Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Hur gör ni med hämtning och lämning?

Alexi skrev 2014-02-19 07:16:54 följande:
    Ni där båda jobbar heltid och ändå lämnar jättesent eller hämtar tidigt, det måste ju innebära att ni gör ert jobb på andra tider, på kvällar/helger osv eller när får ni ihop era 40 timmar i veckan?

Vi har flextid så den som inte lämnar åker jättetidigt, innan familjen vaknat. Jag är som regel på jobbet vid 6 (kontorsjobb). Den som lämnar kan jobba mer "vanlig" kontorstid, ca 8-17. Sen så anpassar vi vem som lämnar/hämtar beroende på möten på jobbet osv.
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 08:07:08 följande:
    Mandelskorpan: vi har flex och går omlott (en börjar kl 07) och jobbar deltid båda två (87 procent), och våra barn går ändå ca 7.30-15.30, det är därför jag inte fattar hur andra som jobbar heltid får ihop kortare tider på dagis plus heltidsjobb... Vi har relativt lång restid (45-60 min enkel) men ändå.
    När barnen var små jobbade jag ca 6-14. 37h = heltid på det jobbet, tog som regel kort lunch med matlåda. Barnen gick 9-15 då. Men det är väl svårt om båda har 40h vecka.

En del kompisar har någon annan som hämtar en dag/vecka så att båda kan jobba på kanske till framåt 18. Då får man ju några fler timmar den dagen. Man får trixa o fixa lite.....

7.30-15.30 är väl helt OK tider? Vill ni gå upp till heltid?
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 08:17:52 följande:
    Ja det är helt ok tider men vi vill nog helst inte jobba deltid i tio år till, det kostar ju så mycket pengar och vi gör ju båda två samma jobb som om vi jobbade deltid. Vi har båda två 40-timmarsvecka. Men jag förstår inte hur vi ska kunna gå upp på heltid så småningom och ändå ha hyfsat vettiga tider, därav att jag inte får ihop hur andra gör.

Nä 10 år verkar ju lite tufft....... :-P

Kan ni skjuta arbetstiderna så att en börjar extra tidigt och en istället jobbar lite senare? Äter barnen frukost på dagis/fritids? Om inte så kan man ju överväga det - då går det snabbare på morgonen. Kanske finns det någon tonåring/granne/släkting/annan förälder som kan ta hem barnen en dag/vecka och ha dem ett par timmar?
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 08:30:31 följande:
    Vi har ju skjutit på tiderna så att en jobbar 7-14.30 (och tidigare än så är svårt att gå från jobbet pga alla möten) och en jobbar ca 9-16.30. Och just för att man behöver vara tillgänglig på jobbet också gör att man inte kan jobba för konstuga tider. Plus att vi skulle vara vrak om vi gick upp 05 ofta, det går inte.

Frukost på dagis har vi valt bort, då måste de vara där redan 07.15 och jag tycker det är bra att de äter hemma.

De trivs ju på dagis så att någon barnvakt skulle hämta ser jag inte riktigt poängen med. Det är ju oss föräldrar man vill ge dem tid med.

man vänjer sig vid att gå upp 5..........

Poängen med barnvakt kan kanske vara att man har någon annan som gärna vill träffa barnen regelbundet, mormor/morfar/farmor tex. Nu har inte vi någon nära men flera kompisar har morfar, farmor t.ex. som hämtar regelbundet.

Annars är det kanske bara att stå ut ett tag. Barnen blir ju snabbt större. 
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 20:55:49 följande:
    Har era chefer sagt att ni inte behöver jobba 40 timmar om ni gör det ni ska? För i de flesta kvalificerade jobb kan man ju alltid göra lite mer, läsa på lite till, utreda lite mer osv...

På ett tidigare jobb hade jag sk oreglerad arbetstid. Då gör man det man ska, ta det 35h en vecka, fine, tar det 45h en annan vecka, bad luck.
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 17:01:37 följande:
    Jobstå ut ett tag gör vi absolut. Men vid vilken ålder är det ok för barn med längre dagar, tex att gå till halv fem?

Svårt att svara på, beror på hur barnet är, hur dagen är upplagd. Man får nog prova och utvärdera. Våra barn fixar det men jag tycker kvällen hemma blir för kort, hämtar ogärna så sent.

Med de tider du nämnt tidigare så skulle ni kanske kunna gå upp lite i tid med samma dagistider om den som jobbar sent jobbar till 17.00 istället för 16.30.

Samt att överväga att lämna så de äter frukost på dagis. Det var 7.15 istället för 7.30? Men frukost hemma tar tid, eller i alla fall våra barn behöver gott om tid för måltid. Så även om ni behöver lämna tidigare kanske barnen kan väckas senare och därmed lägga sig lite senare. Så får ni mera tid på kvällen tillsammans med era barn.

Det är ett evigt fixande för att få tider att gå ihop och vill man gå upp i tid måste man göra avkall på något.
  • Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-06 06:42:14 följande:
    Mandelskorpan: tack för input! Det är inte aktuellt just nu men om några år kanske så då är det jättebra med sån input. Jag håller med om att tiden hemma blir för kort på kvällen om man hämtar för sent.

Dock börjar vår äldsta förakoleklass i höst och sen om några år är det väl knappt ens möjligt med frukost där. Så har man flera barn med lite åldersskillnad så löser ju inte frukost där saken.
    En grej med skolstart är också hämta och lämna på två ställen, kommer ta minst 15-20 min längre varje tillfälle med att gå mellan.

Men justera tiderna lite skulle förstås göra skillnad och när barnen blir större kanske de klarar middag lite senare.

Det där med förtroendetid upplever jag att de som har sällan jobbar mindre än 40 h, snarare mer...
    Vi har vår äldsta i förskoleklass i år. Nu har vi sån tur att det är ett stenkast mellan fritids och dagis men det är ändå mer pyssligt än när man slängde in alla på samma ställe. Alla äter frukost på fritid/dagis än så länge. Äldsta går gärna hem med kompis från fritids och då blir det ju hämtning bara på dagis. Så kommer äldsta hem från kompis vid 18. Men då får man ju träffa henne lite mindre den dagen så bara någon gång i veckan tycker jag det är OK.

Sen har vi aktiviteter också. Så en dag hämtar jag kl 15 och tar med alla barnen på aktivitet. Det funkar bra. Blir lite snärjigt med middag bara men har man förberett och är båda hemma så går det fort.

Har också någon gång ibland hämtat med bil och åkt direkt och handlat med alla barnen för att slippa ha det på helgen. Våra barn är vana vid att handla så det är inget problem att ha dem med och åka själv till affären.

Oreglerad arbetstid brukar ofta betyda obegränsad arbetstid, ja. Man ska inte ta ett sådant jobb om man inte själv kan sätta gränser. Men det finns ändå både för och nackdelar med det.
Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?