• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Naabz skrev 2015-05-14 02:33:13 följande:
    Hej Ellaa
    Ringde till växjö enheten idag och en kvinna svarade som inte ens presenterade sig som de flesta andra gör annars. Att prata med henne va som att prata men en inoljad tvål...hon rabblade upp några fakta om vårt ärende och hon förstod att jag ville vete status på vårt ärende och att hon kunde berätta att inget beslut är fattat. Hon sa det vanliga...elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst på alla enheter i sverige kan öppna ett ärende och att de går i turordning såvida det inte behövs ytterligare utredning. Nämde då nabbes ärende....utan att berätta vart jag läst det och frågade hur det kunde vara möjligt att nån utan att ha haft förtur (barn el. sjukdom) och sökt efter mig redan har kunnat fått beslut. Hon sa att det va omöjligt och enda chansen för de skulle kunna få beslut före mig är för att de skulle ha haft en anledning till förtur...det upprepade hon gång på gång. Sen undrade jag hur de kunde få svar redan efter ett par dar efter intervjun medans vi som haft intervjun redan i början av mars fortfarande väntar på beslut och det ville hon inte heller kännas vid utan intog en försvarspositon som att det va henne jag anklagde för nåt när jag endast ville veta hur de arbetar eftersom jag får inte ihop det på nåt sätt alls...jag och min fru har aldrig sökt förut och jag har har inte nån bakgrund med nån gammal asylärende. Hon sa oxå att vårt fall börjar att närma sig 9 månader och att nåt borde väl hända snart...så det är väl bara att hoppas vidare Obestämd
    Hej Naabz, tack för delad information! 

Varje gång jag har nämnt något ärende som fått beslut snabbt eller "avvikande/tur" så säger de alltid, ja fast man vet ju inte om det är sant svårt för mig att uttala mig specifika ärenden utan ärende#", så de gömmer sig alltid bakom om att de inte har ärende# på dessa "så förvånansvärda ärenden som vi har hört om" och det är inte som att vi har ärende# heller så man har inget val än att släppa det liksom. Önska på något sätt att man hade deras ärende#. "Nabbe"s ärende i sig är inte så unikt egentligen, han har väntat ett bra tag, även om det finns andra som sökte innan, den mest förvånansvärda fallet är ju "Tillsammans i Sverige" som väntade bara 1,5 månad från och med ansökningsdatum. (Hoppas inte ni som fått beslut så snabbt eller tidigare tar illa upp, jätteglad för eran skull!) Det är mera mot Migrationsverket och deras arroganta respons till dessa få ärenden som faktiskt hanteras så snabbt... En gång sa tom en kvinna på Växjö fast det kan vara folk som ljuger och bara skriver så för att provocera er som är i väntan. 

Jag tror ni får höra nåt snart dock, när når ni 9 månader? Kanske inte så hoppfullt men gör en JO-anmälan iaf. 

Vi håller varandra uppdaterade om Växjö enheten!
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-05-14 10:56:42 följande:
    oj... om ni har haft intervju den 24 mars och ingen handläggare har tagit tag i det....  då vet jag att min fru kommer 2016 med tanke på att hon haft intervju den 16 April.

Länge lever migrationsverket :(
    //T
    Tror inte NÄR man genomförde sin intervjun betyder så mycket om NÄR man får svar. Tror allt är trögt nu och när det väl kommer igång så kommer det ske som med de som fick intervjumailen, nästan from oktober-december ansökningarna fick intervjumailen inom loppet av en månad typ. Tror allt hänger hur "upptagna" handläggarna är just nu - när stoppet avtar så tror jag beslut kommer börjar tas (även fast besluten inte lär ske i samma hastighet som intervjumailen men det kommer tas fler beslut än vad det som tas nu)... Tror mera ditt ansökningsdatum har större betydelse om när du får svar, inte när ni genomförde intervjun.
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-14 19:48:35 följande:

Har inte detta spårat ur fullständigt? Det skall väl inte handla om vad som tros, utan om fakta från ärendehanteringar!!

Önsketänkande att fakta ska komma från ärendehanteringar. Om du har följt tråden sedan 2014 så vet du att det inte finns ren fakta längre, om vi hade ren fakta skulle vi inte vara här och dela information. Ingenting de säger eller gör kommer från fakta. Det finns ingen fakta, inte ens förvaltningslagen efterföljs längre av denna myndighet - allt vi har kvar är att generalisera och tro utifrån information som vi delar av varandra. Därför är det nästan värdelöst att ringa de - det är bara att vänta ut på beslut för inte ens kundtjänsten kan ge svar.
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-15 15:27:01 följande:
    Ellaa skrev 2015-05-14 21:11:13 följande:
    Önsketänkande att fakta ska komma från ärendehanteringar. Om du har följt tråden sedan 2014 så vet du att det inte finns ren fakta längre, om vi hade ren fakta skulle vi inte vara här och dela information. Ingenting de säger eller gör kommer från fakta. Det finns ingen fakta, inte ens förvaltningslagen efterföljs längre av denna myndighet - allt vi har kvar är att generalisera och tro utifrån information som vi delar av varandra. Därför är det nästan värdelöst att ringa de - det är bara att vänta ut på beslut för inte ens kundtjänsten kan ge svar.

Ja jag fattar inte varför vissa envisas med att säga 18 månader! Med "handläggare" menar jag den som hade hand om vårt intervjumejl - jag blev kopplad till henne då jag undrade om turist visa, alla sa ju att vi kunde köra på det men hon sa att det blir avslag så vi avstår nu. 
    Ringde de idag och pratade med en kille som var så lat att han inte ens ville öppna vårt ärende haha :) Han trodde vi kommer få svar snart, jag påpekade att snart blir det ju JO-anmälan och det är ju helt galet eftersom de inte ens öppnat vårt ärende igen efter intervjun och han trodde vi får svar nästa vecka.. Men den har jag hört ett par gånger, fakta från migrationsverket kommer i många olika former, så jag litar inte på någon och fattar ingenting.

Men de borde väl vilja undvika JO-anmälningar?? Alla ni som gått över 9 månader, har ni anmält? Har de begärt komplettering från er?
    Jaha, då förstår jag vad du menar med handläggare. Var det en person på samma enhet som ni låg hos innan ni fick intervjumailet? Jag tror inte det är många som blir flyttade - även om allas ärende ligger i samma system så verkar det som att man får intervjumail och beslut från samma enhet. Om inte vidare utredning krävs. Var inte orolig, tror så fort de öppnar ärendet så kommer det gå fort. Huvudsaken är att ärendet öppnas - de verkar gärna vilja slutföra sitt ärende med beslut innan de lägger ärendet på väntehyllan, det verkar som att de flesta ärenden tar mest tid med att ligga i hyllan och samla dammråttor! 

Jag förstår, man kan inte ens lita på deras egna fakta som de hänvisar på hemsidorna, jag ska ringa nästa vecka och säger någon till mig om 18 månader skitsnacket så kommer jag be om att få prata med enhetschef eller liknande - för det var 14 eller 16 månader när VI ansökte och då ska de kunna hålla MINST det iaf. Med en JO anmälan på köpet!
  • Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

Anonym (Jonis) skicka intyg på graviditet med detsamma! Jag vet inte exakt hur det funkar när man genomför en överklagan och om det innebär företräda eller att det hanteras snabbare. Men skadar inte att försöka!

Grattis!!!
  • Ellaa

Hej alla, ringde Växjö igen för en timme sedan cirka, tjejen på kundtjänsten kollade igenom vårt ärende och sa att väntetiderna just nu är 9 månader (i växjö sa hon iaf). Kunde inte säga mer än OK. Väntade på att få höra 14 månader + för att bli vidarekopplad till enhetschef eller liknande. Men hon sa 9 månader - om allt ser bra ut efter intervjun. Jag tror att september ansökningarna kommer få svar i juni, har bara den känslan, vet inte varför - vet att det inte hjälper mycket men ville iaf dela med mig av det de sa.

Jag beklagar till alla som fått avslag :( nu börjar man själv bli rädd, min sambo frågade också under sin intervju kvinnan som intervjuade honom om någon någonsin blivit nekad och hon sa aldrig någon från USA (vad jag vet). Fast man blir ju orolig nu, vi skickade inte heller bilder... Har inte ens tänkt på chansen på avslag förrän nu när man läser hur många som egentligen får avslag.

Ni som har fått avslag, ingen tidigare asylansökan - hur ser ert förhållande ut? Om ni vill dela med Er. Har ni bott ihop, hur länge har ni varit ihop och hur ofta har ni besökt varandra? Försöker finna någon "logik" i varför man ger avslag (förutom att de tror att det är sken) - men att tro att det är skenförhållandet måste ju finnas anledning bakom.

Kram till alla, i specifikt er som kämpar emot ett avslag och överklagat! KÄMPA PÅ!

• Ellaa
    jessib skrev 2015-05-18 19:31:30 följande:

Kolla på migrationsverkets hemsida efter numret till kundtjänst. Nu har jag iofs det i huvudet (illa) så 0771 235 235. När du ändå frågar dem om vilken enhet kan du ju också fråga om numret till enheten om du vill ringa direkt dit istället (kortare kö och ibland utförligare svar) om du skulle behöva.

Tack för infon Ella, 2,5 vecka kvar till JO-anmälan för min del :)

Hoppas ni slipper göra den där j*kla JO-anmälan!!!! Jag tror ni får höra något snart. Håller verkligen tummarna för er!
  • Ellaa
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Ja något verkar hända nu iaf, det är ju tydligt att någon öppnat ert ärende iaf för att ta beslut, vet du när mailet skickades från de till dig? - Tror de verkar jobba med ärenden från aug 2014. Hoppas det går bra på intervjun i Solna, håll oss uppdaterade!

Vad hade ni skickat för bevis när ni ansökte initialt? Dvs när ni skickade in er ansökan? Att de vill ha mer bevis trots att ni är gifta. Jobbiga.
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-19 00:06:04 följande:
    Det där med intervju i Sverige är väl MigV nya taktik när det gått 9 månader. Alla var beredd på mer utredning då. Inte förän de nyanställda blir produktiva kommer vänteproppen att lösas.
    Hoppas verkligen du har fel! Skulle vara kul om de skulle kalla oss till Sverige för det finns inget i lagen som säger att JAG måste befinna mig i Sverige eller tillgänglig i Sverige - eftersom han inte får vara i Sverige så är vi utomlands och väntar ut. De kan tvinga oss att inte vara ihop i Sverige men inte i utlandet. Ska de betala min biljett tillbaka till Sverige då? Om det är så, fan vad trött jag ÄR på de... Nu får det vara bra liksom! Inte nog med att väntetiden är ett test i sig. Tratten har iaf sitt ärende i Örebro enheten - han har skrivit det tidigare. 

Någon som sökt from 5 augusti framåt som också hört något?
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-19 09:22:59 följande:
    Då jag pratat med Migv förut om eventuell intervju för mig kan det ske på annan svensk ambassad utomlands, för min del är det i så fall aktuellt med svenska ambassaden i Bangkok. 
    Tratten skrev 2015-05-18 21:51:35 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Verkar hända nåt iaf :/
    Så strax efter att ert ärende passerat 9 månader ska du gå på intervju, känns märkligt! Vad skickade ni med i ansökan och visade upp på intervjun? Hoppas det går fort efter din intervju!
    Cecilin; När du talade med de om eventuell intervju för dig - på vilka grunder? Det är ju sanslöst att Tratten trots giftemål och samtliga bevis exkl. bilder. (Man kan ju inte bifoga hur mycket som helst det är begränsat). Vi skickade inte heller bilder för den delen, inte flygbiljetter heller för vi är ju redan sambos fast flygbiljetterna tog killen med sig på intervjun. Nu börjar man bli nojjig, inte för ev. kallelse på intervju för den kan jag göra klockrent! Känns som min och min sambos liv har sedan oktober 2014 handlat ENBART om jävla Migrationsverket - men mest för att de dras ut på tiden. Jag ska till Sverige 15 juni iaf så vi får väl se, tror inte vi lär få höra något då heller.. Tror vi som sökte okt lär få höra något i juli. Cecilin är du i thailand nu eller?

Tratten; frågade du varför du behöver göra en intervju också? Vad var isåf deras svar. 

Nu börjar de nästan skapa en gråzon mellan att tro att det är skenäktenskap och ge avslag till att förlänga processen med intervju 2 för andra partnern!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid