• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

abbe73 skrev 2015-06-19 09:23:24 följande:
    Hej.

Vi ansökte via papper och min fru har ingen asylansökan bakom sig, det är mitt och hennes första ansöka, när jag ringer så säger de att håller på handlägga ärende från 2013 mer info får jag inte.

Kan jag begära att mitt ärende flyttas till nån annan tillståndsenhet?
    Om du läser lite i mina tidigare inlägg bla från igår så skrev jag lite hur läget ser ut just nu i Västerås. De flyttar tyvärr inte enstaka ärenden till nån annan enhet då jag oxå ville att vårat ärende skulle bli det. De har nyligen flyttat de flesta ansökningarna från januari-april 2014 till Uppsala för att kunna komma ifatt med de andra enheterna. De kommer kolla hur de ligger till i augusti igen och är de fortfarande efter så kommer nästa kvartal (maj-augusti 2014) att flyttas till en annan enhet som har mindre belastning. Vet inte när ni sökte men vår ansökan ligger i det andra kvartalet (ansökan gjord 1 augusti 2014) så vi blev inte förflyttade.

Västerås hanterar mest pappersansökningar och att ni har hamnat där kan ju vara pga att det var er närmaste enhet från bostadsadressen eller bara av en slump. Men eftersom ni är pappersansökning så behöver detta absolut inte betyda vidare utredning om er ansökan är komplett. Det är bara att väntetiderna just nu är väldigt långa och webbansökningar och papper har hittills lagts i två olika köer. Detta håller på att ändras då de nu scannar in alla pappersansökningar så de oxå går in i den elektroniska kön men tror tyvärr inte detta påverkar de pappersansökningar som inkommit i 2014.

Hoppas du fick lite mer info hur det ligger till just nu :)
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-20 14:20:55 följande:
    Hmm... Om Västerås är den som ligger närmast dig, kan det betyda att ni är under ytterligare utredning/du kommer kallas in på intervju också och därav har de flyttat den till närmaste enheten till din adress? Ta inte detta ordagrant dock, eller kan jag ha fel Mimmipigg? Du är nog den som är mest kunnig när det gäller Västerås. Ta nr till enhetschefen dit av Mimmipigg och ring och fråga ut en massa. Nåt måste du kunna få svar på. Hoppas det går bra!
    Om du läser tidigare inlägg så har jag gett den infon jag fått från Västerås till henne samt alla nummer så hon kan på måndag få förhoppningsvis förklaring varför de blivit förflyttade :) Tyvärr misstänker jag som du Ellaa att de blivit förflyttade för utredning då de har väntat mer än 12 månader samt att förflyttningen är liknande som vår dvs från Örebro till Västerås (håller tummarna för er att det inte är så). De har inte rakt ut sagt till oss att vi är papper men vi var hela tiden vi låg i Örebro (7 månader) i E3 systemet.
    Lite tröst är iaf att de flyttade över de första kvartalet ansökningar de hade från 2014 så när de väl börjar arbeta med 2014 (vilket borde ske när som helst) så tar det ett hopp på 4 månader o börjar direkt med maj- ansökningar men sommarmånaderna betyder 50% mindre arbetsstyrka så det lär inte gå fort. Ska ringa tillbaka till enhetschefen i slutet på augusti angående hur de ligger till och om de då behövt flytta vidare oss då vi ligger i den andra kvartalet ansökningar.
  • Mimmipigg
    Joana skrev 2015-06-22 17:22:53 följande:

Vårt fall blev flyttat till Göteborg från Uppsala och efter vad jag fick veta av en man som heter Lars i Göteborg (verkade kunna sin grej) var att de behöver nog en muntligt intervju från mig.. Han sa "spontant kan jag säga att du inte ska förvänta dig något, har du inte möjlighet att åka låt din sambo komma hit, väntetiderna har inte varit sånna på flera år o muntligt intervju är bokat redan månader i förväg" visst var detta inte något att vara glad över men tack o lov var denna personen iaf ärlig och sa som det var... jag försäkrade att det var lugnt ifall han kom o då sa han "din kille kan ju sitta bredvid dig nu o du ringer för o försäkra dig.. hur skulle vi kunna få veta det ifall han kommer från ett visumfritt land.. förresten så har vi inte den rätten att ge ett avslag pga att en turist har kommit in i vårt land" ... good.fine.vi kör så. Min kille kommer hit redan nu på lördag o ja kan äääääntligen slapna av ett tag.....

Vi blev ju oxå förflyttade men från Örebro till Västerås och detta pga att de vill troligen ha muntlig utredning pga min mans tidigare asylansökan. Vem vet de kanske även stör sig på att jag är äldre än min man. Vad menade han med att de muntliga intervjuerna är bokade flera månader i förväg?
    Min man kommer oxå från ett viseringsfritt land o om 11 dagar kommer han oxå hit och jag håller helt med dig att det ska bli så skönt o få slappna av ett tag o bara njuta av  vara tillsammans en längre tid än bara de få veckorna man får tillsammans nä man åker dit :D  När han sen måste åka tillbaka i slutet på september har vi redan väntat nästan 14 månader så då borde ju inte beslutet vara så långt bort. Förhoppningsvis har vi en handläggare då oxå men det får tiden utvisa :)

• Mimmipigg
    Joana skrev 2015-06-22 20:51:34 följande:
    Nej det är lite konstigt , för de var inte säkra ifall det skulle bli ett intervju eller inte.. Men han antog det..

Jag uppfattade som om det inte fanns något ledigt tid inom de närmsta månaderna.. typ sommaren.. men de kollar på ansökningstiden för o ge intervju eftersom att jag kommer bli kallad av de genom brev (ifall det blir intervju) :) då sa han ifrån migrations att när du får det brevet då är de dags för din sambo att återvända till sitt land ....

Jag får hoppas att vi får brevet ännu tidigare än september ifall det är något!!

Ni får ha ett underbar sommar iaf ????????
    Ahaa oki nu förstår jag lite bättre :) Kan förstå att det är lite svårt med tider nu under semestertider men i augusti lär allt vara igång ordentligt igen :)
    Ja, hoppas brevet kommer tidigare än september för då är det ju bara för partnern att åka över till tex danmark o vänta om de har visafria dagar kvar :) Har hört att beslut kan komma inom 1 vecka efter att anknytningspersonen (dvs vi) har gjort intervjun :) När sökte ni förresten? Vi sökte 1 augusti 2014.

Hoppas ni oxå får en underbar sommar :)
  • Mimmipigg
    johannaib skrev 2015-06-23 11:16:51 följande:

Hej, tänkte dela med mig av info jag fick från Örebroenheten alldeles nyss. I maj när jag ringde fick jag höra att de arbetade med augusti 2014 och att vi bara behövde vänta "lite till" samt att det brukar ta 1-2 månader att få beslut efter intervjun (som skedde 12 maj). Nu idag var det helt annat besked, de jobbar tydligen med ansökningar från mars 2014 och det kan därmed ta ytterligare 7 månader för oss att få beslut eftersom vi sökte i oktober 2014. Man har ju svårt att inte börja storböla i luren när man hör det.. Men vad kan man göra, bara att vänta och försöka hålla humöret uppe. Min partner är från USA.

Det kan oxå ha o göra med att det finns 2 olika köer och att de är på olika månader. Den ena kön är för webbansökningar (E3) som väntar på att bli öppnade efter intervjun o den ligger de nog i augusti-14. Örebro har i så fall jobbat på augusti flera månader då vi låg ju där först o vårt blev öppnat första gången i början på mars (ansökan skickad 1 augusti- 14). Den andra kön, dvs den där pappersansökningarna, ansökningar som behöver kompletteras o ansökningar som behöver utredas mer finns i, ligger i troligtvis i mars-14. Det är ju olika handläggare som turas om o svara i telefon så det är kanske därför man får så olika svar.
  • Mimmipigg
    Joana skrev 2015-06-24 09:12:11 följande:
    Det känndes inte rätt innan jag fick detta mailet... nu kan de inte göra något mot vårt ärende o sambon min kommer hit på Lördag glad o lugn :) Det ska blii såå skööööönt! *Tips till er alla är att be personerna ni pratar med om ett sådant mail*
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
  • Mimmipigg
    Elinmarie skrev 2015-06-24 10:21:31 följande:
    Jag förstår din oro, jag var också lite orolig även fast jag fått det bekräftat att det är inga problem men när min sambo kom för ca en vecka sedan på Arlanda så frågade de honom bara vad han skulle göra i Sverige, han sa - Jag ska hälsa på min svenska flickvän :) Och det var inga som helst problem :)
    Oki hoppas det går lika lätt för min man :) I värsta fall får jag väl ringa nån enhet för bekräftelse o hoppas att man får tag i nån som säger att det är ok och inte drar den där standardsvaret att de inte bör vistas här under ansökningstiden. Han kommer o landa i Landvetter även fast Arlanda är närmaste flygplatsen för oss men flyget skulle mellanlanda i Gbg så då är det ju första passkontrollen där. Ringde till Landvetter förrut o de sa att det var viktigt att jag som anknytningsperson möter upp honom utifall gränspolisen behöver fråga mig nåt. Det var 11 månader sen sist han var hemma så det känns både pirrigt o skönt att få ha han hemma en längre tid o bara få slappna av :)
    jessib skrev 2015-06-23 20:02:46 följande:

Jag gjorde en skrattande smiley inte tusen frågetecken..

Någon annan som städar och inreder och förbereder för ett UT (och en sambo) fast vi inte ens fått det en?

Hehe ja här fixas o donas det oxå för fulla muggar då han kommer hit snart o ska spendera sina viseringsfria dagar här. Det får tiden o gå snabbare oxå :) Ska även baka tårta dagen innan som välkommen hem/födelsedagsfirande då jag fyller år dagen innan han kommer :D

• Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-06-30 09:58:22 följande:
    Hej! Tänkte uppdatera lite angående detta!

Jag fick veta att det inte var någon slags förflyttning i sig, men att eftersom vi är E3 så "skickas" ju ärendet runt. Just nu ligger ärendet i Stockholm.

I Västerås (som jag uppfattade det) håller de nu på med januari-mars -15 ärenden, så därefter börjar de med april-juni, och då blir det äntligen vår tur. Han som jag pratade med sa att svaret kan komma i slutet på sommaren eller i höst. Vårt ärende skulle ta 11 månader, snart passerar vi 13 så jag tar hans ord med en stor nypa salt. Men det känns mer hoppfullt nu i alla fall. :)
    Jag antar att du menade januari-mars 2014 o inte 2015? Dom månaderna kan de gå igenom ganska fort då Västerås har ju överfört de flesta ansökningarna som de hade där från första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala för att komma ifatt så det är inte den sämsta enheten att hamna på längre då de har jämnat ut det hela nu :)

En sak till att tänka på är att det finns 2 huvudköer de går efter. Ena är den som kallas E3(webbkön) och det är då ansökan kan bollas mellan olika enheter men att vad jag har förstått så måste det finnas en "hemenhet" då de alltid ska finnas nån som har ansvar för ansökan eller hur man nu ska kalla det.
    I den andra kön finns de som skickat in med tidigare pappersansökningar, behöver mer utredning, större kompletteringar osv. De hamnar oftast på en specifik enhet så att en handläggare kan lägga ner mer tid o arbete på ansökningen. Vad jag vet så är det just den andra kön i Västerås som ligger i januari-mars 2014.

Hoppas det går fort nu för er :)
  • Mimmipigg
    LoMos skrev 2015-07-01 16:38:59 följande:
    Jag pratade med Örebro idag, dom sa att dom höll på med augusti och vi ansökte i början på oktober så hon trodde att det skulle ta att par månader till för oss att få svar..
    Men vet ju inte vad man ska tro svaren är ju olika varje gång men under sommaren lär det nog inte hända så mycket för oss alla. 
    Allvarligt hur länge ska Örebro egentligen hålla på med Augusti? Det måste ha kommit in extra många ansökningar just den månaden till dem för att fortfarande efter 3 månader sitta o jobba på dem. Vi låg ju i Örebro först när vi var i E3 och en handläggare där öppnade vår ansökan första gången i början på mars. Vår ansökan skickades in 1 augusti-14. I höstas var Örebro en av de mer effektivare enheterna men verkar som de saktat ner. Hoppas det börjar rulla på ordenligt i alla enheter efter semestrarna.

Idag går vi in i 11 månaders väntan, imorn fyller jag år och på fredag kommer min man äntligen hit för o "semestra" i 90 dagar då han är viseringsfri.Denna resa kunde inte komma mer lägligt då hans situation har försämrats drastiskt. Stannar han där riskerar han att bli dödad då en familj har åberopat kanun (En gammal traditionell albansk lag om blodfejd) på hans familj efter nåt en av hans kusiner gjort mot två familjemedlemmar i denna familj. Min man hade inget med detta o göra men drabbas då de sagt att han är en av 3 kusiner de vill hämnas på pga att han är nära vän o familj med sin kusin. När dessa saker händer finns det ingen hjälp att få som tex polis då de e så korrupterade och lägger sig inte i. Vet inte vad vi ska göra om inte denna situation förbättras eller vi inte får beslut innan hans visafria dagar är över för måste han åka tillbaka till Albanien är direkt livsfarligt för honom nu o dessa fejder kan hålla på i flera år :(. Jag har inte kunnat sova sen jag fick reda på detta o jag kommer inte vara lugn förrän jag ser han komma ut i ankomsthallen på flygplatsen på fredag.
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Stort Grattis till er :D Var din sambo i Sverige när beslutet togs?
  • Mimmipigg

Idag är jag helt förtvivlad efter att jag ringde Västerås enhet. Min man 'är här på sin 54:e viseringsfria dag men läget i hans hemland gör det helt omöjligt för honom att resa tillbaka då han löper stor risk att bli mördad. Har försökt få tag på teamledare, enhetschef på denna enhet sen den 9 juli utan nån som helst tur. Idag när jag ringde de så fick personen jag prata med tag på enhetschefen o fick till svar att min man borde söka asyl istället. Det enda vi vill är att han får stanna kvar här i Sverige under handlingstiden men ett stort fett NEJ. Vad mer kan vi göra? Var o vem kan vi kontakta som kan förstå hur allvarlig min mans situation är? Min man har redan vart i Asyl så han måste vänta 4 år (1,5 år kvar för detta) innan han skulle kunna göra en ny ansökan. Vi har redan väntat i 13 månader och i  Västerås är väntetiden över 18 månader då de är så sega. Ska ringa till olika enheter i morgon o se vad för svar vi får från dem. Känns så hopplöst allt just nu :,(

• Mimmipigg
    Miss Honey skrev 2015-08-31 13:40:55 följande:

Ringde västerås o som vanligt svarar en idiot som säger att väntetiderna är 18 månader ville be henne dra åt helvete men det kmr inte ändra på nått ,: 10 månader har gått o fortf. Ingen handläggare :/

Känner med dig helt! Vi har oxå Västerås (blev förflyttad dit från Örebro av nån anledning men har inte fått reda på varför) och har nu väntat 13 månader utan handläggare o varje gång man ringer får man samma svar. 18 månaders väntetid! Frågade du vilken månad de handlägger just nu? De ska ju ha förflyttat första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala så de borde va i andra kvartalet nu kan man ju hoppas men med Västerås vet man aldrig då de är såååå sega. 
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-02 15:36:44 följande:
    Västerås, ingen handläggare.
    Vi har oxå Västerås och har nu väntat i 13 månader. Det är helt lönlöst att prata med enhetschefen för han verkar inte kunna göra nånting. Teamledaren är värre då vi behövde få svar snabbt i en fråga och jag ringde, mailade gav meddelande  västerås kundtjänst utan nån som helst reaktion från henne! Ska anmäla henne till bemötandeombudsmannen då hon totalt ignorerat oss i över en månad. Min man är hotad i sitt land så vi ville veta om hur möjligheterna såg ut för att få ett förlängt visum efter hans 90 visumfria dagar var över. Men vi fick ett fett NEJ till svar och att vi borde söka asyl istället. Vadå ska vi slänga bort 13 månaders väntan? Tror knappast det. Det enda vi kan göra nu är att ansöka om förtur men vi kommer troligtvis få avslag.
    Vet inte vilken månad Västerås är på men skulle inte förvåna mig ett dugg om de fortfarande hanterar ansökningar inkomna i januari -14.
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-02 23:18:57 följande:
    Det är skandal det här. Jag antog att teamledaren inte kommer att svara och även om hon svarar nu så kommer hon väl inte att röra ett finger. Vad ska jag säga... Jag lider med er. Önskar att man inte var så maktlös som man känner sig. Jag hoppas innerligt att ni får förtur om din man är hotad i sitt hemland, annars är det verkligen ännu en bekräftelse på hur sjukt system Migrationsverket har.
    Ja det e värt ett försök i alla fall. Får vi inte förtur tänker jag börja ringa dem varje dag o påminna dem hur allvarlig min mans situation verkligen är. Fattar inte vad Västerås enhet egentligen håller på med eller har de bara en handläggare där som jobbar då de är så sega. Tror ALLA andra enheter är före dem med flera månader i handläggningen. Jag pratade med enhetschefen i juni om att få bli flyttad tillbaka till Örebro som vi låg i innan men det gick ju inte då de kunde minsann inte bara förflytta en ansökan bara så där. Han sa att de just då hade flyttat de flesta ansökningarna från första kvartalet 2014 (jan- april) till Uppsala för att komma ifatt de andra enheterna och att de skulle kolla nu i augusti om de skulle behöva förflytta andra kvartalet oxå dvs maj-augusti så vi får se om vi har turen att bli förflyttade :)
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-04 11:14:57 följande:
    Såhär svarade teamledaren i Västerås:

