• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Tratten skrev 2015-05-03 22:05:07 följande:
    De har noll .. jag var på solna kontoret och fick en lapp med namn och nummer till min handläggare.  Sen när jag ringer veckan efter och kollar om jag har handläggare. Då säger dom att du har INGEN handläggare än. Hur fan ska de ha det.  De har ingen koll alls.  Undrar hur det ser ut på deras kontor.  Papper överallt och ansökan huller om buller.
    Om ett rörigt skrivbord tyder på en rörig hjärna, vad tyder då ett tomt skrivbord på? Jag tror att alla skrivborden är tomma där.
    Jag har själv vid en förfrågan cirka 2-3 veckor efter en elektronisk ansökan i november om uppehållstillstånd, fått beskedet att ansökan var komplett. För någon vecka sedan kom ett mejl där det påtalades att ansökan skulle kompletteras med svar på två frågor. Då var den väl aldrig komplett i början heller???
    Läser man på migrationsverkets hemsida nu så blir man informerad om att ifall man ansöker elektroniskt så får man stöd i ansökningen så att den blir komplett redan från början........

• sjömannen

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

• sjömannen
    jessib skrev 2015-05-08 07:11:18 följande:
    Vad är är din källa?

Din sista kommentar är off topic, sprid din propaganda någon annanstans tack.
    För att se källan föreslår jag att du gör som jag gjort, sök på nätet.
    I övrigt har jag lika stor rätt som dig att uttrycka mig här.
    Tack för ordet.  Demon
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-05-08 14:07:55 följande:
    Fast nu sa jag inte att du får uttrycka dig, men att val av parti att rösta på är off topic, partipolitik kan diskuteras i annan tråd, anser jag vilket jag har rätt att uttrycka.

Men det här är ju en ständig diskussion i de här trådarna. Därför lämnar jag den diskussionen med att säga det.
    Ellaa skrev 2015-05-08 14:10:19 följande:
    Och som du kan se med dina siffror så skulle byte av parti inte göra någon skillnad. Det har precis skett Regeringsbyte, om du har missat det. Inte stor skillnad mellan föregående och nuvarande parti bara olika önskan om vad för typ av invandring - båda har och kommer öka antalet anställda. Som någon annan här skrev verklkgen off topic. Klart du får uttrycka dig fritt men lämna gärna forumet, iaf denna fri från politik. Du bjuder inte massa nättroll när du börjar skriva om partier osv... Många som gärna skulle se att samtliga av våra ärenden aldrig ens blir av. Tack för siffrorna. Av de 1200 nyanställda i år har de redan anställt ett antal.
    Jag har inte skrivit något om vare sig parti eller partibyte. Vare sig det gäller hantering av migrationsfrågor nationellt, inom EU eller internationellt, så är migrationsverkets hanering av både sökande, anhöriga och inte minst personal rent horribel. Läs rätt!!!

• sjömannen
    Ellaa skrev 2015-05-08 15:01:29 följande:
    Du skrev kanske något att tänka på vid nästa val? Vad händer vid val - Jo du röstar på ett parti. Kanske du som uttryckte dig fel då vi är minst 2 st som reagerat på din kommentar. Hur hanteringen av Migrationsfrågor hanteras är något jag har valt att lägga till utifrån din kommentar. Så det krävs inte att man är ett geni för att tolka din kommentar som en politisk kommentar. Kanske dags att dubbelkolla innan du ber oss att läsa rätt.
    Inte ett dugg!!!!
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-05-09 02:54:36 följande:
    Tog knappast en dag innan din kommentar bjöd in internet troll som i stort sett är emot att våra partners kommer hit. Tack för den :) Det sista som behövs.
    Det finns ju fyra steg av dessa. Överkontroll, underkontroll, kontroll och troll. Många av den sista gruppen tycker sig tillhöra den första!!
  • sjömannen
    toufik17 skrev 2015-05-14 10:56:42 följande:
    oj... om ni har haft intervju den 24 mars och ingen handläggare har tagit tag i det....  då vet jag att min fru kommer 2016 med tanke på att hon haft intervju den 16 April.

Länge lever migrationsverket :(
    //T
    Kanske ett sätt för dem att trygga sysselsättningen fram till deras pensionering
  • sjömannen

Har inte detta spårat ur fullständigt? Det skall väl inte handla om vad som tros, utan om fakta från ärendehanteringar!!Tomte

• sjömannen
    Jonhos skrev 2015-05-21 13:15:09 följande:

Naabz, tråkigt att höra, jag ligger själv i Växjö. Har gått en månad sedan intervju nu.

En sak dock, ärendenumren är helt random. Liksom många andra (antar jag) har jag surfat runt och försökt hitta all information man kan, jag började söka på nummer på måfå på migrationsverkets hemsida - tänkte man kunde hitta någon som fått beslut snabbt, eller någon av dessa som säger sig ha fått svar på 2 månader eller så. Märkte dock snabbt att det inte finns någon nummerordning.

T.ex säg att
    50689214 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689215 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689216 ansökte 15 juli, inget resultat.

Det finns ingen ordning i systemet. Det finns vissa som fått svar inom 30 dagar, men jag antar att dessa är ansökningar om förlängning, vilka måste vara klara inom 30 dagar i och med att rutan för att ansöka den är den sista månaden innan UT:t går ut. I vilket fall, det finns ett mönster att högre nummer = senare ansökan, men sen hoppar andra in överallt, och som sagt olika sorters ansökningar också. Verkar som om när ett ärende är avslutat öppnas ett nummer och en senare ansökning övertar sagt nummer. Det verkar nästan så iaf.

Hej.
    Då skall du få lite mera av mig "att bita i". Jag har själv gjort en sporadisk undersökning och plockat ut 100 olika ärenden ur deras register. Kolla och begrunda. Sedan kan man undra...
    Ärende  9111231, 10000001 och 50037988.
  • sjömannen
    Jonhos2 skrev 2015-05-21 23:34:04 följande:

"Hej.
    Då skall du få lite mera av mig "att bita i". Jag har själv gjort en sporadisk undersökning och plockat ut 100 olika ärenden ur deras register. Kolla och begrunda. Sedan kan man undra...
    Ärende  9111231, 10000001 och 50037988."

Jag vet inte om du försöker utmana mig på något sätt eller så, men jag är på din sida. Jag ville uttrycka att systemet är ologiskt. Vad det gäller fallen du uppgav antar jag, som jag nämnde innnan att 50037988 var en ansökan om förnyelse. Dessa skulle (åtminstone fram till ett par månader sedan) vara avklarade inom 30 dagar. De kunde dessutom bara ansökas de sista 30 dagarna innan personens UT gick ut, därav vissa som fått svar inom 30 dagar. Nu verkar det som om de har ändrat detta till 3 månader dock. Jag kan ha fel, men det är så jag resonerar i.o.m. att det innan var 30 dagars svarstid på dessa fall.

Vad det gäller de 2 första.... jag kan bara hoppas på att dessa blev avbruta av någon anledning och inte tagits bort från systemet. En ansökan från 1996 är bara löjligt.

Som sagt, jag försvarar inte migverket, jag bara konstaterar trenderna jag sett.

Förstår din tankegång. Jag konstaterar dock att av dessa 100 ansökningar är det bara c:a 40% som har en ansökningstid inom ett år. Hur påverkar då de 60% deras statistik som förmodligen utgör underlag för allt från info på webben om bl.a. väntetiden, till att "snigelexpressa" utredningar, äska om mera skattepengar och personal för driften, m.m., m.m.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid