• Elsanna

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Baban skrev 2015-03-26 18:15:28 följande:
    Hej elsanna

29 maj är lång tid tror jag, 2 månader!!!

Ring o boka tid med en annan ambassad i andra land istället , fråga migrationsverket om det går att lämna intervju i en annan ambassad i andra land, jag tror det går för att alla svensk ambassaden har samma system.

Håller tummarna tack
    Tack för tipset baban det ska absolut göra ska ringa migrationsverket imorgon och kolla om de finns möjlighet
  • Elsanna
    Berii skrev 2015-03-27 01:12:30 följande:

Ansökt 11 september 2014

Fåt mail : february 9 att boka tid

Haft intervju : 23 mars

Någon som vet närmast hur de funkar eftersom man är klar med intervju , hur lång det brukar tar ... :( att dom tar beslut ?!

Snart det blir 7 månader som vi väntar och inte alls braa :( :( :(

Men iallafall dom (migrations) har så mycket o göra inte deras fel heller :( :( :(

Vårt ansökning ligger i Uppsala någon som kan lite info???? :(

Heej vilket land kommer din kille/ man från och vilken ambassad har ni haft er intervju ? Är ni gifta ?
  • Elsanna
    Längtansfull man skrev 2015-04-01 09:36:21 följande:

Hej igen!
    Ringde migrationsverket (vem kan vänta i 2-4  veckor)
    Blev bifall,  så nu får man ta fram stora kvasten och städa,
    Glad
    Kan väl inte vara ett 1 April skämt bara,
    Äntligen kanske det kan bli ordning på våra liv.

Med vänlig hälsning
    Leif

Grattttis Fan va kul !!!!!
  • Elsanna
    hjkhbkj skrev 2015-05-13 16:42:39 följande:

Har väntetiderna ändrats till 18 månader? de sa dom i kundtjänst till mig idag, samtidigt som det står 4-9 månader om det ej behövs kompletteras på sidan.

Jag skickade in ansökan 16 augusti och min fästman var på intervju i mars, det har alltså gått 9 månader och de säger till oss att vara beredda på att det kan ta upp till 18 månader. sjukt. Någon mer från Makedonien som ansökte i augusti och fått svar?

Hej min pojvän ska på intervju 19

maj i skopje, var din man på

intervju i skopje ? Hur gick det lång intervju vilka frågor och vad hade ni med er för bevis om du vill berätta
  • Elsanna

Hej alla min kille ska på intervju nu på tisdag efter snart 8 månaders väntan . Är sjukt nervös då jag har läst att vissa har fått avslag . Då jag ringde till ambassaden sa dom att han bara ska ta med sig dokumenten alltså hans som han hade skickat in när han gjorde ansökan elektroniskt. Ungefär 10 bilder på oss tillsammans. Han har nu åkt till makedonien där han ska ha sin intervju där. Och han har ungefär 70 bilder med sig och även Screeenahots där man kan se att vi har pratat i telefon i flera timmar o skype konversationer. Hittade även gamla konversationer från dag 1 vi började . Han har aldrig varit i Sverige innan och aldrig gift inte jag heller vi är förlovade i ett år snart är så sjukt rädd för ett avslag orkar inte är det nåt vi ska tänka på ? Någon som haft sin intervju i makedoninen ?

• Elsanna
    ArthurMouse skrev 2015-05-18 22:50:31 följande:

Om jag förstått rätt så kommer vi i Sverige få fylla i något "papper" efter ens partners intervju?

Jag har fått för

mig att man bara gör det om man ansökt via papper har man gjort det elektroniskt så har båda fyllt i och bara ett beslut tas. Behövs det mer utredning blir det intervju för den i Sverige också men är inte hundra kan ha fel.
  • Elsanna

Hej alla nu har min kille varit på intervju i skopje tog endast 40 min gick hur bra som helst. Har ringt migrationsverket och dom har fått in ambassadens rapport. Dom frågade inte så mycket men konstiga frågor som tex vad min morbror heter, hur stor

min lägenhet

• Elsanna
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Åhh gud va kul grattis grattis :) Hur fick du reda på vem det var som skicka intervju mejlet ? Va det samma person som tog beslutet ?
  • Elsanna
    Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

Hej man ska kontakta den svenska ambassaden i det land som intervjun ska vara. Då får man en tid. Det är nog bäst att du ringer ambassaden och pratar med

dom. Bilder ska du ta med dig.

Min kille tog med sig ungefär 70

bilder på oss hon tittade på alla men tog med bara 4 som hon skickade vidare till migrationsverket i Sverige. Hon var även snabb redan efter 10

min skickade hon in allt till migrationsverket. Har varit i kontakt med migrationsverket i växjö ang väntetid och hon sa att högst 4 månader tar det efter intervjun och om det inte behövs mer komplettering.
  • Elsanna
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 06:12:52 följande:

Tog det förresten länge för MIGV att ta emot uppgifterna från ambassaden för er?

Nej det tog endast 10 min efter hans intervju så hade migrationsverket fått in utredningen som dom säger
  • Elsanna
    Hej12345678 skrev 2015-05-22 14:39:06 följande:

Upptäckte precis att inget datum är klickbart, har bläddrat fram lver ett år i kalender och inget klickbart datum. Måste ju vara något fel på själva bokningssystemet? ...La även märke till att statusen på vår ansökning är: ansökan inkommen. Skall det stå så med tanke på att vi har nått intervju-steget? ...Tacksam för alla svar, schyst av er som svarar och har koll på hur saker o ting fungerar! ....Får la ta och ringa ambassaden helt enkelt, måste vara något fel, har svårt o tro att det inte finns lediga tider på över ett år.

Hej det är nog bäst att du ringer ambassaden. Det låter konstigt att det bara står som inkommer dom flesta har väntar på beslut på hemsidan när

man kontrollerar sin ansökan
  • Elsanna
    Hej12345678 skrev 2015-05-22 14:39:06 följande:

Upptäckte precis att inget datum är klickbart, har bläddrat fram lver ett år i kalender och inget klickbart datum. Måste ju vara något fel på själva bokningssystemet? ...La även märke till att statusen på vår ansökning är: ansökan inkommen. Skall det stå så med tanke på att vi har nått intervju-steget? ...Tacksam för alla svar, schyst av er som svarar och har koll på hur saker o ting fungerar! ....Får la ta och ringa ambassaden helt enkelt, måste vara något fel, har svårt o tro att det inte finns lediga tider på över ett år.

Vilken ambassad ska ni ha intervju på om

man får fråga ?
  • Elsanna

Heej alla nu var det ett tag sen jag ringde till Migrationsverket. Nu Ringde jag till växjö enheten och frågade lite om det har hänt något väntat snart 9 månader helt sjukt ju. Kvinnan jag pratade med sa att ni får nog snart ett beslut väntetiden är ungefär 10 månader om allt är komplett och inte behövs ytterligare utredning. Hemsidan har helt felaktig info det sa hon själv och dom ska ändra på detta . Hopppas vi alla får ett beslut snart

• Elsanna

Hej alla 11 månader nu utan ett beslut och aldrig något bra svar man kan gå efter . Har precis varit hos min kille i 3 veckor vet inte vad jag ska göra blir galen av all väntan. Sitter nu i kö för att ringa migrationsverket i växjö men jag lär väll få samma gamla vanliga svar att dom inte vet hur lång tid det kommer ta

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid