Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)
Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)
Hej!
Jag ansökte 14e september men har ännu inte hört något. Har ni fått tilldelad handläggare ännu eller hur vet ni att ni är i Umeå?
Vi står i väntan till Växjö som jag fick svar via mejl. Hoppas på mejl om intervju snart! :)
Jag ringde Umeå idag, vilket var kortare väntetid än kundtjänst och en mycket vänligare person som kunde ge mig riktigt information. Dock inte om väntetiderna för intervju. Det hon sa bekräftar lite som vi sagt innan, min ansökan är elektronisk och kan hanteras av Umeå nu men sen kan beslutet tas av en annan enhet, eftersom alla elektroniska enheter kommer åt vår ansökan.
Beslutet kan komma fortare än 14 månader beroende på hur komplett ansökan är osv. Hon visste inte att väntetiderna inte hade uppdaterats. Hon sa att det beror lite på hur hårt trycket är på ambassaderna, när man får mail om intervju. Sa också att jag kunde ringa igen om jag undrade något - helt klart det bästa samtalet jag haft hittills med migrationsverket.
Såg också en hoppfull detalj som jag inte läst innan från ett gammalt mail från ambassaden i Kampala, att den längsta väntetiden kommer vara INNAN mailet? vet att man inte kan tro 100 på allt de säger, men lite hopp får man ju...
"Just nu har ambassaden i Kampala runt 2 veckors väntetid på en intervjutid men först måste ärendet flyttas över till oss får att vi ska kunna boka in din fästman för intervju. Den längsta väntetiden kommer att vara nu innan ni får detta e-mail."
Eftersom på mailet står det bara att de tagit ett beslut inte ja eller nej :)
Jag är också inne på 5e månaden i Umeå!
Hej, tack för ditt svar. Vårt ärende ligger också i Växjö, glad för eran
skull att det gick snabbt, hoppas ni snart är klara med hela processen vet
att Irak har det väldigt ostabilt nu. Han förtjänar att finna sig i trygghet!
Håll oss gärna uppdaterad hur det går för er!