Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej, vet inte om detta har delats på tråden men hittade detta från en annan sida:
P.s ett barn fanns med i ansökan men de ansökte inte om förtur - vet inte om det har en påverkan iaf.
Hej, vet inte om detta har delats på tråden men hittade detta från en annan sida:
P.s ett barn fanns med i ansökan men de ansökte inte om förtur - vet inte om det har en påverkan iaf.
Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..
Vi ansökte den 2 september 2014.
Intervju 18 mars 2015.
Mail med ett par kompletterande frågor till mig 24 april 2015 (besvarades inom någon dag).
Fick mailsvar i början av maj att vi står i kö till att få handläggare i Örebro. Har förstått att det inte ger så väldigt mycket att ringa dem, vilket också är anledningen till att jag inte gjort det hittills (endast skickat ett mail). Nu i nästa vecka har det gått 9 månader. Vad tror ni, är det lönt att ringa dem? Eller är det bäst att avvakta ett tag till?
Är det någon som har några tankar kring huruvida det faktum att jag och min pojkvän är ett homosexuellt par har någon betydelse för utredningen av vår ansökan?
Jag tänker att det kanske är mer osannolikt att två personer av samma kön har ett skenförhållande i migrationsverkets ögon, men det kanske bara är önsketänkande från min sida.
Vi søkte 2014-05-21. 1 år siden.
Fikk handläggare i mars. Måtte kompletter. Gjorde dette raskt. Hadde tlf intervju 6.mai. Da sa hun at vi skulle få et beslut innen ca 2 uker. Ingen beslut ennå.
!Sendt mail, men hun kunne ikke si når vi får beslut.
Vil gjerne planlegge sommeren, og min mann får ikke reise ut fra Sverige :( Eller da kommer han ikke inn igjen, før beslutet er fattet.......
Trøtt av migrationsverket nå.
Flere som venter? :(
Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..
Jag har fullmakt, ringde till och med nu på morgonen för att verifiera att processen är som du säger. Hon jag pratade med var extrem torr, måste vara ett hemskt jobb att sitta där i deras kundtjänst när man i själva verket bara är belagd med "munkavel" för att säga: "Ni får vänta och se".
Min tjej kan också befinna sig viseringsfritt i Sverige/Schengen, dock bara 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Vi "brände" 76 av dessa dagar i Spanien och vill behålla 14 som reserv eftersom hon ska göra fingeravtryck här... Kan bli svårt för henne att släppas in annars. Så fram tills hon nått 180-dagarsstrecket kan vi bara ses utanför Schengen.
Min tjej är ganska avslappnad och inser väl att det inte finns så mycket vi kan göra. Hon spenderar dagarna med att lära sig svenska via självstudier och klagar inte. Jag däremot känner stor skam över mitt land och hur kassa vi är på sånt här...
Stort grattis! 16 månader låter plågsamt länge. Själv går vi in på nionde månaden snart. Berätta gärna lite mer om själva processen och om det låg någon orsak bakom den till synes något längre väntetiden!
Igen stort grattis!!!
Tack för svaren Elaaunna och Ellaa! :)
Min pojkvän är från Sydafrika och vi har varit ihop i 1,5 år nu. Kan det tala emot oss att vi varit ihop så pass kort tid tro?
Vi ansökte 2015-03-18, och jag åker ner till Sydafrika i juni för att spendera tre månader med honom.
Ja, tragisk å vente så lenge! Er ikke Svensk medborgere men svensk person nr.
Jeg sendte hun en mail i forrige uke, og da sa hun: Tror din mann missoppfattet meg. Jeg sa ikke 2 uker. Men jeg hørte på hele intervjuet, og hun sa det!
Sendte mail igjen igår, men ingen svar ennå. Er så drittlei! Barna blir drabbad av dette, så dette er ikke kult.
har du fått svar?