• Mimmipigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

netskal skrev 2014-11-20 19:49:50 följande:
    Jag fick nyligen veta att våran ansökan ändrats från webansökan till pappersansökan, för att min pojkvän sökt asyl tidigare. Den hade ändrats bara några dagar efter att den skickades in, men det tog ett halvår innan jag (av en slump) fick veta att den ändrats. En teamleader förklarade att det ALLTID går till så, att om man sökt asyl vill de göra en större utredning, och då ändras ansökningarna, så de får mer tid på sig. Jag ifrågasatte varför den här informationen inte finns med på hemsidan, om det nu alltid går till så, och undrade även varför de inte skickar ut något besked när den ändrats. Jag fick inte direkt något svar. 

Däremot pratade jag med någon annan idag, som sa att ansökan mycket riktigt var ändrad till papper, men att eftersom den från början varit elektronisk, skulle väntetiden ändå bli som den elektroniska ansökningen. 

Jag vet inte vad jag ska tro.
    Har snart väntat 8 månader, och efter han gjorde sin intervju på ambassaden i nigeria (drygt en månad efter ansökan skickats in) har det inte hänt något.
    Var jobbigt för er :/ Fattar inte varför det ska vara så svårt för dem att meddela en när de ändrar nåt i ens ansökan som de gjort för er.
    Jag har flera gånger frågat om vi fortfarande är elektronisk ansökan och det är vi, senast i förra veckan iaf. Sist jag ringde vår enhet så frågade jag just om det där med asylansökan och han sa att det är inte alls alltid det behöver bli så att det blir pappersansökan men att de gärna vill kolla extra på just dessa ansökningar. Jag har läst i flera forum om par vars den som ansökt vart asylsökande men det ändå gått relativt fort för dem i år. Jag hoppas bara att vi snart får skicka in all vår bevismaterial vi har då vi inte än fått göra nåt sånt. Har bl a chatloggen från facebook på över 800sidor och den växer med varje dag som går, skypeloggen, viber, en massa bilder samt minst 2 flygresor att skicka in. Sen har jag även skrivit ett brev som jag tänkte skicka med bevisen där jag förklarar mer detaljerat hur vår relation sett ut och att jag gick igenom ett missfall en vecka innan han var tvungen o lämna Sverige för att göra vår anknytningsansökan. Ska nog höra med ambassaden om det går o ta med ett usbminne med alla bevis när han väl får göra sin inervju som de kan ta informationen från och sen skicka till migrationsverket. Blir annars så mycket papper för min fästman o ta med om jag skriver ut facebookloggen som de sen ska scanna in på ambassaden haha :D Vi ansökte 1 augusti i år och jag har redan vart hos honom i två veckor i september. Nästa vecka åker jag ner igen och då passar vi på o gifter oss. Inte för själva ansökans skull utan för att hans mamma ska få se sin enda son gifta sig.
    Om bara de som ansökte om anknytning kunde få vänta i Sverige under tiden så hade denna process inte känts lika jobbig. Det är ju själva tiden man måste vara ifrån varandra som gör det hela svårare än vad det hade behövt vara.
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-17 17:18:54 följande:

Hej! Är det någon som ansökt eller någons man/fru/sambo som uppehållstillstånd i juli 2014? Jag och min blivande sambo ansökte 18/7 men har fortfarande inte hört något.. Har ni som ansökt i juli hört något? Eller någon som har sambo/fru/man från KOSOVO som jag har? Blir galen.. 5 månader har vi väntat :( inte intervju eller något

Det var konstigt att ni inte fått mailet om att boka intervju än. Vet du vilken enhet eran ansökan ligger på så ring dom och hör med dem hur långt de kommit med ambassad utskickningarna dvs intervjumailet.
    Min man är från Albanien så det blir ju samma ambassad vi kommer göra intervjun på som ni.
    Så här ser det ut för oss för tillfället.
    Webbansökan: 1 augusti 2014 (ansökan är för nyetablerat förhållande sambo) Vi är nu gifta sen 4 december men detta har inte registrerats än här i Sverige då vi gifte oss i Albanien.
    Mail om att boka intervju: 10 december 2014
    Hans intervju: 26 januari 2015

Det gick inte att komma fram till ambassaden i Skopje via telefon under telefontiden så fick maila dem istället. Bad om tidigaste tiden de hade tillgängligt och den 26 januari var den tidigaste :/. Kanske hade fått tidigare tid om han hade velat ha intervjun på engelska men han ville ha den på Albanska då det är lättare för honom och uttrycka sig mer då.
  • Mimmipigg
    Whaaat skrev 2014-12-17 21:52:24 följande:
    Min sambo ansökte i maj-14 från Kosovo.

Han fick mejlet om att boka intervju i skopje den 12 september.

Intervjun va den 9 oktober.

Jag hade telefon intervju den 27 november.

Och vi fick beslut den 5 december.

Väntar bara nu på UT kortet
    Får jag fråga varför behövde du ha telefonintervjun? Vad frågade de om? Var din sambo asylsökande innan er ansökan?
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-18 16:42:00 följande:

Hur svarar man direkt till någons inlägg? Haha är ny här så har inte så mycket koll.. Men Mimmipigg detta är svar till dig, hmm men behöver din man visum för att komma till Sverige? Ja i Uppsala men hon säger att hon inte kan svara på det utan bara att intervjumail till de som ansökt i juli har skickats och skickas fortfarande iväg men konstigt att ni ansökte i augusti o fick före.. Vi ansökte elektroniskt och har skickat in massor med bevis som hon sa själv ser vår ansökan komplett ut och även ambassaden i skopje sa samma.. Min blivande sambo kan svenska 50% och pratar flytande engelska albanska och bosniska men självklart är det lättast att uttrycka sig på sitt eget språk som din man sa :) tror min gör samma.. Ska åka dit 17 januari så hoppas på mail om intervju innan dess.. Hon sa även att de e inte omöjligt att få mailet inom december månad så hoppas..

Man svarar på andras inlägg genom att trycka "citera" i vänstra hörnet alla inlägg har :)
    Vi har olika enheter så de är kanske på olika datum när det gäller o gå igenom nyansökningarna o skicka ut intervjumailen. Våran ansökan ligger i Örebro. Min man behöver inget visum för att komma hit så när han väl får beslutet kan han sätta sig på första bästa flyg hem, så länge han har själva beslutet med sig, och sen boka tid på närmaste migrationsverk för tillverkning av utkortet :) Jag tror ni kommer få mailet nu i december eftersom de redan håller på o skickar ut dessa får juli på eran enhet :)
  • Mimmipigg
    Whaaat skrev 2014-12-18 21:27:40 följande:
    För de trodde jag var utländsk och att någon annan skötte den kontakten jag hade med dom. Min sambo hade sin intervju på svenska eftersom han kan de flyttande. Så de var frågor vilket språk vi pratar, vad hans familj hette och vad vi gjorde när jag var där nere. De hade inte så mycket att fråga. Samtalet varade i tio minuter. Nej han var inte asyl innan ansökan. Han hade ett uppehållstillstånd med sin föredetting. Som hade tagit slut och vi testade att ansöka med anknytning till mig.

Men kortet har kommit och han ska hämta de nästa vecka :)

Hoppas allt går bra för er också.
    Jahaa :) Skönt att de kunde ta detta via telefon så ni inte behövde vänta längre :)

Tackar det hoppas jag oxå. Har vart o hälsat på han 2 gånger sen vi skickade in ansökan i augusti då vi klarar inte o vara ifrån längre än 2 månader i taget. Hoppas bara att det e snart slut på denna väntan o vi får äntligen dela vardagen tillsammans :D
    Grattis till er :D
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 20:53:03 följande:
    Tack!!! :) ja och han ville ha på engelska så hoppas det går snabbare att få tid än på albanska.
    Härligt :D Vet känslan då det känns som det äntligen händer nåt :) Tyckte det var svårt att få tag på dem på ambassaden i Skopje så hoppas det går bra :) Ska bli intressant o se om ni får intervjutiden innan oss eftersom han vill ha den på engelska och min man tog den på albanska.
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 22:37:38 följande:
    Haha!! Skulle också bli så glad, ja de var i Uppsala men antar att de flyttats nu så ska ringa imorgon o kolla :) tack så mycket!! Ja det ska jag göra :D det hjälper så mycket att läsa o skriva här man känner sig inte lika ensam
    Håller med att det är skönt o få skriva av sig o läsa andras resor då de runt omkring en inte förstår hur frustrerande detta är att vara tvungen o vara ifrån den man älskar så länge. Jag tycker jag har klarat det ganska bra än så länge men den senaste veckan har det bubblat upp så mycket frustration och jag har vart deppad i omgångar. Jag hade hoppats på att vi skulle få fira jul o nyår tillsammans och när det var så lång väntetid för intervjun brast det för mig. Det positiva jag kan se med att han fick intervjun i slutet på januari är att då är iaf alla julhelger över så då kanske det kan gå rätt fort att få positivt svar efter intervjun. Kommer läsa mailen miljoner gånger om dagen efter intervjun o vänta på det efterlängtade beslutet o när det väl kommer lär jag gråta floder av lycka o boka första bästa (billiga) flyg hem för honom :D
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-23 00:43:37 följande:
    Vad skrev ni i mailet när ni skulle boka intervju? Namn, ärendenummer och på vilket språk man vill ha det eller något mer? :) :kr
    Ja precis o sen skrev jag att jag vi ville ha den tidigast möjliga tiden som fanns men det förstår de nog iaf :)
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-23 17:40:47 följande:

Nu har vi bokat tid, tidigast var den 4 februari :( men bättre än inget!! Synd att jag åker hem 31 januari från kosova men kanske kan stanna en vecka till. Kan inte hålla mig :D

Skönt o få det färdigt :) Hade jag haft pengarna hade jag oxå åkt till skopje när min man har sin intervju o stannat där några dagar efter. Men vi ansåg det e bättre o spara pengarna till hans flygbiljett hem till Sverige så vi kan boka den så fort han får sitt positiva. Har läst i flera trådar att man kan mycket väl få beslut inom en månad. Men många har fått sitt beslut inom några dagar :D Hoppas så innerligt att beslutet kommer fort efter intervjun för oss alla. Vore underbart o få fira alla hjärtans dag tillsammans o sen hans födelsedag :D
  • Mimmipigg
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-01-22 17:56:43 följande:

Nu har min kille bokat intervjutid! 

Han fick mail om intervju den 16 januari och bokat intervju den 2 februari Skrattande woho!! 

Vad härligt :D Vilken tur ni har som fick så snabbt tid för intervju. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december. Såklart hörde jag av mig till ambassaden direkt och fick dagen efter veta att den tidigaste tiden de hade var 26 januari. Hela 7 veckor efter intervjumailet :O Jag vart helt förstörd då man såklart vill få en tid så fort som möjligt men nu är det bara 4 dagar kvar. Han måste även åka till grannlandet för att göra intervjun då ambassaden i landet han kommer ifrån hanterar inte migrationsfrågor :/. Min man e supernervös men jag försöker mitt bästa med o lugna ner honom att allt kommer gå bra :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid