• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Mimmipigg skrev 2015-03-05 15:51:34 följande:
    Nej de sa till oss att vi hade blivit urplockade från E3systemet och skickad till västerås. Ni är säkert kvar i det systemet så tror ni inte behöver oroa er.

Kan vara att de behöver en intervju med mig och västerås är vår närmaste enhet (då jag bor i sörmland) Hoppas jag får reda på mer på måndag när jag ringer dem. Annars kommer jag att kräva att få veta vem handläggaren var i Örebro som bestämde att ta oss ur E3 då jag ska få svar på vad denne tyckte var så viktigt att de måste utreda mer. Min man är redan deprimerad som det är och det e även jag. Blir att kontakta vc imorgon för o börja med antidepp medicin igen för mig :(
    Jag är så himla, himla ledsen för er skull! Vilket slag i magen efter att ha trott att väntan snart var över, gå på nålar och hoppas på ett beslut varje sekund och sen få ett sådant besked. Jag lider med dig.

• Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 15:51:34 följande:
    Nej de sa till oss att vi hade blivit urplockade från E3systemet och skickad till västerås. Ni är säkert kvar i det systemet så tror ni inte behöver oroa er.

Kan vara att de behöver en intervju med mig och västerås är vår närmaste enhet (då jag bor i sörmland) Hoppas jag får reda på mer på måndag när jag ringer dem. Annars kommer jag att kräva att få veta vem handläggaren var i Örebro som bestämde att ta oss ur E3 då jag ska få svar på vad denne tyckte var så viktigt att de måste utreda mer. Min man är redan deprimerad som det är och det e även jag. Blir att kontakta vc imorgon för o börja med antidepp medicin igen för mig :(
    ..... och man ska komma ihåg att det kan hända oss alla.
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-05 16:33:59 följande:

hallå vårat beslut fattades igår !! :O:O såg detta nu hur vet jag om det är jag eller nej ?? hallåå hjälp snälla !! :D:D

Fan vad fint! Jag vet inte. Ringa är kanske för sent, Ambassad?

Hur vet du, fick ni inte mail? Vilken enhet har fattat beslutet?

Och det är klart att det är positivt om det gick så fort efter att identiteten fixades!

Grattis!
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-05 19:32:51 följande:

Jahaa okaaay, men nu har dom iaf öppnat så dom kanske skickar vidare de till någon handläggare som kan mer om just eran typ av ansökan/ärende pga din sambo va asylsökande innan? Eller bara att dom vill ha mer information. Man vet ju aldrig.

Dom e jäkligt svåra för dom säger alltid så lite, men fick vet att ibland sätter bara en handläggare ett beslut å ibland är det flera stycken som måste sätta ett beslut på ett ärende. På vårat ärende va det bara våran handläggare som satte beslutet.

Jag hoppas verkligen allt löser sig på måndag å du får massa svar !! och att ni snart får erat beslut för å vänta så här suger verkligen asså

Vilken enhet var din handläggare i som satte beslutet?
  • Anonym (va??)

Migv har verkligen koll på läget....

"Väntetiderna uppdateras var tredje månad och ändrades senast 2014-10-09"

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-06 08:27:34 följande:
    Det är säkert 14 månaders väntetid på en uppdatering för det också!!!!
    Hehe, ja det har du rätt i. Jag blir alltid lika irriterad när dom hänvisar till väntetiderna på hemsidan och när jag påpekar att tiderna inte blivit uppdaterade får spel på mig. Hahaha. Jag tänker mest att dom vet fan inte vad dom pratar om, frågan är om dom vet något alls. Enda direktiv dom följer är att inte ge ut information, det pm.et nådde deras dator.

Frågan är varför man skickade tillbaka till detta komplicerade, otrevliga, sega, byråkratiska land.

Bitter? -Ja.

• Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:31:47 följande:

Ringde migrationsverket precis pratade med någon tjej som sa vi jobbar med september ansökningarna, eftersom ni ansökte elektroniskt så får ni ingen handläggare innan intervju utan vem som helst kan öppna ert ärende då får ni mejlet om intervju det jag kan säga är ni behöver nog inte vänta många månader utan mars april så får ni säkert en intervju tid och efter intervjun brukar det gå rätt fort

Du ligger i växjö- jag ligger också i växjö. Var det dit du ringde? Jag ansökte i Aug. så jag ska ringa också nu i så fall. Kan du ge mig information?
  • Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:42:22 följande:
    Ja mitt ärende ligger i växjö det var nån som hette jonna som sa att dom jobbar med september ansökningarna, ring du också nu och fråga vilken månad dom jobbar med
    Det är intervjumailen hon snackade om. Ansökningarna är Juli-Augusti. Tyvärr.

Just nu tror jag ni i växjö ska räkna med 7 månader eller mer för hela processen.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-07 09:34:29 följande:

God morgon,

ville bara dela med mig att jag har mailkontakt med en annan person som väntat på UT (vars pojkvän är svensk).

Hon skickade ansökan: 1 aug 2014 (registrerades då)
    Mail om intervju: 22 januari 2015
    Intervjun: 6 februari 2015
    Beslut: 5 mars 2015 (ett ja såklart)
    Enhet: Uppsala

Eftersom maskinen för fingeravtryck inte funkade på intervjudan så gjorde hon det 5e mars, dvs samma dag som hon fick beslutet. 

Så sammanlagt tog det 8 månader för henne. 

Tack för uppdatering! Mycket uppsattat ska du veta, men är det inte ca 7 månader hon har väntat?
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-07 13:42:14 följande:
    Jo! Märkte nyss, precis 7 månader och 4 dagar. Hoppas det går lika fort för resten av oss! Du är din partner är gifta va? Och varit registrerade i Sverige som ett gift par? Varför i hela fridens namn krävs utredning för er! Det är bara ganska logiskt att ni är ett äkta par. Förstår inte varför!
    Ja det är vi, både gifta och reg i Sverige sen länge. Vad jag förstått är det bara att vi ligger i kö och att det inte har handlagts än förutom innan intervjun. Tror inte det ska vara några problem med vår ansökan då han endast behövde svara på ett fåtal frågor på intervjun. Migv gör ju en första bedömning innan intervjun och skickar frågorna till ambassaden.
    Men jag vet inte. Min man är väldigt "laid back" som man ofta är om man vuxit upp i solen med skateboard och "easy living" och kunde inte riktigt förstå min hysteri runt  hela denna byråkratin inom Migrationsverket. Kort och gott; han fyllde i ansökan lite som han ville och inte så utförligt som jag önskat.
    Så klart hoppas jag på ett svar snart och ett positivt sådant. Nu är jag rädd att vi måste komplettera eller att något annat ska hända så vi förflyttas till annan enhet och måste vänta längre (som vi sett exempel på denna veckan). Känns som om mycket hänger på handläggaren. Vidare närmar sig påsk med stormsteg och då kommer hela sverige inklusive migv antagligen stå still. Hoppas han får svar innan och hoppas han hinner till skatteverket osv. Att vänta i så här länge tär verkligen på folks relationer och psyke, inte minst ekonomin när man måste betala dubbla hyror och flyga fram och tillbaka. Jag är helt slut och han är inte ens här än... sen börjar arbetet med svenskan, nya samhället och jobb.
    Jag vet inte. Just nu känner jag att man vågar ju aldrig flytta från Sverige igen för man kommer fan aldrig in igen!
    Men jag tror man ska akta sig för att tro att ens ansökan är "lätt" och att den kan gå snabbare än andras. Det ser ut som om migv följer kösystemet stenhårt just nu (så var det inte när jag ansökte).

Om allt går som det ska får vi svar inom två veckor. Hoppas. Om det är så att vi blir skickade till annan enhet och måste vänta ännu längre vet jag inte om jag stannar i Sverige. Jag säger upp mina jobb, studier och lägenhet, allt som jag kämpat med och fixat under dessa månader för att vi ska flytta hit.

Du har nog ett bra tag kvar att vänta Ellaa. Tyvärr
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid