• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

elin79 skrev 2015-05-26 09:15:53 följande:

Ingen som har ngn "erfarenhet" av hur fort el ick fort det går vid graviditet? Har skrivit ett tidigare inlägg. Eller ngn som har en åsikt/tanke om vårat händelseförlopp mars till maj. Jag vänder mig hit för att jag är helt ny i migrationsdjungeln. Kunde aldrig drömma om det här.

Jag tror att sist någon var gravid var väntetiden 6 månader - men de fick reda på att de var gravida vid typ månad 2-3 redan och hade en bit kvar. Du är ju nästan höggravid :D (Grattis förresten!) så jag skulle tro att de kommer försöka sköta ert ärende innan du ska föda, kanske senast juni. Håll kontakt med de och fråga, tryck på saken!

Vart är din partner ifrån? Har hen redan gjort intervjun?

Håll oss uppdaterad!
  • Ellaa
    forzainter skrev 2015-05-26 09:27:43 följande:

Tack Ellaa för svaret, ja det är pappersansökan och vi ansökte i juli och fick tid för intervju den 09-10-2014 och ansökan regestrerades den nionde oktober 2014 hos migrationsverket asså samma dag min fru hade intervju. Jag sa till de angånde situationen i irak men de kunde göra nåt. Jag har kraftig skolios och undrar om de beviljar de som förtur, vad tror du ? Tack igen för du bryr dig.

Hej igen, beklagar för din sjukdom!!! Hoppas något uppfinns för att iaf underlätta den hemska sjukdomen. Som ovanstående skrev så verkar inte skolios vara en sådan sjukdom som ger förtur :(. Våra ansökan registrerades nästan samtidigt - aug-sept 2014 verkar hanteras nu, men vi lär nog vara näst :) håll ut!
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 23:54:19 följande:

Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Jag började läsa den här (och den liknande tråden på FB) i september och då lät det på många att det skulle ta mellan 11-14 månader. Sedan började jag läsa igen efter att tjejen gjorde intervjun i mars och nu känns det som att tiden ligger på runt 9 månader istället. Har något hänt som förkortar tiden? Någonstans så är jag pessimistiskt lagd och tror att 14 månader känns mer "realistiskt". Men om det nu är så att våra ansökningar får beslut nu i juni så är det ju helt klart mer hanterbart än 5 månaders väntan ytterligare... Har du någon åsikt/synpunkt på detta?

Lite off-topic:

Säker på att du är redo att lämna staterna? Jag bodde själv i Philadelphia några år och efter att flyttat till Stockholm kan jag lätt säga att jag ofta längtar tillbaks...

Tack så mycket! Uppskattar orden! :) Jag vet hur det känns att ha så mycket frågor som självaste Migrationsverket inte verkar vilja svara på. Jag tror väntetiderna ligger mellan 9-12 månader. Nu verkar snabbaste tiden vara 9 månaders väntetid men med sommaren här så är svårt att beräkna men sen har de också anställt många nya under våren och hoppas de kan hjälpa till under sommaren. Jag fick svaret att det ligger runt 9 månader - om någon öppnar fallet och de anser att det saknas bevis till det som yrkas på ansökan samt intervjun så hamnar man säkert i lång väntan. Men tror överlag man ska räkna med 9 månader - 14 månader som värst - allt beror på hur sommaren ser ut för de. Hoppas hoppas!

Ja, USA i specifikt New York har så mycket underbara ting, som jag kommer sakna men saknade familjen i Sverige för mycket samt att jag insåg att det är hemma i Sverige som jag vill fortsätta med min karriär men sen så kommer vi alltid behöva ha en fot i New York då sambon är därifrån: Vi får se hur detta går men ser fram emot att fortsätta våra liv i Sverige :)

Vi håller varann uppdaterade, lycka till!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-27 01:06:46 följande:

[quote=75353695][quote-nick]Göteholm2015 skrev 2015-05-26 23:54:19 följande:[/quote-nick]Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Håller med! Verkligen!

Grattis till alla gravida och grattis till de som fick bifall!

Till alla andra lycka till!

Tack Elaaunna, stödet och uppskattningen är ömsesidig!

Kram
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-27 08:30:27 följande:

Nyss pratat med kundtjänst. Förra veckan tillhörde vi Norrköping, nu tillhör vi tydligen ingenting enligt henne. De har heller inte fått in något från ambassaden? Och hon sa dessutom att han INTE får göra kortet i Sverige hos MIG när han fått klartecken att flytta utan han måste vänta på sitt kort från ambassaden. Hon sa att det dagligen kommer in om människor som fastnat i tullen då de inte kunnat vänta på sitt kort utan velat göra det i Sverige(?). 

Hon sa även att vi får bereda oss för 18 månader.

Hur i H-vete kan man försvinna från en enhet bara sådär?

Och min kille ligger på och mailar ambassad och allt utan att ens få ett litet svar från deras håll ang. materialet från intervjun som ska in till MIGV! Han var för fasiken på intervju 8e maj.. Man blir fan paranoid och börjar tro att de är homohatare.:(

Hej! De säger alltid så "du tillhör inte någon enhet för Vem som helst kan öppna ditt ärende" fast oftast så sker hela processen från samma enhet som man hamnar i, de brukar flytta ibland på ärenden som kräver ytterligare utredning, tror de som har tidigare asylansökan = lång utredningstid (tyvärr) brukar hamna i Västerås. Men du tillhör fortfarande Norrköping, har du numret dit? Kontakta de direkt istället!

Ok så mitt tips är att:

1) Ringa ambassaden, och kolla vad som händer där (har ni ringt innan?) maila inte de, ring direkt. Samt maila annan mail adress som du kan hitta till ambassaden.

Fråga: fick din partner lämna fingeravtryck hos ambassaden? Då är det nog tyvärr försent för din partner att göra kortet i Sverige, för att fingeravtrycken redan är lämnat osv. Aldrig hört dock om någon som fastnat i tullen - om man är viseringsfri med ett beslut redan (reg. På data) varför skulle man fastna. Man fastnar inte som viseringsfri turist som inte passerat 90 viseringsfri dagar. Men som sagt, det kan vara så att fingeravtrycken är lämnade redan i din partners fall och därav funkar det inte längre. Denna metod funkar endast med viseringsfria partner och innan intervjun lämnat fullmakt till de.

Jobbig känsla!!! Men RING de! Ring och prata rakt ut med de, säg de säger att de inte kan ta ett beslut förrän ni skickar in papprena. De bad mig ringa er, säg bara så. Se vad de säger. Håll oss uppdaterad, är så illa berörd av att Ambassaden gör såhär mot Er. I värsta fall ring och be om att få prata med ambassadören, du kanske kan ringa UD och fråga de om namn och nr till ambassadören i (kanada) exakt där din partner gjorde sin intervju.

önsker er all lycka till

Skicka massa mail, ring och gör allt du kan!
  • Ellaa
    Tratten skrev 2015-05-28 09:24:09 följande:
    Uppdatering på vårt ärende..  ansöker ifrån Filippinerna. Frugan är där nu.
    Ansökan inskickad elektronisk: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2015
    Intervju gjord i Bangkok: 16 mars 2015
    Kom brev idag om att jag ska på intervju i Solna 26 maj 2015.
    De vill att ja tar med foton, brev osv som styrker vårt förhållande. Vi är gifta sen 24 april 2014.
    Jag gick på intervju i Solna 26 maj och hade med mig kvitton, bilder och andra saker som styrkte vårt förhållande.  "Någon" jävel hade anonymt skickat in ett tips att vårt äktenskap är skenäktenskap. Så är det ju inte. Men vi vet vem personen är.

Dagen efter så kollade jag på hemsidan med mitt dossiernummer och belsut hade fattats. 

Positivt sådant.

Frågan är nu hur jag får tag på visa numret för frugan behöver det då hon ska anmäla sig till CFO i filippinerna. Ett seminarium för de som ska flytta till Sverige.

Ringer jag ambassaden och frågar efter visa nummer?
    Hej, oj, vem är så hemskt att göra något sånt - finns det såna människor i vårt samhälle!! Jätteglad för eran skull om det inte var för de så hade ni redan haft ett beslut dagen de bad er komma in in eller för dig att komma in för intervju 2. Men grattis äntligen!!!

Bra fråga, vet inte om ambassaden har numret än... Testa ring både de och M-verket!

GRATTIS!
  • Ellaa
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 14:15:27 följande:

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.

Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".

Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.

Den med 193 dagar fick förtur.

Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

Hej! Attans då kommer upp massa html koder :/ tack dock väldigt flitigt gjort!

Ifall jag vid förmodan inte lyckas öppna bilden överhuvudtaget (ska försöka med laptop sen). Vad är din slutsats?
  • Ellaa

Alla tummarna upp för ditt arbete!!! Verkligen, tack ska du ha!

Webbansökan: 14 oktober 2014

Intervjumail: 13 april 2015

Intervjudag: 22 april 2015

Ansökningsland: USA

P.s lägger till land för att se om man kan dra slutsats utifrån världsdel då vissa säger att vissa länder verkar få fortare beslut - kanske är sant, kanske inte men värt att se om det går att dra sådan slutsats.

• Ellaa
    elin79 skrev 2015-05-28 20:26:26 följande:

22 mars-ansökan på webben.

25 mars-mail om att kontakta ambassad

12 maj- intervju på ambassad

1juni ska jag till Miv Solna för intervju.

Elin du lär få svar 1-7 dagar efter intervjun i Solna, är rätt så säker på det!
  • Ellaa
    Ott skrev 2015-05-28 22:28:39 följande:

Jag sitter här och funderar på bevismaterial att ta med sig till intervjun. Hur funkar det egentligen om man ska ta med sig chatthistorik? Vår chattlogg är på hundratals sidor, det är ju omöjligt att ta med allt. Ska man välja ut relevanta saker? Kommer migrationsverket säga vad de vill ha bevis på när man blir kallad till intervjun?

Hej! Min sambo tog inte med mycket, inte en enda bild vilket jag nu ångrar.. Han tog med original papprena på det vi hade bifogat under ansökan initialt (detta måste man tydligen). Han tog med från mobilen samtliga 17 resor mellan Sthlm-NY som vi hade långdistans mellan första besöket nov 2010 - tom - augusti 2012, innan vi blev sambos. Kunde inte ta med hyreskontrakt för att i NY så är man inte folkbokförd och jag flyttade in till honom så det var ett mer verbal kontrakt. Men skickade mitt studentvisum + jobbvisum + master's diplom bekräftelse att jag slutfört 2 års mastersutbildning. Samt tog han med våra senaste resebiljetter från Sverige - Peru. Men tjejen på ambassaden tittade igenom hans pass och sa att det inte behövdes något nytt endast det som hade bifogat orginalet dvs. Min kille sa hon ville inte ta emot nåt nytt. Vi var dock tvugna att visa bevis att han avslutade sin tjänstgöring i the US military då man inte får flytta om man är under kontrakt - vi var tvugna att bevisa att han har varit studerande senaste 4 åren och inte i tjänstgöring. Det var de väldigt fokuserade på - de ringde oss personligen om detta innan intervjun.

Men jag skulle ta med Allt, flygbiljetter, chat, bilder, brev vad ni än har - sen får du se där vad de väljer att ta. Tänk på att ni redan berättat er historia via ansökan och vad de vill se nu är muntlig + fysisk bevis på era påstående. Sen om personen inte vill ta samtliga saker säg bara att Migrationsverket uppmande dig att ta med detta. ;)

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid