• Elsanna

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

• Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 16:43:46 följande:
    Det har jag aldrig hört, men grattis till dig om så är fallet!

Ni ansökte 27 september ligger i Växjö och din man (gifta?) är från Kosovo? Jag vet inte. Låter konstigt tycker jag - har han verkligen haft klart för sig? Min ansökan har alltid stått "i väntan på beslut" - både före och efter intervjun. Nja. Jag hade nog ringt och kollat på måndag igen om jag var du. För om det inte stämmer är det stor risk att du kommer bli besviken och många månaders väntan återstår.

Om det är riktigt så som han säger är det underbara nyheter och ett stort grattis till dig och din man!
    Ja han sa verkligen så var väldigt lugn och pratade rätt länge med han förklarade allt första gången jg pratat med någon som svarade så lungt och inte stressade men de låter lite för bra. Jag frågde ett antl ggr vi har inte haft intervju inte skickat bilder på oss ingenting ja men det är inte alla som får intervju men ska ringa på måndag och höra igen han sa ett antal ggr vänta på post då s jag e mail alltså nej post ja vet inte vi får se och nej vi är inte gifta tsm e snart 2 år förlovade
  • Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 17:53:09 följande:
    Ja men då kanske det är rätt. Eftersom han kommer från Kosova där det kommer en hel del asylärenden just nu så kanske dom tycker att det är ett enkelt fall. Hoppas han har rätt!
    Ja vet inte jag hoppas det blir något ialf snart även om de blir intervju vill få något besked snart. Väntar du också på beslut eller ?
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-21 21:43:38 följande:
    Hej Elsanna, vad är numret till enheten i Växjö? Visste inte ens att de olika enheterna hade olika nr, alltid ringt det centrala numret. Har du lust att skriva nr här är du guldvärd?

Hoppas att det blir som du blev tillsagd, det låter ganska specifikt för att det ska vara osant liksom. Uppdatera oss när något nytt händer!
    Hej ja absolut här har du numret till enheten i växjö 010 4853 847 . När ansökte du ?
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-22 08:13:41 följande:
    Tack så mycket, ska försöka ringa imorgon påväg till jobbet. Vi sökte in 13 oktober 2014. Jag ringde förra måndan till vanliga #, som vanligt sa de att vi inte fått nån handläggare. Fast börjar misstänka att man får en specifik handläggare EFTER intervjun, innan intervjun verkar saker ske lite automatiskt om inget saknas såklart.

Gången innan det var det en snäll dam som sa, det brukar ta 4-6 mån ungefär, räkna med det. Resten säger dock inte mycket förutom er ansökan är relativt ny och väntetiden är 18 mån (tror jag de sa). De brukar dock säga att vår ansökan är komplett.

När skickade ni in? Sett att den som ansökte sista aug har fått tid för intervjun, så hoppas de följer inkomstdatum så borde vi höra nåt inom en månad.

Testa och ring igen och dubbelkolla svaret som du fick, det skulle vara underbart att slippa intervjun... :) uppdatera gärna. lycka till!!!
    Okeej gör det hoppas du får något bra svar dom på enheten i växjö är mycket bättre än om man ringer till själva migrationsverket. Dom har bara bråttom och vill lägga på där. Ja vi sökte 27 september inte gifta varit tillsammans i snart 2 år bara förlovade är vi. Jag fick ju som sagt väldigt bra svar i Fredags jag hoppas verkligen det är så men även om vi får intervju så spelar det faktiskt ingen roll bara vi får ett beslut snart. Han ska ju bo med mig jag ska försörja han och jag har rätt så bra inkomst dom kanske tittar på det också jag vet inte. Jag ska ringa imorgon och kolla igen. Var kommer din kille från om man får fråga ?
  • Elsanna
    Elsanna skrev 2015-02-22 17:45:54 följande:
    Okeej gör det hoppas du får något bra svar dom på enheten i växjö är mycket bättre än om man ringer till själva migrationsverket. Dom har bara bråttom och vill lägga på där. Ja vi sökte 27 september inte gifta varit tillsammans i snart 2 år bara förlovade är vi. Jag fick ju som sagt väldigt bra svar i Fredags jag hoppas verkligen det är så men även om vi får intervju så spelar det faktiskt ingen roll bara vi får ett beslut snart. Han ska ju bo med mig jag ska försörja han och jag har rätt så bra inkomst dom kanske tittar på det också jag vet inte. Jag ska ringa imorgon och kolla igen. Var kommer din kille från om man får fråga ?
    Heej ringde enheten i växjö för att dubbelkolla svaret jag fick i fredags som va mycket bra. fyfan alltså fick prata med någon som inte var svensk herregud fick till och med ont i örat vad han stressade och typ skrek hade bråttom sheet kunde inte låta bli att skratta när jag la på . Han säger jag kan inte förstå varför alla ska ringa och fråga det står på hemsidan 14 månader och det är det som gäller för alla det blir aldrig tidigare mina kollegor är ute och cyklar när dom säger något annat vi har flera tusen ärenden du får ditt beslut om 14 månader vilken idiot
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-22 18:06:39 följande:
    Ja, jag ser att de som hanteras av Växjö verkar ha mestadels positivt bemötande från den enheten. De verkar vara en aning snabbare. Hoppas min upplevelse med de via telefon blir lika bra. Han är amerikan, vi har varit tillsammans sedan 2010 sedan flyttade jag till USA 2012 och vi blev sambos då, studerade min masters där, bott ihop sedan dess. Skickade in bevis på vårt gemensamma boende i USA osv. Han har fått jobberbjudande här redan då han är ekonom. Jag ska ironiskt nog på jobbintervju hos Migrationsverket näst nästa vecka. Men om vi inte hör något förrän 15 mars (för intervjubokning till hans visum)) så tackar jag nej (om jag får jobbet) och då åker vi tillbaka och väntar på svar för intervju i USA. Vi har bestämt att vi inte ska skiljas åt, jobb finns det gott om att få. Så hoppas få höra nåt positivt från de imorgon och att vi får boka intervjun snart snart!!! Hör av dig om vad du får för svar imorgon, ska också göra det. Om man nu kommer fram!
    Heej ringde enheten i växjö för att dubbelkolla svaret jag fick i fredags som va mycket bra. fyfan alltså fick prata med någon som inte var svensk herregud fick till och med ont i örat vad han stressade och typ skrek hade bråttom sheet kunde inte låta bli att skratta när jag la på . Han säger jag kan inte förstå varför alla ska ringa och fråga det står på hemsidan 14 månader och det är det som gäller för alla det blir aldrig tidigare mina kollegor är ute och cyklar när dom säger något annat vi har flera tusen ärenden du får ditt beslut om 14 månader vilken idiot
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-23 12:50:05 följande:
    Hej!!! Haha du! Jag fick också prata med honom... Tror nästan det var samma person! Han var också sådär stressig och sa på hemsidan står det 14 månader bla bla sen las det på! Vilket var tur iaf för han förstod man knappt vad han sa och det var så oprofessionellt. Även om han inte kan ge oss mer specifik information finns det andra sätt att tilltala folk som ringer. Men kom fram snabbt dock. Han sa det där med flera tusen ansökningar etc. Och när jag gav vårt ärende# så säger han: vad vill du veta? Man ba jo om ni säljer pizzor! Vad tror han att man vill veta... Inte så uppmuntrande respons. Får försöka en annan gång igen :)
    Hahaha herregud jag tror jag dör det va säkert han du prata med det sa han också till mig när jag sa ärendenr ja vad vill du veta vilken idiot nu ska jag ringa igen hoppas de inte är han då läggar jag på
  • Elsanna
    Bellaa skrev 2015-02-24 01:36:24 följande:

Hej ! är det någon som vet vilket nr man kan ringa till för nå tillståndsenheten 3 i Solna, vill gärna också veta vilken plats i kön vi ligger för få ett mejl om att boka intervju :( någon som vet snälla ge svar tillbaka..

Du kan ringa migrationsverket och fråga om tel nr till enheten i solna har tyvär bara nr till enheten i växjö där mitt ärende ligger nör ansökte du
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-01 18:47:49 följande:
    Hej Elsanna, har du lyckats prata med Växjö enheten igen?

Jag börjar misstänka att de som gör webbansökan får typ boka intervju efter 5 1/2 - 6 mån. Tror vi kommer få typ 1 mars. Då lär ni få runt mitten av mars. (Bara en egen teori).

Hoppas du hört nåt och att det är positiva nyheter!
    Hej ellaa . Jag ringde nu i veckan men va inte alls något positivt svar . Det hon sa var vår aktuella väntetid är just nu 14 månader jag kan tyvär inte hjälpa dig. Det är många flera tusen ansökningar. Ska försöka ringa imorgon på måndag och se vad dom säger då känns lite trögt 5 månader har gått men ingenting. Har du ring nån mer gång eller hört något nytt ?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid