• Hoppfullt

Råd o tips inför IVF i Danmark

Hej! Jag och min flickvän har under det senaste året gjort sammanlagt 5 inseminationer i Danmark, (jag har gjort 3 st och hon har gjort 2 st). Det börjar kännas tröstlöst och dyrt med alla misslyckade inseminationer så vi har börjat fundera på IVF istället då oddsen att lyckas ser bättre ut. Väntetiden för att få hjälp i Sverige är minst 2 år till eftersom vi bor i Göteborg och var sega med att ställa upp oss i kö, vilket jag ångrar varje dag. Så det lutar mot att göra även IVF i Danmark.

Eftersom vi inte precis blir yngre skulle jag vilja ha råd och hjälp med hur man ska gå vidare med IVF tankar. Gärna tips både på var man skall göra IVF (Triangeln verkar populärt här på Familjeliv), och framförallt tips på gynekologer i göteborgsområdet som kan hjälpa oss med undersökningar och medicinkostnader. Tycker ni man skall köpa 3-pack eller 1 IVF i taget?

All information uppskattas! :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Råd o tips inför IVF i Danmark
  • Gaytjej

För oss var det en trygghet med ett trepack, men med facit i hand så behövdes det ju inte... Jag kan tänka mig att många av oss som inte har samma historia av infertilitet som heteropar har har en ganska så stor chans att bli gravid och/eller få ett gäng embryon till frysen.

Vi är ett av de många FL-tjejpar som fått behandling på Trianglen och vi är nöjda med såväl bemötande, behandling och resultat. Jag hade 10 misslyckade DI:n i bagaget när jag kom dit och jag fick ut över 30 ägg på lägsta hormondosen, 27 kunde användas och 15 blev befruktade och jag blev sedan gravid på första försöket både första gången och andra gången med FET för syskon.

Copenhagen Fertility Center (fd Nordica) har vi inte lika goda erfarenheter av och jag vet iaf två par till som delar vår uppfattning.

Max 6 ins brukar de danska läkarna rekommendera att man gör innan man går över till IVF. Statistiken talar för att man inte ska försöka mer än 8 ggr - men upp till dess kan man faktiskt göra det. Hade jag gjort om vår resa så skulle jag inte gjort fler än 4-5, man får ju som ni har gjort känna efter hur det känns mentalt också!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • lillaregnbågsbebis

Hej!

Har nästan samma erfarenheter som gaytjej .

Gjorde 7 inseminationer i Danmark innan vi gick över till IVF.

Köpte 3-pack på triangeln, 30 blåsor varav 24 ägg och 19 som blev befruktade. Blev gravid på första försöket och ett litet gäng i frysen!

Är nöjd med allt på triangeln, kan verkligen rekommendera!

Ångrar bara en sak, och det är inseminationerna, borde hoppat på IVF-tåget direkt!

Det är ju lite trixigare med mediciner, ultraljud osv. Hade hjälp av två läkare (bor också i Gbg). Inbox mig så kan jag tipsa dig om dessa.

Lycka till!

• Hoppfullt

Tack för svaren! Det låter som att era upplevelser är ganska lika och jag kan förstå att det känns tryggt att köpa ett 3-pack. Skönt att veta att man har flera försök på sig...

• jemaso

Hej! Puffar lite för den här tråden då det ev blir ivf i Danmark här framöver och skulle verkligen behöva tips på "stödygynekolog" (eller vad man skall kalla det) på hemmaplan - gbg i vårt fall. Tacksam för tips! 

• Sally Cinnamon

Hej och puff i en jättegammal tråd! Vet ni någon mer än Anders Barth i Gbg? Vi är ett heteropar som behöver hjälp. Några andra tips?

• Calliope
    Sally Cinnamon skrev 2015-10-09 11:15:32 följande:

Hej och puff i en jättegammal tråd! Vet ni någon mer än Anders Barth i Gbg? Vi är ett heteropar som behöver hjälp. Några andra tips?

Jag bor i Mölndal och går på Varmbadhusets gyn i Varberg. Vet att Göteborgsområdet kan vara svårt att hitta en hjälpsam gyn. Jag betalar 1000 kr för vul men jag får de danska medicinerna översatta  och betalar på så sätt till högkostnadspriset.

• Sally Cinnamon
    Calliope skrev 2015-10-10 17:19:24 följande:
    Jag bor i Mölndal och går på Varmbadhusets gyn i Varberg. Vet att Göteborgsområdet kan vara svårt att hitta en hjälpsam gyn. Jag betalar 1000 kr för vul men jag får de danska medicinerna översatta  och betalar på så sätt till högkostnadspriset.

Tack för tips. Känns lite långt med Varberg men nöden har ingen lag. Bra med receptöversättning, kan bli rejält dyrt annars ju!
    Mkt tacksam för fler tips om någon vet nån. Även annat som kan vara bra att tänka på.
    Hur länge har nu behövt vara i DK per månad, ca tre dar eller mer?
  • Calliope
    Sally Cinnamon skrev 2015-10-11 10:14:34 följande:
    Tack för tips. Känns lite långt med Varberg men nöden har ingen lag. Bra med receptöversättning, kan bli rejält dyrt annars ju!
    Mkt tacksam för fler tips om någon vet nån. Även annat som kan vara bra att tänka på.
    Hur länge har nu behövt vara i DK per månad, ca tre dar eller mer?
    På min förra IVF åkte jag ner till Danmark för äggplock sedan åkte jag hem igen och ner två dagar senare för återföring. Denna gången tänker jag stanna dagarna mellan äggplock och återföring och får på så sätt en liten minisemester.
  • Sally Cinnamon

Låter trevligt! Bra om man har möjlighet att göra det här till en mysig upplevelse, inte enbart praktiska bestyr.
    Går du på Trianglen, Storken eller var?

• Biet

Har ni funderat på att söka efter någon privat donator för heminsemination som allternativ till Dk?

• Sally Cinnamon
    Biet skrev 2015-10-14 00:06:01 följande:

Har ni funderat på att söka efter någon privat donator för heminsemination som allternativ till Dk?

Nej. Inte intresserad av insemination, men även om jag hade varit: ABSOLUT inte intresserad av juridiskt trassel eller eventuella sjukdomar. Vill ha en kontrollerad process för både familjens och donatorns skull.
  • Calliope
    Biet skrev 2015-10-14 00:06:01 följande:

Instämmer med Sally Cinnamon.
  • Calliope
    Sally Cinnamon skrev 2015-10-13 23:27:00 följande:

Låter trevligt! Bra om man har möjlighet att göra det här till en mysig upplevelse, inte enbart praktiska bestyr.
    Går du på Trianglen, Storken eller var?

Jag går på Vitanova. Ligger i centrala Köpenhamn, ca 10 min promenad från tågstationen. Jag gillar kliniken. De är professionella, svarar alltid snabbt på mejl och det är en trevlig och mysig atmosfär. Priserna är ungefär det samma som på andra kliniker men de är lite dyrare än tex CFC.

Något jag tycker är bra att de har ett eget lager av donatorsäd (både öppna och anonyma).  Men vill man absolut beställa en donator från någon av de stora spermabankerna går det också bra.
  • Sally Cinnamon

Hur går det för dig Calliope? Här drar vi igång med långa metoden IVF i januari. Känns ganska spännande! Inte bestämt än om det blir trepack eller bara ett försök.

• Calliope
    Sally Cinnamon skrev 2015-12-25 23:29:32 följande:

Hur går det för dig Calliope? Här drar vi igång med långa metoden IVF i januari. Känns ganska spännande! Inte bestämt än om det blir trepack eller bara ett försök.

Jag åkte ner till Danmark i november och gjorde en IVF men testade tyvärr negativt. Nu i januari blir det frysförsök. Vid båda mina IVF-er har jag köpt ett försök (den första lyckades men inte den andra) och jag har fått embryo till frysen (IVF1: 4 till frysen, IVF2: 6 till frysen).
  • Sally Cinnamon
    Calliope skrev 2015-12-26 08:37:09 följande:
    Jag åkte ner till Danmark i november och gjorde en IVF men testade tyvärr negativt. Nu i januari blir det frysförsök. Vid båda mina IVF-er har jag köpt ett försök (den första lyckades men inte den andra) och jag har fått embryo till frysen (IVF1: 4 till frysen, IVF2: 6 till frysen).
    Vi har ett lyckat ivf-försök (som blev ett barn) och ett lyckat frysförsök som dock blev mf. Alltså 100% resultat ...kanske vågar chansa på bara ett försök men kanske skönare psykiskt att veta att det finns fler försök längre fram om det misslyckats. Får se hur rika vi känner oss i januari.
    Lycka till med ditt nästa försök!
Svar på tråden Råd o tips inför IVF i Danmark