Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Tråkigt att han och hans fru blev behandlade på det viset och konstigt att det är sådan skillnad på ansökningar från USA som tycks gå snabbt men ansökningar från Australien och Nya Zeeland blir inte alls behandlade på samma sätt. När jag har ringt och mailat migv. har jag förstått att dom är väldigt osäkra när det kommer till OZ och NZ och vetat väldigt lite om lagar, visum och ibland blivit lite generade och ursäktat sig eftersom dom inte får så många ansökninagr där ifrån. Vad vet jag, det kanske gör det segare. Jag trodde också det skulle gå snabbt men allt stannade efter beslut på ansökningar precis innan oss (vissa få undantag efter och före), kösystemet bara slutade och det har varit stopp. Har tex inte hört en endaste få beslut denna veckan på något forum.
Hur länge hade han väntat när han skulle göra JO? Har du hört hur det har gått?
När ska ni ha er intervju?
Jag var för godtrogen när jag läste om alla positiva USA ansökningarna men gett upp en aning nu, har lite hopp och den lär finnas där minst en månad efter min sambo gör sin intervju. Tror nästan det inte längre beror på land utan som du säger tur, som andra paret från USA som sökte 1 april 2015 och redan fått intervjumailet.. Även om hela ärendet inte är avklarad - bara väntan på intervjumailet var en tuff väntan i sig.
Lite pinsamt att inte kunna, som du säger sista beslutet jag hörde var i mars 2015 (ansökan från aug 2014). När han skulle göra JO hade det gått 5 månader men han ville anmäla pga bemötandet, nu kanske det har gått 7 månader. Jag skrev till honom idag precis efter att jag skrev till dig. Hoppas han svarar.
Vi fick mailet idag från svenska konsulatet i New York, och är glad och tacksam för han ska göra intervjun nu på onsdag 22 april, så vi fick vänta 9 dagar bara. Så han ska åka från Peru på måndag och stanna där mån-lör. Sen kommer han tillbaka hit och vi får se hur länge vi får vänta...
Har du ringt Växjö på senaste och frågat om ni fått en handläggare än? Vad tog din man med sig till intervjun?
Min syster ringde Växjö i måndags och killen sa att min sambo lär få svar inom en månad. Vilket jag tvivlar på nu.... men första gången jag hör någon säga så sedan jag började ringa. Kvinnan på konsulatet sa att det längsta någon fått vänta (som varit på intervju hos de) är 3 månader. Hon sa lär ta 1-3 månader. Men at this point... Nobody knows.