• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Mimmipigg skrev 2015-05-29 14:38:45 följande:

Här kan du få våra uppgifter :)

Webbansökan: 1  augusti 2014

Intervjumail: 10 december (131 dagar)

Intervju: 26 januari 2015 ( 178 dgr)

Land : Albanien

Enhet: Västerås

Idag har vi väntat 301 dagar.

hej Mimmipigg, vet du om Västerås enheten är enheten där ansökande som har tidigare asylansökan bakom sig flyttas till?

Tror det finns 2 pers på Flashback där en också har i Västerås och ytterligare en till blev förflyttad eller borttagen från E3 system och handläggs nu i Västerås. Hon har dock inte fått svar från Migrationsverket Varför de tog ut de från E3 samt förflyttningen. Fick inte heller bekräftat om partnern Har en asylansökan bakom sig. Tror de går in på väntan av månad 15 nu men verkar som att de har fått en handläggare nu.

Kram
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-05-29 16:51:19 följande:

De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram

Jaha! Ok förstår.... Underbart hoppas dagarna går snabbt så ni kan få vara tillsammans!
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-29 22:53:10 följande:

Hej alla!!!

Varför bryr ni så mycket om vilken enhet är erat arände ???

Det nya systemet har blivit att när vårt/erat tur kommer då vem som helst i hela sverige kommer öppna ärendet för att utredda !!

Det var en enhet chef som svarade till mig så !!

Och de hade sagt att de har börjat med September (beslut) men jag har inte sett/hört någon som fick beslut i den vecka inte de som har sökt i September 2014 ..

Någon som har fått vetta något om September ansöknings/ intervjuad i Mars ?!

Håller tummarna att de börjar allvarligt att ta beslut .. Nesta vecka !! Lycka till alla :)

Du kanske har rätt, enheten i sig är väl inte det mest avgörande. Men utifrpn vad jag har sett så stannar många i samma enhet som de först låg i - därav om man ser att någon från tex september fått beslut och man är från oktober månad då ser man (jag det iaf) som att det går seeeegt men framåt. Det finns vissa enheter som man knappast hör om beslut överhuvudtaget och därav kan man få en liten insyn. Sen säger ju många på kundtjänsten att "man egentligen inte har en enhet eller handläggare utan vem som helst kan öppna ärendet MEN det här med att "när det är eran tur" så kan vi konstatera att den inte följs! Därför är jag personligen iaf intresserad av hur det går för samtliga men i specfiikt växjö ärenden. Sen är det inte avgörande såklart.

Jag tror det var 1-3 st som fått beslut som sökte sept 14 men fortf för FÅ från augusti 14 som fått beslut så tror juni månad kommer behandla "lättare beslutsfallen dvs där ansökan + intervju + bevis överensstämmer för att beta av statistiken. Men augusti har de iaf kommit igång med lite. :)

LYCKA TILL
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-01 10:20:23 följande:

Pratade med vår enhet idag. Hon sa att vi borde få handläggare snart (samma svar som innan...). Enda andra nyheten var att väntetiden ligger runt ett år (dock om vi får handläggare och allt ser bra ut lär ju svaret komma tidigare??). Jag ringde mest för att se så vi inte har blivit överflyttade för intervju eller liknande... Känner på mig att det kommer hända saker denna veckan :) 

De håller på ändrar väntetiderna hela tiden - jag får höra runt 9 månader eller "det kan vi inte svara på just nu". För mig verkar det som att de kontaktar/ger svar runt samma vecka som man når 9 månader. Så ni borde definitivt få höra nåt inom de närmaste 2 veckor Jessib, håller tummarna för Er! Vi är fortfarande en månad efter er typ, när ni hör något så kan jag börja få förhoppningar igen!

Lycka till! Vi väntar med dig :)
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-01 15:40:49 följande:

Hej allihopa.

Nu har det gått 9 månader sen jag och min fru ansökte. Vi ansökte 30 augusti och hade intervju den 4 mars. Ville bara uppdatera våran status här så ni som ligger inom samma tidsradie kan jämföra. Har inte ringt till migrationsverket idag eftersom måndagar inte känns som att de är på g. 

Är det värt att JO anmäla?

vår enhet är Växjö

Jo-anmälan kommer inte att ändra din specifika situation just nu dock tror jag den är viktig ur ett kollektiv perspektiv... Enda vi kan hoppas är att alla anmälningar tillsammans ger en signal av hur illa det är. Tycker du ska göra den.

Ring de imorgon och fråga hur det går - att det nu tom nått den gränsen där en JO-anmälan kan göras (säg inte att du gjort den). Gjorde ni pappers eller webbansökan?

Hoppas ni får höra något inom de närmaste 2 veckorna.

Har också Växjö enheten. Lycka till!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-01 15:40:49 följande:

Hej allihopa.

Nu har det gått 9 månader sen jag och min fru ansökte. Vi ansökte 30 augusti och hade intervju den 4 mars. Ville bara uppdatera våran status här så ni som ligger inom samma tidsradie kan jämföra. Har inte ringt till migrationsverket idag eftersom måndagar inte känns som att de är på g. 

Är det värt att JO anmäla?

vår enhet är Växjö

P.s när du ringer de, fråga de när de fick in informationen från ambassaden i Marocko. Fick de in intervjunpapprena samma dag som ni gjorde intervjun? Det var någon här på tråden som gjorde sin intervju i dec (partnern gjorde intervjun i hemlandet), migrationsverket fick in papprena i mars! Dvs 3-4 mån efteråt! Så kolla upp det när du ringer till de också. Håller tummarna för er!
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-06-01 15:29:27 följande:

Intervju idag i Solna. Tog ca 30 min. Ingen aning om vad beslutet blir. Men hon hintade lite om att dom har ju " en förtur med deadline 16 juli"...jag har ju bf den 16 juli....så det kanske bådar gott det hon sade. Jag ska iaf ringa dom på fredag sade hon. Hon el hennes kollega kommer ta beslut. Och alla jäkla foton och sms som jag printat dag o natt ögnade hon bara igenom...ska du inte ha dom frågade jag..."nä jag skriver i datorn att du uppvisat bevis"...

Får vi avslag är det väl bara att överklaga...

Vad bra att intervjun var kort! Vad frågade de? De måste ju se dig också höggravid så vad mer bevis behövs än det! Hoppas fredag is the day ni får ett beslut!

Håll oss uppdaterade :) håller tummarna!
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-06-01 19:02:56 följande:

Hej alla

Status ; webbsökande 17-01-2015, intervjumail med komplettering mail idag 01-06-2015 KL 17:28

Ambassad i Tehran

Ska åka till myndigheter imorgon och hämta dokument som migrationsverket vill ha och skicka vidare till migrationsverket om jag hinner sen ska boka tid hos ambassaden.

Äntligen fick du höra något iaf Baban, lycka till!
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-06-02 00:34:51 följande:

Vilka fler som ansökt i augusti väntar på svar?

Vi ansökte 20 augusti 2014 (web).

Intervju 18 maj. (Minns inte på rak arm när vi fick mailet, men tror det var början av feb).

Först låg vi i växjö, men nu ligger vi visst i Solna.

Land Ukraina.

Hej, har du ringt de? Vad sa de sist du ringde?

Bor du i stockholm?

Smilla75: hur kan man veta om man blir förflyttad pga ytterligare utredning dvs att man själv kallas på intervju (den svenska medborgaren) och om man bara är förflyttad pga slumpen?
  • Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-02 11:21:48 följande:

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.

Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.

Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

Hej! Det låter ju bra svaret som du fick, har dock hört annat via email från de. :( Skulle vilja att min sambo åkte med hem till Sverige med mig men utifrån det svaret som jag flck var det att det finns risk för avslag - allt beror på handläggaren. En kan ge ett svar, tänk om handläggaren gör annat? De säger och tycker olika om den saken hela tiden! Tror att ha det på mail skulle vara bäst isåfall så det inte uppstår problem. :/ Men stoppad på flygplats kommer de verkligen inte göra det finns ingen lag som hindrar de att resa - utan detta är mera Migratlonsverkets egna lag som de kan i stort sett olagligtvis maktutövar - de skrev till mig "ni fär göra som ni vill men handläggare får ge avslag pga ansökande befinner sig i Sverige". Så vart orolig av den risken. Jag tänker, tänk om jag ringer in och säger att han är i Sverige - kommer de notera det då i fallet för att handläggaren ska kunna se? Tänk om handläggare är redo att ta beslut på plats - men måste avvakta för att 1) ringa oss och meddela att nu ska jag ta beslut 2) handläggaren kan ändå inte ta beslut då för hen måste vänta på att personen lämnar landet etc. Så upptagna som de verkar vara så tvivlar jag på att de kommer sedan ta beslut så fort personen lämnar landet utan lär börja arbeta med andra ärenden. Vilket dilemma speciellt när man har fått annat svar på mail. Ska maila de och se vad de säger - får jag samma svar som dig så skriver jag ut den ifall det skulle vara något.

När han sa 3 månader för beslut för sept månad - menade han from intervju eller NU framåt 3 månader? Pratade du med växeln eller din enhet? Isåf vilken enhet?

Håll oss uppdaterade - hoppas ni får en bra sommar i Sverige det underlättar att vara med sin partner :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid