• AAke

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

vi har gett upp väntan nu, har idag påbörjat en visum ansökan istället.

• AAke

igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG

det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.

vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)

undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?

• AAke

Jorgen.

Ja utan UT Har SFI ingen skyldighet att lära ut svenska, men har hört om flera personer som ändå har lyckats få svenska undervisning, så vi kommer nog fråga i två kommuner om dom är snälla.

Har du en spåkula förresten? Eftersom du skriver att vi kommer få beslut snart, det var massvis med ansökningar som inkom hösten 2014 och det är fortfarande flera från augusti som inte har fått beslut. Dom som är gravida (förra sidan i friden?) Som är beviljade förtur men ändå får till svar att tidigast i slutet av november (12 månader?)

Så som det ser ut nu så tror jag mer på att vår handläggning blir 12-15 månader.

Jag kommer då inte ha fått se min fru på 12 månader om hon inte kommer hit nu. Ett helt år är för lång tid (hon måste tillbaka till Thailand runt februari-mars, dröjer beslutet för länge så att det blir kort inpå då är det ju ingen mening att hon kommer hit när hon ändå strax ska åka tillbaka och det hinner då bli 12 månader).

Vet inte hur bra koll som har på visumen, men tanken är att hon inte åker tillbaka när det gått ut utan vi planerar utefter vårt eget liv och anpassar oss till det datum vi senare kommer få om när en ceremoni kommer hållas.

Lagarna verkar ju helt klart strida mot varandra, får inte ta mer än 9 månader och får inte fördyra mer än nödvändigt, hur kan man då mena att man ska tvinga folk som SKALL ha uppehållstillstånd att resa utanför gränserna för att sedan direkt få att man är välkommen tillbaka??

• AAke

jag loggade in, nu står det 

2015-08-05
    Övriga bilagor

detta är alltså mitt skriftliga klagomål som dom nu har lagt till i ansökan, frågan är om detta kan påverka handläggningstiden negativt? dom har inte besvarat mig.

vi sökte visum igår i alla fall, så förhoppningsvis så kommer hon hit snart i alla fall
    jag tror att Visumet kostade strax över 1600kr :/
  • AAke
    Jorgen skrev 2015-08-12 14:07:50 följande:

Hej

Det borde inte påverka nånting i praktiken...men det finns ju alltid handläggare som inte kanske är så objektiva som dom borde vara. Men jag hoppas att ni lyssnade på mitt råd om att inte låta henne stanna längre än vad VISA:t tillåter....det lär påverka både handläggningstid och beslut är jag rädd för.

Själv försöker man bara hålla ut tills vi hamnar nära 9 månader....då ska jag börja ladda hela arsenalen av argument och paragrafer så dom lessnar på mig

Visumet borde bara kosta ca 2700 baht med avgift till VFS där man lämnar in ansökan....alltså ca 650 kr :)

Men lycka till iallafall :)

Sorry har varit trött och haft dåligt med tid så jag besvarade inte ditt inlägg innan.

Det är inte enbart dom 2100+470+60B som det kostar hos VFS.

Lägg på fotografering 2500, försäkring som du vet är jävligt obligatorisk 3650B (AXA plan 3 som är lägsta möjliga man kan ta hos dom)

Sen lägg till flertalet utskrifter och fotostatkopior för 5B styck.

Nu räknade jag inte med buss biljetter och sådant men allt detta är sådant som tillkommer helt i onödan pga Migrationsverket.

Om hon inte kommer nu då kommer det gå ett helt år utan att vi får ses.

Du skrev ju att vi strax skulle få beslut? När Visumet går ut då har det gått 13.5 månader (!)

Jag tänker inte kasta ut ytterligare 1000kr på att söka en förlängning och jag tänker inte kasta bort pengar på en flygbiljett när vi inte vill att hon ska åka och dessutom i samband med julrushens jättehöga biljetter. Jag är inte gjord av pengar.

Om vi inte var gifta då skulle jag inte våga. Men nu när vi är gifta då skiter jag i det. Enligt lag så skulle hon ha fått uppehållstillstånd för länge sedan.

Är det förresten någon som har provat att göra en JK anmälan?
  • AAke
    sjömannen skrev 2015-08-14 22:03:55 följande:
    Några frågor runt din beskrivning.
    Har du inte fullmakt att företräda din partner från Ukraina? Om du har det så har jag fått uppfattningen att migrationsverket skickar uppehållskortet till den i Sverige som har fullmakten här i Sverige. Rätt eller fel?
    Beträffande dina tips om förberedelser hos skatteverket med flera, kunde du begära personnummer och ID-kort, anmälan till SFI, anmälan på arbetsförmedlingen och liknande  innan partnern kommit hit till Sverige???
    Det som du med fullmakt kan få hem till dig är beslutet.
    UT kortet skickas till ambassaden i hemlandet och måste hämtas personligen med pass. Däremot om man exempelvis som Ellas snubbe får resa in utan visum då behöver man inte vänta på UT kortet utan kan åka direkt till Sverige och sedan från Sverige begär att Migrationsverket ska makulera UT kortet som har skickats till ambassaden och sedan hämta ut ett nytt i Sverige (var hämtar man det i så fall? hos Migrationsverket?)(det är så jag har uppfattat det hela efter allt som jag har läst i alla fall)

jag kan inte tänka mig att du kan knalla in hos skv och begära personnummer åt en annan person som inte är närvarande

-----
    Visum beviljat, biljett bokad, snart är min fru hos mig :)
  • AAke
    Göteholm2015 skrev 2015-08-17 13:19:11 följande:
    Jag vet att några här på tråden tagit hit sina partners efter intervjun som "turist". Vissa har valt att meddelan migV detta för att på så vis få en "heads up" om det skulle vara nära till beslut. Andra har valt att inte meddela MigV men fått besked utan att det spelat någon roll för utfallet. Jag har ännu inte läst om något fall där en person fått avslag för att personen befunnit sig i Sverige, men kanske att jag har fel? (Ellaa - Du har säkert bättre koll, har du hört om någon som fått avslag för att partnern befann sig i Sverige?)

Min tolkning är att lagen/reglerna kring detta är lite oklara, speciellt om personen lagligt kan befinna sig inom Schengen.

Så summa summarum:
    Det är förenat med en risk att vara här om man går och väntar på beslut eftersom det kan tolkas som att man begår ett regelbrott (att vara i Sverige när beslutet tas). Hur stor den här risken faktiskt är (att man de facto skulle få avslag för att man är här) och hur den risken kan hanteras råder det delade meningar om. MigV "rekommenderar" att man inte befinner sig här men ger olika besked beroende på vem man frågar - Surprise! 

Lycka till med allt och håll humöret uppe! En vacker dag är den här väntan över för oss alla!
    inte som turist men besökare, vi fick vårt visum på mindre än en vecka, som vanligt. drygt att fixa med alla papper (igen) men när man väl börjar så går det snabbt.

nu har ni väl ansökt månaden före oss så hinner säkert inte få svar på dina frågor före ni får beslut (?)
    jag tänker inte meddela dom ett skit, jag nojjade lite över returbiljetten då jag läst att man kan bli nekad både vid avresa samt på Arlanda (?) trots giltigt visum om man saknar returbiljett. men jag har nu hittat lösningen på det, har hittat avbeställningar biljett, så köper den någon dag innan och så fort som hon är här så häver jag köpet.
    hur detta slutar får jag väl hålla er uppdaterade om.

alla bidragsturister (eller kallas dom asylsökande kanske?) får ju stanna under ansökan, och så har vi dom som har varit gravida som har fått vara här när beslut har fattats. varför ska det då vara dödsviktigt att min FRU måste vara utanför landet???????????????????????????????????????????????????

visumet går ut runt 13,5 månader in i väntetiden, då vi inte har meddelat dom att hon är här vet dom då att hon är här? hur vill dom eventuellt kontrollera att hon befinner sig i hemlandet?

börjar bli svårt att skriva utan att bli förbannad när jag tänker på skiten. mindre än 3 veckor tills hon är här i alla fall :)
  • AAke
    svurkbebis skrev 2015-08-18 04:27:20 följande:

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
    Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
    Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

har han redan varit här på ett besök tidigare så sök UT redan nu, vänta inte! (det misstaget gjorde vi...)
    men han hinner nog inte få uppehållstillstånd i tid även om ni får förtur men då är det ju bara att komma på besöksvisat och sedan kommer er väntetid inte upplevas som lika lång
  • AAke
    Halal skrev 2015-09-02 18:20:10 följande:

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

du får helt enkelt hitta något annat att sysselsätta dig med.
    det är 49000 andra ansökningar, där en majoritet har väntat längre än er.
    att ni är gifta gör er inte mer värda (tyvärr)
    efter cirka 6 månader får din partner mejl om att boka intervju.

vi är också gifta, har väntat nästan 10½ månad nu
  • AAke
    MikaelLjung skrev 2015-09-04 00:07:15 följande:

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

vet inte om du har missat det, men SD har inte suttit med och bestämt något alls då alla dom andra partierna stänger dom ute.

Folkpartiet satt däremot i 8 år precis, och dom räknar såhär:

@sten13, nej det är ingen som vet det är olika för alla, har du tur kanske du får beslut nästa dag, har du otur så kanske det dröjer uppåt 18 månader totalt. Men eftersom du nu får det där formuläret så har ni antagligen en handläggare? och då kommer det förhoppningsvis inte dröja så länge, men som sagt inget är säkert med Migrationsverket, din handläggare kanske är överbelastad med många ärenden
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-09-05 08:24:29 följande:

En sista uppdatering om vårt ärende:

Den 2 september fick vi ett omprövningsbeslut efter att jag mailade och begärde det, så från tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år som han fick på första beslutet - så har det beslutet makuleras och han fick nu istället permanent uppehållstillstånd direkt. Det var värt 2 veckors väntan.
    De skulle inte få förvirra oss om att man ALLTID vid första beslutet endast kan få tillfälligt - det finns en lag om det men det finns också en lag om att man kan få Permanent uppehållstillstånd direkt vid redan gifta och/eller sambo i minst 2 år vid ansökningsdatumet (alltid bra att veta om det finns en motsägande lag som man kan åberopa). 

Förhoppningsvis behöver vi aldrig mer ha med de att göra igen byråkratiskt. Jag hoppas de får pli på situationen snart och att alla nya snart kan bidra på vardera enhet. 

så det gäller även gifta att vi ska få PUT?
    var kan jag läsa om detta?

grattis förresten
  • AAke
    sjömannen skrev 2015-09-07 01:18:45 följande:
    Det räcker väl inte att JO bar följer med mera granskningar, det måste ju till konkreta kännbara straff för migrationsverkets underlåtenhet at rätta sig efter lagar och förordningar.
    Samla ihop en stor ockupationsstyrka och invadera huvudkontoret i Norrköping. Och inte lämna förrän det finns garanti på att alla som väntat över nio månader skall få ett beslut inom en månad.
    Du som ar hämtat sällskap i Bangkok och jag i Ukraina kn väl utan problem förflytta oss till Norrköping utan att det avskräcker. Vi har ju bönder här i Sverige som skall åka till Bryssel för att protestera över situationen för jordbrukare.
    Så att redan innan något är gjort så behöver vi ju inte måla upp alla svårigheter redan innan något blivit gjort. Mottot "det är aldrig för sent att ge upp" är inget för mig.
    det spelar ju ingen roll det där, Migrationsverket har en budget som regeringen har fastställt, det finns inte pengar till att handlägga fler ärenden fortare.
    Vad ska dom göra? godkänna ärenden utan att titta på dom?

och ni som ringer hela tiden, allt ni gör är att sega ner för oss andra då dom har varit tvungna att lägga mer onödiga resurser på kundtjänsten som inte gör ett skit istället för att ha fler handläggare som dom skulle kunna ha haft om inte kundtjänsten vore så överbelastad. allt går via samma budget...

Visst kan någon ha tur på tusende gången ni ringer, så som att vinna på lotto, men allt ni gör är då att tränga er före kön på alla andras bekostnad.

dom som måste agera är Regeringen, men Stefan Löfven gör inte ett skit
  • AAke
    Milomio55 skrev 2015-09-08 23:09:38 följande:

Hej! Jag och min man är gifta, men min man bifinner sig i hemlandet. Han har lämnat sin ansökan om tillstånd att flytta till Sverige för 9 månader sen. Idag fick jag reda på att jag är gravid. Kan jag göra ett förtursbegäran? :)

ja, men skaffa ett intyg på att du är gravid (från exempelvis barnmorska?)
    bifoga sedan intyget i ett mejl till migrationsverket ( migrationsverket@migrationsverket.se )
    rubrik något i stil med "ansökan om förtur pga graviditet"

lycka till
  • AAke
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 11:33:26 följande:
    Jag förstår verkligen inte... Vår ansökan registrerades 2014-07-25, inga intervjuer har gjorts, ingen handläggare har vi fått. Personer som ansökt efter oss har fått beviljat... Jag är gravid och väntar barn, har skickat in förtursansökan igår, fick idag veta att det inte kan beviljas p.g.a. alla köerna... Jag känner mig så ledsen just nu, det känns så omänskligt.
    Menar du att din partner inte har haft någon intervju eller menar du att du själv inte har varit på någon?

Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som blivit nekad förtur pga graviditet, försök överklaga detta, prata med någon chef osv.
    visst bifogade du intyg på att du är gravid?
    99TH skrev 2015-09-18 15:55:05 följande:

Fick besked idag att vi har fått handläggare i Västerås. Vet nån hur länge det tar tills man får ett beslut??

Ansökan 2014-09-09

nej ingen kan veta, om har din handläggare många ärenden då kan det ta tid även om det är ett gott tecken att du har fått handläggare.

• AAke
    Akisexh skrev 2015-09-19 17:07:28 följande:

Om dom har börjat med September 2014 vad händer med oss som har sökt juni, juli och augusti!?!?! Finns det någon Facebook sida likadant som det här sidan att man delar erfarenheter!? Tack till dem som svarar

tyvärr är det till stor el slump och "lotteri" samt beroende på vilken enhet man har.

Helt klart jobbigt att läsa om folk som får beslut som sökte i November eller December när vi själva sökt i oktober.

facebook sida: www.facebook.com/groups/607552706053504/
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid