bebivogel131103 skrev 2015-07-24 16:59:57 följande:
Mailade till migrationsverket idag och fick förvånande nog ett svar idag!
Jag skrev att vi har väntat i 10 månader och att vi är jättestressade och undrar hur lång tid cirka det kan ta. Fick detta svar:
"Den typ av ansökan som ovanstående ärende avser har i dagsläget en väntetid på nästan 18 månader. Det är tyvärr omöjligt att säga en exakt tidpunkt när handläggningen kan påbörjas och när Migrationsverket kommer att kunna fatta ett beslut. Ovanstående ansökan inkom till Migrationsverket den 16 september 2014. Det innebär att ni antagligen får vänta ytterligare minst sex månader innan Migrationsverket påbörjar handläggningen av ärendet. Handläggaren kontaktar er då om ärendet behöver kompletteras och/eller utredas. Alternativt erhåller sökanden ett beslut.
Vi gör allt vi kan för att minska väntetiderna men eftersom vi har så många ansökningar, och sökanden som väntar på beslut, så ser situationen i dagsläget dessvärre ut som jag har beskrivit ovan. Jag förstår er situation och beklagar verkligen att väntetiderna för att få ett beslut är så långa men ni måste avvakta tills handläggaren eventuellt kontaktar er."
Så dom menar alltså att vi ska vänta MINST ett halvår innan handläggaren ens öppnar ärendet och börjar handlägga? Fattar ingenting hur dom jobbar alltså. Vi har vårat ärende i Sundsvall. Någon mer som har sitt ärende där som har någon information? Gjorde ansökan 16 september 2014.
De säger allt från 12, till 14 till 18. Fattar ingenting! Ett HALVÅR till är ju oacceptabelt! Ta det dock med en nypa salt. De är ju totalt inkonsekventa (inkompetenta?).
Prova att istället ringa/be att bli kopplad till Sundsvall. Eller är er ansökan en pappersansökan?