• Jorgen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hampet skrev 2015-10-05 13:46:23 följande:
    Hej, Om jag har fel nu får någon kommentera detta.
    Om jag har förstått det hela rätt så finns det inget som heter PUT längre, numera heter allt UT, man får senare ansöka om Svenskt medborgasskap när man uppnår antal år som man har levt i Sverige etc, samt att man i vissa fall får tillgodaräkna sina år som man levt tillsmannans utomlands, (detta om man är gift med en svensk och bott tillsmmans utomlands)

PUT finns i högsta grad. Det är vad man ansöker om efter man haft UT. Sen KAN man ansöka om svenskt medborgarskap efter...5-6 år(kommer inte ihåg exakt).

Om man bott ihop mer än 2 år så kan man visst ansöka om PUT vad jag förstår.

• Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 13:15:01 följande:
    om det Jorgen säger så stämmer ju inte det att de jobbar med September ansökningarna nu, samt det kan ju inte stämma för det var ju någon som ansökte i Jan 2015 som hade fått sitt UT klart i September redan.

så det måste vara ett annat system de försöker jobba enligt, kanske som ett lotteri Jag drar ett nummer om jag gillar det så jobbar jag med det annars lägger jag tillbaka det

Enligt Smilla75 som är snäll att kika in här ibland och svara på generella frågor så har varje enhet en jourvecka då dom jobbar med att ta ärenden ur E3-kön. Då borde ärenden plockas ut i ordningsföljd. Att man får lite spridning av varje enhet befinner sig är isåfall naturligt och det borde inte skilja mer än 1-2 månader...vilket stämmer på ett ungefär med de besked folk får när dom ringer och frågar.

Däremot är det höljt i dunkel varför vissa ärenden som legat länge inte dyker upp först i kön medans andra som är rätt nya gör det. Antingen finns det nån sortering inne i systemet eller så hoppar man helt enkelt över vissa ärenden och stoppar tillbaka dom i kön. Då undrar jag....hur vet man när man ska ta upp dom igen? Gör man ingenting så borde det ju faktiskt ligga först i kön fortfarande. Och varför öppnas dom och ingen åtgärd utförs?

• Jorgen

I senaste statistiken från MIGV kan man iallafall se att antalet ansökningar som bifallits i anknytningsärenden inte blivit lägre än tidigare i år. 3747 har fått UT i september. Endast februari och mars har högre siffror.

• Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 15:18:51 följande:
    Hej, vad menas da med detta
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Efter-fem-ar-i-Sverige/Svenskt-medborgarskap.html

Från och med 1 april 2015 likställs uppehållsrätt och uppehållskort med permanent uppehållstillstånd när du ansöker om svenskt medborgarskap. Du ska ha bott i Sverige i fem år med uppehållsrätt. Men om du bor med en svensk medborgare sedan två år kan du ansöka om medborgarskap efter sammanlagt tre år i Sverige.

MVH///Crille
    Menas nog bara att det likställs rent formellt. Man har en typ av uppehållstillstånd...tillfälligt eller permanent. Man kan ju faktiskt få förlängt UT efter 2 år....även om det är sällsynt. Och detta verkar bara röra dom som är medborgare i ett EU-land redan.
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-10-05 17:57:06 följande:

Hur hittade du  den här statistiken???

Googla migrationsverket statistik så hittar du den också.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-10-06 09:23:52 följande:
    Du Jorgen. De där "nog" och andra antagande är inte dokumenterade korrekta uppgifter. Det gäller väl dina inlägg lika väl som de föråldrade ärendenummer som jag skrev om vid ett tillfälle.

Jag använde "nog" för att visa att det var en egen tolkning av texten. Men anser du att det var ett felaktigt antagande så är jag bara tacksam om du kan påvisa vars jag tänkte fel :)

Vad det gäller dom slumpvisa slagningarna på ärendenummer så fick vi ju bland annat svar från en person som påvisade att hennes nummer var om ett gammalt ärende som hon hade och som hade en annan status än vad som visades.

Sen så har vi regler i FB-gruppen som vi är flera admins som bevakar. Tar vi bort någonting så gör vi det som ett gemensamt beslut. 

Här får du skriva vad du vill däremot  :)

Så vi kanske kan släppa det där nu?

• Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-10-06 18:41:18 följande:
    Tack så mycket jag hittade vad jag sökte, men de gömmer verkligen våra ärenden som är nyetablerade anknytningsärenden.
    Joo...man för läsa lite mellan raderna. Det är lika bra att se alla som anknytningsärenden då jag GISSAR att det är samma personal som handlägger dom.
  • Jorgen
    Longingwife skrev 2015-10-12 19:46:55 följande:

Jag har ringt en hel del på sistone . Men imorgon så kör jag ett race igen. Har en fråga . Är det någon som fått ut kortet kickat hem till er ? Ska nämligen resa till min man och tänkte skulle gå snabbare och smidigare att ta med kortet ifall dom beslutar innan min resa ?

Nej....som ombud har man bara rätt att ta del av beslut och företräda den sökande i UT-ärendet. UT-kortet skickas aldrig till den som är ombud.
  • Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 13:57:31 följande:

Jag fattar ingenting!!!! Min man ansökte den 29 mars 2015 och vi väntar fortfarande på intervju mejlet. Helt sjukt! Det har gått 6 månader och 15 dagar och ingenting har hänt. Ingen handläggare har tittat på vårt ärende. Jag ringer ofta till migrationsverket umeå (där vår ansökan ligger).

Har någon erfarenhet av umeå enhet? Är dey vanligt att vänta så här länge på intervju mejl? Jag har också pratat med Umeås teamledare

Det är nog tyvärr helt normalt i dagsläget att man får vänta 6-8 månader på intervjumailet...och det har inget med enheten att göra. Och total väntetid är nog minst 12-14 månader till beslut....så du vet vad du har att vänta.

...men....ibland slår turen till :)

• Jorgen
    Annthebro skrev 2015-10-13 18:07:51 följande:

Hej alla

En fråga som Smilla75 eller någon annan vänlig själ kan svara på kanske?!

Loggade in på min fästmans sida idag för första gången.

Där står det på första sidan:

*Ansökan, bekräftelser som skickats på webansökan

*De personer som omfattas av ansökan, min fästmans namn, födelsenummer, kontrollnummer.

MEN, underst på sidan finns "Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i Kållered. Med min fästmans namn men tom ruta för tid/datum. Vad betyder detta?

Mvh / Anna

Ingenting för det mesta. Men oftast är det den enhet som är närmast dig geografiskt...och den ort som du får åka till om det skulle bli tal om en intervju för din del också.
  • Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 16:35:10 följande:
    Jag förstår att totala väntetiden är lång. Men det här verkar vara ett lotteri. Vissa får ju vänta mindre än 10 månader utan förtur. Vi följer ju deras regler min man har inte varit här sedan vi ansökt. Det bästa vore att bryta mot deras regel och låta honom komma hit i ett par dagar. Någon som brutit mot den regeln?
    Man kan söka besöksvisum såvida den sökande inte kommer från ett viseringsfritt land för då kan han/hon resa hit när som helst inom de reglerna. Ibland går det bra men inte alltid. Men söker man besöksvisum så ska man inte säga att man har en UT-ansökan liggande också. Då blir det avslag direkt.
    Och det viktigaste är att den sökande INTE befinner sig i Sverige när beslutet skall tas. Finns en hel del skrivet om detta i tråden om du letar lite :)
  • Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 21:22:02 följande:
    vi lär inte få någon beslut alls när han inte varit på intervju och ingen handläggare har gått igenom vårt ärende. För vad jag har förstått efter intervjun står man i kön igen och ringer man ofta och frågar kan man veta att nu har man fått handläggare o det tar sin tid tills handläggare ger oss ett svar. Så jag antar att risken är liten för att få beslut under tiden han befinner sig i Sverige. Hur ska de veta att han ens är kvar i Sverige när beslutet har kommit?

Det är nog väldigt liten risk att ni får beslut just nu som du säger.

Om han reser in till Sverige direkt så registreras inträdet....och sen även utträdet när han åker tillbaka igen. Men har han visum till ett annat land, t.ex. Danmark och reser in där först och sen till Sverige landvägen så kommer ingen myndighet att veta att han är här. Men om man söker visum till Sverige och åker rätt väg så kan man prata med MIGV så att dom vet om det och se till att om det skulle bli nära beslut så kan han resa ut ur landet under tiden som beslutet skall tas för att inte få avslag. Och det räcker med att resa till Danmark eller annat land inom Schengen då.

• Jorgen
    Doffer skrev 2015-10-21 22:25:15 följande:

Hej på dig också :)

Min fru hoppas också på att få fira dubbelt när jag fyller år men jag vill helst bara att det ska vara över^^

Jag håller med dig, Det känns ju inte precis som att dom kommer att uppdatera till det bättre :/ Jag (eller snarare min fru) har svårt att ställa in sig på att det ska ta typ 14 månader. Det jag stör mig mest på är att det egentligen inte finns något som skulle kunna tänkas hindra henne från att få UT. I min lilla värld så kan det inte vara så svårt att kontrollera med myndigheterna i Japan och se vad hon har för bakgrund. Naturligtvis är det många andra som söker men ett år är ändå extremt... :/ Om man man ändå kunde få reda på hur mycket jobb dom lägger ner på exempelvis vårt fall men man får ju inte reda på något.

Hur som helst så känns det ju alltid lite bättre att vänta tillsammans. Tack för ditt svar :)

Vi är ungefär 57 000 ärenden just nu varav 90% antagligen tycker att vi är solklara fall. Problemet är att det finns inte resurser att avhandla alla fall samtidigt oavsett hur enkla dom är. Räknar nog med att det ska ta 12 månader för oss i bästa fall. Nån måste ju plocka upp ärendet för att se att det nog är rätt enkelt avgjort...å det är det som tar tid...inte själva handläggandet.
  • Jorgen
    Anonym (agda) skrev 2015-10-22 22:16:58 följande:

Och det kommer ju ständigt fler........eller? Jag tycker att det i vårt land är väldigt humant och den som inte får PUT direkt kan gå under jorden och trots det åtnjuta en hel del förmåner. Man kan t ex ha sitt barn på förskola/skola!!  Man kan gratis besöka läkare. Man kan gå till tandläkaren och fixa garnityret för 50 spänn. Trist att liksom vara "gömd" men livet är inte garanterat guldkantat för ngn av oss.

Försök att gå till läkare eller tandläkare utan personnummer eller giltigt uppehållstillstånd så får du se hur det går. Alla som huserar i den här tråden kommer att personligen försörja den som kommer för att leva med oss. Så ingen ekonomisk guldkant för oss här.

Vet inte vad du menar med att alla får stanna? Om du menar asylsökande så nekas i stort sett hälften.

För övrigt handlar denna tråd om anknytningsärenden och inte asylinvandringen. Vill du klaga på den så finns det andra forum där sådana diskussioner passar bättre.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-10-23 11:40:00 följande:

Jasså - du är självutnämnd "ordningsman" här också. Ja, klåfingriga finns det gott om!!!

Vi är tre admins i fb gruppen och dom hade samma åsikt som mig där om ditt inlägg...så det får du acceptera där.

Sen så ser jag inte nått fel med att upplysa personen om vad som egentligen diskuteras i detta forum...eller?
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-10-24 17:01:25 följande:

Inte nog med att du tagit dig mandat att vara ordningsman här, du blandar in irrelevanta inlägg från andra platser också. Ge dej nu och väx upp. Vi lever i ett samhälle med yttrandefrihet - ifall du missat det!!! Därför anser jag att även du - lelle pôjk - skall lära dig att veta hut! Som Anders Björk sa till Carl Lidbom. Tack för ordet!!!!

Jepp. Vi har yttrandefrihet. Och jag kommer inte att stoppa eller anmäla nån här oavsett vad dom skriver i och med att det är ett fritt forum. Du skriver vad du vill och även jag.

Men i facebook gruppen är vi 3 OFFICIELLA ADMINS som har möjlighet att styra vad som skrivs och därmed ta bort sånt vi tycker är irrelevant eller felaktigt. Så det får du acceptera som alla de andra i gruppen. Och som jag minns det så var det där jag informerade dig om att ta bort ett inlägg...och det var här du drog upp det för att du fortfarande är sur över det. Så vem drog in den andra platsen först?

Sen är det nog du som ska växa upp tror jag. Jag försöker hålla det på en nivå där man inte kallar varandra saker. Och jag kan erkänna när jag har fel...vilket jag ibland har som alla andra. Så gör man i en konstruktiv diskussion oavsett vad man har för åsikt. Men när man lägger in personliga åsikter om en person så börjar det bli sandlådenivå på det hela.

Tack för ordet.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-10-25 12:44:26 följande:

Ja -det är ju precis det du håller på med!!!!!

Har inte kallat dig nånting men blir lite irriterad över att du gör det hela tiden och försöker få det till att jag är den som gör det. Men är det så du vill ha det så...

Kan inte vara lätt att vara en långsint bitter gubbe som aldrig kan acceptera att andra inte tycker som dig. Det är ju inte första gången du har kommit ihop dig med folk här. Borde ju ringa nån klocka till och med hos dig. Och jag är inte ensamen om att tycka det.

Men du ska slippa mig här så får du hålla hov och domdera som du vill här. Mitt sista inlägg här och sista gången jag är in på den här sidan nu så vad du än svarar kommer jag jag inte se det.

Lycka till alla andra och hoppas ni får era positiva beslut väldigt snart!

Over and out!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid