Ellaa skrev 2015-04-27 06:32:27 följande:
Hej!
Absolut - delar gärna med mig av erfarenheten, det är det minsta vi kan göra för varann i denna situation. När hade din man hans intervju i Washington?
Vi är också sambos redan, sedan sept 2012 då jag flyttade till USA för att plugga och bo ihop med honom fast tillsammans sedan 2010. När vi ansökte var vi sambos fast i NY, USA men jag har ändå kvar min folkbokföringsadress i Sverige, som är hos min mamma. Dit ska beslutet komma till, lättare tycker jag än att den skickas till USA. (Om det ens är möjligt?)
Om jag var du skulle jag maila Migrationsverket och fråga hur det blir med det, te x kan du fråga: När beslutet är taget, vart kommer beslutet att skickas till? Då jag och min sambo bor i USA, kommer ni skicka den via post till vår amerikanska adress? Tillägg att han inte lämnade fingeravtryck osv under sin intervjun i USA. Alltid bra att få det bekräftat från de så du har det på papper. :)
Vad skönt, tror det är Migrationsverket som gör lite random frågor - för tyckte vissa frågor var helt off, helt utanför ämnet som tex om han växte upp i lägenhet eller hus, hehe. Vi flyttade från New York i december 14 till Sverige (vi hoppades på att sakerna skulle gå snabbare). Men det tog längre tid och då amerikaner får endast vara 90 viseringsfria dagar i Sverige så var han tvungen att lämna Sverige och eftersom vi redan är sambos så beslutade vi att inte skiljas, efter allt man har kämpat i distans och sen äntligen få bo ihop i år för att sedan vara tvungen att skiljas igen - aldrig. Sa upp mig, vi skulle resa till NY men vi ville hellre använda pengarna för att resa ihop och uppleva något nytt, och därför åkte vi till Peru för att hälsa på mina morföräldrar. Så vi är i Peru just nu och väntar ut på svar. Men han åkte förra måndagen i 5 dagar till NY från Peru för att genomföra intervjun. När de sa till er 7 månader - menade de sedan man skickade in sin ansökan eller 7 månader efter intervjun? När ansökte ni och vet du vilken enhet ert ärende ligger i?
Lycka till - och håll oss uppdaterade!
min man hade inte sin intervju i washington, vi hoppas att han inte behöver åka dit till ambassaden i alla fall. Och han som intervjuade sade att väntetiden kan vara upp till 7 månader efter intervjun. Jag hoppas lite att det är för att dom räknar med de 14 månaderna, och det tog 6 månader innan intervju mailet kom. Och jag tror ärendet ligger i örebro fortfarande... sist jag frågade förra veckan, så hade vi inte fått handläggare ännu