"För närvarande arbetar vi i Västerås med ärenden som inkom första kvartalet 2014 (jan-mars) och äldre ärenden. Vi försöker att hantera ansökningarna enligt ansökningsdatum om inte skäl för förtur föreligger. Det finns därför ingen handläggare i ärendet ännu. Migrationsverket kommer att kontakta dig eller den sökande om vi behöver ytterligare information från er när vi har påbörjat handläggningen. Ni behöver inte kontakta Migrationsverket."

Samma som vi redan hade hört då. Hoppas de kan börja med andra kvartalet snart, de har ju sagt såhär ett längre tag nu...
    Bra att hon svara nån iaf. Man tycker ju att första kvartalet borde de ju gå igenom snabbt då de skickat de flesta ärenden i det kvartalet till Uppsala. Jag följer en blogg om ett par som går igenom denna hemska väntan o de hade oxå Västerås men i maj blev de förflyttade till Uppsala och fick efter en månad handläggare som sen såklart skulle ha 5 veckors semester. De gjorde sin ansökan 1 april -14 o borde få beslut viken dag som helst nu efter över 17 månaders väntan.
    Usch, bara tanken att vi troligen kommer få samma långa väntan känns som en mardröm. Det betyder för oss att min man måste vara i sitt hemland i 90 dagar o dessutom instängd i hemmet pga dödshoten.Vi kommer boka biljett hit igen samma dag som hans nya 90 visafria dagar börjar igen men såklart ska jag göra allt jag kan för att få hem honom tidigare.
  • Mimmipigg

En fråga om komplettering. Räcker det att man skickar bara in biljetterna för flygresor man gjort? Jag har vart hos min man 3 ggr men fick bara stämplar i passet första resan men ej de två andra. Vet att de gärna vill ha passstämplarna så hur kan man då bevisa att jag verkligen vart där?

• Mimmipigg

Vi går in i vår 16:e månad imorgon men har sen ca 2 veckor tillbaka äntligen fått handläggare. Har försökt ringa denne om det kanske behövs nån mer komplettering så att det möjligtvis kan gå smidigare för hen att ta beslut men såklart han e onåbar :/ Jag skickade för ca 1 månad sen spontant in en komplettering till migV innehållande foton, chatt samt biljetter från min mans senaste vistelse här i somras. Nu undrar jag ungefär hur länge ni har fått vänta från att ni fått handläggare tills ni fått beslut?

• Mimmipigg
    eline08 skrev 2015-11-30 11:39:33 följande:
    16?! :o

Någon speciell anledning? 

Vilken enhet?
    Vi låg i Örebro först men blev sen flyttade till Västerås i mars för vidare utredning. Troligen pga att min man vart asylsökande innan här i Sverige vilket jag tycker e lite knäppt med tanke på att migV redan har all information det går att få om asylen då vårt beteckningsnummer är densamma som hans asylansökan. Vi blev för 3 veckor sen förflyttade tillbaka till Örebro då Västerås var mer överbelastat och fick iom förflyttningen en handläggare.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid