjejen email att beslut är taget.

Idag ringde jag till Örebro och fick bekräftat att beslut på 2 år TUR beviljat. 6 flaskor Cava står nu på kylning:)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid