Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Nr. Till göteborg ifall någon behöver :) 0104851458
Nr. Till göteborg ifall någon behöver :) 0104851458
Stort grattis till er ALLLK!
Sen undrar jag hur ni andra loggar in där ni säger att ni loggar in. Jag försöker men inget händer.
Vad mycket lugnare vi hade varit om de hade ett vettigt kösystem... t.ex nu är det 1200 ärenden före dig i kön istället för oj vi har en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja. Ungefär så känns det.
Vi har väntat i 4 månader nu sedan vi skickade in ansökan på nätet. Frugan är amerikan och det är inga konstigheter med vårt giftermål alls.
Migrationsverket svarar så svävande de bara kan på frågor är min uppfattning.
Idag sa de att det kan ta över 9 månader då ytterligare utredning säkert kommer behövas, med det menade hon att en intervju "troligtvis" kommer behövas. Hon sa även att allt som behövs verkar finnas i ansökan. ca 80.000 ärenden ligger och skrotar där i alla fall sa hon också. Vi ansökte i slutet av februari så har vi en jävla tur kanske hon får ett intervjumail innan sommaren är över men det vågar jag inte hoppas på.
Det känns lite som ett lotteri eller? Att en handläggare ska råka snubbla på just vårt ärende en dag och granska och stämpla det typ.
Jaja behövde bara skriva lite antar jag.
Lycka till alla, nån gång händer det! Hoppas det blir snart.
Då så mina vänner så har det ju gått ytterligare en vecka utan att man fick det där beskedet som man går och väntar på... Nu känns det ju också som att hela Sverige stannar i 5-6 veckor så hoppet att något kommer hända snart är ju tyvärr inte stort.
Så vi får väl snällt finna oss i läget och göra det bästa av situationen. Hoppas att ni orkar kämpa vidare över sommaren och hålla humöret uppe. Lycka till!
Och jag blev förvånad idag på en lördag fick jag svar på ett antal frågor jag ställt till Migrationsverket via e-post, så det är kanske så att de jobbar helger också nu????
Om det är riktigt så verkar det inte stå still, eller så är de de nyanställda som inte tjänat ihop någon semster ännu????
Jag är mycket imponerad av Deitch exel-statistik, och glad över att det finns någon person som lägger ner detta arbete med sammanställning av uppgifter. När jag/vi där kan läsa att beslut kan troligen väntas mellan mitten av augusti till mitten av september, ger ju denna uppgift en viss psykisk tillfredsställelse som är långt från migrationsverkets alla olika besked.
Även om Deitch' statistik skulle visa fel, så är det väl lite i stil med att spela på V75 eller köpa en lott, man går ju med en glädje i sinnet att man kan vinna - och besvikelsen blir överkomlig när dragningen skett och man ser att man vann inte denna gången heller. Lite samma här, man har en tid att se fram emot, och när vi kommit dit och det kanske dröjer lite till så har man haft ett stort hopp under den tid som gick (och följaktligen en kortare tid till vinsten - den tid då beslutet äntligen kommer).
Råkade av en händelse hamna på ett dokument som handlade om "Ukraina i omvandling" på cirka 105 sidor, skrivet av Tatjana Zhukova och beskrev i korta ordalag om utvecklingen från 700-talet till ungefär 1995.
Där kunde jag läsa att om jag söker immigration till Ukraina så skall det handläggas av Ukrainas ambassad eller immigrationsmyndigheten inom tre månader. En ansökan om arbetstillstånd skall handläggas av arbetsministerium inom en månad.
Det finns visst en god anledning att betrakta Sverige som ett U-land i immigration!!!
Kanske bra att ha i minnet till JO-anmälan (som jämförelseexempel).
Söker ju Tetiana Selezen som förste styrman på min båt här å västksten
Ansökan: 2014-10-15
Intervjumail: 2015-04-14
Intervju: 2015-04-22
Beslut: 2015-07-03
2 års UT!
Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.
Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.