• Jorgen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

fsecure22 skrev 2015-09-05 10:36:02 följande:

OK galet igen Jag  gör ett tredje försök..

Ser att det inte är senaste statistiken. Senaste siffran på beviljade UT i år var runt 24500 t.o.m. 31 augusti. Men det mesta finns att ladda ner på deras hemsida. När jag räknade ut att det fanns ca 49000 som väntade på beslut använde jag deras officiella statistik men även de prognoser de gör med jämna mellanrum.

Sen finns även de rapporter dom lämnar till regeringen där dom gör bedömningar.

Pillrar man lite kan man säkert få fram de rätta genomsnittliga siffrorna som gäller fram till och med augusti. Och det lär knappast vara samma som de väntetider dom skyltar med på hemsidan.
  • Jorgen
    forzainter skrev 2015-09-05 21:49:48 följande:

heej

varför behöver vissa skicka komplettering av bilder, flybiljetter och chatt ?? är det för att de inte är gifta eller vad ? för jag behövde inte skicka nåt ! vi är gifta

Är man inte gift ligger bevisbördan på sökande. Så tror det är standard att begära in bevis på att relationen är seriös när man inte är gift.

Vad som är dumt är att det inte är nått dom begär när man gör ansökan på webben. Men jag satte ihop det med andra dokument. Trots det ville dom ha komplettering...på saker vi redan hade bifogat...
  • Jorgen
    forzainter skrev 2015-09-05 21:49:48 följande:

heej

varför behöver vissa skicka komplettering av bilder, flybiljetter och chatt ?? är det för att de inte är gifta eller vad ? för jag behövde inte skicka nåt ! vi är gifta

Är man inte gift ligger bevisbördan på sökande. Så tror det är standard att begära in bevis på att relationen är seriös när man inte är gift.

Vad som är dumt är att det inte är nått dom begär när man gör ansökan på webben. Men jag satte ihop det med andra dokument. Trots det ville dom ha komplettering...på saker vi redan hade bifogat...
    fsecure22 skrev 2015-09-05 22:46:55 följande:

Kanske inte det senaste men jag har aldrig förstått hur stor gruppen är som söker uppehållstillstånd på grund av anknytning . Jag tycker det liknar 15 000 i år och att en stor mängd får avslag.  och att de hunnit behandla 10 000 eller förstår jag data felaktigt..?? Och att  andelen behandlade ärenden klara på 8 månader är 30% vilket är mycket lägre än den  statistik som visas på hemsidan.

Alla dessa är anknytningsärenden men av olika karaktär. Det gemensamma är att alla räknas som förstagångsärenden. Dvs den typ som vi alla här går under. Man ska nog räkna ihop dessa som en klump...inte dela upp det. Delar man upp dom så hittar man skillnader på alla ärenden. Gifta eller ogifta. Dom som varit sambo eller inte osv.

I prognoserna som Mig gör så räknas alla ihop som gruppen anknytningsärenden och då får man den ungefärliga siffran jag angav tidigare...alltså runt 50 000 som väntar på besked i anknytningsärenden just nu.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-06 13:25:08 följande:

Beträffande texten ovanför hänvisar jag till JO's beslut 2014-02-10 med dnr 35-2013 i sin beskrivning av Babak Parham's anmälan. Av alla ursäktsvalser som Anders Danilsson drar där, och vad han säger skall bli bättre har ju allt blivit precis tvärt om. Det bör ju anmälas.

Finns även ett beslut från december förra året där man bland annat ifrågasätter de långa väntetiderna. Sen har MIG lovat åtgärder och JO hade planerat att följa upp under året. Frågan är om nått av det hänt?

Har man inspelade meddelanden där handläggare pratar om väntetider på över ett år så borde man ju kunna hänvisa till dom också. Grejen är ju att dom har helt felaktiga siffror på hemsidan. Blir en chock för många när dom inser att sanningen är en helt annan. Det tycker jag nästan är det värsta. Ok...väntetiderna som sådana är ju inte så roliga.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-06 18:48:51 följande:

Du skriver: Frågan är om något har hänt?

Varför skall vi nöja oss med att bara sitta stilla och undra det? Är det inte hög tid att vi alla ställer oss upp och gemensamt kräver att nu skall förvaltningslagens §§ 4 och 7, jämte utlänningsförordningen 4 kap. 21 a § efterföljas. De som kommer att få TUT kommer förmodligen att drabbas av samma helvete om cirka två år igen då de skall ansöka om PUT.

Jag menade om JO verkligen har följt upp med mera granskningar under året som dom sagt dom skulle göra. Tvivlar dock på det då jag inte hittar någon information om det.

Håller med att vi borde försöka hitta nått bra sätt att komma till tals. Att få ihop några hundra för en gemensam protest vore ju bra. Men är nog inte så enkelt då jag misstänker att vi är utspridda över hela landet. Synd att det inte finns någon här med bra kontakter inom någon av de stora massmedierna. Att få publicitet som visar vår inte alltför roliga situation skulle nog hjälpa en aning. Då skulle vi kanske börja synas till slut.
  • Jorgen
    MikaelLjung skrev 2015-09-07 17:38:59 följande:

Självklart ska gruppen vara öppen. Tänkte bara vi skulle bringa lite ordning där först. Vem som helst får vara administratör och ändra för mig. Säg bara till. Dock vill jag att gruppen skall vara någorlunda politiskt neutral och inte främlings eller flykting fientlig.

Tycker det är ett bra initiativ och håller med om att det är bra att börja med att hålla den privat till att börja med. Då kan man styra upp budskapet innan man börjar dela med sig. Vi har säkert alla vänner som vet om vilken jobbig sits vi sitter i...och det borde ju finnas nån som kanske kan påverka en liten aning eller belysa problematiken.

Det enda som är lite mot oss just nu är allt fokus på alla stackars flyktingar. Har full förståelse för dom men vi måste försöka se till att dom inte glömmer bort oss i sin iver att få ordning på den delen.

Tack för ditt snabba godkännande på min ansökan av att bli medlem i gruppen...du borde jobba på MIG
  • Jorgen
    Deitch skrev 2015-09-14 12:28:05 följande:

Stort grattis Göteholm!! Flytta nu snabbt partnern till Sverige! =)

Hoppas alla andra också får beslut snart, sommarsemestern är över och alla handläggare skall vara på plats nu!

Hej!
    Ville bara säga att vi har länkat till ditt utomordentliga dokument i gruppen som vi skapat på FB :)

Är det fler som vill gå med i den så gå bara in på
    www.facebook.com/groups/607552706053504/

Gruppen är sluten just nu men ska bli publik inom en snar framtid då vi fått lite ordning på den. Tanken är att belysa den tragiskt långa väntetiden som är just nu och försöka sprida det budskapet utanför våran egen krets då media tyvärr inte verkar ha något intresse av att göra det i dagsläget.

• Jorgen
    z h skrev 2015-09-15 12:22:19 följande:

Hej

Jag har ringt sundsvall enheten idag. Innan sa de att vårt ärende står i kö på Sundsvalls enheten, nu säger de att den inte gör det & att det inte alls ska ha någon enhet utan den står bara i E3- systemet och står i kö som vilken handläggare som helst kan öppna den, men det kan ta långt långt tid sa hon. Vad betyder det? Är det sant att man inte alls ska ha någon enhet efter intervjun???

Ja det är sant.

En handläggare förbereder intervjun och sedan går det tillbaka till E3 i väntan på att en beslutande handläggare tar upp ärendet för beslut/ytterligare utredning.

• Jorgen
    z h skrev 2015-09-15 16:49:50 följande:

Jaha, fattar inte varför andra personal sa till mig att den ligger i Sundsvall.

Ett inte helt ovanligt fenomen. Verkar som att vi som hängt med här ett tag vet mer om systemet än en del som jobbar på kundtjänst.
  • Jorgen
    mizzvictory skrev 2015-09-16 18:39:40 följande:

Nu måste jag fråga, är man inte garanterad förtur om det finns en graviditet inblandad? 

Samt när man väl gått på intervju i Sverige så ska det väl bara ta några veckor innan man får svar? Eller är det mycket som ändrats de senaste åren?

Graviditet är i alla fall ett av 2 godtagbart skäl för förtur. Skulle tro att dom flesta får den beviljad. Men behöver inte innebära ett beslut kommer jättesnabbt. Verkar som att det kan komma så sent som en månad innan beräknad födsel.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid