Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Sådär, nu fick jag tag i en teamleader i Solna. Hon var rätt så bra att prata med även om hon inte kunde hjälpa mig så mycket. Tydligen så är korrekt datum de jobbar med i Solna "Juli 2014". Hon kunde inte säga något om arbetstakten. Alltså om de arbetar undan "en dag per dag" eller så, för hon jobbade med pappersansökningar och våran är digital.
Angående prognos när vårat fall kunde komma upp till beslut så sa hon bara att vissa får vänta ett år.
Jag frågade också om det som står i senaste prognosen från migrationsverket om att arbeta ner "balansen" i anknytningsärendena under 2015. Det hade hon inte ens hört talats om, jag lirkade lite med henne och frågade om det inte stämmer att de fått förstärkningar. Då sa hon att hon inte ville säga något om det, utan att jag skulle fråga hennes chefer. Men det lät då på henne som om inget sådant var på gång.
Summa summarum, inte så mycket mer info, utom att vi antagligen får vänta en månad till på beslut. Sedan 1-4 veckor till på det där J-A kortet. Och då är vi väl i aug. Så då blir det ett år ändå då.
Men hon var iallafall trevlig och professionell i sina svar, till skillnad från växjökontoret som mest lämnar ilska efter sig när man kontaktat dem.
Det känns som att de skulle behöva påminnas att de jobbar i medborgarnas tjänst när de jobbar på en myndighet.
Måste dock påpeka hur ologiskt detta är, hon påstod att de arbetar med juni 2014 (är detta för Solna anknytningsärende enheten?) Om de nu jobbar med juni 14 ärenden och hon också sa att "vissa" får väntar i ett år - då betyder det att SAMTLIGA ärenden from nu kommer vara ett års väntetid... Hur ska de dra ner på den väntetiden om de jobbar med juni 14 nu och vi är juni 15 nu, nästa månad kanske de jobbar med juli 14 och samtliga ärenden alltså INTE VISSA kommer få vänta ett år. Säg då istället bara ALLA får vänta ett år, var rak och tydlig förstår inte varför de inte kan säga tydligt, kanske inte vad vi vill höra - men en sak som varit värst med denna väntan är ju otydliga missledande svar!
Min andra påpekning är: om Solna enheten jobbar med juni 2014 ärenden - hur kunde då Cecilin som hade Solna enheten få sitt beslut i maj 15 - de ansökte september 14. Synd att vi inte har deras ärende# för då skulle man kunna ställa de mot väggen med deras skitsnack om tur och ordning. Förutom det så säger de nej, det kan inte stämma vi jobbar utifrån tur och ordning... Vi kan inte bevisa något för vi inte har ärende# heller så det blir liksom snack i onödan.