Inlägg från: Anonym (väntar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väntar)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

vi gjorde intervjun förra veckan, men jag undrar om dom normalt skall ta kort/finger avtryck när man kommer in på intervjun. Jag fick för mig det av någon anledning men min man behövde inte göra något sånt alls.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur lång väntetiden är ungefär mellan intervju och beslut, går det att få reda på vilken månad dom arbetar med?

• Anonym (väntar)

jag undrar varför dom inte tog kort eller finger avtryck.... det låter konstigt tycker jag.

vi ansökte den 25e oktober

• Anonym (väntar)
    Ellaa skrev 2015-04-26 15:34:57 följande:
    Hej!

Vart är din partner ifrån? Och har du fullmakt?

Eftersom jag har fullmakt över min sambos ärende och han slapp ta fingeravtryck och så under sin intervju - utan detta kommer han göra i Sverige så fort han får sitt beslu (om det är JA). Eftersom amerikaner är viseringsfria i Sverige - så han slipper vänta på att kortet skickas till ambassaden då vi inte ens bor i New York längre. Istället kommer beslutet skickas till min folkboksföringsadress i Sverige. Så fort ett beslut är taget kan man ringa Migrationsverket och få veta svar. Sedan får min kille resa till Sverige samma dag som beslutet är taget - så fort han kommer till Sverige boka tid hos Migrationsverket för att DÄR ta fingeravtryck och så vidare så kommer kortet tillverkas i Sverige. Därför gav han mig fullmakt med flit - vi vill kunna åka till Sverige så fort beslutet är taget och inte behöva vänta på att kortet skickas till ambassaden. Hört att det inklusive kan ta 3-4 veckor och läste på Thaiforums tråden att någons kort tom hade tappats bort med posten och de har väntat i 2 månader på en lösning.

Dem som tar fingeravtryck och så vid intervjun måste därför vänta efter beslut på att kortet anländer till deras ambassad och hämta den där innan de kan resa in till Sverige. 

Lycka till :)
    tack för svar! min man är amerikan, så det måste vara samma. Jag har inte fullmakt eftersom jag bor med honom i USA tills beslutet är gjort. Om han får ett positivt beslut åker vi hem så fort som möjligt. Jag var rädd att han kanske var tvungen att åka till ambasssaden i washington för att ta kort och fingeravtryck, men skönt att det verkar bli mycket enklare än så!
  • Anonym (väntar)
    Ellaa skrev 2015-04-26 16:18:22 följande:

Hej alla! Nu är min sambo tillbaka hos mig efter 5 dagars resa till New York. Han hade sin intervju i onsdags hos svenska konsulatet i New York - tog lite mer än 1 h.
    Han tyckte kvinnan som genomförde intervjun var hur trevlig som helst, hon skrattade och sa att Migrationsverkets intervjufrågor är konstiga och att de hade dålig engelska (hehe). 
    Hon frågade om min sambo hade växt upp i lgh eller hus som liten? (Konstig fråga), de frågade hela namn på vissa av mina familjemedlemmar, hur vi träffades och vart när han förklarade att vi träffades i Sthlm på en klubb Fasching, han frågade om hon visste vart den låg, hon sa: jag är nog dubbelt så gammal som dig, tro mig jag vet vart det är och skrattade. Hon frågade om min adress, hon visste tydligen vart det låg inklusive så han förklarade detaljerat hur man kommer dit. 
    Hon frågade om våra bakgrunder och utbildningar, typ jobb och så, och vad jag pluggade i USA medans vi var sambos. Och tiden innan vi blev sambos och jag flyttade till NY för att bo med han. Så hon kollade hans pass och alla hans 17 stämplar för inresa i Sverige mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom. Han sa, ja det har varit bekostat, hon sa men värt det. Ytterligare fick han lite frågor om hans familj. Hon tipsade dock att han skulle helst förnya sitt pass för att han har lite mer än 1 år innan de går ut - men han sa att vi redan talat med Migrationsverket och att det är OK att han får TUT tom passets slutdatum, vi kommer ju förlänga sen. Men vi vill få beslut så fort som möjligt för vi har jobb som väntar i Sverige.
    Hon frågade om våra framtidsplaner i Sverige och han sa att det finns en arbetsgivare som faktiskt väntar på han och att jag samma dag hade jobbintervju via Skype. Han var väldigt detaljerad att hon sa du behöver inte vara så detaljerad, det är lugnt, jag kan se att det är ett äkta förhållande. Dock kan jag inte säga exakt när ni får beslut det kan ta 3-7-14 dagar. Men det ska inte finnas anledning att vara orolig för att bli nekade. Han tyckte hon var jättelugn och extremt trevlig. Ringde Migrationsverket dagen efter och allt var inkommet. Nu väntar vi på beslut. Väntan del 2, antar jag.

mim mans intervju var kort, bara runt 30 minuter och dom frågade inte om datum och sånt, enbart det datumet när vi gifte oss. Och inga namn och så på familjemedlemmar, mer vad vi planerar göra i framtiden i sverige. Men dom sade att beslut kan ta runt 7 månader. Som sagt, väntan del 2. Vart är ni nu förresten? är ni båda i NY?
  • Anonym (väntar)
    Ellaa skrev 2015-04-27 06:32:27 följande:
    Hej!
    Absolut - delar gärna med mig av erfarenheten, det är det minsta vi kan göra för varann i denna situation. När hade din man hans intervju i Washington?
    Vi är också sambos redan, sedan sept 2012 då jag flyttade till USA för att plugga och bo ihop med honom fast tillsammans sedan 2010. När vi ansökte var vi sambos fast i NY, USA men jag har ändå kvar min folkbokföringsadress i Sverige, som är hos min mamma. Dit ska beslutet komma till, lättare tycker jag än att den skickas till USA. (Om det ens är möjligt?)
    Om jag var du skulle jag maila Migrationsverket och fråga hur det blir med det, te x kan du fråga: När beslutet är taget, vart kommer beslutet att skickas till? Då jag och min sambo bor i USA, kommer ni skicka den via post till vår amerikanska adress? Tillägg att han inte lämnade fingeravtryck osv under sin intervjun i USA. Alltid bra att få det bekräftat från de så du har det på papper. :)
    Vad skönt, tror det är Migrationsverket som gör lite random frågor - för tyckte vissa frågor var helt off, helt utanför ämnet som tex om han växte upp i lägenhet eller hus, hehe. Vi flyttade från New York i december 14 till Sverige (vi hoppades på att sakerna skulle gå snabbare). Men det tog längre tid och då amerikaner får endast vara 90 viseringsfria dagar i Sverige så var han tvungen att lämna Sverige och eftersom vi redan är sambos så beslutade vi att inte skiljas, efter allt man har kämpat i distans och sen äntligen få bo ihop i år för att sedan vara tvungen att skiljas igen - aldrig. Sa upp mig, vi skulle resa till NY men vi ville hellre använda pengarna för att resa ihop och uppleva något nytt, och därför åkte vi till Peru för att hälsa på mina morföräldrar. Så vi är i Peru just nu och väntar ut på svar. Men han åkte förra måndagen i 5 dagar till NY från Peru för att genomföra intervjun. När de sa till er 7 månader - menade de sedan man skickade in sin ansökan eller 7 månader efter intervjun? När ansökte ni och vet du vilken enhet ert ärende ligger i?

Lycka till - och håll oss uppdaterade!
    min man hade inte sin intervju i washington, vi hoppas att han inte behöver åka dit till ambassaden i alla fall. Och han som intervjuade sade att väntetiden kan vara upp till 7 månader efter intervjun. Jag hoppas lite att det är för att dom räknar med de 14 månaderna, och det tog 6 månader innan intervju mailet kom. Och jag tror ärendet ligger i örebro fortfarande... sist jag frågade förra veckan, så hade vi inte fått handläggare ännu
  • Anonym (väntar)

någon som fått beslut på sistone?

• Anonym (väntar)
    toufik17 skrev 2015-05-11 12:19:21 följande:

Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
    Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
    Jävla skit systemet.

Less på MV

Vore det sant, så skulle vi ha varit i sverige sedan i jul, min man är amerikan, och vi går snart in på 7 månader.
  • Anonym (väntar)

en månad efter intervjun, och fortfarande ingen handläggare.  man blir så less på allt väntande...

• Anonym (väntar)

vi sökte i slutet på oktober och vi har nyligen fått handläggare. Skall ringa imorgon och se vad dom säger

• Anonym (väntar)
    Mimmipigg skrev 2015-06-09 23:04:18 följande:
    Jag vet att i Örebro är de handläggare som arbetar med de ärenden som behöver mer utredning samt pappersansökningar just nu i februari 2014.Så de är minst 3 månader före Västerås.  Känns ju skittrist att vår ansökan blev förflyttad därifrån bara för att Västerås är geografiskt 3 mil närmare vår bostadsadress än Örebro.
    vi har fått handläggare, och vi ansökte oktober 2014.
  • Anonym (väntar)

för er som fått beslut, hur länge tog det ungefär från det ni fick handläggare till beslut var gjort?

har försökt ringa vår handläggare de sista dagarna, men dom är inte lätta att få tag på alltså!

• Anonym (väntar)
    ALLLLK skrev 2015-06-15 17:43:02 följande:
    Shit vilket jobb du gjort, kul med siffror tycker jag också! 

Kände att jag då måste korrigera lite:
    Ansökan: 20141025
    Mail om intervju: 20150415
    Intervju: 20150522 
    Vi tillhör Örebro men ej fått handläggare ännu.
    Min pojkvän kommer från USA. 

Det galna är att jag läser att två till som ansökt från USA har exakt samma ansökningsdag som oss.

"(väntar)", har ni pratar med er handläggare? Vad säger hen isåfall om tid? Har ni fått göra kompletteringar?
    jag försökte ringa men fick aldrig tag på handläggaren, men det gick fort, fick beslut idag! Vi fick komplettera angående boendet, men efter det gick det fort.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid