• madameandersson

Min son slåss emellanåt och vi står handfallna.

Hej!

Jag har en son som är lite över 3 år och världens goaste när han sätter den sidan till, men sen så har han även en annan.

Det är nämligen så att min son slåss på dagis, inte varje dag men nästan. Oftast kommer det från ingenstans. Han kan sitta och leka med några av sina kompisar och helt plötsligt bara slå till dem.

Personalen har även sagt att han är som "lugnast" på morgonen innan frukost och på eftermiddagen, och just vid dom tidpunkterna är det inte så mycket barn.

Jag lever ihop med pappan och vi står helt mållösa. Vi vet verkligen inte vad vi ska göra. Både vi och personalen har flera gånger förklarat för honom att man inte får slåss och han just för den stunden verkar han förstå, men sen är det som att efter 5 minuter som bortblåst. Personalen har även berättat att de brukar "ta undan" honom och försöka prata/förklara (vilket vi är helt ok med då vi anser att om vår son gjort något fel ska man säga åt honom) men ibland så slår börjar han gråta och slår personalen i samband med detta.

Vår son var även lite sen med talet (inget fel så att säga, det tog bara ett tag innan han "kom igång" ordentligt) och både jag och pappan har vid flera gången blivit "vittnen" till att vår son fått skäll när han bråkat med någon av sina kompisar och fått skulden för en del olika grejer. Min poäng med detta är att hans kompisar dragit nytta av och rent sagt "ljugit" om att det var vår son som gjorde si och så, fast det i själva verket var kompisen. Det kompisarnas föräldrar inte vet är att oftast (inte i alla fall men oftast) så gör vår son det "andra" slaget, dvs att någon vart elak mot honom först. Kan detta vara en bidragande faktor? Att han "bara sådär" kan slå till någon? 

Jag vill poängtera att vi INTE tar honom i försvar för att han slåss!

Även hemma sker det ibland, dock inte lika mycket som det har gjort. Såklart säger vi till honom även då och ibland får han gå in på sitt rum (vi är utanför/i rummet intill) alternativt sitta en stund i trappen. Vi är även väldigt noga med att han ska säga förlåt.

Jag tror nog att trotsen har stor del i det hela, men kan det enbart vara trots?

Så är det någon om har varit/är i samma situation som kan komma med tips/råd, för vi vet verkligen inte vad vi ska göra och både jag och pappan mår verkligen dåligt över detta.

• Svar på tråden Min son slåss emellanåt och vi står handfallna.
  • En blå giraff

Ni kan nog inte göra så mycket mer än det ni gör, d.v.s försöka förklara att det är fel att slåss. Sen ligger ju ansvar på förskolan att göra åtgärder där. Låter som om personalen måste vara mer alert och punktmarkera honom när han slåss. Om de är så få personal att de inte kan göra detta så kanske det behövs någon mer vuxen i gruppen under en tid så en vuxen kan hålla sig i närheten av honom. Sen är det ju bra att försöka analysera varför han gör som han gör också. Kanske upplever han det som för stimmigt när det är många barn? Du skriver ju att han är lugnare när det är färre barn. Också ett skäl att de kanske behöver fler personal på förskolan så de kan dela barnen i mindre grupper när det är rörigt.

• cosinus

Det är bara att jobba vidare och vara konsekventa.

En 3-åring som slåss betyder inte att nåt är fel på vare sig barn eller föräldrar. Vissa barn beter sig som "man ska" utan större arbetsinsats och vissa kräver mer helt enkelt. Att en 3-åring inte alltid kan behärska sig är inget konstigt. Man får jobba vidare med att tillrättavisa, försöka förstå mekanismerna bakom och förebygga.

Min snart 6-åring var helt hopplös i den åldern. Slogs en del men framförallt kastade han vilt omkring sig när han blev frustrerad. Man fick vakta honom som en hök. Nu har han varit helt ok rätt länge. Tror det vände vid typ 4.5 år. Han kan ff få impulserna att slå och kasta när nåt går riktigt emot honom men numera behärskar han sig.

Storebror blev en fena på att trycka på rätt knappar för att få honom att flippa och det kan mycket väl vara som du tror att din son får skulden för en del som händer för att han gör det som s a s syns. Säkert därför han börjar gråta när fröknarna tar undan bara honom. Sen behöver det eg inte ha hänt något men han upplever det nog så, en 3-årings världsbild är sällan objektiv.

Men håll ut, det blir bättre när man jobbar med det!

• Pemberly

Jag tror det kan hänga ihop med att han är lite sen med språkutvecklingen. Jag tycker mig ha sett flera gånger att barn i den åldern som är lite sena med språket slår eller puttar på andra barn för att de inte kan uttrycka i ord om de blir frustrerade över något och då slår de istället det barn som råkar sitta närmast (som inte alls alltid behöver vara orsaken till frustrationen).

• velo

Oj vad jag känner igen mig!:)
    Min äldsta var precis så här och jag och hans pappa visste till slut inte vad vi skulle göra. Det är svårt också när dom inte riktigt kan redogöra för vad som hänt! Jag upplevde också att min son ofta fick skulden för allt tillslut, för ibland kunde man se hur nån slog honom först och han som är väldigt tålig börjar inte gråta utan slår tillbaka istället och då börjar det andra barnet gråta och då är det helt plötslig bara mitt barn som gjort fel! När vi började se att det var så här ganska ofta så sa vi till vår son att han MÅSTE komma till oss eller annan vuxen om nåt händer och absolut inte slå tillbaka och nu när han snart är 5 år så har det blivit mycket bättre! Det är så skönt att inte känna att man alltid måste ha koll på sitt barn! Så det är nog bara att fortsätta att tjata om att man inte får slåss, det går över med tiden!:)

• londonkarin

Jag känner också igen mig med framförallt mitt äldre barn. Vi har nu präntat in i hennes huvud att man absolut inte slåss (dock kan hon fortf bli arg och försöka klappa till mig och min man men aldrig kompisar nåt mer) Det har tagit tid...Nu är hon nästan 6. Tror ni bara kan säga till honom med ett bestämt NEJ. Lycka till!

• velo

Jag skulle också skriva att jag inte tror att det nödvändigtvis hör ihop med lite senare språkutveckling!
    Min son var nämligen väldigt tidig i talet och kunde tidigt formulera meningar, han var och är dessutom väldigt mogen på andra områden! Så detta med att slåss är nåt han bara måste lära sig att behärska sig med!

Svar på tråden Min son slåss emellanåt och vi står handfallna.