• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Längtansfull man skrev 2015-04-01 09:36:21 följande:

Hej igen!
    Ringde migrationsverket (vem kan vänta i 2-4  veckor)
    Blev bifall,  så nu får man ta fram stora kvasten och städa,
    Glad
    Kan väl inte vara ett 1 April skämt bara,
    Äntligen kanske det kan bli ordning på våra liv.

Med vänlig hälsning
    Leif

Så skönt för er. Plötsligt händer det! Vet du vilken enhet ni tillhörde?

Städa på, snart är hon hos dig!

Kram
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-01 17:56:46 följande:
    Herregud.... Väntetiderna var fortf 14 månader när de flesta väntat 5-6 mån, så vad är skillnaden nu?? Blir så irriterad!

Hade du växjö eller umeå enheten? Jag är i utlandet men ska be min syster ringa de på Växjö imorgon och fråga. Senaste som fick i Växjö tror jag ansökte 23-24 september. Panik! Skriver imorgon här efter att min syster har talat med Växjö och uppdaterar. Enda jag hoppas är att eftersom man kanske får vänta 6 mån eller mer för intervjumailet så kanske väntetiden blir mindre för svar *önsketänkande.

Hoppas man hinner får svar innan sommaren - kan bara tänka mig hur seg sommaren kommer bli med all semester, om inte de nya som anställt runtom i Sverige ökar effektiviteten.
    En från 27 Sep i växjö har fått mail för några dagar sedan.
  • Anonym (va??)
    Ledsenobedrövad skrev 2015-04-10 23:15:32 följande:

Hej allihop. 

Jag har läst tråden och den hjälper väldigt mycket. 

Jag kan ju berätta om min situation och den är som så att jag och min har väntat 14 månader nu, vi sökte i februari 2014, och fortfarande har vi ingen handläggare (!). Vi är gifta, och inga konstigheter, alltså ingen tidigare asylsökning eller så, och när jag pratat med både teamleader och kundtjänst säger de att vårt ärende är komplett och att det inte är några konstigheter - utan det är bara att vänta. Vi fick intervjun väldigt tidigt efter vår ansökan, det tog typ bara 1 månad, men efter det har det bara varit väntan.

Vår enhet är Boden och den verkar vara den sämsta möjliga :S De säger att de går i turordning men vill inte berätta vilket nummer de är på nu. Det värsta är att när vi sökte låg väntetiden på 9 månader, sen höjde de till 14, och nu när jag före påsk skrev till min teamleader att nu har det gått 13,5 månader, då svarade hon att nu är väntetiden 16 månader! :O Jag blir så ledsen och frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Att maila till min teamleader är som att maila med en robot - oavsett vad jag skriver hänvisar hon bara till väntetiderna (och det tar henne flera veckor att svara dessutom).   Jag hatar det här och vet inte vad jag ska göra. Jag tänker nog JO-anmäla, men vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. 

Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter, det känns bra att veta att man inte är ensam iallafall.

Tråkigt att det får gå till så. Tyvärr vet jag inget om JO då jag har en månad kvar tills jag kan anmäla (9mån). Jag förstår hur maktlös du måste känna dig i din kontakt med migv. Hopplöst.

Här finns det lite tips, frågor och svar gällande JO-anmälan i en tråd ang. anknytningsärenden. https://www.flashback.org/t2138470p170

Var kommer din man ifrån, samt sökte ni via webb?

Lycka till!
  • Anonym (va??)
    doroteis skrev 2015-04-14 20:59:00 följande:
    Hej
    Kan det möjligtvis vara så att det nu tar längre tid för att få beslut efter intervjun på grund utav att alla pappersansökningar lagts in i samma system ? Kanske detta orsakat att kön för beslut efter intervjun kommit längre bak i datum. Läste nämligen att z h fått höra också utav sin enhet att de låg på April / Maj för de som gjort intervjun. Allt har ju sett annorlunda ut senaste månaderna. Bara en hemsk tanke jag fick och hoppas jag har fel i mitt tänkande.
    Jag tror precis som du. Det är därför vi bara kunnat läsa om 3-5 beslut i månaden från samtliga forum. Migv har fått press på sig att fixa "gamla" ärenden och det har gjort att vi andra har fått vänta längre på beslut.

Augusti - September ansökningar ser ut att ha drabbats hårdast. Rutinerna ändrades just när det var tid för intervju och beslut.Dubbel fördröjning. Dom som sökt senare kommer säkert få vänta kortare efter att fler anställts och folket har börjat höjja sina röster. Själv har jag väntat i 8 månader nu av ingen anledning (vad jag vet).

Hoppas det eder upp sig för er andra!
  • Anonym (va??)
    Elinmarie skrev 2015-04-16 19:31:40 följande:

Åh vad less man blir ..... Har kontakt bemötandeombudsmannen på migrationsverket, har skrivit bland annat om väntetiderna, hur de kan uppdatera väntetiderna och att kundtjänst inte har en blekaste aning om varför dom har ändrats när det fortfarande är 14 månader som gäller säger dom.. Va sjutton håller Migrationsverket på med ?! Hur kan man ens tänka tanken att ändra till 4 månader om ansökan är komplett" ... Jag har säkert hört av mig till MIG 1000 gånger och varje gång fått höra att vår ansökan är komplett, ja men varför har vi väntat i 8 månader då och inte fått beslut ännu ? Ingen verkar ha koll överhuvudtaget där längre... Och ja möjligen att dom menar 4 månader efter att man fått handläggare, men det är också olika som säger så! Vissa säger att det är från det att man skickat in ansökan och vissa säger från det att man fått handläggare.. Vad gäller egentligen? Sen att dom kan vara riktigt otrevliga när man ringer, nej usch nu börjar mitt tålamod ta slut .. Alla som blivit dåligt bemött tycker jag ska maila denna kundombudsman. Jag jobbar själv i kundtjänst på ett företag och även hur less man är och hur dålig dag man har så får man faktiskt ta och bita ihop och vara trevlig emot kunderna som ringer in och göra sitt bästa även om det inte är lätt alla gånger, om inte annat så finns det massvis med flera trevliga personer som sitter arbetslösa hemma och skulle vara oerhört tacksamma att få ett jobb! Ursäkta min vrede men nu får det vara nog, vi är flera tusen som genomlider detta tillsammans och vi vet hur jobbigt det är att inte få veta när man kan starta ett liv tillsammans med den man älskar.. Att behöva skiljas åt på flygplatsen gång på gång efter varje resa och inte veta när man kommer få ses igen.. 

Jag har också väntat i 8 månader och känner samma som dig. Är helt jäkla trött på denna myndighet och situation. Vi står i kö och ingenting händer efter intervjun. Vi hade vår intervju i januari. Ingen svarar på mina frågor när jag ringer och mailar, utan de framstår snarare som om jag kräver allt för mycket. Detta är helt galet. Ingen empati alls känns det som. Ingen är villig att vara tillmötesgående. Jag förstår att det måste vara en pressad arbetssituation men denna väntetid är oacceptabel precis som deras bemötande.

Folk tror att det ska gå snabbt efter intervjun är genomförd. Jag vet inte om det är vi som har haft otur och hamnat i en "svacka" men just nu är det många som bara väntar på beslut.

När hade du din intervju och vilken enhet ligger ni i?

Hoppas du får svar snart. (och alla ni andra också)
  • Anonym (va??)
    sjömannen skrev 2015-04-16 15:13:34 följande:

Hej alla.
    Det är med stort intresse jag följt reaktionerna här, och vad jag tycker mig se är allas glädje över migrationsverkets nya information på deras hemsida om den förkortade tiden för svar på olika ansökningar.

Vad jag observerar, och det skall vi absolut hålla i minnet, det är att migrationsverket hela tiden skriver om ?HANDLÄGGNINGSTIDER?. Den tiden innan, som ett ärende får ligga i den stora högen där inget händer, den nämns det inget om ens med en liten viskning.

Utifrån min erfarenhet ? jag har ett ärende hos dem sedan november förra året ? och med den egna undersökning jag gjort så har jag funnit att det som är sanning i besked från migrationsverket är väldigt lite. Det kan nämnas att de har ? dokumenterade ? ärenden som är registrerade hos dem och väntar på besked efter tjugo år. Ärenden äldre än tio år finns det gott om.

Precis. Det är därför vi inte borde vänta med namninsamling eller att anmäla till JO. Det är inte handläggningstiderna som är problemet, utan den tid ansökan bara ligger och väntar i kö! Det är där frustrationen ligger och när man vänder sig till migv och ifrågasätter vad som pågår är det ett  faktum att myndigheten är helt sluten och utan transparens. Ingen kan tycka att det är okej att vänta 14 månader utan någon vidare förklaring!

Det känns som om många lever på hoppet att deras ansökan är lätt och att ett avgörande ska komma snabbt efter intervjun är genomförd  -  men det kan lika gärna bli så att det ansökan bara faller tillbaka i kön, då spelar det ingen roll hur "glasklar" ansökan är för ingen tar sig tid att titta över den.

När jag började läsa denna tråden i augusti var folk som ansökt upprörda över en ca 4-6 månaders väntan för hela processen. Nu är det standard för att få intervjumail! Hur kommer det gå när migv börjar gå på semester?

Jag ska erkänna att jag är mycket orolig för att min och min mans ansökan ska bli klar innan sommaren. Nu har vi väntat i 8 månader och hade intervju i januari. Han kommer från ett land som aldrig skulle söka uppehållstillstånd här om det inte var för kärleken (som någon skrev innan). Vi hade precis vår 4.e bröllopsdag (i olika länder) eftersom migv. sagt att det inte var "lönt" att boka biljetter för att träffas vilket vi tolkade som att ett beslut var nära (nu har det gått en månad!). Hans intervju tog ca minuter med 4 frågor och detta har vi stått i kö för i åtta månader (än så länge).

Anmäl, klaga och sprid era erfarenheter säger jag för ni vet inte om ni kommer dra vinstlott eller nitlott när det gäller denna myndighet!

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-16 23:38:10 följande:
    Anonym (??):  fan vad hemskt att ni inte kunde vara med varann på er bröllopsdag, fan vad arg man blir.... Lider med dig. Jag minns att ert ärende är i Växjö också, eller hur?
    En kille skrev till mig på privatmeddelande här för cirka 2 månader sen, och ville ha hjälp med en JO anmälan, hans fru är från Nya Zeeland ("ett sådant land där folk inte söker uppehållstillstånd för") men ville inte skriva öppet, de har varit gifta i 2 år och hon har gjort sin intervju och allt, också sådär kort och koncist som du beskriver din mans intervju - dock frågade intervjuaren de hur det kommer sig att de har gift sig utan att bo i samma land? Varför de sökte PUT nu och inte när de förlovade sig? Typ som att de inte kunde fatta varför folk gifter sig medans de bor i olika länder och lever gifta men separerade typ - i stort sett att man inte ska ta för givet att bara för att man är gift så är det självklart fall för att folk betalar för giftemål också. Kan du tänka dig? Helt jäkla kränkande! I stort sett är man misstänksam regardless of what I deras ögon nästan. Tyckte så synd om han och hans fru.

Jag som var så säker på att just ditt fall skulle gå snabbt, helt ärligt... Helt sjukt. När når ni månad 9? Hoppas ni får 1000 bröllopsdagar till ihop utan att behöva leva såhär.

Sjömannen: Snälla kan vi sätta igång namninsamlingen? Och samarbeta för JO-anmälan.. Please :)

Sinnessjukt att vi alla får så mycket olika information, hoppas vi får klarhet snart. 
    Ja du minns rätt. Du och jag ligger i samma enhet. Vi överskred precis 8 månader så än får vi vänta med JO men den kommer att fixas så fort vi når 9 månader. Var så säker. Detta är bedrövligt.

Tråkigt att han och hans fru blev behandlade på det viset och konstigt att det är sådan skillnad på ansökningar från USA som tycks gå snabbt men ansökningar från Australien och Nya Zeeland blir inte alls behandlade på samma sätt. När jag har ringt och mailat migv. har jag förstått att dom är väldigt osäkra när det kommer till OZ och NZ och vetat väldigt lite om lagar, visum och ibland blivit lite generade och ursäktat sig eftersom dom inte får så många ansökninagr där ifrån. Vad vet jag, det kanske gör det segare. Jag trodde också det skulle gå snabbt men allt stannade efter beslut på ansökningar precis innan oss (vissa få undantag efter och före), kösystemet bara slutade och det har varit stopp. Har tex inte hört en endaste få beslut denna veckan på något forum.

Hur länge hade han väntat när han skulle göra JO? Har du hört hur det har gått?

När ska ni ha er intervju?
  • Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-04-21 11:29:43 följande:
    Hej! Som jag har förstått det går de efter datum du sökte - inte datum för intervjun.
    Så de jobbar nu med beslut för ärenden i augusti, senaste vi sett är en ansökning som fått beslut är från mitten av augusti. Ingen vad jag sett som sökte i september och hade intervju i februari/mars har fått svar. Så tyvärr får vi nog bara vänta och se...

Sen till er andra, komplettera elektroniskt om ni är med i E3, inte på papper :)

Jag drömde inatt att killen kom hit, får väl hoppas att det är en sanndröm, haha!
    Vi har väntat 1 månad efter intervju, sökte 3 september. När jag ringde hade de inte ens öppnat mitt ärende efter intervjun, så det gäller väl bara att vänta...
    Hej. Vilket datum i augusti var det? eller vem var det som fick besked så kan jag kolla upp det?

• Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-04-21 13:16:51 följande:
    Det var visst på flashback och personen sa inte exakta datumet, "Ansökan: augusti. UT beviljat: April (8 månader)" De fick svar 18 april. Om personen räknar 8 månader så antar jag mitten av augusti.
    Har de inte öppnat ert ärende än alltså? Dom är ju helt galet sega just nu på beslutsfronten...
    Nej tyvärr har inget hänt med vår ansökan. Vi är ganska många som väntar beslut som ansökt i augusti. Ett beslut i veckan ser ut att vara genomsnittet - alla från örebroenheten. 

Vet inte vad som pågår. Sjukt jobbigt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid