• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

frippis skrev 2015-06-04 10:26:03 följande:

Sådär, nu fick jag tag i en teamleader i Solna. Hon var rätt så bra att prata med även om hon inte kunde hjälpa mig så mycket. Tydligen så är korrekt datum de jobbar med i Solna "Juli 2014". Hon kunde inte säga något om arbetstakten. Alltså om de arbetar undan "en dag per dag" eller så, för hon jobbade med pappersansökningar och våran är digital.

Angående prognos när vårat fall kunde komma upp till beslut så sa hon bara att vissa får vänta ett år.

Jag frågade också om det som står i senaste prognosen från migrationsverket om att arbeta ner "balansen" i anknytningsärendena under 2015. Det hade hon inte ens hört talats om, jag lirkade lite med henne och frågade om det inte stämmer att de fått förstärkningar. Då sa hon att hon inte ville säga något om det, utan att jag skulle fråga hennes chefer. Men det lät då på henne som om inget sådant var på gång.

Summa summarum, inte så mycket mer info, utom att vi antagligen får vänta en månad till på beslut. Sedan 1-4 veckor till på det där J-A kortet. Och då är vi väl i aug. Så då blir det ett år ändå då.

Men hon var iallafall trevlig och professionell i sina svar, till skillnad från växjökontoret som mest lämnar ilska efter sig när man kontaktat dem.

Det känns som att de skulle behöva påminnas att de jobbar i medborgarnas tjänst när de jobbar på en myndighet.

Hej! Tackar så mycket för informationen - även om hon som vanligt inte kunde vara så konkret som vi förtjänar (alla vi som väntar).

Måste dock påpeka hur ologiskt detta är, hon påstod att de arbetar med juni 2014 (är detta för Solna anknytningsärende enheten?) Om de nu jobbar med juni 14 ärenden och hon också sa att "vissa" får väntar i ett år - då betyder det att SAMTLIGA ärenden from nu kommer vara ett års väntetid... Hur ska de dra ner på den väntetiden om de jobbar med juni 14 nu och vi är juni 15 nu, nästa månad kanske de jobbar med juli 14 och samtliga ärenden alltså INTE VISSA kommer få vänta ett år. Säg då istället bara ALLA får vänta ett år, var rak och tydlig förstår inte varför de inte kan säga tydligt, kanske inte vad vi vill höra - men en sak som varit värst med denna väntan är ju otydliga missledande svar!

Min andra påpekning är: om Solna enheten jobbar med juni 2014 ärenden - hur kunde då Cecilin som hade Solna enheten få sitt beslut i maj 15 - de ansökte september 14. Synd att vi inte har deras ärende# för då skulle man kunna ställa de mot väggen med deras skitsnack om tur och ordning. Förutom det så säger de nej, det kan inte stämma vi jobbar utifrån tur och ordning... Vi kan inte bevisa något för vi inte har ärende# heller så det blir liksom snack i onödan.
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-04 15:12:55 följande:

Så att med andra vi ska också ha intervju här i Sverige innan man får beslut?

Då får man hoppas att man blir kallad innan 10 Juli för då åker jag och träffar min fru tom 18 augusti.

//T

Hej Toufik, alla blir inte kallade på intervju innan beslut (dvs båda parterna) brukar endast hända OM något är otydligt, ytterligare utredning och förturs ärenden - såsom det ser ut nu. Vi ansökte 14 oktober 2014.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-04 02:20:55 följande:

Fattar du Ellaa hur dina ord värmer!? Vet du att du är klok också?

Jag tror att du vet det!

Det är just det jag behövde höra... Att ta någon som ska ta över och avlasta mig för jag känner att jag orkar inte mer! Att kämpa för oss två orkar jag, men just nu efter alla avslag, när jag vet inte vad kan jag göra mer och hur gå vidare behöver jag nog avlastning!

Mitt i allting har jag min yngste som tar studenten 11/6, det är alltså mycket samtidigt!

Men nu är det bestämt imorgon ska jag få tag i en advokat och se vad hen säger!

Stooooort KRAM till dig Ella! Och tack!

Grattis till ditt barn som tar studenten!

www.familjensjurist.se/vara-tjanster/migrationsratt

De erbjuder gratis rådgivning, testa att kontakta de!

Håll oss uppdaterad! Kram!
  • Ellaa
    Rune64 skrev 2015-06-04 19:07:01 följande:

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Gifta och alla dokument i ordning.

Väntar fortfarande.

Talade idag igen men Solna enheten.

Dom kan inte ge något svar när var hur, för stor arbetsbelastning säger dom. Hon tittade på vårt ärende igen och säger att den ser enkel ut och skulle ta ca 30 min att besluta? Men dom har inte tid?? Jag och min fru bara gråter.

Gud vad hemskt ni har väntat i mer än ett år :( Gjorde ni pappersansökan? De brukar överlag ta längre tid. Även om allt tar mycket längre tid hos de!
  • Ellaa
    Allmus skrev 2015-06-04 20:36:09 följande:

Hej!

Så här ser vårt ärendet ut

Ansökte :april 2014

Mail för intervju :maj 2014

Intervju :September 2014

Ansökan: Elektroniskt

Enhet:Solna

Vi väntar fortfarande.

Nu har vi en timledare som säger att vårt ärende ska lämnas till en handläggare tidigast efter en månad.

// M

Hej Allmus, vilket land är din partner ifrån? Gjorde ni pappersansökan?

Både du och Rune64 har Solna - tror Deitch ringde dit och de sa att de höll på med juni 2014 ärenden - och Ni har 2 st nu på denna tråd ansökan från INNAN JUNI 2014, april liksom... Herregud!!! Jag tyckte det lät sanslöst när de sa att de håller på med juni 2014 ansökan och nu så läser man era fall som är innan det och inget beslut! Det är min rädsla att hamna i den gruppen som jag kallar "de bortglömda". Det här är INTE ok. Cecilin här på tråden ansökte september 2014 och fick beslut i maj (beslut taget i Solna enheten).

Enda förklaringen (som ändå inte är en ursäkt eller acceptabelt) är att både Du och Rune64 har gjort pappersansökan och inte webbansökan och därav per automatik hamnat i längre väntetid... Tror pappersansökan har cirka 2-4 månader längre väntetid än webbansökan. Sen sa de att de inte ska göra den skildringen och somliga säger att skildringen inte existerar medans andra säger att webbansökan och pappersansökan fortfarande hanteras enskilda... Ingen aning.

Tummarna upp för ert tålamod att vänta så länge, ni förtjänar ett beslut omedelbart! P.s ring de VARJE DAG! Och tack till er båda för att dela med Er!
  • Ellaa

Allmus: såg Nu att du skrev elektronisk ansökan.... Fyfan säger jag bara!

• Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-05 12:17:45 följande:

Har också pratat med Migrationsverket idag, väntetiden är MER än 1 år av väntan sa hon. Enda upp 18 månader kan det i värsta fall ta. Det är inte många personer som jobbar på varje enhet med anknytningsärenden. Min pojkvän kommer hit nu med sina 90 viseringsfriadagar sedan kommer vi isåfall följas tillbaka till hans hemland i september och vänta på beslut, vi ansökte i september 2014..

Vilken enhet ringde du till? jag tror också min följer med hem den 14e till Sverige på sina 90 viseringsfria dagar.... De får hantera det helt enkelt. Sen lär de ändå inte kunna se om de befinner sig i Sverige då SIS systemet inte registrerar viseringsfria personer. Jag väntar senast till september sen så funderar vi att flytta tillbaka till New York. Min sambo måste få leva ett normalt liv nu, han sa upp sig och vi lämnade lgh i New York för ingenting i stort sett.
  • Ellaa

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-06-05 15:48:46 följande:

Heej alla nu var det ett tag sen jag ringde till Migrationsverket. Nu Ringde jag till växjö enheten och frågade lite om det har hänt något väntat snart 9 månader helt sjukt ju. Kvinnan jag pratade med sa att ni får nog snart ett beslut väntetiden är ungefär 10 månader om allt är komplett och inte behövs ytterligare utredning. Hemsidan har helt felaktig info det sa hon själv och dom ska ändra på detta . Hopppas vi alla får ett beslut snart

Fick samma svar som dig Elsanna (växjö). Hoppas hoppas!!!
  • Ellaa
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:

Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.

Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.

Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 

Som du säger Ulak, de gömmer sig bakom sina 9 månader + (pga utredning) men som jag sagt HELA TIDEN om 98% (som måste göra intervjun) faller under den väntetiden, vilka faller då under väntetiden 4-9 månader? Kanske 1% och de med 0-3 månader 1%, det är ju inte ens värt att lägga på hemsidan! Utan vad de måste göra är att handläggningstiden ska ha STRIKTA krav. Räkna ut hur mycket tid ungefär det tar, hur många beslut osv och sätt tidspress helt enkelt. Det värsta är att de själva inte kan förklara dessa väntetider... Jag är såäåå nyfiken på att få veta vilka faller under stapel 2 av väntetiden? Det är ju egentligen VI där partnern är den enda som gjort intervjun och utan tidigare asylansökan. Men de kan inte stå för det för då kommer vi börja ringa och tjata igen tänker de nog. Om procentuellt så är det FÅ som får vänta 0-9 månader varför ens lägga ut det på hemsidan? Lägg ut väntetider som gäller 98% av samtliga ansökningar liksom. Undra om man kan anmäla de pga vilseledande information.

Deitch: jag och sambon talade idag, vi åker till Sverige i 90 dagar om 2 veckor, han kommer stanna de 90 dagar, har vi inte fått svar då så åker vi till New York... Han ska börja söka jobb i NY nu istället. Kan inte fortsätta såhär, 8 månader av våra liv i luften utan något. Jag har hopp om 10 månader dock.... Borde inte men har det.

P.s läste någon från Flashback som fått beslut som ansökte juni 2014 och har solna enheten. Deras ärende var webbansökan men blev utdragen från e-systemet och behandlad som pappersansökan, förmodligen pga frugan har tidigare asylansökan. Hört flera nu som hamnat i Solna.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid