Junkyard skrev 2015-06-09 17:50:02 följande:
Självklart är namn och nummer väl dokumenterade.
Har tidigare haft mail kontakt med MigV för att säkerställa att jag inte behövde komplettera med äktenskapsregistreringen som jag gjorde i Sverige efter ansökan. Fick då reda på att vårat ärende låg i Norrköping.
Vi har inte ansökt om förtur än utan detta var något jag kom på att man kanske skulle kunna göra och kontaktade därför dem igen via telefon för att fråga på vilka grunder man kan få förtur, därefter fick jag infon om vem som handlägger, vad dem behöver för underlag för att fatta beslut om förtur eller ej.
Har tidigare bara hittat informationen om att förtur beviljas vid graviditet och "allvarlig sjukdom".
Vi har tidigare förlängt ett besöksvisum i Sverige till ett besöks UT och där gäller att du ska ha starka personliga skäl för att få göra det i Sverige annars skulle du sökt för hela perioden från början. Detta var inga problem att göra med en väldigt vag och flummig anledning därav att jag nu började fundera på vad "allvarlig sjukdom" kan vara för något.
Jag har ADHD och det är ett helt annat kapitel så behöver inte gå in allt för mycket på det, inte för att jag inte vill utanför att det blir för mycket off-topic. Har kontakt med psykiatrin och haft det i 3 år.
Ibland klassas ADHD som något allvarligt ibland inte, därav min nyfikenhet.
Efter att ha beskrivit mina besvär lite, halvtidssjukskriven nu igen osv så blev svaret att MigV vill ha ett läkarutlåtande som motiverar varför man bör bevilja förtur, läkarutlåtande skulle vara utformat på ett speciellt sätt. De vill att läkaren bedömer utefter diagnos hur den långa processen kan försämra patienten, bedömning av nuvarande hälsa och risker vid en utdragen process. Läkaren skall även beskriva diagnos och vad som allmänt påverkar personen negativt.
Blev lite halvsvårt att förklara exakt hur läkarutlåtandet skulle vara men det ska vara utformat för specifikt denna situation. Det krav MigV har för "medicinsk förtur" är att man har någon diagnos. Utefter diagnos och läkarutlåtande gör sedan MigV bedömning om man ska bevilja förtur eller inte.
Är fullt medveten om att detta säkert sticker i ögonen och kan reta upp en hel del som har väntat på tok för länge redan. Men det kanske även kan hjälpa någon.
Vad säger er handläggare då? Jag förstår, jobbigt ADHD verkar vara svårt för vissa att kunna definera men din sjukskrivning borde vara anledning nog för att förstå allvaret. Absolut inte om det hjälper er ansökan och kan få förtur så tycker jag bara det är underbart att ni får beslut så fort som möjligt! Hoppas det blir av!