Elinmarie skrev 2015-06-02 11:21:48 följande:
Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.
Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.
Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.
Hej! Det låter ju bra svaret som du fick, har dock hört annat via email från de. :( Skulle vilja att min sambo åkte med hem till Sverige med mig men utifrån det svaret som jag flck var det att det finns risk för avslag - allt beror på handläggaren. En kan ge ett svar, tänk om handläggaren gör annat? De säger och tycker olika om den saken hela tiden! Tror att ha det på mail skulle vara bäst isåfall så det inte uppstår problem. :/ Men stoppad på flygplats kommer de verkligen inte göra det finns ingen lag som hindrar de att resa - utan detta är mera Migratlonsverkets egna lag som de kan i stort sett olagligtvis maktutövar - de skrev till mig "ni fär göra som ni vill men handläggare får ge avslag pga ansökande befinner sig i Sverige". Så vart orolig av den risken. Jag tänker, tänk om jag ringer in och säger att han är i Sverige - kommer de notera det då i fallet för att handläggaren ska kunna se? Tänk om handläggare är redo att ta beslut på plats - men måste avvakta för att 1) ringa oss och meddela att nu ska jag ta beslut 2) handläggaren kan ändå inte ta beslut då för hen måste vänta på att personen lämnar landet etc. Så upptagna som de verkar vara så tvivlar jag på att de kommer sedan ta beslut så fort personen lämnar landet utan lär börja arbeta med andra ärenden. Vilket dilemma speciellt när man har fått annat svar på mail. Ska maila de och se vad de säger - får jag samma svar som dig så skriver jag ut den ifall det skulle vara något.
När han sa 3 månader för beslut för sept månad - menade han from intervju eller NU framåt 3 månader? Pratade du med växeln eller din enhet? Isåf vilken enhet?
Håll oss uppdaterade - hoppas ni får en bra sommar i Sverige det underlättar att vara med sin partner :)