• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Akisexh det är väldigt jobbigt hoppas att ni får besked så fort som möjligt, denna väntan är som mardröm för mig och min man och för oss alla.

• z h

Jag håller med dig, jag har själv för klarat sityationen till migrationsverket att jag har tagit studieuppehåll för att jobba och ordna bostad och om p.g.a. långa väntetider så kommer jag att fortsätta jobba och förlora mina studier, min dröm yrke och hon sade tyvärrrr vi tar inte hänsyn till ekonomiska situationer!!!!!! Hon fattade inte betydelsen av ett dröm yrke som man har kämpat och slitit för att bli antagen och sen bara hoppa av! Jag har inte sett min man heller i ett år då jag inte har råd för resa och jag är ny anställd. Men det bryr sig inte migrationsverket för.

• z h

Det är lugnt jag gör också fel särskilt med mobilens lilla keyboard

• z h

Jag har en fråga till om det är okej. Vissa har ansökt i samma tid som min, men deras intervju var t.ex 4 månader före min man. Så kommer jag att ligga efter de i kö som någon här förklarade enligt migrationsverket eller hanteras alla oktober ansökningar samtidigt så länge man har gjort intervjun.

Smilla75 skrev 2015-09-19 23:00:29 följande:

Ja, alla enheter måste förstärka. Precis som du skriver så är det omöjligt att rekrytera personal för att mäta behov, vi kommer att släpa efter.

• z h

Tack, ja vi båda är inte så friska av det allt känns bara som mardröm. Min man är från Irak

Akisexh skrev 2015-09-19 23:40:34 följande:

#ZH Vad ledsen jag blir, jag och min Man träffades sist i Augusti och det känns som evighet.

Hoppas du får svar så snabbt som möjligt.

Vilket Land Kommer din Man från?

• z h

Jag tror inte att de prioterar efter vilket land man kommer från, skulle de göra det så skulle min man vara här då Irak är också ett krigsland.

• z h

Nej, min man har aldrig varit i Sverige. Det är jag som har svensk medborgare.

• z h

Bra att du överklagade. Hoppas att du får ännu gladare nyheter snart

• z h

Hej allihopa.

Jag ser att det är många som har fått komplettera med chatthistorik. Är det någon som är gift och fick komplettera chatthistorik??

Jag och min man pratar dagligen men vi har bara nya chatthistorik då vi ständigt raderar så att telfonen inte blir seg samt har vi formaterat våra mobiler några gånger. Måste det vara i olika datum? Jag och min man blev förlovade i 2012 så det är omöjligt att spara sina chatthistorik varken på face eller viper m.m.

• z h

Tack Sten15, jag tror också att det duger. Jag har i alla fall chatthistorik där mina systrar och vänner frågra om hur det går för min man och hans ärende så det är också en grej man kan styrka med om det behövdes tillsammans med vår chatthistorik.

• z h

Hej Smilla75.

Det jag vet är att Mig.v jobbar med september 2014 och jag har ansökt i slutet av oktober 2014. Så ska vi också vänta länge? Resan har inte alla råd med, har inte Mig.V tänkt på att det finns fattiga människor. Jag har slitit mellan jobb och studier bara för att kunna betala lånet för den resa då vi gifte oss och hyra en lägenhet som jag fick i september 2015 och min lön räcker knappt för att möblera så hur ska jag åka?

• z h

Hej.

Tack Smilla75 för all detaljerat information vi får av dig. Hur lång tid det tar tills mig.v ska börja med oktober 2014 ansökningar tror du?

• z h

Alltså vi är bortglömda. Vad ska man kunna göra för att någonting ska hända? Varför jobbar de inte med besluten? Och de personal som plockar bara enkla fall, har mig.V ingen tillsyn på sina personal? Helt jobbigt att man bara ger UT till folk som har ansökt mycket mycket efter oss. Gör de så för att det är svårt för de ( då kan de söka efter annat jobb) eller kanske de ger för folk som de känner? Eller kanske får vissa personal mutor? Man vet aldrig, men någoting orättvist sker, det ör jag säker på.

• z h

Hej Smilla75.

Jag har redan fått nästan samma svar av mig.V. De sade också att vissa fall är "solklara" och för det kan de få snabb beslut. Jag har vidare diskuterat med de att mitt fall är solklar och inga kompletteringar behövdes tills nu och vi har inte speciella saker som kan leda till försening (två personal har redan bekräftat det ). Men jag får alltid samma svar tillbaka som " varje ärende är unikt" och jag säger "inte de som jag känner och fått besked tidigt för de själva påstår att de har ingen förtur eller situationer som leder till priotering". Då blir de alltid sura när jag säger så! Jag förstår att det är jobbigt och hålla på med en diskussion via telefon, men det är p.g.a. deras ologiska svar och den orättvisan som vi utsätts för. Jag har också sagt till flera personal om det är så att vår ansökan inte är tydlig för er så är jag beredd att komplementera eller bli intervjuad ansikte mot ansikte. Men då hänvisar de igen till kö systemet och då är det inte lönt att gå tillbaka till samma punkt och säga "hallå men ni påstod att det var solklara ärenden som fick besked tidigt!"

• z h

Fast många av de som fick UT inte är ens gifta eller har bott tillsammans i två år. Jag och min man förlovades sedan 2012 och gifte oss i 2014. Så ändå om vi inte har bott tillsammans mer än två år men vi är gifta och vi har aldrig varit gifta innan. Vårt äktenskap är också registrerat båda i hemlandet och i skatteverket i Sverige. Så jag har skickat all dokument som visar det.

fsecure22 skrev 2015-11-02 19:36:59 följande:

Jag upplever att solklart är att du är gift och bott tillsammans med din partner under minst två år utanför Sverige men inom Schengenområdet. Att aldrig någon av er varit gift tidigare.  Att ingen av er någonsin sökt om uppehållstillstånd tidigare i något land och att någon av er är svensk medborgare sedan födseln.

Har du en annan uppfattning?

Det betyder att solklara fall är försvinnande få.

• z h

Tack Smilla för din förtydligande. Jag har ofta berättat för personalen när jag ringer att jag inte har sett min man sedan vi gifte oss båda p.g.a. ekonomiska orsaker och läget i Irak, fast har inte skickat någon mail som förtydligar det. Tror du att jag behöver det?

Lite synd att seriösa förhållanden blir offer p.g.a. de folk som utnyttjar för att få uppehållstillstånd. Det var egentligen jag som krävde av min man att han ska bo i Sverige, då jag har bott här sedan min barndom och mina studier är här och allt jag är van vid. Nu är min man så trött på att vara så länge borta från varandra och det är jag med, så han sade att vi får vänta till December, händer det inget så får du istället bo med mig. För mig är första valet är att bo med honom vart än han bor, för jag klarar inte vara utan honom. Men det är inte det vi önskar, svårt att bo i ett samhälle man inte har levt så mycket i där mycket påtryck pågår, oro i läget, kan inte leva lika självständigt som man gör här, jag kommer och förlora mina studier m.fl. Det är saker som inte är lätta att tåla. Så hur kan man bevisa för Mig.V att vi vill kunna välja det plats vi känner oss trygga i, men vi prioterar inte platsen före vår liv ihop?

• z h

Tur att de inte kräver att man reser till oroligt land med. Tack för att du ger av din tid.

Smilla75 skrev 2015-11-03 18:59:26 följande:

Irak är ett sådant land dit man inte kan förvänta sig att referentpersonen reser, delar av Kurdistan möjligen undantaget (även Syrien, Eritrea, delar av Somalia och Afghanistan). Därför tycker jag inte det är nödvändigt att komplettera i den delen. Ni är gifta, skulle seriositeten av någon anledning vara ifrågasatt så blir du kallad till intervju och kan göra förklaringar då.

Att flytta till Irak som kvinna och i dagens läge förstår jag verkligen att du inte vill. Kanske har ni möjlighet att ses i Turkiet? Dit kan du resa billigt och det minskar möjligheten att det uppstår tvivel om allvaret i relationen.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid