• AAke

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jag loggade in och såg att namnet är klickbart.

Handlingar som bifogats ärendet
    DatumHandling2014-10-23
    Registrering av giftermål i hemlandet
    2014-10-23
    Vigselbevis
    2014-10-23
    Ansökan
    2014-10-23
    Begäran om skriftlig utredning från referenten
    2014-10-23
    Kopia av pass som visar identitet och giltighetstid
    2015-04-23
    Fullmakt
    2015-04-23
    Anknytningsutredning

vad menas med "Begäran om skriftlig utredning från referenten"
    utredning låter dåligt, men jag fattar inte riktigt? är ju från datumet som vi sökte.
    snart dags för JO anmälan.
    om vi inte får UT snart då kommer vi inte ha sett varandra på ett helt år, deprimerande :(

står att ärendet ligger i Norrköping, vet inte om vi har handläggare eller ej, har ännu aldrig kontaktat dom.
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-07-19 09:08:56 följande:
    "Begäran om skriftlig utredning från referenten" - referenten är du, jag (de svenska medborgarna som ansökande vill flytta till. Efter att din sambo gjorde sin ansökan får då ett mail ju som uppmanar Dig att göra samma ansökan typ, det är den. Så det är inget du behöver oroa dig för. Otroligt hur du har lyckats från att hålla dig från att ringa - de skriver ner alla gånger som man ringer sen vet jag inte om det spelar roll. Men ifall du ringer får du reda på enhet och om ni har handläggare så är det bra att ringa den och dubbelkolla med den. Tråkigt att så långt tid gått - du har inte möjlighet att ansöka om besöksvisum till henne för någon vecka eller så? De rekommenderar ju att man fortsätter ses under tiden.

Hoppas ni hör något snart!
    att jag är referent förstod jag, men jag ser nu att jag läste fel, jag läste det som att jag hade begärt utredningen, men det var inte så dom menade det...

jag har varit ganska så lugn fram tills ~nu, redan flera månader innan vi sökte så var tanken att min fru skulle komma till sommaren (så att hon skulle hinna bli klar med sina studier) Men precis allt har gått åt skogen nu känns det som, vår ansökan lämnades tyvärr in lite sent då vi ville ha alla papper klara utan att komplettera (och hamna på 18 månader) min fru bytte efternamn, nytt pass och översättningar behövde göras som drog ut på tiden lite.

Jag såg fram emot den här sommaren tillsammans med min fru, hade tänkt ta ut en vanlig svensk sommarsemester för första gången, men då Migrationsverket dröjer då avsade jag mig semestern, men jag känner att jag håller på att gå in i väggen nu så jag hade verkligen behövt den.
    Förra året köpte vi ett hus som vi har varit tvungna att fixa mycket på (dyrt)
    jag har 0 på kontot nu men räkningar på 25000 denna månad och nästa månad blir det över 30000 (köpte ny värmepump till huset) Det är mer pengar än jag tjänar just nu och min fru skulle behöva att jag skickar henne pengar denna månad (typ 5000)
    att jag skulle ta en extra resa till henne känns inte bra ekonomiskt just nu.
    Och om vi söker visa, alltså det är så förbannat mycket papper och saker som ska fixas (bland annat, inbjudan, lönespecifikation/bankkontoutdrag, försäkring, flygbiljet (biljett före man söker visa...)och avgifter att betala hit och dit, enkelt från USA men inte Thailand.
    Men det är klart, kanske "bäst" ändå att söka visa för en vecka och att hon inte åker hem, men hon får då ändå inte gå på SFI till exempel.
    Dom slösar så mycket tid för oss alla.

min fru måste vara tillbaka i Thailand i mars för en cermoni, om tiden fram tills dess blir för kort då vill hon inte åka hit för att det är slöseri med pengar på flygbiljetter för kort tid
  • AAke

om man mejlar Mig, hur lån tid tar det innan man får svar?
    jag hatar telefonköer...

men det börjar luta åt att vi söker besöksvisa en andra gång, snacka om att dom fördyrar processen. 

nu 2 dagar kvar tills 9 månaders gränsen, JO anmälan är ju värdelös ja, men kan man inte göra något annat? typ en polisanmälan på någon, kanske på Stefan Löfven? eller någon annan med mer ansvarig position i denna pajas regering?

Ja en sådan anmälan läggs självklart också ner, men grejen är att om jag vill göra en anmälan då har polisen skyldighet att ta upp anmälan, annars bryter dom själva mot lagen

• AAke
    Ellaa skrev 2015-07-21 17:15:37 följande:
    Inom 5 dagar får man svar. Hört att det inte går att polisanmäla en myndighet - allt är typ värderlöst för oss att försöka. Snacka om att känna sig maktlös, jag avvaktar tom mitten av aug för jag är trött på att ringa och få veta INGET i stort sett hänt.
    precis därför som jag menade att man borde testa att anmäla ansvariga ministrar.
    kan inte vara sämre än den JO anmälan som hundratals personer redan har gjort
  • AAke

Sample­123, du kan aldrig veta någonting med Migränverket.
    får du en handläggare som har en massa andra ärenden då kan det ta månader, medans för någon annan så kan dom få beslut bara en timme efter att dom har blivit tilldelade en handläggare.

min fru kommer antagligen komma hit på visum snart, jag tänker inte meddela verket detta, fan ska dom försena vårt ärende ännu mer för att hon är här?.
    jag är så less på dom, sen lär vi ju bara få tillfälligt uppehållstillstånd, så hon kommer inte vara berättigad till studiemedel dom första två åren, men nu är väl handläggningstiden cirka ett år på en förlängning så i själva verket är det 3 år som man inte kan få studiemedel. Om man inte skyndar sig och skaffar barn vill säga...

Har köpt hus i en kommun med hög arbetslöshet med få jobb, min fru skulle behöva plugga lite (gymnasiet och det (hon har förresten fullgjorda universitets studier i hemlandet)) men får hon inget jobb så är det ju tungt med ekonomin.
    om vi inte flyttar hem till föräldrarna och bor i källaren

• AAke
    JamJam skrev 2015-07-27 10:15:08 följande:
    Hej Sample123,

min sambo är på besök och han var tvungen att ansöka om besöksvisum för att få komma hit. Vi har väntat i över 9 månader och jag skiter fullständigt i deras rekommendationer för de har redan brutit mot lagen själva. Jag ringer varannan dag och kollar status men har inte informerat om att min man är här. Varör skulle jag göra det för?
    det gör ni rätt i, hur kommer ni göra när dom har fattat beslut?
  • AAke

@Deitch

varför är endast min och två andras rader röda till färgen?
    du har missat min intervju, skriver den igen

intervjumail 2015-04-15
    intervju 2015-04-23

vill du lägga till något mer så kanske gifta sedan augusti 2014

• AAke
    JamJam skrev 2015-07-27 14:02:04 följande:
    Som Ellaa skrev så får man ringa 2-3 ggr i veckan och kolla status. När vi får handläggare kanske vi tar 1 vecka semester (typ Danmark eller ngt) och vi har skickat fullmakt så uppehållskortet bör skickas till mig. Sen kommer vi bara tillbaka hit när beslut är fattat.
    Har förklarat situationen för jobbet som är väldigt väldigt tillmötesgående med att flexa med semesterdagarna tack och lov - så det är väldigt tacksamt.
    Men även om det gör jätteont att inse det så tror jag tyvärr inte att vi kommer att få ett beslut innan hans 90 dgr tar slut dock. Han får vara här till 15:e Okt - och då har det gått exakt ett år sedan vi ansökte :(
    Jag är så arg!!!!!!!!
    den där skiten har vi inte tid med,
    drar dom tillbaka uppehållstillståndet efter att dom har fattat beslut om det annars?
    hur vet dom om ni är i Danmark eller ej?
    med min ekonomi så har jag nu inte pengar till att betala för den dyra försäkringen som dom vill att man ska ha, antagligen så kommer min fru stanna utanför tiden för visumet

jag håller förövrigt på att bli galen på denna skit
  • AAke
    sjömannen skrev 2015-07-28 01:42:30 följande:

Hej alla. Nu har jag tagit några nattliga timmar i anspråk och färdigställt den namninsamlingslista till berörda beslutsfattare för vår anhöriginvandring. Om jag fått ihop det riktigt så skickas denna maillista till både Stefan Löven, (stadsminister) Morgan Johansson, (Justitieminister och migrationsminister) Anders Danielsson, (generaldirektör migrationsverket) Mikael Ribbenvik, (Stf generaldirektör och operativ chef) och Cecilia Borin, (Kvalitetschef) på samma gång. (Tanken är så i alla fall, för att sätta bättre press)

Gå in och fyll på denna namninsamling i denna direktlänk : namninsamling.se/index.php&nid=9858   

Om saker och ting fungerar riktigt så skall alla fem få protestlistor så fort det finn många namn och skickas iväg. Rapport kommer här när det skickats, och hur många namn det var (on jag kan räkna så långt) Ragga upp alla som kan skriva för att visa sitt stöd för oss. Tack tack!!                                       

väl gjort, så som jag efterfrågade (inget hafsverk)
    läken fungerade lite dåligt, även när jag kopierade hela som familjeliv inte ville få med, på sidan står det att denna länk skall användas:

namninsamling.se/index.php&nid=9858 
  • AAke
    AAke skrev 2015-07-28 02:46:40 följande:
    väl gjort, så som jag efterfrågade (inget hafsverk)
    läken fungerade lite dåligt, även när jag kopierade hela som familjeliv inte ville få med, på sidan står det att denna länk skall användas:

namninsamling.se/index.php&nid=9858 
    irriterande, familjeliv verkar förstöra länken och ta bort tecken (den där 2an?)

gjorde en tinyurl av den fungerande länken:
    tinyurl.com/qg6zu9o
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid