• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

MikaelLjung skrev 2015-09-07 15:30:05 följande:

Slängde ihop en grupp på FB. Varsågod att bli medlem. Dom som vill vara med och administrera säger till. Den är Sluten ännu, det kan vi välja sedan hur vi ska göra om ni tycker det är en bra ide med sidan..

www.facebook.com/groups/607552706053504/

Ba alternativ. Jag ligger lite lågt ett tag så, av helt privata skäl. Men ställer gärna upp vid behov!!!!!
  • sjömannen
    MikaelLjung skrev 2015-09-07 15:30:05 följande:

Slängde ihop en grupp på FB. Varsågod att bli medlem. Dom som vill vara med och administrera säger till. Den är Sluten ännu, det kan vi välja sedan hur vi ska göra om ni tycker det är en bra ide med sidan..

www.facebook.com/groups/607552706053504/

Ba alternativ. Jag ligger lite lågt ett tag så, av helt privata skäl. Men ställer gärna upp vid behov!!!!!
  • sjömannen

JAPP! Efter ett telefonsamtal i god anda och ton till den mycket sympatiska handläggare som berett frågorna till intervjun på ambassaden i dag klockan 10:00 så kom mailet om beslut klockan 10:58. Och detta UTAN förtur, bara en jäkla TUR!!!!

• sjömannen
    z h skrev 2015-09-17 14:18:29 följande:

Hej Sjömannen. Grattis!

Jag förstodr inte riktigt vad du menade, har du ringt handläggaren som intervjuade din partner i ambassaden? Och hur kunde du veta namn på den som intervjuade (min man fick inte namnet på den kvinnan som intervjuade honom )

Tack för gratulationen.
    Nej inte den personen som gjorde intervjun på ambassaden utan den person på migrationsverket som beordrat ambassaden att göra intervjun. Vem det är fick jag reda på av ambassaden när jag ringde och frågade (som anknytningsperson och ombud med fullmakt).
    Kanske skulle meddela att ärendet hanterades i Norrköping. Det är ju alltid trevligt om man kan se det i Deitch fantastiska kalkyl, så jag hoppas att du läser detta Deitch och lägger till den infon. Du var ju supersnabb med datumsinfon.
  • sjömannen
    z h skrev 2015-09-17 14:18:29 följande:

Hej Sjömannen. Grattis!

Jag förstodr inte riktigt vad du menade, har du ringt handläggaren som intervjuade din partner i ambassaden? Och hur kunde du veta namn på den som intervjuade (min man fick inte namnet på den kvinnan som intervjuade honom )

Tack för gratulationen.
    Nej inte den personen som gjorde intervjun på ambassaden utan den person på migrationsverket som beordrat ambassaden att göra intervjun. Vem det är fick jag reda på av ambassaden när jag ringde och frågade (som anknytningsperson och ombud med fullmakt).
    Kanske skulle meddela att ärendet hanterades i Norrköping. Det är ju alltid trevligt om man kan se det i Deitch fantastiska kalkyl, så jag hoppas att du läser detta Deitch och lägger till den infon. Du var ju supersnabb med datumsinfon.
  • sjömannen
    Anonym 123 skrev 2015-09-17 16:15:37 följande:

@sjömannen

Fick ni alltså beslut samma dag som intervjun var?

När ansökte ni? Hur länge fick ni vänta innan ni fick intervju tid samt vilket land gäller det?

Nej nej nej, nu tar vi det från början.
    Ansökan 2014 11 28, Intervjumail 2015 04 28, intervju 2015 07 20. Ringde IDAG 2015 09 17 ganska exakt klockan 10 och fick beskedet  också idag. Landet ifråga är Ukraina och ambassaden ligger i Kiev.

Tack alla för er gratulation. Det värmer.
  • sjömannen
    SG8 skrev 2015-09-17 18:18:17 följande:

Nu har vi äntligen fått det efterlängtade beslutet. Fick ett mail där står det att ärendet är avgjort, ska ringa imorgon och få reda på beskedet

Ansökan: 1 september 2014
    Intervju: 14 april 2015
    Beslut: 17 september 2015
    Land: Kosovo
    Enhet: Norrköping
    Elektroniskt ansökan

Enheten var Norrköping här också, så vi kan väl säga att de har varit duktiga dag.......
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-09-17 19:01:32 följande:

Sg8 grattis!!! Och tack, det här ger mig hopp.

Självklart grattis till dig med sjömannen!

handläggaren som skickade ut vårt intervjumail sitter i Norrköping, kanske ska ringa honom imorgon? Hittils har jag inte pratat med honom.

Tack tack!
  • sjömannen

Ett litet tips till alla er som har varit på ambassads (eller konsulats) intervju, som sedan ringer till migrationsverket för att fråga om man fått handläggare. Hoppa över den frågan. Det är så att migrationsverket SKALL ALLTID ha någon person som ansvarar för "ditt" ärende, men det talar de inte om.
    Ring i stället direkt till ambassaden där intervjun är gjord, och be att få namn och telefonnummer till den person på migrationsverket som skickat intervjuuppdraget till dem. Ring sedan efter någon eller några månader till den personen på migrationsverket som ni fått namnet på och framför i god anda och ton, vad ni och er partner sett fram emot som tyvärr blivit missat på grund av uteblivet beslut, och lägg till allt positivt ni förväntar er från det ni lagt på telefonluren och den närmaste tiden framöver.
    Den person som skickat uppdraget till ambassaden är "i grunden" informerad om just "ditt" ärende och är lättare att åter engagera  i ditt ärende än någon som bara sitter och vänder papper och hoppas att denna arbetsdagen snart är slut.
    Att det funkar - jag vet - för mig tog det 58 minuter från telefonsamtalet till jag fick mail att ett beslut är taget. Jag kan givetvis INTE GARANTERA att det fungerar för alla, men i migrationsverkets "fulspel" är ju detta psykologiska trix "snövitt"
    Lycka till. Skriv gärna här, ni som prövar, och berätta hur det gick.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid