jessib skrev 2015-09-13 16:52:03 följande:
Tror du att det hjälpte att ringa Örebro, osv?
Jag ska ändå ringa Umeå i veckan för att kolla så att vår komplettering kommit in så jag ska kolla om det är samma sak för oss! Jag är nämligen lugn med eller utan beslut då jag har en biljett till killens hemland om några veckor - och tänker att det hjälper vår ansökan att de kan se vår framtida flygbiljett. Men som du säger hoppas jag att det rör på sig lite nu snart och att vi kan avboka biljetten istället :)
Ha en underbar vecka i Spanien! Fira och njut. En seger är allas seger och snart är det vi andra som också får fira.
Omöjligt att säga om det hjälpte eller inte. Någonstans så visar det väl kanske att ens förhållande är seriöst om man med god ton "kollar av läget" och ställer frågor lite då och då. Om jag aldrig hade kontaktat Örebro tror jag kanske inte att jag fått besked redan nu.
Lite kronologiskt om hur allt hände. Vill inte säga att detta är ett generellt "tips" eller liknande, men åtminstone information som kanske kan hjälpa dig och andra som väntat +10 månader och befinner sig i stadiet att beslut kan komma "närsomhelst".
Mitten av augusti:
Jag ringer Umeå, får reda på att en handläggare i Örebro var den senaste att öppna mitt ärende. Jag får namn och nummer till handläggaren.
Jag ringer handläggaren i Örebro, får reda på att man uppskattar väntetiden till 14 månader, man arbetar med fall från mars 2014. Jag frågar om jag bör höra av mig efter 14 månader och kolla läget och hon säger att detta är en bra idé.
Får via forumet här några dagar senare reda på att folk som ansökt oktober 2014 fått besked från Örebro, ringer därför dit igen och ber att få tala med en chef för att förstå varför vissa får besked före andra (alltså mars kontra oktober). Chefen svarar inte i telefon så jag skriver ett email. Främst med frågor om min JO anmälan påverkar väntetiden, eller om man med fördel ska skicka in komplettering eftersom man har massa nya bevis, om det finns risk att ens fall kan komma att "trilla emellan stolarna" etc om man inte kompletterar med information. Om det helt enkelt fanns något jag kan göra för att göra det enklare för dem att fatta beslut i vårt fall (höll generellt en god ton).
Emailet besvaras och man säger att JO anmälan inte påverkar väntetiden (som en person tidigare antytt när jag talat med MigV), att 14 månader är en realistiskt uppskattning osv. Jag får även en emailadress att skicka komplettering till.
Början av september
Jag börjar samla ihop bevis för att skicka in. Drar på det lite eftersom jag ändå skulle träffa tjejen i Spanien den 13 september och då kan ordna fler bevis.
12 september, alltså innan jag träffat tjejen och skickat in mer bevis, får tjejen email att beslut är taget.
Idag ringde jag till Örebro och fick bekräftat att beslut på 2 år TUR beviljat. 6 flaskor Cava står nu på kylning:)