• Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:01:21 följande:
    Min dotter är 8 och säljer både kakor och andra grejer till hennes idrottsklubb, och det är verkligen inte vi som köper de grejerna, varför skulle vi? Hon får helt enkelt gå runt och sälja det själv. Många klasser brukar stå utanför mataffärer och sälja hemlagat, kan inte ni göra det?

Skulle aldrig i livet låta min 8 åring gå omkring o sälja saker. Verkligen aldrig.
    I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:17:13 följande:
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.
    Nåja, det har vi inte heller gjort. Men å andra sidan så har vi inte hamnat i en sådan situation heller. Min tonåring har inte varit intresserad av organiserade aktiviteter och när sambons barn höll på med detta (under 90-talet) så var det inga krav på insamlingar heller. Men å andra sidan slutade de i mellanstadiet båda två, för de ville inte ägna all sin lediga tid åt aktiviteterna
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:17:13 följande:
    Och jag tycker att det är skrämmande att föräldrar "tar över" och säljer åt dem/köper allt själv. Att lära barn att ta ansvar är viktigt enligt mig.

DET är en helt annan sak. Men 8 åringar ska knappast vara tvingade att ansvara för försäljning. Jag skulle aldrig heller som förälder köpa saker av mitt barn.
    I kinamockaskogen.....
  • kaffeamanda
    straw2008 skrev 2014-01-14 08:22:40 följande:

DET är en helt annan sak. Men 8 åringar ska knappast vara tvingade att ansvara för försäljning. Jag skulle aldrig heller som förälder köpa saker av mitt barn.
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.
  • sextiotalist
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:25:35 följande:
    Varför inte? Det gjorde jag och det har lärt mig värdet av pengar. Kommer absolut att fortsätta med det till mina barn. Vill man ha saker så får man arbeta för dem.

Jag håller med Straw, jag skulle aldrig skicka runt ett såpass så litet barn. för övrigt ogillar jag sådan försäljning, så vårt barn har inte fått göra sådant alls, inga jultidningar, majblomman fick han sälja, men det var allt.

Bettleri undanbedes hemma hos oss.

Däremot så har vårt barn, numera tonåring, fått tjäna pengar på annat sätt, t.ex röja tomten vid stugan och typ sådana arbeten
  • EllisBell
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-14 07:53:27 följande:
    Det handlar om 13-15-åringar. Stor skillnad mot en 17-åring. Dessutom vill jag att mina barn lägger sin tid på skolarbete så att de har en bra bas inför högskolestudierna.
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
  • iknasi

Det är väl tonåringarna som ska jobba för sin resa och inte föräldrarna. ?

I högstadiet så gjorde vi ett klasskonto där varje elev fick föra över x summa per månad ( vad man nu har kommit överens om) och bullförsäljning, loppis ect var ju extra slantar till resan. Ex restaurang besök ect

• Wik

När jag gick i 9an åkte vi utomlands med klassen. Det var ingen som behövde betala ur egen ficka (mer än eventuella fickpengar). Även föräldrarna som åkte med fick resa, boende och mat betalt. 

Vi hade sparat sedan...6an kanske och om man bara är lite kreativ så behöver det inte ta särskilt mycket tid från annat viktigt heller. Jag minns tex att vi blad annat krattade tomten åt ett större företag. Det är stor chans att flera av föräldrarna har kontakter.
    Vi hade även en del shower/uppvisningar och sådant (jag gick i en teater/musik-klass) och där var det väl en del föräldrar som betalade inträde och köpte fika, men det var inga stora summor det handlade om.  
    Det var alltså ingen som var tvungen att ta något eget jobb utan det var en sak som vi gjorde ihop som klass och det var faktiskt otroligt bra för sammanhållningen.  

Det jag vill komma fram till är att det var en fantastisk upplevelse och jag är otroligt glad över att jag fick vara med om det. Jag skulle ge det en chans, men jag skulle kräva att klassen samlade ihop till det tillsammans och inte blev "lämnade med en hög salami som är omöjlig att sälja annat än till familjen". 

• sextiotalist
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
    Men det är inte som när vi växte upp. Båda jag och min syster gick natur, nu har vi barn som går natur och vi märker skillnaden. Det är ett tuffare tempo idag. Visst, det finns topppresterande elever, som inte behöver lägga ner mycket tid på sina studier. Men de flesta behöver plugga och ägna tid åt studierna.,

Jag har också arbetat sedan jag gick i nian och slutade som civilingenjör.

Jag förhörde min tonåring på biologi igår, och nej, vi var inte ens i närheten av vad som krävdes när jag gick i gymnasiet
  • straw2008
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 08:25:35 följande:

Vill verkligen inte skriva det men du är aldrig orolig för att ditt barn ska försvinna ? Att något ska hända?
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!