• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-04-16 23:38:10 följande:
    Anonym (??):  fan vad hemskt att ni inte kunde vara med varann på er bröllopsdag, fan vad arg man blir.... Lider med dig. Jag minns att ert ärende är i Växjö också, eller hur?
    En kille skrev till mig på privatmeddelande här för cirka 2 månader sen, och ville ha hjälp med en JO anmälan, hans fru är från Nya Zeeland ("ett sådant land där folk inte söker uppehållstillstånd för") men ville inte skriva öppet, de har varit gifta i 2 år och hon har gjort sin intervju och allt, också sådär kort och koncist som du beskriver din mans intervju - dock frågade intervjuaren de hur det kommer sig att de har gift sig utan att bo i samma land? Varför de sökte PUT nu och inte när de förlovade sig? Typ som att de inte kunde fatta varför folk gifter sig medans de bor i olika länder och lever gifta men separerade typ - i stort sett att man inte ska ta för givet att bara för att man är gift så är det självklart fall för att folk betalar för giftemål också. Kan du tänka dig? Helt jäkla kränkande! I stort sett är man misstänksam regardless of what I deras ögon nästan. Tyckte så synd om han och hans fru.

Jag som var så säker på att just ditt fall skulle gå snabbt, helt ärligt... Helt sjukt. När når ni månad 9? Hoppas ni får 1000 bröllopsdagar till ihop utan att behöva leva såhär.

Sjömannen: Snälla kan vi sätta igång namninsamlingen? Och samarbeta för JO-anmälan.. Please :)

Sinnessjukt att vi alla får så mycket olika information, hoppas vi får klarhet snart. 
    Hej.
    Jag skall göra en del "sonderingar" under den kommande veckan.
  • sjömannen

Varför inte slå ihop migrationsverket och svenska spel??? Jag kan förstå om svenska spel inte vill!!! Demon

• sjömannen

Hej på er.
    Vi har ansökt om TUT den 28 november förra året och fick idag söndag klockan 15:55 om kompletterande svar på två frågor och att beställa tid för intervju på svenska ambassaden inom 14 dagar. Det rör visst på sig, så håll ut och ge inte upp!!

• sjömannen
    jessib skrev 2015-04-26 20:43:20 följande:
    Grattis!

De jobbar även på söndagar alltså, haha.

Kunde du svara på frågorna online?
    Ber om överseend med det sena svaret, men jo visst det gick bra att svara online.
  • sjömannen
    Donna90 skrev 2015-04-29 10:29:34 följande:

Om man nu ska rikta kritiken till regeringen, hur ska man då göra? Vem ska kontaktas, var kan man lyfta denna fråga utanför detta forum? Migrationsministern Morgan Johansson? Hur lyckas man få tag i honom? Något behövs göras, så länge vi bara klagar här kommer vi ju ingenstans.

Morgan Johansson sitter ju som Justitieminister också så han ger ju bara migrationsverket dispens och så rullar det på som vanligt. Att ingen har förstått att denna hantering av ministerposter måste vara jäv????
  • sjömannen
    AAke skrev 2015-04-29 13:59:40 följande:
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
    Om det är mig du avser med din sarkasm om att inte klara av att direktlänka till namninsamlingen så verkar du dåligt påläst. Jag har skrivit här att jag avvaktar till maj månad för att få underlag av april månads statistik. Men gör du en egen namninsamling om det inte passar herrn!!!
  • sjömannen
    AAke skrev 2015-04-30 07:01:05 följande:
    det är lite märkligt att det vart sådan kritik riktat emot mig och att jag ska vara pessimistisk.
    jag vet att du har följt denna tråd länge, så även du vet att var och vartannat inlägg i denna tråd består bara av gnäll och pessimism.

som jag sa så om vi gör en namninsamlig så måste den vara seriöst gjord, namnet/rubriken samt beskrivningen av namninsamlingen ska ge ett seriöst intryck.
    och är det få som skriver under vad har den då för effekt? du kan inte gå till Expressen och säga titta här har vi 50 namn på en lista, nu måste nu uppmärksamma oss.

Det togs jävligt bokstavligt när jag skrev "gator och torg", det jag menar är att det behövs läggas ner energi på att "jaga" underskrifter, att dela på facebook hur många underskrifter får du på det? det är nog väldigt varierande från person till person, men av mina vänner så är det nog bara dom närmsta som skulle skriva på. jämfört med att vara ute på stan och prata med folk så tror jag att spridningen blir låg. för inte särskilt "viral" och delad kommer den bli, men jag kan ha fel.

jag har sett många namninsamlingar genom åren, det behöver inte vara bara "Kalle Anka" men vissa skriver bara förnamnet "Johan" exempelvis, är det ens en riktig person eller någon som bara skrivit in? i mina ögon ger det ett sämre intryck av insamlingen och är sådant som bör modereras bort.
    Det är en statlig myndighet så det måste vara seriöst.

Ni har hakat upp er på ingenting nu när ni skriver till mig.

och varför är jag i denna tråd? flera har sökt under samma månad som min fru, genom att se hur det går för er andra då kan jag planera lite mer.
    Så för egen del bedömer jag att det kommer ta några månader ytterligare, så min fru ska nu gå på en yrkesutbildning i hemlandet, och jag fortsätter med mitt och förberedelser här, hur lugnt som helst, jag har följt utvecklingen över handläggningstiderna sedan 2010, jag har redan innan jag träffade min fru vetat att det skulle ta tid om jag skulle gå igenom detta.
    så jag är hur avslappnad som helst,
    Till skillnad från dom flesta här, som verkar förtvivlade och kastar bort massvis av sin egen och handläggarnas tid genom att ringa hela tiden. Kanske gör det mig ännu lugnare då jag ser att andra har det mycket värre än mig själv?

Åter igen, jag motsätter mig inte att ni försöker göra saker som namninsamling, JO anmälan, skriva till minister, kontakta media - men gör ni det gör det då rätt och seriöst! Det är allt jag menar, detta är mer uppmuntrande menat än bara pessimistiskt. Ska ni göra något halvdant då kan ni lika gärna låta bli.

Du skriver att det kan gynna mig, men det har jag svårt att tro, det är för sent för det, får ni igenom att dom anställer en massa mer folk till exempel, då tar fortfarande lång tid från beslut till rekrytering till att fler faktiskt är utbildare och arbetar på verket, så om ett år kanske det i så fall börjar ge effekt.
    Då jag snarare är optimist så har min fru fått beslut redan för länge sedan när detta ger effekt.

Snarare så har det missgynnat mig med alla era onödiga samtal (när handläggningstiden blir inte kortare för att ni ringer och frågar hur lång handläggningstiden är) om jag har förstått det hela rätt så har handläggarna en timmes telefontid per dag, men om det inte är någon som ringer med onödiga frågor då hade denne handläggaren istället kunnat arbeta med att handlägga våra ansökningar en timme mer per dag.
    Men det hela slutar inte där, för ni har väl ringt och pratat med växeln massvis med gånger, dom har alltså varit tvungna att sätta onödigt många på att bara sitta i telefon istället för att handlägga ärenden.

Skrivet som svar då du frågade. Men blir väl påhoppad för det också...
    Jag tror att jag har allas stöd i ryggen här på denna sajt att vi enhälligt utser dig till moderator för en namninsamlingslista (eller vad det vara månde) som kan få samtliga involverade beslutsfattare i detta migrationsproblem att upphöra. Du som verkar så duktig och kunnig. SÅ, vad väntar du på? Har du inte satt igång än???
  • sjömannen
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 15:28:42 följande:
    Nej ni har missförstått vad jag skivit. Ursäkta. Jag har jobbat natt några dagar i rad nu. Är något trött.

För att svara på din fråga:

VI (jag och min man) ska inte utredas mer än någon annan ansökan.
    NI (alla vars partner har genomgått en intervju) faller under samma kategori och stapel (väntetid om mer än nio månader).

Detta var endast för att vidarebefordra information till er andra. Mitt ärende ligger fortfarande i kö. dvs inget har hänt sen efter intervjun, precis som ni andra.
    Och det är därför jag hörde av mig till migv. Skrev mail med vanliga undran om "varför händer ingenting på växjöenheten etc."
    Samtidigt frågade jag om väntetiderna.

Ingen har sagt att vi ska utredas mer än någon annan. Ja ellaa, precis, 99.9% av alla har en partner som måste genomgå intervjun - thats my point! Detta är standard. Om informations saknas och mer utredning behövs göras = intervju måste göras och informationen måste hanteras och utredas = längre än 9 månaders väntetid.

Det är klart att jag trycker på att vi är gifta och allt det där, gör ingen skillnad i denna enhet.

PS. Vi är många som väntar på svar som ansökt i Aug. Någonting är allvarligt fel med denna myndighet
    Jag vill tillägga lite inforation här. Efter att vi lämnat in ansökan elektroniskt i slutet av november 2014 ringde jag migrationsverket efter cirka tå veckor och frågade om ansökan blivit registrerad och om allt var komplett. Jag fick då svaret att allt var korrekt och det var bara att vänta på besked. Söndagen den 26 april i år kom ett mail att det krävdes svar på ytterligare två frågor. Undra hur det kunde göra det när det var korrekt i mitten av december?
    Bara en liten undran.......
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-05-01 00:28:36 följande:
    Precis, giftemål spelar ingen roll när det gäller beslutsfattandet dvs att det går inte snabbare för att man är gift men de vill ändå ha bevis för utredningens skull dvs att de kommer bedöma utifrån att ni är gift te x från par som träffats utomlands och haft långdistans (bara ett exempel) därav säkert också frågorna man får under intervjun.  

Hur professionella de är kan jag inte uttala mig om, jobbat på en förvaltningsmyndighet innan där de var nog mer hatade är Migrationsverket men när jag väl började jobba där inne så var det KAOS - oss handläggare var bara egentligen små marionetter. Som Smiley75 skrev, handläggarna är lika ?. Men onekligen är det kris hos de, det är helt oacceptabelt att INGET händer. 

"Den typen av ansökan som ni har gjort" är det inte vad de flesta gör för ansökan iaf? Och om det är så att det tar 9 månader hur kunde det ta 3-4 månader för vissa för ett år sedan, och jag talar om amerikanska medborgare (från andra tråden). Vad fan tror de inte att det finns sidor på nätet där folk delar med sig - hur kan det ta trippelt så mycket tid nu?!?! Och samtliga där gjorde sina intervjuer!!!! 

Skitsnack om det här med EU-medborgare ska ta mindre tid, om man är EU  medborgare så har man rätt att jobba i Sverige och vistas i Sverige enligt EU-rätt. Så vad ska de ansöka hos Migrationsverket - och sen när grundar sig snabbheten av beslutsfattande utifrån vart man är ifrån!? Det är diskriminering då! Så bara för att man är EU medborgare så kan man inte hitta på äktenskap eller? Helt sjukt. 

Det som också är märkligt är att det finns 3 staplar med väntetider - så vilka faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader. De som har gjort en halvintervju eller? Förlåt om jag är ironisk men detta är påfrestande som FAN! Nästan så att jag vill ringa och önskar att de säger samma sak till mig för att sätta de på plats, jag kan ta informationen men DÅ ska det ha relevans. Så om man har fått förklarat att första stapel 4 månader är de som slipper intervjun (hur många procent av alla ansökande slipper intervjun? Och vilka då faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader.

Om nästan 99,9% av oss faller på stapel 3 - vart faller de som har fått nekande pga tidigare asyl - faller vi i samma kategori som de då också? 

Jag ska börja ta namn på de som jag talar med, för jävlar får man svar ska de ha en bra förklaring!!!!!!! 

Såsom de gömde sig bakom 14 månader - så gömmer de sig nu bakom 9 månader +, och när är sluttiden? Vad får vi för säkerhet att vårt ärende verkligen kollas upp. Så det kan gå 24 månader för vissa eller.... Och man får inga svar? Aldrig i hela mitt liv. Önska nästan jag var hemma. Ska kontakta Migrationsministern. 
    Jag kan berätta för dig att jag vet att de har ett ärende i sitt register som fortfarande har status " i väntan på beslut" och gjort så i över 20ÅR!!!!!
  • sjömannen
    cecilin skrev 2015-05-02 07:20:55 följande:

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

Det finns något som heter Schengen Information System (SIS) och ja vill minnas att jag har läst att Migrationsverket hämtar information därifrån. Den som utifrån Schengen söker visum till något Schengenland registreras i SIS. Tull och Migrationsverket kan då få upp att den som söker UT också söker visum inom EU.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid