• Alexi

Hur gör ni med hämtning och lämning?

Vi jobbar båda 87 procent, kontorstider med flex, en knapp timmes restid enkel väg.

En av oss lämnar 7.40 och den andra hämtar kl 15.30, vem som hämtar och lämnar bestäms från dag till dag beroende på vad man har för möten mm på jobbet.

• Alexi

Ni där båda jobbar heltid och ändå lämnar jättesent eller hämtar tidigt, det måste ju innebära att ni gör ert jobb på andra tider, på kvällar/helger osv eller när får ni ihop era 40 timmar i veckan?

• Alexi

Mandelskorpan: vi har flex och går omlott (en börjar kl 07) och jobbar deltid båda två (87 procent), och våra barn går ändå ca 7.30-15.30, det är därför jag inte fattar hur andra som jobbar heltid får ihop kortare tider på dagis plus heltidsjobb... Vi har relativt lång restid (45-60 min enkel) men ändå.

• Alexi

Ja det är helt ok tider men vi vill nog helst inte jobba deltid i tio år till, det kostar ju så mycket pengar och vi gör ju båda två samma jobb som om vi jobbade deltid. Vi har båda två 40-timmarsvecka. Men jag förstår inte hur vi ska kunna gå upp på heltid så småningom och ändå ha hyfsat vettiga tider, därav att jag inte får ihop hur andra gör.

• Alexi

Vi har ju skjutit på tiderna så att en jobbar 7-14.30 (och tidigare än så är svårt att gå från jobbet pga alla möten) och en jobbar ca 9-16.30. Och just för att man behöver vara tillgänglig på jobbet också gör att man inte kan jobba för konstuga tider. Plus att vi skulle vara vrak om vi gick upp 05 ofta, det går inte.

Frukost på dagis har vi valt bort, då måste de vara där redan 07.15 och jag tycker det är bra att de äter hemma.

De trivs ju på dagis så att någon barnvakt skulle hämta ser jag inte riktigt poängen med. Det är ju oss föräldrar man vill ge dem tid med.

• Alexi

Jobstå ut ett tag gör vi absolut. Men vid vilken ålder är det ok för barn med längre dagar, tex att gå till halv fem?

• Alexi
    Catti41 skrev 2014-03-05 19:55:38 följande:

Ja, vi jobbar ofta nån timme på kvällen. Men vi har också såna tjänster där det inte spelar nån roll hur mkt vi jobbar bara vi gör det som ska göras, och vi är båda snabba så vi jobbar nog inga 40timmars veckor direkt. Jag brukar snitta på 35. Men nån kväll i veckan sitter jag kanske till,23 när barnet lagt sig.
    Har era chefer sagt att ni inte behöver jobba 40 timmar om ni gör det ni ska? För i de flesta kvalificerade jobb kan man ju alltid göra lite mer, läsa på lite till, utreda lite mer osv...
  • Alexi

Mandelskorpan: tack för input! Det är inte aktuellt just nu men om några år kanske så då är det jättebra med sån input. Jag håller med om att tiden hemma blir för kort på kvällen om man hämtar för sent.

Dock börjar vår äldsta förakoleklass i höst och sen om några år är det väl knappt ens möjligt med frukost där. Så har man flera barn med lite åldersskillnad så löser ju inte frukost där saken.
    En grej med skolstart är också hämta och lämna på två ställen, kommer ta minst 15-20 min längre varje tillfälle med att gå mellan.

Men justera tiderna lite skulle förstås göra skillnad och när barnen blir större kanske de klarar middag lite senare.

Det där med förtroendetid upplever jag att de som har sällan jobbar mindre än 40 h, snarare mer...

Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?