• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-07-17 13:53:40 följande:

ring honom! Ring igen o be att få hans nummer.... Seriöst det här är sjukt! Hur länge ska det behöva gå för vissa och inte för andra. Hoppas på det går bra jessib!!!

Tack!

Jag fick hans nummer också. Får ringa när jag är hemma från solsemestern :) eller ska kolla hur mycket det kostar att ringa, hehe.

Ja, visst om de hade beslutat att utreda oss mer men nu har de ju inte ens öppnat ärendet... Fattar inte.

Får fråga honom hur det kan skilja så mycket när det påstås vara en gemensam elektronisk kö.
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-07-23 13:05:05 följande:
    Ingår inte arbetstillstånd i ett TUT???
    Jo, man kan både arbeta o studera (csn får man när man har PUT)
    men om man söker UT pga arbete och inte anknytning går det generellt sett snabbare, men då måste man ju ha ett arbete först.
  • jessib
    bebivogel131103 skrev 2015-07-24 16:59:57 följande:

Mailade till migrationsverket idag och fick förvånande nog ett svar idag! 

Jag skrev att vi har väntat i 10 månader och att vi är jättestressade och undrar hur lång tid cirka det kan ta. Fick detta svar: 

"Den typ av ansökan som ovanstående ärende avser har i dagsläget en väntetid på nästan 18 månader. Det är tyvärr omöjligt att säga en exakt tidpunkt när handläggningen kan påbörjas och när Migrationsverket kommer att kunna fatta ett beslut. Ovanstående ansökan inkom till Migrationsverket den 16 september 2014. Det innebär att ni antagligen får vänta ytterligare minst sex månader innan Migrationsverket påbörjar handläggningen av ärendet. Handläggaren kontaktar er då om ärendet behöver kompletteras och/eller utredas. Alternativt erhåller sökanden ett beslut.
    Vi gör allt vi kan för att minska väntetiderna men eftersom vi har så många ansökningar, och sökanden som väntar på beslut, så ser situationen i dagsläget dessvärre ut som jag har beskrivit ovan. Jag förstår er situation och beklagar verkligen att väntetiderna för att få ett beslut är så långa men ni måste avvakta tills handläggaren eventuellt kontaktar er."

Så dom menar alltså att vi ska vänta MINST ett halvår innan handläggaren ens öppnar ärendet och börjar handlägga? Fattar ingenting hur dom jobbar alltså. Vi har vårat ärende i Sundsvall. Någon mer som har sitt ärende där som har någon information? Gjorde ansökan 16 september 2014. 
    De säger allt från 12, till 14 till 18. Fattar ingenting! Ett HALVÅR till är ju oacceptabelt! Ta det dock med en nypa salt. De är ju totalt inkonsekventa (inkompetenta?).
    Prova att istället ringa/be att bli kopplad till Sundsvall. Eller är er ansökan en pappersansökan?
  • jessib

Tack!

Fick lite eld i baken att få svar varför mitt ärende inte heller beslutats inom 9 mån utan synnerligt skäl (det har ju inte ens öppnats efter intervju).

• jessib

Igår mailade jag ansvarig i Norrköping ang vår ansökan och undrar vilket av skälen som radas upp under kategori 3, 9 månader eller mer, och varför vi utreds mer?

Hans svar är att Migrationsverket har hög belastning. Därför.

Och att de jobbar i slutet av juli/början av augusti.

Nu är jag arg.

Dels får folk i oktober beslut, dels har de jobbat i augusti sen mars och sen kanske inte väntetiderna borde säga att 9 + är samma som mer utredning när sanningen är att Migrationsverket har fullt upp och därför inte kunnat korta ner väntetiderna.

Läste deras prognos igår och det var inte så rolig läsning, rekryteringarna har inte skett i så stor utsträckning som de trott osv.

Nä idag är jag less, ursäkta för det :(

• jessib

Någon som vet något om visum till närliggande länder? Danmark, Norge, Finland?

Vi kan inte få turistvisum till Sverige men vill ha hit min fästman nu :(

• jessib

Som namninsamlingen ser ut nu kommer jag inte för en chans att skriva på den.
    Jag håller inte med om att "stänga affären" och det där om att Sverige försöker bli det bästa asyllandet. Skulle gärna dela namninsamling med alla jag känner men kan inte skriva under på detta.

Om du ändrar till förslagen som tidigare person skrev skriver jag gärna på.

• jessib
    sjömannen skrev 2015-07-28 21:01:15 följande:
    Om man går in och ändrar i grundargumentationen i en namninsamling efter den är aktiverad är det bedrägeri.
    Då är vi inte överens i grunden helt enkelt. Tyvärr tror jag att det mesta ni kan uppnå med den namninsamlingen kommer att bli en skärmdump på IRM eller en artikel i avpixlat och politikerna tror inte jag kommer lyssna till den sortens retorik/argumentation. Men det är som sagt vad jag tror.
    Önskar er lycka till iallafall.
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-07-29 10:59:52 följande:

Lite information till dem som klagar på formuleringen i den namninsamlingslista jag presenterade hår i går. Hämtat direkt från deras sida:
    Att det dessutom av de 25 som kommit in är 7 stycken som skrivit ett "Nick" eller liknande verkar ju inte särskilt seriöst. Har också fått reda på att det finns statligt anställda personer (inga namn) som kan uttala sig professionellt..... är det inte mot cirka 6000 sådana vi här försöker göra oss hörda??? Som absolut inte klarar av att lämna professionella svar på allas våra frågor.

Namninsamling.se - Gratis och
    kvalitetssäkrade namninsamlingar

Med namninsamling.se's fria, säkra och oberoende system skapas här namnlistor som efter aktivering är låsta.

Namnlistorna kan ej ändra innebörd eller syfte efter aktivering. Systemet har ett allmänt forum för respektive namninsamling där åsikter kan uttryckas.

Administratören / skaparen av namninsamlingen aktiverar själv insamlingen och hanterar utskick via sin sida.

Vi har inga begränsningar för privatpersoner, organisationer eller företag.

Ja, vi andra får göra en egen bara helt enkelt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid