Alexi skrev 2014-03-06 06:42:14 följande:
Mandelskorpan: tack för input! Det är inte aktuellt just nu men om några år kanske så då är det jättebra med sån input. Jag håller med om att tiden hemma blir för kort på kvällen om man hämtar för sent.
Dock börjar vår äldsta förakoleklass i höst och sen om några år är det väl knappt ens möjligt med frukost där. Så har man flera barn med lite åldersskillnad så löser ju inte frukost där saken.
En grej med skolstart är också hämta och lämna på två ställen, kommer ta minst 15-20 min längre varje tillfälle med att gå mellan.
Men justera tiderna lite skulle förstås göra skillnad och när barnen blir större kanske de klarar middag lite senare.
Det där med förtroendetid upplever jag att de som har sällan jobbar mindre än 40 h, snarare mer...
Vi har vår äldsta i förskoleklass i år. Nu har vi sån tur att det är ett stenkast mellan fritids och dagis men det är ändå mer pyssligt än när man slängde in alla på samma ställe. Alla äter frukost på fritid/dagis än så länge. Äldsta går gärna hem med kompis från fritids och då blir det ju hämtning bara på dagis. Så kommer äldsta hem från kompis vid 18. Men då får man ju träffa henne lite mindre den dagen så bara någon gång i veckan tycker jag det är OK.
Sen har vi aktiviteter också. Så en dag hämtar jag kl 15 och tar med alla barnen på aktivitet. Det funkar bra. Blir lite snärjigt med middag bara men har man förberett och är båda hemma så går det fort.
Har också någon gång ibland hämtat med bil och åkt direkt och handlat med alla barnen för att slippa ha det på helgen. Våra barn är vana vid att handla så det är inget problem att ha dem med och åka själv till affären.
Oreglerad arbetstid brukar ofta betyda obegränsad arbetstid, ja. Man ska inte ta ett sådant jobb om man inte själv kan sätta gränser. Men det finns ändå både för och nackdelar med det.