hope27 skrev 2014-02-12 00:06:32 följande:
Tack för ditt svar =) Beklagar så hemsk mycket. Jag tror du har helt rätt, man får nog känna efter hur det känns. För jag har nog aldrig hört från läkare så många olika svar på en fråga. Har nog nästan kommit fram till att jag helt enkelt ska försöka känna efter på kroppen och psyket hur det känns efter första mensen. Och känns det bra så kör vi nog på direkt. Rädslan är precis som du skriver att det ska ta tid och all den oro som det kommer medföra. Men samtidigt när jag läser ditt inlägg så blir jag lite glad, för även om det tar tid så kommer det förr eller senare. Och ni lyckades till slut =) Tog det ungefär den tiden att bli gravid tidigare också, eller upplevde du att kroppen på något vis förändrats, att de tog längre tid efteråt än tidigare? Och kanske men dum fråga, men kände du mycket oro under den nya graviditeten? Är så orolig för att jag inte kommer kunna slappna av. Jag var redan stressad under denna graviditet (pga jobbet) och i mina tankar känner jag ständig skuld för att min stress skulle ha inverkat på graviditeten och att det var mitt fel att min pojke fick en hjärtmissbildning. Läkaren sa att det finns ingen chans i världen att jag har orsakat detta, men hjärnan tänker inte logiskt när man är i chock och sorg. Jag känner igen mig så i det du skriver, känner jag har hur mycket kärlek att ge, vill ha och älska ett barn. Men jag har inget barn att ge det till. Känner mig som en mamma men utan ett barn. Det skapar en enorm ångest. Kram =)
För det första, om du känner dig som en mamma så ÄR du en mamma, en mamma till en änglabarn! Det kan ingen ta ifrån dig. Jag var väldigt frustrerad och arg och rädd att jag inte skulle bli gravid igen. Jag blev gravid på första försöket med vårt änglabarn, så jag trodde att det skulle gå fort. Men det var ju vår lille pojke (som nu är 7 månader) som vi väntade på! Jag fick utslag på ägglossningstest två månader efter. Så egentligen kan man väl säga att det tog 8 månader. Helt inom det normala (men jobbigt ändå)! Kan kanske ha lite med min ålder att göra (skulle fylla 33 när vi förlorade sonen). När jag väl blev gravid så var jag naturligtvis världens lyckligaste! Men så rädd! Jag gick hos kurator både efter missfallet ( han räknas som missfall, var 21+2 veckor) och under den nya graviditeten. Jag accepterade rädslan, den fanns där bara liksom, kunde inte göra mig av med den. Och du, det var INTE ditt fel, du kan INTE ha orsakat det. Jag kände samma sak, att jag hade gjort något fel, något som dom inte kunde se. Jag kan ibland känna lite av det fortfarande, men jag har accepterat att jag i vilket fall som helst inte kunde ha gjort något annorlunda. För vad jag än eventuellt gjorde fel (vilket jag ju inte gjorde) så kunde jag inte hjälpa det. Blev lite invecklat, men hoppas du förstår. Herregud, kvinnor blir ju gravida och föder barn mitt under pågående krig! Det kommer att gå bra för dig/er, det är en resa du är på just nu, bara att åka med! Kram