Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Nu är jag säkert lite "yrkesskadad" eftersom jag arbetar inom barnomsorgen. Jag väntar mitt fösta barn och har alltså bara erfarenhet av de barn som jag har på jobbet, vilket gör att jag ännu självklart inte kan veta exakt hur det är att vara förälder.

Jag läste en annan tråd här på familjeliv som handlade om utevistelse. Oavsett om man tycker om att vara inne eller ute så reagerade jag på hur många som faktiskt uttryckte att de "står och tittar" på sina barn när de leker. Gör verkligen så många föräldrar det? Står ni bara och tittar? Sitter ni inte själva i sandlådan, aktivt leker affär och laga mat tillsammans med barnen, klättrar tillsammans med barnen i klätterställningen, leker riddare i buskarna etc?

Och ni som står och tittar, varför gör ni det? För egen del tycker jag att det verkar vara väldigt tråkigt. Jag har genom åren haft kollegor som bara har "stått och tittat" på gården och jag har alltid förknippat detta med att de antingen är vikarier som egentligen inte vill arbeta inom förskolan eller börjar närma sig pensionsåldern och därför inte orkar. Däremot så trodde jag naivt nog inte att föräldrar bara står och tittar när deras barn leker.

• Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?
  • Amanda84
    eval skrev 2014-03-15 12:04:14 följande:
    Haha, alltså, 6.30-17.45 är min arbetstid, menar att jag inte ägnar hela den tiden åt tebjudningnar, kull, bilrace och sandkakor :)
    eval skrev 2014-03-15 12:02:40 följande:
    Jag leker med barnen om de vill. De leker hellre med varandra eller med kompisar. Ettåringen leker gärna med mig, men lika gärna själv eller med syskonen. På jobbet leker jag om jag kan - att leka helhjärtat med ett eller ett par barn kommer inte på fråga, eftersom jag då endast med lite tur lyckad ha uppsikt över resten av barnen. Beror helt på vilken gruppsammansättnibg det är och vart vi är. Någonting leker jag med varje barn varje dag, men inte från 6.40-17.45...
    För att förtydliga så kan jag ju givetvis inte leka exakt hela tiden mellan 6.30 och 17.45. Det hade jag inte haft tid med även om det hade varit roligt. :) Däremot är det ju ingen konst att få halva barngruppen, d.v.s. omkring tio barn att vara med på en lek. Det är ju bara att sätta sig i sandlådan och börja bygga en stad/vägar/landskap/figurer så är ju snart, utan att man ens behöver säga något, halva barngruppen där och vill vara med och hjälpa till. Om endast 1-2 barn vill vara med så får jag nog som pedagog fundera på hur jag leker.  Jag tror nog att mina två andra kolleger ha r möjlighet att hålla uppsikt över resterande 10-tolv barn under den fria leken medan jag sitter och leker med övriga, så det är ju inte så att jag lämnar hälften av barnen vind för våg.

• Amanda84
    eval skrev 2014-03-15 13:18:46 följande:

Två barn är ofta halva min barngrupp, så det är inte så konstigt om jag inte har ett tiotal barn med i leken :)
    Fast nu skrev du att du på jobbet inte kan ha uppsikt över resten av gruppen om du leker helhjärtat med ett eller ett par barn. Det var det jag svarade på,..
  • Amanda84
    Natulcien skrev 2014-03-20 21:59:29 följande:
    Ja...alltså, en skogspromenad med 3,5-åringen betyder ju inte rask promenad utan stopp... Flört

Nä, det betyder att springa en stund, gå supersakta en stund, gå tillbaka en bit och titta på det omkullblåsta trädet, lämna stigen och gå rakt ut i skogen, stå och kasta stenar i en bäck en låååång stund, pilla på en snigel etc.
    Men det tycker jag faktiskt är kul och avkopplande, till skillnad från sandlådegrävande som jag blir ohyggligt uttråkad av.
    Det där räknar jag absolut till kategorin att "leka" med sina barn! Då står man inte bara och tittar på.
  • Amanda84
    I969 skrev 2014-03-21 15:31:40 följande:
    Jag undviker lekplatser, tycker det är dööötråkigt att stå och putta på en gånga eller sitta bredvid. När barnen var riktigt små kunde vi gå och sätta oss i sandlådan och spada lite byggen, det tycker jag är hyfsat ok, men efter 1-2 års åldern har vi slutat gå dit utom med kompisar. Vi är mycket i naturen på helgerna, där finns det roligt att göra för alla. Samla in pinnar för att göra upp en eld, kasta stenar i vattnet, bygga en bro över något litet vattenflöde, plocka bär eller svamp vid säsong, städa en strand, o.s.v. Men jag sitter också gärna och "tittar på" med en kopp kaffe i handen. Tror jag skulle avlida om vi inte hade bilen och kan komma iväg.
    Det låter jättemysigt! :)
Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?