Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
vi har gett upp väntan nu, har idag påbörjat en visum ansökan istället.
vi har gett upp väntan nu, har idag påbörjat en visum ansökan istället.
igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG
det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.
vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)
undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?
Jorgen.
Ja utan UT Har SFI ingen skyldighet att lära ut svenska, men har hört om flera personer som ändå har lyckats få svenska undervisning, så vi kommer nog fråga i två kommuner om dom är snälla.
Har du en spåkula förresten? Eftersom du skriver att vi kommer få beslut snart, det var massvis med ansökningar som inkom hösten 2014 och det är fortfarande flera från augusti som inte har fått beslut. Dom som är gravida (förra sidan i friden?) Som är beviljade förtur men ändå får till svar att tidigast i slutet av november (12 månader?)
Så som det ser ut nu så tror jag mer på att vår handläggning blir 12-15 månader.
Jag kommer då inte ha fått se min fru på 12 månader om hon inte kommer hit nu. Ett helt år är för lång tid (hon måste tillbaka till Thailand runt februari-mars, dröjer beslutet för länge så att det blir kort inpå då är det ju ingen mening att hon kommer hit när hon ändå strax ska åka tillbaka och det hinner då bli 12 månader).
Vet inte hur bra koll som har på visumen, men tanken är att hon inte åker tillbaka när det gått ut utan vi planerar utefter vårt eget liv och anpassar oss till det datum vi senare kommer få om när en ceremoni kommer hållas.
Lagarna verkar ju helt klart strida mot varandra, får inte ta mer än 9 månader och får inte fördyra mer än nödvändigt, hur kan man då mena att man ska tvinga folk som SKALL ha uppehållstillstånd att resa utanför gränserna för att sedan direkt få att man är välkommen tillbaka??
jag loggade in, nu står det
Hej
Det borde inte påverka nånting i praktiken...men det finns ju alltid handläggare som inte kanske är så objektiva som dom borde vara. Men jag hoppas att ni lyssnade på mitt råd om att inte låta henne stanna längre än vad VISA:t tillåter....det lär påverka både handläggningstid och beslut är jag rädd för.
Själv försöker man bara hålla ut tills vi hamnar nära 9 månader....då ska jag börja ladda hela arsenalen av argument och paragrafer så dom lessnar på mig
Visumet borde bara kosta ca 2700 baht med avgift till VFS där man lämnar in ansökan....alltså ca 650 kr :)
Men lycka till iallafall :)
Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?
Hej!
Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?
Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.
I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom..
En sista uppdatering om vårt ärende:
Den 2 september fick vi ett omprövningsbeslut efter att jag mailade och begärde det, så från tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år som han fick på första beslutet - så har det beslutet makuleras och han fick nu istället permanent uppehållstillstånd direkt. Det var värt 2 veckors väntan.
De skulle inte få förvirra oss om att man ALLTID vid första beslutet endast kan få tillfälligt - det finns en lag om det men det finns också en lag om att man kan få Permanent uppehållstillstånd direkt vid redan gifta och/eller sambo i minst 2 år vid ansökningsdatumet (alltid bra att veta om det finns en motsägande lag som man kan åberopa).
Förhoppningsvis behöver vi aldrig mer ha med de att göra igen byråkratiskt. Jag hoppas de får pli på situationen snart och att alla nya snart kan bidra på vardera enhet.
Hej! Jag och min man är gifta, men min man bifinner sig i hemlandet. Han har lämnat sin ansökan om tillstånd att flytta till Sverige för 9 månader sen. Idag fick jag reda på att jag är gravid. Kan jag göra ett förtursbegäran? :)
Fick besked idag att vi har fått handläggare i Västerås. Vet nån hur länge det tar tills man får ett beslut??
Ansökan 2014-09-09
Om dom har börjat med September 2014 vad händer med oss som har sökt juni, juli och augusti!?!?! Finns det någon Facebook sida likadant som det här sidan att man delar erfarenheter!? Tack till dem som svarar