• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lambie skrev 2015-04-04 01:38:32 följande:

Måste tillägga också att jag mailade redan veckan efter hans intervju för att se så att allt var korrekt som du säger, och då bekräftade de ju att han hade varit på intervju, så jag trodde såklart inte att handlingarna skulle ligga kvar på ambassaden... Förstår verkligen inte hur de kan slarva så otroligt mycket när det gäller något som är så viktigt. Nej fy.

Jag förstår att du blir upprörd, och såklart är det bara vad jag misstänker... Men intervjun är ju grunden för slutliga beslutet så det är klart handlingarna som samlas därifrån (även om det bara är att de dubbelkollar historien som finns på ansökan med hans muntliga svar) så måste det väl ändå tas emot från Mig. Verket. Känns bara självklart. Vet du vilket datum i mars Migrationsverket tog emot info från ambassaden? Och hur fick du veta om denna försening? Om du har tur kanske du får svar inom en månad efter att de tog emot informationen. Om de fortf nekar att det är negativt att det blev så försenat så säg, hur kan det inte påverka - ni måste väl få den informationen från de innan ni kan ta beslut väl? Annars vad är intervjun för. Kan också vara så att när du frågade om det påverkar negativt så kanske hon syftade på att det inte innebär risk för avslag bara för att handlingarna kom in sent - de lär ju inte säga jo det påverkar handläggningstiden för att ni inte har passerat 14 mån... De skyddar sig bakom 14 månaders väntetid (vilket är ok) men då ska det finnas en mer rättvis handläggningstid och systematisk kö - inte huller om buller.

Lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-03 00:05:47 följande:

Hej!!

Jag väntar på beslut ,enheten i Uppsala

För 11 dagar sen , men vi har inte alls ringt än för att det blir bara värre om man håller på och störar dom varje dag eller varje 2-3 dagar , och man blir mer stressad med såå :( .. Jag tånker såå ..

Vi tänker o ringa dom på Måndag o se vad som händer med vårt ärende ..om vi är någonstans ..

Önskar er tur till alla .. Vi har redan vart på samma vägg men stress är inte alls braa .. :(

Hej! När ansökte ni? Och när fick ni intervjumail och slutligen när gjorde ni intervjun?

Om ni hade intervjun för 11 dagar sen var inte orolig, många verkar få svar 2-4 veckor efter, webbansökan iaf (om allt är "solklart"). Håll ut ett tag till om ni passerar 4 veckor så skulle jag ringa bara för att se vad som är på gång. :)

Hoppas ni hör något snart!
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-04-07 16:26:07 följande:

Nu finns ett formulär på sidan där man kontrollerar sin ansökan på Migrationsverket.se, om någon annan också vill ge lite feedback :) jag skrev typ att jag skulle vilja se mitt könummer i E3 (vilket jag tvivlar på att de någonsin publicerar...), om jag är med i E3 och enhet tex. Längst ner när man skriver in sitt nummer:

Hjälpte den här sidan dig?

Ja

Nej
    Hur skulle den här sidan kunna bli bättre? "
    Också skrivit där för cirka 3 veckor sedan - tror det är mera för hur man kan förbättra funktionen angående sidan. Som du säger, tvivlar på att det handlar om hur de kan hantera handläggningen- och ärendena bättre. Men skrev också att mer utförlig information borde anges, tex kunna få kö information så man har rätt att se över sitt ärende och få information. Inte bara lämna in sitt ärende, där 14 månaders väntetid inte ens kan garanteras. Helt sjukt.

Min syster ringde idag då om en vecka exakt har vi passerat 6 månaders väntetid för intervjumailet men som vanligt inget hände - de hänvisar till 14 månaders väntetid och att det beror på Ambassaden - även om Ambassaden inte ens har kontroll över intervjumailet förrän de kan boka en tid åt en. Kul sätt att avlägsna ansvaret till ambassaden - när ambassaden bara är den som ger en en tillgänglig tid. De har ingen kontroll över när intervjumailet kommer. 
  • Ellaa
    fredrikar skrev 2015-04-07 18:00:39 följande:

Hej alla!

Är det någon här som är gravid och pappan inte har uppehållstillstånd?

Hur ska man gå tillväga egentligen, det finns alltså risk att jag får gå igenom hela graviditeten själv och kanske även en tid med vårat barn?

Ni kan söka om förtur, antingen du eller din partner, bifoga bevis på graviditeten och att du är pappan (antar jag). Bifoga via email dvs deras hemsida om ni har gjort en webbansökan. Så ni inte riskerar att bli borttagna från E3.

Skriv som rubrik, ANSÖKAN OM FÖRTUR GRAVIDETET + BEVIS.

Lycka till. 
  • Ellaa
    fredrikar skrev 2015-04-07 18:23:52 följande:

Tack så mycket för ditt svar. Jag förstår nu att jag skrev lite luddigt men det är jag som är mamman och min pojkvän är pappan. Han befinner sig ju här i Sverige och vad jag förstår så går det inte att ansöka på webben om man befinner sig här?

Absolut :) egentligen måste han göra ansökan från utlandet. Men han kan göra den i Norge liksom... Vet inte om de kan se VART han gör ansökan ifrån, om ni har folk som kan ställa upp be någon göra den utomlands. Ansök om förtur också och se till att ni skicka i samtliga uppgifter och bevis om att du är gravid, han är pappan... dvs läkarintyg. Ansök så fort som möjligt, visst förtur hjälper men kan fortfarande ta sin tid. De är så opålitliga nu med tider.

Lycka till och grattis till Er :)
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-04-08 00:06:58 följande:

Vet ikke hur jeg quoter, men ja søker anknytning svensk borger.

Hej LennyPenny: Hittade följande information (din fru kan få uppehållsrätt endast tom datumet Du har det.

Familjemedlem till EU-medborgare
    "En medborgare i ett land utanför EU som är familjemedlem (make/maka/sambo eller barn under 21 år) till en EU-medborgare med uppehållsrätt i Sverige, har också uppehållsrätt. EU-medborgaren måste vara registrerad hos Migrationsverket. Man får arbeta i Sverige om man har uppehållsrätt. Om man vill stanna längre i Sverige än tre månader måste man ansöka om uppehållskort även om man har uppehållsrätt."

"Om din familj är medborgare i ett land utanför EU och ni ska vara i Sverige i mer än tre månader ska de ansöka om uppehållskort hos Migrationsverket. Uppehållskortet ger din familj rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt.
    "

Jag bifogar länken där det står vad du måste bevisa - bättre att ha allt klart om de har bett om ytterligare information från dig.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Arbeta-studera-eller-bo-i-Sverige-for-EU-medborgare/Tillstand-for-familjen/Uppehallskort-for-familjemedlem-fran-ett-land-utanfor-EU.html

Lycka till.
  • Ellaa
    snowie skrev 2015-04-07 22:22:28 följande:

Om ni inte redan sett det så står det numera på migrationsverkets hemsida..

"

Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07 "

Vill man ens veta hur många ärenden det kom in i slutet av året...

Hur många % sjukskrivningar migrationsverkets personal har....

Själv har jag "bara" väntat 3månader hittills och har en resa planerad under sommarn så väntetiden blir iaf kortare.

SE HÄR:

Heregud... Blev så förbannad nu när jag vaknade och läste inlägget. Vadå inte lämna uppgifter? Så de som ansökte på premisser om 14 månaders väntetid - nu ska vi bara ignorera det och börja om eller? På obestämd tid.

Aldrig i hela mitt liv.. Har väntat i 6 månader men ändå. Jag uppmanar att vi alla skickar ett brev och gör en anmälan genom JO:s hemsida.

Jag ska skriva en anmälan nu, även om 14 månaderna inte har gått förbi för oss än, jag gör en anmälan pga NOLL insyn i deras arbete, att de ens vågar skriva att de inte kan lämna uppgifter.... Jag ska försöka skriva klart min anmälan idag - och kopiera här så kan ni som vill också ta den och göra om det passar ert ärende. Jag UPPMANAR alla er som har väntat speciellt i över 9 månader - för enligt lag ska det inte ta längre tid så era ord och väntetider har större påverkan än min samtidigt som jag tror att om VI är många som skickar och klagar på oklara besked om väntetiderna, INGEN information, noll insyn från Myndigheten.. Det här handlar om våra liv osv. Kanske kan ha större makt.

Hoppas ni är på. Bifogar länk!

www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/
  • Ellaa

fredrikar skrev 2015-04-07 18:00:39 följande:

Hej alla!

Är det någon här som är gravid och pappan inte har uppehållstillstånd?

Hur ska man gå tillväga egentligen, det finns alltså risk att jag får gå igenom hela graviditeten själv och kanske även en tid med vårat barn?

Förresten, fredrikar hittade följande information:

"
    Om du har eller väntar barn i Sverige

Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet.

Det krävs då att:

du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och
    det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka.

"

Bifogar länken så kan du få läsa mer:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Han kanske inte behöva lämna Sverige alls.
  • Ellaa
    Anonym (2015) skrev 2015-04-08 13:11:44 följande:

Ringt idag och pratat med handläggaren och frågade som vanligt vart i kö står vi eller hur ärendet ser ut. Då sa han att har några ärende före! Men ni kommer får besked nu i april! Är så skit förbannad och irriterad. Visar får besked inom några månader och visa får vänta utan obestämd tid.

Själv har ansökt via webben i slutet av januari 2014 snart 15 månader. Är det någon som har ärendet i Örebro enhet och väntar så långt som jag?

Hej (Anonym 2015),

har ni fått komplettera under hela er ärendetid? Finns det anledning till varför ni har fått vänta 15 månader - eller har allting gått som vanligt bara att de har dragit ut på tiden?
    Vilken enhet ligger ert ärende hos? För det är sanslöst 15 månaders plus april månads väntetid!

Men lite glad för eran skull att april lär vara Er månad!
    Hoppas!
  • Ellaa

Läste detta: lawline.se/answers/14575

medans jag sökte på webben parallellt med att läsa förvaltningslagen om rätten till information... Tycker ni som har väntat över 8-9 månader ska göra anmälan och ta hjälp utav Lawlines svar till den frågande. (ovanför)

Med lagstöd blir det enklare att kunna få hjälp/rätt... Jag ska försöka kontakta Lawline på grunderna av det som står på hemsidan:

"Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07"

De är en myndighet och ska därmed kunna lämna uppgifter - samt att vi har rätt att få svar på de frågorna (i den mån) de kan ge oss. Åtminstone väntetider måste vi kunna ha som referens såsom de har gömt sig under ALLA samtal till de till 14 månader. 

Men som sagt, ska skriva till Lawline och be de om hjälp utifrån det här med att inte kunna lämna ut uppgifter om väntetiden och därefter göra JO anmälan.

De får göra ett kösystem - folk kan inte leva i mer än ett år i ovisshet.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid