• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:
    Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

Det handlar om barn på 13-15 år. En del av dessa är säker mogna nog, har tid och har en sådan levnadssituation att det är fullt möjligt för dem att tjäna en mindre summa pengar om de vill. Här handlar det dock om många tusentals kronor och man är tvingad att jobba för att klassen ska kunna åka. Hur kommer eleverna behandla de som inte kan, pga tex social fobi, sjukdom, funktionsnedsättning, bristande stöd hemmifrån, eller annat skäll? Finns det inte en stor risk att dessa barn ses som "svarta får" av övriga elever? Ska man tvinga dessa elver att stanna hemma? Jag tror du glömmer vilka olika förutsättningar barn i 7 kan tänkas ha det.
  • En blå giraff
    PinkSugar skrev 2014-01-14 18:40:19 följande:
    Hade det blivit roligare för henne om resten av klassen inte fick åka pga att hon inte hade råd? Det hade snarare kunnat ge ännu mer traumatiska minnen pga arga klasskamrater
    Kanske hade varit roligare om de gjort en enklare resa som alla kunde delta i?
  • PinkSugar
    En blå giraff skrev 2014-01-14 18:43:21 följande:
    Kanske hade varit roligare om de gjort en enklare resa som alla kunde delta i?
    Vill 24 elever resa utomlands på klassresan så kommer det inte bli roligt att istället åka till det lokala badhuset bara för den 25:e vill det. 
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.

Alla har inte lika mycket energi som du och dina syskon. Alla kommer inte klara att jobba extra och tjäna minst 8000kr och nedåt har tid och ork till skolan. Människor är individer och jag hoppas att det inte är du som är läkare om du inte inser detta.
  • sextiotalist
    PinkSugar skrev 2014-01-14 18:45:49 följande:
    Vill 24 elever resa utomlands på klassresan så kommer det inte bli roligt att istället åka till det lokala badhuset bara för den 25:e vill det. 
    Eftersom nu inte skollagen tillåter att man har aktiviteter som ska kosta något under skoltid (mer än mindre kostnader), så får man acceptera att man inte kan kräva att göra sådana resor som i TS. Om det ska vara en klassresa under skoltid, så ska alla ha rimlig möjlighet att följa med, annars får man göra resan utanför skoltid
  • EllisBell

Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.

• PinkSugar
    sextiotalist skrev 2014-01-14 18:50:14 följande:
    Eftersom nu inte skollagen tillåter att man har aktiviteter som ska kosta något under skoltid (mer än mindre kostnader), så får man acceptera att man inte kan kräva att göra sådana resor som i TS. Om det ska vara en klassresa under skoltid, så ska alla ha rimlig möjlighet att följa med, annars får man göra resan utanför skoltid
    Vi hade våra skolresor på helger/loven iallafall. Ville man inte/hade man inte råd fick man stanna hemma. Konstigare än så var det inte
  • Louise
    isolande skrev 2014-01-14 15:35:29 följande:
    Jo, man kan hitta på roliga saker, men inte under parollen "skolresa" som skall föregås av gemensamma klassaktiviteter och sedan bearbetas i grupparbeten på skoltid!  Man gör en resa med några kompisar, punkt. Förberedelser och prat om den efteråt sköts privat på fritid.

Håller med! Finns väll ingen anledning till att ungarna inte kan ha lika kul om ett gäng vänner sparar pengar och sticker på en resa tillsammans.
  • Louise
    Selfish Geene skrev 2014-01-14 15:52:00 följande:
    Det är stor skillnad mellan att tvingas jobba på fritiden eller betala med egna pengar till en fritidssysselsättning som en fotbollsförening eller liknande och att tvingas jobba på fritiden eller betala för att delta i aktiviteter i den obligatoriska GRUNDSKOLAN! Barnet kan inte avstå från sin grubdskoleurbildning även ingen skulle vilja och därför ska alla delar av utbildningen vara avgiftsfri!

Hålle med! Visst känns det tokigt att behöva påpeka något så självklart som det du skrev just nu.
  • sextiotalist
    PinkSugar skrev 2014-01-14 18:56:21 följande:
    Vi hade våra skolresor på helger/loven iallafall. Ville man inte/hade man inte råd fick man stanna hemma. Konstigare än så var det inte
    Och ett ypperligt tillfälle att skapa utanförskap. Kalle får stanna hemma, för Kalles föräldrar har inte råd, pappa är sjukpensionär och mamma arbetslös, tre syskon har han också, men vi struntar i det. Vi har roligt i varje fall
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!